Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä grendy
#28988
hyperhamsteri kirjoitti:Löytyisiköhän mistään kuvaa siitä Tampereen Kortelahdenkadun Näsijärven päässä olevasta pistetalosta ennen julkisivuremonttia? Olen nimittäin muistikuvieni perusteella melko vakuuttunut siitä, että remontin jälkeen talo on huomattavasti entistäkin karmaisevampi ilmestys.
Kuva
Tätäkö tarkotat? Kuva vuodelta 2005 ja sori kun on vähän iso, oli jo netissä niin en jaksa pienentää enää :)
tekijänä Ozie
#28990
Julkisivuremonteistahan tulee pakollisena mieleen Opetushallituksen talo Hakaniemessä. En oikeen vanhoja kuvia löytänyt kohteesta, jos joltain löytyy niin voi laittaa. Purkuvaiheesta löytyi hesarin sivuilta kuvaa.

Kuva
Tuolta oikeesta reunasta vielä näkyy vanhaa pintaaa.

Kuva
Korjattu versio.

Google Street View
Avatar
tekijänä Chae-chu
#28991
Olen kuullut paljon kommentteja siitä että tuo uusittu opetushallituksen talo olisi rumempi kuin vanha, mutta itse olen ainakin eri mieltä. Varsinkin aurinkoisella säällä nuo lähes koko talon peittävät lasilevyt heijastavat valoa tyylikkäästi, eikä taloa edes tunnista siksi 60-70-luvun hirvitykseksi mikä se alunperin on. Tuossa kuvassa näkyy aika huonosti ne lasilevyt jotka on siis kauttaaltaan jonkinlaisten kuvioiden peitossa. Mun mielestä ihan hyvin onnistunut remppa, ottaen huomioon lähtötilanteen.
tekijänä Ozie
#28994
Chae-chu kirjoitti:Olen kuullut paljon kommentteja siitä että tuo uusittu opetushallituksen talo olisi rumempi kuin vanha, mutta itse olen ainakin eri mieltä. Varsinkin aurinkoisella säällä nuo lähes koko talon peittävät lasilevyt heijastavat valoa tyylikkäästi, eikä taloa edes tunnista siksi 60-70-luvun hirvitykseksi mikä se alunperin on. Tuossa kuvassa näkyy aika huonosti ne lasilevyt jotka on siis kauttaaltaan jonkinlaisten kuvioiden peitossa. Mun mielestä ihan hyvin onnistunut remppa, ottaen huomioon lähtötilanteen.
Tuosta Googlen Street View linkistä nuo kuviot näkee paljon paremmin.
Avatar
tekijänä satama
#28997
Ongelma tuossa julkisivussa on se että se näyttää ihan perseeltä kaikkina muina hetkinä paitsi aurinkoisina.
Lahdessa tehtiin samantyylinen julkisivuremppa ja kuvioidun lasin takana oleva pellitys näyttää pilvisellä säällä aivan kamalalta.
Opetushallituksen rakennuksen julkisivu varmaan näytti hienolta itse suunnittelijan koneella virtuaali-valaistuksessa, mutta todellisuudessa se ei vaan toimi.

Kuva

Kuva
Avatar
tekijänä UPnotOUT!
#28999
Nämähän ovat toki makuasioista, mutta mielestäni ko. remppa oli todella onnistunut. Entinen versio oli todella masentava ja sai ympäristönkin näyttämään surkealta. Nyt julkisivu on paljon iloisempi ja reippaampi. Tuli tosiaan yllätyksenä, että joku olisi entisen kammotusversion perään haikaillut -sehän näytti kamalalta joka säässä.
tekijänä sche
#39345
^Uusittu julkisivu kauhean rauhattoman näköinen ja legopalikkamainen,
vanha puolestaan näyttää päällekkäin asetelluilta paraakeilta ja on tylsä.

Riippuu tietenkin alueen imagosta, millaiseksi talot tehdään, mutta itselle tulee mieleen että jo pienet piristävät yksityiskohdat tai pelkästään väripaneelien uusiminen erivärisiin (huom. yksivärisiin) olisivat tuoneet taloon mielenkiintoa. Perus betonikin (ellen ihan erehdy että betoni tosiaan on kyseessä?) kyllä on senverran tylsä ja vaikeasti muokattava materiaali että suunnittelu on hankalaa. Sääli että niin moniin tuon ajan taloista rakennettu juuri sitä käyttäen.

Tuohan tuo uusi ulkoasu tiettyä särmää, mutta rakennus näyttää entistäkin jykevämmältä (hyvä vai paha - se lienee makuasia).
tekijänä jusa-masa
#41595
taevii kirjoitti:Eikös tuo ole kokonaan uusi? Ei siinä mitään, kaunista kelpaa aina katsella. Turun kirjaston kanssa yksi onnistuneimmista julkisista rakennuksista 2000-luvulla.
Kaiseniemen uusi kirjasto on kyllä erittäin kaunista katsottavaa ja niin urbaanissa ympäristössä. Siitä iso kiitos suunnittelijalle.
Tosin en vertaisi Turun kirjaston kanssa missään mielessä, koska se ei säväytä liiemmin.
...tai tarkemmin ajatellen säväyttää. Sinne on tehty jotain mitä missään muualla maailmassa ei ole vielä tehty nimittäin
läpi käveltävät lattiat. Voi vaikka jättää käyttämättä rappusia kun haluaa alakertaan. :D
Samaa vajoavaa turkulaista arkkitehtuuria Myllyn sillan kanssa. :smt023

Kuva
Onhan se nätti, mutta... ei liiemmin kovin persoonallinen verrattuna Kaisaniemen sukulaiseen.
Avatar
tekijänä Kantti
#41601
Hervannan kakkaa, ja väärässä topicissa tottakai... ;)

Oikeasti Turun uusi pääkirjasto on saanut erinomaiset asiantuntija-arviot. Esimerkkinä rakennus valittiin 2008 vuoden betonirakenteeksi
Turun uusi kaupunginkirjasto on vuoden betonirakenne

Turun kaupungin uusi pääkirjasto on palkittu vuoden 2007 betonirakenteena. Palkinnon perustelujen mukaan toimivalla yhteistyöllä ja osaavalla betonin käytöllä on aikaansaatu rakennusteknillisesti onnistunut ja ilmeikäs arkkitehtoninen kokonaisuus Turun kaupungin historialliseen keskustaan.

Uusi kirjastorakennus on rakennettu kellarikerroksessa sijaitsevan Turun Puhelimen teknisten tilojen päälle. Osa kirjastotalon kuormista on jaettu vanhan teknisen tilan pilareille. Sisätilojen hoikkien pilareiden ja katon arinapalkiston valuissa on käytetty korkealujuuksista itsetiivistyvää betonia. Palkintotuomariston mukaan betonirakenteilla ja betonipinnoilla on merkittävä rooli rakennuksen sisätilojen arkkitehtuurissa ja tunnelman luojana. Suurista ikkunoista avautuvat huikeat näkymät ympäröiviin rakennuksiin, katuelämään ja jännittäviin historiallisiin kattomaisemiin.

Turun uuden pääkirjaston ovat suunnitelleet JKMM Arkkitehdit Helsingistä. Turun uuden pääkirjaston bruttoala on 6 449 neliömetriä. Kirjasto avattiin yleisölle viime vuoden maaliskuussa. Kirjasto maksoi 27 miljoonaa euroa.

Vuoden Betonirakenne -kilpailu järjestettiin 38. kerran. Sen järjestää Betonitieto Oy.
http://www.tekniikkatalous.fi/rakennus/ ... nne/a59057

Off topic end.
tekijänä ÄmJii
#41602
jusa-masa kirjoitti:Tosin en vertaisi Turun kirjaston kanssa missään mielessä, koska se ei säväytä liiemmin.
Mun mielestä HY:n kirjasto ei ole millään tavalla ylivoimainen Turun kirjastoon nähden. Molemmat ovat todella upeita ja pidän molempia taeviin tavoin erittäin onnistuneina julkisina rakennuksina. HY:n kirjasto on kyllä arkkitehtuuriltaan persoonallisempi ja rohkeampi, mutta kun selkeälinjaisesta ja yksinkertaisesta arkkitehtuurista pidän, niin Turun kirjasto vie voiton. HY:n kirjaston julkisivu on kokeileva ja mielestäni samalla hieman levoton, kun taas Turun kirjaston julkisivu on harmoninen ja levollinen. Myös kirjaston miljöö on huomattavasti parempi Turussa (sisäpiha vanhojen rakennusten kanssa).
Avatar
tekijänä UPnotOUT!
#41603
Makuasioita nämä julkisivut. Jotenkin vaikea vain ymmärtää näitä näkemyksiä kauneudesta, kun pohtii paljonko Musiikkitaloa on varauksetta haukuttu verrattuna tämän valkoisen laatikkokirjaston ilmeisen lämpimään vastaanottoon...jotenkin tuntuu, että tässä mielipiteiden yhtälössä on paljon enemmän muuttujia kuin rakennuksen varsinainen ulkonäkö.
Joka tapauksessa rakennus, joka ei herätä mitään keskustelua on huonoin vaihtoehto -ainakin tylsin:)
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7