- 11.11.09 21:05
Mun mielestä ei missään tapauksessa tolle alueelle korkeaa rakennusta. Vaikka pidänkin korkeasta, niin ei se kuitenkaan ole mikään itsetarkoitus. Ylipäänsä kaiken rakennuskannan tulee istua ympäristöönsä ja tuohon ympäristöön jokin korkea rakennus ei vaan yksinkertaisesti istuisi. Selkeintä olis rakentaa kaikki high-riset yhdelle alueelle, jotkut maamerkkityyppiset viritelmät ei saa multa ainakaan varauksetonta hyväksyntää.
Tuosta hotellista on muuten todella vaikee sanoo, miten se sopii tolle paikalle. Lähes kaikki havainnekuvatkin on ylhäältä päin kuvattuja, mutta harvapa sitä lentokoneesta katselee. Nuo päällekkäiset ristit voi näyttää katutasosta hyvinkin mielenkiintoisilta ja tuosta pintamateriaali-ideasta pidän myös. Alue on muuten todella hajanainen, joten en tiedä voiko se enää aluetta enempää rikkoa. Mun mielestä tää Katajanokan puoleinen reuna on aika erillään niistä alueen muista laidoista, jotka muodostavat yhteneväisemmän kokonaisuuden. Toisaalta siinä paikalla on nykyään joku satamarötiskö, josta kukaan ei inise ja muutenkin on järjettömyyden huippu, kun keskeltä kaupunkia on meren ranta-alue, johon ihmisiltä on pääsy kielletty. Vaikee arvioida lopputulosta, mutta minun puolesta tuo hotelli on tervetullut. On muuten hyvä huomioida, ettei tuolle paikalle sellaista rakennusta voi suunnitellakaan, joka miellyttäisi kaikkia. Jos kaupunki haluaa siihen pyrkiä, niin aika munatonta touhua, sanon minä. Pitää uskaltaa tehdä ratkaisuja, jotka eivät yleisöä miellytä. En sitten tiedä olisiko tuolle paikalle jokin arkkitehtuuriltaan optimaalisempi vaihtoehto - tuskin. Tämäkin on kuitenkin loppujen lopuksi niin eleetön.