Krio kirjoitti:JR: en vain jaksa uskoa, että tänne muuttavat ihmiset tulevat asumaan kaikki torneissa.
Eihän tässä nyt sentään niin montaa tornia ole tulossa, että kaikki uudisasukkaat mahtuisivat niihin. Asuntoja näihin rakennuksiin tulee näköjään noin 2000. Kuudessa vuodessa Helsinkiin muuttaa viime vuoden tahdilla 31 300 henkeä.
Suurin osa Helsinkiin muuttavista ihmisistä muuttaa varmasti kerrostaloihin. Onko sillä nyt sitten kovin suurta eroa, muttaako tornitalon alimpiin kerroksiin vai 8-kerroksiseen taloon? Niitä korkeimpia asuntoja, joihin tuossa ilmeisesti viittaat, on varmaankin alle tuhannelle asukkaalle.
Krio kirjoitti:Vastahan Hesarissa oli juttua, että tonttipula on keksitty juttu.
Tuo nyt on mielestäni hieman lavea tulkinta kyseiselle uutiselle. Siinähän mainittiin myös, että viime vuosien kerrostalorakentamisen vauhdilla maata riittää seitsemäksi vuodeksi (mikäli kaikki kaavoitettu maa rakennetaan). Niinpä kymmenen vuoden päästä, kun nyt ehdotetuista torneista kenties viimeiset valmistuvat, tätä "nyt rakentamatonta kaavoitettua maata" ei enää ole vapaana. Pakko on siis nyt kaavoittaa uutta rakentamista viiden vuoden päähän (itse asiassa, nämä tornithan ovat osa tuota jo kaavoitettua maata). Enkä näe syytä sille, etteikö asuinrakentamisen määrä tästä kasvaisi, kun taantumastakin ollaan pääsemässä ylös.
Krio kirjoitti:Keski-Pasila ja tämä kilpailevat keskenään ja tulee se 2-3 tornia molempiin
Nyt ehdotetut tornit rakennetaan 2015-2021. Pasila rakennetaan 2015-2040. Kenties jonkinlaista kilpailua voi olla, mutta kuluttajan kannaltahan tämän luulisi olevan hyvä asia. Antaa markkinatalouden toimia. Miksi osa kaavassa olevista torneista jäisi kokonaan rakentamatta?
Krio kirjoitti:Yrityksille kelvannee yhä ne kehäteiden betonibunkkerit, kunnes rapistuvat lopullisesti. Ellei näissä uusissa torneissa ole sitten todella paljon parempi olla muutenkin kuin yhteyksien kannalta.
Minä taas luulen, että näin lähellä keskustaa olevat toimistot menevät ihan hyvin kaupaksi (vuokralle) kehäteiden toimitilojen sijaan. Näistä torneistahan ei tainnut olla kuin yksi toimistorakennus.