Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Ozie
Mun mielestä kanssa pitää ottaa huomioon tässä yksi toinen juttu. Kokoaika valitetaan että nuoriso ei harrasta enää mitään ja lihoo vaan. No varmaan ne lihoo jos ei mitään liikuntapaikkoja voida rakentaa koska ne vie energiaa. Jos tällä saadaan nuoria liikkumaan säästää se tulevaisuudessa muita kuluja. Ja joo kaikki ei saa kiksejä juoksemisesta rännässä.

Lisäksi huomioon kannattaa ottaa se että matkustaminen Vihtiin, Messilään, Serenaan tms. kuluttaa myös energiaa paljon. Nyt ollaan Leppävaarassa, minne pääsee julkisilla helvetin hyvin ympäri Espoota ja Helsingistä. Kyllä ne nuoret osaa ottaa sen lumilaudan mukaan sinne junaan ja bussiin. Espoon keskuksessa näki (siis sillon kun sielä asuin) ainaki paljon niitä jotka bussilla meni lumilautojen kanssa Serenaan.
tekijänä Janne_H
Ozie kirjoitti:
Lisäksi huomioon kannattaa ottaa se että matkustaminen Vihtiin, Messilään, Serenaan tms. kuluttaa myös energiaa paljon. Nyt ollaan Leppävaarassa, minne pääsee julkisilla helvetin hyvin ympäri Espoota ja Helsingistä. Kyllä ne nuoret osaa ottaa sen lumilaudan mukaan sinne junaan ja bussiin. Espoon keskuksessa näki (siis sillon kun sielä asuin) ainaki paljon niitä jotka bussilla meni lumilautojen kanssa Serenaan.
Juuri näin. En tiedä muusta Suomesta, mutta Espoossa nuoret käyttävät todella paljon julkisia. Kaikki eivät varmaan ole kuulleet YTV:n matkakortista. Matkakorti helpottaa merkittävästi julkisissa matkustamista, ja täällä joka ikisellä nuorella semmoinen löytyy. Ja aivan turha epäillä, että tuonne SLL:n vanhemmat heittäisi muksut autolla. Espoon keskuksesta Serenaan lähtevissä busseissa on aina paljon nuoria lumilaudat tai temppusukset kainalossa. Itsellänikin on omakohtaisia kokemuksia parin vuoden takaan Serenaan menosta bussilla laskettelukamppeet mukana.

Eihän tuo SLL:n mäki mikään hirveän suuri tule olemaan, mutta muistakaa että ei sitä nyt ole tarkoitettukkaan millekkään telemark-hiihtäjille. Kohderyhmänä ovat eteenkin lautailijat joille tuo on täydellinen paikka. Esimerkiksi Olympialaisissa menestynyt Heikki Sorsa aloitti kilpauransa Serenassa jonka korkeusero on sama kuin tulevalla SLL:n mäellä.
tekijänä zeizei
Mutta kuinka suuri osa SLL:n asiakkaista tulee olemaan nuoria lautalijoita? No, sitä ei voi kuin arvailla vielä. Mutta täytyy kyllä käydä tsekkaa toi paikka kun joskus valmistuu. Kävellen. ;)

Sitä ei kuitenkaan voi kiistää, etteikö tämä olisi parhaimpia sijainteja kyseiselle toimintokeskukselle. Luojan kiitos tämä ei tullut minnekään peltoaukealle 15-30 kilometrin päähän lähimmästä asutuskeskuksesta.
tekijänä grendy
zeizei kirjoitti:Mutta kuinka suuri osa SLL:n asiakkaista tulee olemaan nuoria lautalijoita? No, sitä ei voi kuin arvailla vielä. Mutta täytyy kyllä käydä tsekkaa toi paikka kun joskus valmistuu. Kävellen. ;)

Sitä ei kuitenkaan voi kiistää, etteikö tämä olisi parhaimpia sijainteja kyseiselle toimintokeskukselle. Luojan kiitos tämä ei tullut minnekään peltoaukealle 15-30 kilometrin päähän lähimmästä asutuskeskuksesta.
Joo no kyllä määkin mieluummin tavalla tai toisella ajaisin/matkustaisin ~10km säteelle lasketteleen kun että ajettiin tossa talvilomalla Tampere-Ruka-Tampere väli, sen ympäristövaikutukset ovat vähän eri luokkaa joo :lol:.. Okei onhan Ruka vähän eri asia tosiaan mutta kyllähän se lähellä sijaitseva harrastuspaikka aina parempi on. Tohon energiankulutukseen vähä paha mennä mitään sanomaan..
tekijänä ÄmJii
^ Mulla ei oo mitään tätä projektia vastaan, mutta ei kai nyt kukaan todella usko, että tämä katettu tynkärinne olisi kilpailija Rukalle tai muillekaan Lapin hiihtokeskuksille tai ylipäätään millekään laskettelukeskukselle? Kyllähän suuri osa hakee laskettelusta nimenomaan ulkoilua ja luonnossa liikkumista, joten eipä niitä kilpailuvaltteja varmasti hirveästi löydy. Sitä paitsi, jos samaa rinnettä jaksaa höylätä halliolosuhteissa yhdenkin päivän niin pitäisin sitä jo jonkinlaisena saavutuksena. Toisaalta varmasti monet haluavat testata sen yhden kerran - ulkomaalaisia turisteja myöten, joten asiakkaita varmasti riittää pitkäksi aikaa. Uskon Janne_H:n tavoin, että pitemmällä tähtäimellä vakikävijöiksi tulevat lähinnä lumilautailijat ja muut temppuilijat, joiden tarpeisiin riittää pienemmätkin rinteet. Minä näen tuon rinteen potentiaalin enemmänkin nähtävyytenä ja turistikohteena, kuin minään varsinaisena laskettelu- tai urheilukeskuksena. Minua SLL kiinnostaa lähinnä massiivisena rakennusprojektina ja siksi odotan sen rakentamista.
tekijänä H.C.
Täällä puhutaan ikään kuin laskettelurinne olisi ainoa asia joka SLL:iin tulee. Sehän on valtava kokonaisuus, josta löytyy ajanvietettä moneen lähtöön. Eiköhän tarkoitus ole, että suuri osa asiakkaista on lomailijoita, jotka tulevat paikalle muutamaksi päiväksi perheen kanssa. Siellä voi sitten välillä lasketella, leikkiä vesipuistossa, käydä elokuvissa ym. Ei sen mäen tarvitse olla mikään kilpailija kunnon laskettelukeskuksille ja tuskin SLL koskaan tulee olemaan paikka jonne ihmiset menevät vain ja ainoastaan laskettelemaan. Paikka tarjoaa täysin ainutlaatuisen kokonaisuuden, jolle ei löydy vertaista.
ÄmJii kirjoitti:Minä näen tuon rinteen potentiaalin enemmänkin nähtävyytenä ja turistikohteena, kuin minään varsinaisena laskettelu- tai urheilukeskuksena.
Olen täysin samaa mieltä. Se tulee luultavasti olemaan vetonaula, joka erikoisuutensa takia niitä asiakkaita sinne paikkaan vetää.
Minua SLL kiinnostaa lähinnä massiivisena rakennusprojektina ja siksi odotan sen rakentamista.
Samoin, oli miten oli, näitä on silti mielenkiintoista seurata.
tekijänä Iggy.P
Rakentaisivat siitä päästöttömän nollaluokan rakennuksen. Sähkö voisi olla uusiutuvilla tuotettua norppasähköä ja rakennuksessa tarjoiltava ruoka luomua. Vuokrattavat lasketteluvälineet olisi valmistettu reilun kaupan sääntöjen mukaan, eikä kertakäyttöisiä astioita tms. käytettäisi. Työntekijöille maksettaisiin hyvää palkkaa ja asiakkaille tarjottaisiin mahdollisuus lukea ilmaiseksi maailmankauppalehtiä ja muita kestävää tuotantoa käsitteleviä julkaisuja. Pienet syntyvät päästöt neutraloitaisiin pääsymaksuista kerättävällä ylimääräisellä summalla, joka käytettäisiin metsien istutukseen.
tekijänä Darkmage7280
*Professori Saaste pyyhältää paikalle*

Oikeesti, eikö voitais jättää nämä ympäristö/maailmankauppajutut oikeasti Mökin puolelle?
Jookos?
tekijänä Iggy.P
Darkmage viisaana ratsastaa jälleen paikalle...

Valitettavasti ketjun keskustelu on jo siirretty mökkiin. Sitäpaitsi mistähän se johtuu että minun ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun ei saanut jäädä mielipiteeksi, vaan aloitti vastustusmyrskyn, johon minä en sitten olisi ilmeisesti saanut vastata. Kun vastaan, alkaa hirveä ininä, ja lopuksi Darkmagen kaltainen keskustelusta mitään tietämätön tulee vielä moralisoimaan. Hohhoijaa.

Ymmärtäisin kritiikin paremmin jos hanke ei herättäisi ympäristönäkökohtiin perustuvaa kritiikkiä ympäristöväen ulkopuolella, mutta en ymmärrä nyt, kun Arkkitehti-lehden kaltainen kuitenkin kohtuu arvovaltainen ammattilehtikin pitää hanketta täysin älyttömänä.
tekijänä RV
"Valitettavasti" ajanvietekeskus menee turhan tyhjän tontin säilyttämisen edelle.
tekijänä OlliMolli
Iggy.P kirjoitti:Darkmage viisaana ratsastaa jälleen paikalle...

Valitettavasti ketjun keskustelu on jo siirretty mökkiin. Sitäpaitsi mistähän se johtuu että minun ensimmäinen kommenttini tähän ketjuun ei saanut jäädä mielipiteeksi, vaan aloitti vastustusmyrskyn, johon minä en sitten olisi ilmeisesti saanut vastata. Kun vastaan, alkaa hirveä ininä, ja lopuksi Darkmagen kaltainen keskustelusta mitään tietämätön tulee vielä moralisoimaan. Hohhoijaa.
:smt022

Onneksi löytyy vielä edes joitain ihmisiä, jotka eivät kuluta nuoruttaan maailmanloppua peläten. Party-pooperina minun on tosin tähän tuotava esille, että se tulee kyllä ajan kanssa.
tekijänä Quu
Koittakaa nyt jumalauta pysyä siinä aiheessa.

Off-topicin voisi muuten määrittää sääntöjen vastaiseksi. :smt027
tekijänä Darkmage7280
Iggy.P kirjoitti:Darkmage viisaana ratsastaa jälleen paikalle...

Ymmärtäisin kritiikin paremmin jos hanke ei herättäisi ympäristönäkökohtiin perustuvaa kritiikkiä ympäristöväen ulkopuolella, mutta en ymmärrä nyt, kun Arkkitehti-lehden kaltainen kuitenkin kohtuu arvovaltainen ammattilehtikin pitää hanketta täysin älyttömänä.
Pojat? Saanko vielä tämän sanoa? Anteeksi, Q, mutta tämä on vain pakko sanoa.

Huomautin varovaisesti että pysytäänkö aiheessa, joka on SuperLife Lab, täällä YLÄKERRASSA, ja jatketaan ydinvoiman haukkumista ymsp. MÖKISSÄ, joka on... no, nykyään pyhitetty sille.
Muistaen edellisen yhteenottomme, olen vältellyt Taloa, jossa olen sentään ollut mukana hamasta alusta saakka.
Minä yritin olla kohtelias ja diplomaattinen tällä kertaa, Iggy.
En yritä enää.
Sinä et anna siihen aihetta.
Kohtelet minua lähtökohtaisesti paskamaisesti, joten teen tästä lähtien samoin. :smt021

JA PYSYTÄÄN NYT SAATANA SOIKOON AIHEESSA, JOKA ON SLL! :smt011
tekijänä zz
Huomasin muuten juuri, että Evata on liittyynyt Pöryyryn ja kulkee nykyään nimellä Pöyry Architects. Mahtaneekohan tällä olla mitään vaikutusta SLL-projektiin? Luulisi, että isomman talon olisi helpompi hankkia tarvittava rahoitus... Milloin muuten tästä SLL:stä on viimeksi tullut jotain oikeasti uutta tietoa?
tekijänä Ozie
zz kirjoitti:Huomasin muuten juuri, että Evata on liittyynyt Pöryyryn ja kulkee nykyään nimellä Pöyry Architects. Mahtaneekohan tällä olla mitään vaikutusta SLL-projektiin? Luulisi, että isomman talon olisi helpompi hankkia tarvittava rahoitus... Milloin muuten tästä SLL:stä on viimeksi tullut jotain oikeasti uutta tietoa?
Ei kyllä hetkeen oo mitään näkyny. Viimeks eilen ajoin tuosta ohi eikä kyllä mitään näy paikan päälläkään. Mutta ehkä se vielä tästä...?

Tulee btw aika hässäkkä leppävaaraan kun Kehä 1:n parantaminen alkoi ja vielä tässä kuussa ruvetaan louhimaan tunnelia. Sello 3 on valmis vasta syksyllä ja en tiedä miten sen tornitalon kanssa. Leppävaaran tornin alotus parin kuukauden sisään ja jos saadaan vielä SLL. Lisäksi Sellon vastapäätä rakennetaan kerrostaloa ja NCC:llä on suunnitteilla kolme yhtiötä Rummunlyöjänkadulle aivan Sellon viereen. Näistä ensimmäinen on myynnissä, en tiedä koska rakentaminen alkaa.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 21