- 30.04.09 09:58
#24371
Jonkun sortin mahdollisuus monumentaaliarkkitehtuuriin (joskaan ei ehkä turistiryntäykseen) olisi konserttitalossa. Ääriesimerkki aiheesta lienee Frank Gehryn konserttitalo Los Angelesissa. Talosta tuli kertaheitolla maailmanlaajuinen ikoni kaupungissa, joka on kirjaimellisesti autoilun tappaman keskustan äiti. Turku on tietysti pieni paikka eikä suurkaupungin kaltaista näkyvyyttä ehkä kannata haikailla, mutta tämä ei estä huippuluokan arkkitehtuurin rakentamista. Tosin Turun hankkeen viimeksi nähdyssä suunnitelmassa konserttitalo oli liitetty niin tiiviisti muuhun kaupalliseen rakentamiseen, että se ei mielestäni lupaa kovin hyvää arkkitehtuurin kannalta ja paikka enimmäkseen maan alla on myös lievästi sanottuna haasteellinen.
'Ikoniarkkitehtuuri' on tietysti riskilaji niin kuin kaikki taide. Ikonia on vaikea tuottaa tarkoituksellisesti; se syntyy, kun rohkea suunnitelma osuu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Mainitty Gehry on Bilbaon Guggenheim-museonsa jälkeen (L.A.:n konserttitalo on suunniteltu ennen Bilbaoa, mutta valmistunut jälkeen) kutsuttu kohottamaan yhden sun toisen paikkakunnan profiilia, mutta näistä ei taida seurata sen kummempaa, vaikka rakennukset onnistuneita olisivatkin. Homman uutuusarvo on kadonnut. Parasta tietysti olisi, jos kaupunki panostaisi arkkitehtuurin laatuun systemaattisesti kautta linjan, jolloin harvinaisen täysosuman mahdollisuus olisi suurempi.
Muoks: Jälkisytytyksellä tuli mieleen ikonistatuksen saanut Sydneyn oopperatalo ja varmaan kohtapuoliin ikoniksi päätyvä toinen veden äärelle rakennettu oopperatalo Oslossa. Miten ois konserttitalo rannalla eikä maan alla?
Kantti kirjoitti:Tämä ei tule massaliikennettä lainkaan jota näkötorni-ajatus edellyttäisi!Pieni realiteettien tarkistus tähän väliin: millaista turistiryntäystä oikein odotat näkötorniin? Särkänniemen parkkiongelma johtuu huvipuiston, ei Näsinneulan kävijöistä. En jaksa millään kuvitella, että pelkästään näköalaa pällistelemään tulisi kovin monta ihmistä, jos muut kohteet pysyvät ennallaan.
Jonkun sortin mahdollisuus monumentaaliarkkitehtuuriin (joskaan ei ehkä turistiryntäykseen) olisi konserttitalossa. Ääriesimerkki aiheesta lienee Frank Gehryn konserttitalo Los Angelesissa. Talosta tuli kertaheitolla maailmanlaajuinen ikoni kaupungissa, joka on kirjaimellisesti autoilun tappaman keskustan äiti. Turku on tietysti pieni paikka eikä suurkaupungin kaltaista näkyvyyttä ehkä kannata haikailla, mutta tämä ei estä huippuluokan arkkitehtuurin rakentamista. Tosin Turun hankkeen viimeksi nähdyssä suunnitelmassa konserttitalo oli liitetty niin tiiviisti muuhun kaupalliseen rakentamiseen, että se ei mielestäni lupaa kovin hyvää arkkitehtuurin kannalta ja paikka enimmäkseen maan alla on myös lievästi sanottuna haasteellinen.
'Ikoniarkkitehtuuri' on tietysti riskilaji niin kuin kaikki taide. Ikonia on vaikea tuottaa tarkoituksellisesti; se syntyy, kun rohkea suunnitelma osuu oikeaan paikkaan oikeaan aikaan. Mainitty Gehry on Bilbaon Guggenheim-museonsa jälkeen (L.A.:n konserttitalo on suunniteltu ennen Bilbaoa, mutta valmistunut jälkeen) kutsuttu kohottamaan yhden sun toisen paikkakunnan profiilia, mutta näistä ei taida seurata sen kummempaa, vaikka rakennukset onnistuneita olisivatkin. Homman uutuusarvo on kadonnut. Parasta tietysti olisi, jos kaupunki panostaisi arkkitehtuurin laatuun systemaattisesti kautta linjan, jolloin harvinaisen täysosuman mahdollisuus olisi suurempi.
Muoks: Jälkisytytyksellä tuli mieleen ikonistatuksen saanut Sydneyn oopperatalo ja varmaan kohtapuoliin ikoniksi päätyvä toinen veden äärelle rakennettu oopperatalo Oslossa. Miten ois konserttitalo rannalla eikä maan alla?






