- 18.04.10 14:56
#29446
Loistavia sketch uppeja. Itä- ja Länsi-Pasilat yhdistyvät tuossa hyvin. Vähän kuitenkin avautumista liittyen Pasilan kytkeytymisestä muuhun kaupunkiin pohjois-etelä-suunnassa...
Jos Nesteen on pakko olla siinä, missä se nyt on, onko sen päälle ja ympärille aivan mahdotonta rakentaa? Entä eikö Jäähallin parkkipaikoille, Eläintarhan kadunvarsille ja Vauhtitielle voi tehdä mitään? Jos ei, niin miksi? Tiedän, ettei tämä kuulu alueellisesti enää Pasilaan, mutta liittyy olennaisesti siihen, miten Pasila on (tai ei ole) kytköksissä muuhun kaupunkirakenteeseen. Se, ettei näitä alueita oteta (tai anneta ottaa) Pasilan suunnittelussa huomioon, kertoo juuri siitä, ettei kaupunkia ajatella kokonaisuutena, vaan mieluummin vaikka kasana erillisiä, pusikkosuojavyöhykkeiden toisistaan eristämiä vastuu- ja omistussaarekkeita.
Ymmärrän toki, ettei kaupunkia organisaationa, saati yksittäistä arkkitehtiä sovi syyttää. "Sori, ei kuulu minun vastuualueeseen, no can do."
Tässä kesällä 2008 ottamani (tärähtänyt) kuva Berliinin Alexanderplatzilta:

Siellä lähtökohdat ovat olleet verrattain "pasilamaiset" - paljon massiivista DDR-arkkitehtuuria ja rikkonaista kaupunkirakennetta vilkkaan juna-aseman ympärillä. Alue on silti saatu kuhisevan eloisaksi ja jalankulku- ja pyöräilijäystävälliseksi. En viitsi kirjoittaa kaikkea uudestaan, joten lainaan suoraan Keski-Pasilaa käsittelevään ketjuun kirjoittamaani viestiä:
[quote]...näkisin tuossa mielelläni pienen suomalaisversion Berliinin Alexanderplatzista; muutaman tornin juurella olevan massiivisten talojen ympäröimän yleisen kohtauspaikan, jonka sivuitse lipuu jatkuvasti junia. Ratojen varsilta tulijoille kohtauspaikka olisi helpomman matkan päässä kuin esimerkiksi Kompassi tai Stockan kello.
Pähkäilin hetken, miten Suomen puitteissa paikan eloisuus varmistettaisiin:
- Lämpöputkin pitäisi varmistaa, että tori pysyy ympärivuotisesti sulana
- Torin laidalla pitäisi olla kauppojen lisäksi illanviettomahdollisuuksia; lämmitetyt talviterassit varmistaisivat, ettei tori jää baarista poistettujen tappelupaikaksi
- Pasilan kirjaston voisi siirtää nykyisestä oudosta paikastaan tuon torin laidalle, jolloin matka asemalta olisi lyhyempi ja helpompi, ja kirjasto vetäisi väkeä torille. Uudesta kirjastosta voisi samalla tulla vaikka se silloin tällöin esille otettu uusi pääkirjasto
- Torilla tulisi olla jokin omaa leimaa antava monumentti, jonka tunnistettavuus saisi sen toimimaan yleisenä kohtauspaikkana, tietynlaisena Stockan kellon vaihtoehtona (vrt. kellohökötys Alexanderplatzilla, Svampen Tukholman Stureplanilla tai se torneja heijastava möllykkä Chicagossa)
Nämä näin aluksi. Onneksi pienoismallissakin näkyy, että siellä olisi veistosmaisia penkkejä, jotka houkuttelisivat paikalle ajankulukseen istuskelijoita, skeittareita, ynnä muita. Tuossa olisi potentiaalia vaikka mihin, toivottavasti sitä ei tyritä.
Ai niin. Miksi ihmeessä ratikat on taas vedetty autokaistojen keskelle? Olisiko ollut aivan mahdoton homma johtaa ne torille mainitsemani Alexanderplatzin tapaan? Tai edes autotien viereen, jolloin ratikasta ulos astuessa ei olisi keskellä liikennettä, vaan saman tien jalankulkualueella? Helsingissä näyttisi olevan yhä voimissaan jokin käsittämätön ideologia, ettei ratikoita saa missään nimessä erottaa autoliikenteestä.
Vielä muutama hyvin korkealentoinen haavekuva liittyen koko alueen kehittämiseen:
Radanvarsi Helsinginkadun ja Nordenskjöldinkadun varrella on käsittämätöntä ei mitään aluetta. Keski-Pasilan kehittyessä Eläintarhaa voisi kehittää siivun verran radan tuntumasta. Vauhtitielle voisi vetää ratikkakiskot Helsinginkadulta, ja näin syntyvää nopeampaa yhteyttä ytimen ja Pasilan välillä käyttäisivät mahdollisesti Pasilasta yhä tulevalle Maalikennekeskuksen alueelle, Maunulaan ja Pakilaan jatkavat esikaupunkiraitiotiet. Yhdelle pysäkillekin olisi tarvetta Vauhtitiellä – Linnanmäen sisäänkäynti, Alppipuisto ja Uimastadion ovat kohteita, joihin tullaan kauempaakin.[/quote]
Anyway, loistavaa työtä olet tosiaan tehnyt, anttiks. Yläpuolinen avautuminen oli henk. koht. tunteenpurkaus, eikä missään nimessä kritisoinut noita mallinnuksiasi. Tässä ketjussa on muutenkin esitetty todella rakentavia ajatuksia. Kunpa niitä sovellettaisiin myös käytännössä.
anttiks kirjoitti:Ainiin, ja se veturitallien seisonta-alue. VR haluaa sen jostain syystä säilyttää (ja omistaa maan, joten ei kai kaupunkikaan sitten mitään voi)Kun puhutaan Pasiloiden eristyneisyydestä, tunnutaan usein unohdettavan, miten paljon saataisiin aikaiseksi täydennysrakentamalla Nordenskjöldinkadun ja Veturitien vartta Pasilansillan eteläpuolella. Toralinna on komea ja ilmeikäs rakennus, mutta se jää nyt surullisesti hoitamattoman risukon piiloon. Miksei siihen ympärille voisi täydennysrakentaa? Esimerkiksi Toralinnaa kunnioittavaa, tai ehkä jopa imitoivaa punatiilikorttelia, joka ulottuisi Pasilansillalta Nordenskjöldinkadulle? Omistaako VR myös tämän alueen ja haluaa, ettei rautatiemiljöö saa missään nimessä olla houkuttelevan näköistä?
Jos Nesteen on pakko olla siinä, missä se nyt on, onko sen päälle ja ympärille aivan mahdotonta rakentaa? Entä eikö Jäähallin parkkipaikoille, Eläintarhan kadunvarsille ja Vauhtitielle voi tehdä mitään? Jos ei, niin miksi? Tiedän, ettei tämä kuulu alueellisesti enää Pasilaan, mutta liittyy olennaisesti siihen, miten Pasila on (tai ei ole) kytköksissä muuhun kaupunkirakenteeseen. Se, ettei näitä alueita oteta (tai anneta ottaa) Pasilan suunnittelussa huomioon, kertoo juuri siitä, ettei kaupunkia ajatella kokonaisuutena, vaan mieluummin vaikka kasana erillisiä, pusikkosuojavyöhykkeiden toisistaan eristämiä vastuu- ja omistussaarekkeita.
Ymmärrän toki, ettei kaupunkia organisaationa, saati yksittäistä arkkitehtiä sovi syyttää. "Sori, ei kuulu minun vastuualueeseen, no can do."
Tässä kesällä 2008 ottamani (tärähtänyt) kuva Berliinin Alexanderplatzilta:

Siellä lähtökohdat ovat olleet verrattain "pasilamaiset" - paljon massiivista DDR-arkkitehtuuria ja rikkonaista kaupunkirakennetta vilkkaan juna-aseman ympärillä. Alue on silti saatu kuhisevan eloisaksi ja jalankulku- ja pyöräilijäystävälliseksi. En viitsi kirjoittaa kaikkea uudestaan, joten lainaan suoraan Keski-Pasilaa käsittelevään ketjuun kirjoittamaani viestiä:
[quote]...näkisin tuossa mielelläni pienen suomalaisversion Berliinin Alexanderplatzista; muutaman tornin juurella olevan massiivisten talojen ympäröimän yleisen kohtauspaikan, jonka sivuitse lipuu jatkuvasti junia. Ratojen varsilta tulijoille kohtauspaikka olisi helpomman matkan päässä kuin esimerkiksi Kompassi tai Stockan kello.
Pähkäilin hetken, miten Suomen puitteissa paikan eloisuus varmistettaisiin:
- Lämpöputkin pitäisi varmistaa, että tori pysyy ympärivuotisesti sulana
- Torin laidalla pitäisi olla kauppojen lisäksi illanviettomahdollisuuksia; lämmitetyt talviterassit varmistaisivat, ettei tori jää baarista poistettujen tappelupaikaksi
- Pasilan kirjaston voisi siirtää nykyisestä oudosta paikastaan tuon torin laidalle, jolloin matka asemalta olisi lyhyempi ja helpompi, ja kirjasto vetäisi väkeä torille. Uudesta kirjastosta voisi samalla tulla vaikka se silloin tällöin esille otettu uusi pääkirjasto
- Torilla tulisi olla jokin omaa leimaa antava monumentti, jonka tunnistettavuus saisi sen toimimaan yleisenä kohtauspaikkana, tietynlaisena Stockan kellon vaihtoehtona (vrt. kellohökötys Alexanderplatzilla, Svampen Tukholman Stureplanilla tai se torneja heijastava möllykkä Chicagossa)
Nämä näin aluksi. Onneksi pienoismallissakin näkyy, että siellä olisi veistosmaisia penkkejä, jotka houkuttelisivat paikalle ajankulukseen istuskelijoita, skeittareita, ynnä muita. Tuossa olisi potentiaalia vaikka mihin, toivottavasti sitä ei tyritä.
Ai niin. Miksi ihmeessä ratikat on taas vedetty autokaistojen keskelle? Olisiko ollut aivan mahdoton homma johtaa ne torille mainitsemani Alexanderplatzin tapaan? Tai edes autotien viereen, jolloin ratikasta ulos astuessa ei olisi keskellä liikennettä, vaan saman tien jalankulkualueella? Helsingissä näyttisi olevan yhä voimissaan jokin käsittämätön ideologia, ettei ratikoita saa missään nimessä erottaa autoliikenteestä.
Vielä muutama hyvin korkealentoinen haavekuva liittyen koko alueen kehittämiseen:
Radanvarsi Helsinginkadun ja Nordenskjöldinkadun varrella on käsittämätöntä ei mitään aluetta. Keski-Pasilan kehittyessä Eläintarhaa voisi kehittää siivun verran radan tuntumasta. Vauhtitielle voisi vetää ratikkakiskot Helsinginkadulta, ja näin syntyvää nopeampaa yhteyttä ytimen ja Pasilan välillä käyttäisivät mahdollisesti Pasilasta yhä tulevalle Maalikennekeskuksen alueelle, Maunulaan ja Pakilaan jatkavat esikaupunkiraitiotiet. Yhdelle pysäkillekin olisi tarvetta Vauhtitiellä – Linnanmäen sisäänkäynti, Alppipuisto ja Uimastadion ovat kohteita, joihin tullaan kauempaakin.[/quote]
Anyway, loistavaa työtä olet tosiaan tehnyt, anttiks. Yläpuolinen avautuminen oli henk. koht. tunteenpurkaus, eikä missään nimessä kritisoinut noita mallinnuksiasi. Tässä ketjussa on muutenkin esitetty todella rakentavia ajatuksia. Kunpa niitä sovellettaisiin myös käytännössä.
"Vuosaari on kyl niin ghetto ja perseestä että moro." - nimimerkki haizunäätä, Muropaketin keskustelupalstan avoinmielisyyttä



