Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
Minun piti jo viime vuoden Helsinki-päivänä päästä tuonne Kaartin pelastusaseman torniin kuvaamaan, mutta silloin unohdin täysin koko tapahtuman. Tänä vuonna sitten onneksi muistin. Hieman kuumotti kun kotona satoi rakeita ja vettä ennen kuin lähdin matkaan. Onneksi kuitenkin lähdin, sillä kuvaussää Helsingissä ei olisi voinut olla parempi; taivaalla oli tummia sadepilviä, mutta samalla aurinko paistoi niiden välistä. Toisin sanoen kuviin sai yksityiskohtia sekä kaupungista kuin taivaastakin.

Näkymät ovat mielestäni paljon paremmat kuin Hotelli tornista, vaikka korkeuden suhteen nämä kaksi ovat melko tasoissa. Hotelli torni on jotenkin liian keskustassa, kun tämä taas on vähän sivussa antaen näin paremman näkymän itse keskustaan ja merelle.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Itämerentori ja Meritorni :smt002
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Laaajakulmaa
Kuva

Kiitos :)
Hesa on aika siistin näköinen noissa kuvissa. Noi kaksi ensimmäistä kuvaa jäivät erityisesti mieleen.
http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... rama-6.jpg
http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... G_5322.jpg
Hienoja kuvia!

Mutta lähinnä ihmetyttää, miksi tuo ei ole aina auki? Onko Helsingin keskustassa edes näköalatornia turisteille? Hotelli Tornia nyt en laskisi, sillä se on vähän niin ja näin avoimuuden puolesta. Tärkeissä kaupungeissa kun yleensä pääsee ylös katselemaan kaupunkia. Ja ainakin itse käyn aina. :D
zeizei kirjoitti:Hienoja kuvia!

Mutta lähinnä ihmetyttää, miksi tuo ei ole aina auki? Onko Helsingin keskustassa edes näköalatornia turisteille? Hotelli Tornia nyt en laskisi, sillä se on vähän niin ja näin avoimuuden puolesta. Tärkeissä kaupungeissa kun yleensä pääsee ylös katselemaan kaupunkia. Ja ainakin itse käyn aina. :D
Pääseekö stadionin torniin vielä nykyään? Ainakin itse kävin siellä joskus 10-15 vuotiaana. Muistaakseni itse menin hissillä, mutta isä juoksi/ käveli rappuja pitkin.
Kiitos kaikille kommentoijille. :)

Ensimmäisenä tulee mieleen, miksi tuo ei ole aina avoinna yleisölle on se että rakennus on kuitenkin käytössä oleva paloasema. Tonne torniin ei myöskään ollut mitenkään simppeli päästä. Eka piti mennä paloaseman sisäpihalle, josta pääsi jotkut kapeat portaat palomiesten tiloihin ja sieltä parin sokkelon kautta itse tornin portaille. Hissiä ei siis ollut.

Juu, Stadikan torni on muistaakseni joka päivä avoinna 2 euron pääsymaksulla.
Hienoja kuvia ovat. Parhaita ovat nuo näköalatasannelaajikset ja yksityiskohtaiset zoomaukset. Voihan itku kun en tänä vuonna tuonne itse päässyt, sääkin näyttää olleen vallan mainio kuvailun kannalta. Tuosta tornivisiitistä kun on tullut sellainen kesän traditio pakollisten Kaivarin konserttien ynnä muiden ohella.

Mäkin pidän tuolta avautuvia näkymiä Helsingin parhaina. Etelä-Helsinki merimaisemineen ja keskusta tuhansine räystäineen avautuu jotenkin paljon avarammin ja komeammin kuin Hotelli Tornista. Ainoastaan aseman kellotorni voisi kuvauspaikkana lyödä tuon laudalta, mutta sinnehän ei ketään kuolevaisia päästetä.
zeizei kirjoitti:Onko Helsingin keskustassa edes näköalatornia turisteille?
Janne_H kirjoitti:Juu, Stadikan torni on muistaakseni joka päivä avoinna 2 euron pääsymaksulla.
Näin on. Itse olen vaan tuon paikan kuluttanut täysin puhki, eikä sieltä avautuvat näkymät muutenkaan ole niin vakuuttavia - ydinkeskusta kasautuu melko kauas eteläiseen horisonttiin, muuten ollaan melkein Eläintarhan ja Keskuspuiston metsissä. Torni on muutenkin kulahtanut ja hiljainen, ja sellaisessa paikassa ettei sinne melkeinpä kukaan keksi mennä, ellei tule ottaneeksi etukäteen selvää asiasta.

Ei minulla mitään ole seisahtunutta menneiden vuosikymmenten tunnelmaa vastaan noin yleisesti, mutta jos sellaista joutuu väkisinkin kokemaan halutessaan nähdä Helsingin yläilmoista, niin ei hyvin mene.

Ydinkeskustassa ainakin seuraavat kohteet soveltuisivat sijainnin ja näkymiensä puolesta vallan mainiosti yleisiksi näköalatasanteiksi (käytännön ratkaisuista en tietenkään osaa sanoa mitään):
- Postitalon korkeimman osan ylin kerros
- Rautatieaseman kellotorni

Muita paikkoja, joista pitäisi päästä Stadia kuvailemaan:
- Tuomiokirkon torni
- Joku Uspenskin katedraalin sipuleista
- Kallion kirkon torni
- Autotalon ylimmät kerrokset
- Kampin keskuksen katto (mutta Luxiin en sentään tuon takia mene...)
- Tullinpuomin mikä lie semi-korkea virasto/toimistotalo
...jne

Harmi, ettei noihin paikkoihin tosiaan "asiattomia" päästetä, niin kuin valokuvaus ei olisi mikään oikea asia. 8)
Hienoja kuvia tosiaan Janne! Näitä ilmoista otettuja mukava katsella kun tarjoavat uutta näkökulmaa siihen mitä on tottunut näkemään. Enpä ehtinyt tänäkään vuonna itse käydä tuolla, mutta kaipa näitä Helsinki-päiviä vielä tulee.
Jape kirjoitti:Muita paikkoja, joista pitäisi päästä Stadia kuvailemaan:
.............
- Tullinpuomin mikä lie semi-korkea virasto/toimistotalo
...jne

Harmi, ettei noihin paikkoihin tosiaan "asiattomia" päästetä, niin kuin valokuvaus ei olisi mikään oikea asia. 8)
Tuolla lähellähän on Meilahden sairaala, josta on melko hienot näkymät. Kerroksissa on hissien ympärillä vapaata aulatilaa jossa paljon ikkunoita. Sinne pääsee ihan vapaasti ainakin vierailuaikoihin, eikä varmaan kauheasti ketään häiritse jos ei ala sieltä aulasta haahuilla itse osastoille. Tuli niitä mahdollisuuksia ihasteltua talvella kun käytiin tyttären kanssa sen äitiä katsomassa, muttei sittemmin ole kiinnostus tai aika saati kantti riittänyt.