Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
tekijänä Alhena
Pihlajamäen ohella Tapiola on ehkäpä edustavin esimerkki jälleenrakentamiskauden modernismista. Lähiöille tyypillisesti yhdyskuntarakenne on melkoisen hajanainen, joten uusia kerrostaloja voitaisiin hyvinkin rakentaa, kunhan ne noudattavat puhdaslinjaista 1950-luvun tyyliä. "Virkistysalueita" (hoitamattomia metsätilkkuja" ja avoimia parkkipaikkoja löytyy aivan liikaa.
tekijänä zeizei
Olen aina pitänyt Tapiolaa erityisen viihtyisänä ja hyvinhoidettuna alueena, vaikken koskaan ole itse aluetta nähnytkään. Tälläinen kuva on syntynyt, kun puhutaan puutarhakaupunki Tapiolasta jne. Ja onhan sitä yleisesti pidetty taloudellisesti hyvinvoivan Espoon hienoimpana keskustana.

Mutta miten on todellisuudessa? Onko mielikuvani väärä, ja onko tämä seuraava Länsiväylän(30.4 s4) artikkeli totta? Veikkaan että täällä talolaisissa on monta Tapiolassa käynyttä, ainakin Janne_H. Jos on totta, niin aika surullista. Eikö Suomessa, tai Suomen kunnilla ole enää minkään laista kunnianhimoa? :smt011

Puutarhakaupunki on rappiolla
Kuva
tekijänä Ozie
Itse olen asunut Tapiolan läheisyydessä melkeen koko elämäni, ja kyllä se on päässyt melko huonoon tilaan. Mitään suurempia remontteja ei ole näkynyt paitsi Stockmannin läheisyydessä. Nyt tosin keskusallasta ja Garden hotellin remontti on kesken. Vesiputous talon allas myös järkyttävässä kunnossa, siihen tosin suunniteltu jotain kaupungin teatteria muistaakseni. Lisäksi veikkaan ettei näitä remontteja ole tehty sen takia, koska on odotettu, että Tapiolan suurremontin suunnitelmat saataisiin valmiiksi. Tiedossahan on aika suuria muutoksia. 3000 auton parkkihalli jonne yhdistetään kaikki ympäri Tapiolaa olevat pienet pysäköintilaitokset, näiden tilalle lisää liiketilaa. Myös samalla tulee yhteiset huoltoreitit, joka taas säästää näitä kivetyksiä. Sampokujan bussipysäkit olisi tietääkseni tarkoitus uusia metron yhteydessä.

Tapiolan tulevaisuuden kannalta mielestäni olisi tärkeää saada lähelle lisää asutusta. Tällä hetkellä Tapiolan väestön ikä tuntuu olevan melko korkea ja eläkeläisiä siellä on hurjat määrät. Paikalle tarvittaisiin ehdottomasti lisää nuorempaa ikäpolvea. Jos Keilaniemen suunnitelmat (ja ne tornitalot :P ) tulee niin auttanee jo asiaa hieman, mutta ei nuokaan ihan Tapiolan vieressä vielä sijaitse.
tekijänä Janne_H
Zeizei asut Espoossa, mutta et ole koskaan nähnyt Tapiolaa? :D
Kyllähän mä ymmärrän, että kun Leppävaaran suunnalta kaikki liikenne suuntautuu Stadiin, mutta kuitenkin..

No joo, asiaan. Vaikea on kuvitella, että Tapiolaa on joskus arkkitehdit tullu ympäri maailmaa katsomaan. Tapiola on pääosin rakennettu, 1950-1970 luvuilla, eli siis samoihin aikoihin kuin nämä iki-ihanat lähiöiden betonikuutiot. Talojen laatu aikanaan oli tietenkin hieman parempi kuin näiden ihan perus commie boxien, mutta kyllä nämä Tapiolakin talot ovat kuluneet vuosien saatossa yhtälailla. Nykypäivän Tapiolan erottaa muista lähiöistä pääasiassa muutamalla vesialtaalla, suhteellisin siisteillä nurmikoilla ja vaaleapintaisilla taloilla. Tapiolan puistot muistuttavat kyllä enemmän metsiä, kun puut on päästetty rehottaa eikä niitä varmaan ole siistitty sitten 70-luvun. Talojen julkisivuista kyllä näkyy, että ei niitä paljon ole remontoitu.

Kyllä Tapiola varmaan aikanaan oli hieno ja erillainen paikka. Ilmeisesti se vanha ajatus elää edelleen, mutta Tapiola ei enään vaan ole uusi paikka.
Kantsii katsoa täältä http://tapiolavisio.fi/ Puistokaupunki osiosta Tapiola Garden City video, joka on esittely video 60-luvulta Tapiolasta. Silloin Tapiola oli uusi, puut olivat siistejä ja matalia, talojen julkisivut kulumattomat. Nyt Tapiola on 40 vuotias, kulunut, puut kasvaneet peittäen kerrostalotkin piiloon, vesialtaat likaiset.
tekijänä zeizei
Janne_H kirjoitti:Zeizei asut Espoossa, mutta et ole koskaan nähnyt Tapiolaa? :D
Siis vajaa 2v olen asunut täällä. :P Onhan tuo kyllä ollut aikeissa katsastaa, mutta on vain sitten lykkääntynyt syystä tai toisesta. Jos sitten tänä kesänä.
tekijänä RV
Ennemmin kuin puutarhakaupunki Tapiola on nykyisin metsäkaupunki :( Puut peittävät valkoiset julkisivut, ja pusikko kasvaa kenenkään sille mitään tekemättä :(