- 16.01.08 11:23
#16521
Nykytilanne on, että joukkoliikennettä ei voi kehittää. Autoilu lisääntyy ja Turku ei kasva, koska lapsiperheet muuttaa kivoille tonteille naapurikuntaan, kiven heiton päähän Turun palveluista. Vastatakseen kilpailuun Turun on pakko alkaa kaavoittamaan kallista infrastruktuuria ja kunnallistekniikkaa alueille, jonne se ei kaupungin rakenteen kannalta olisi järkevää.
Turku pitää myös lähes yksin huolta kaupunkiseudun pummeista, mummoista ja opiskelijoista. Ei ihan reilua. Toivottavasti pakkoliitokset saadaan tännekin ja pian. Ikävä kyllä en usko, että täällä uskalletaan vaatia sitä. Siinä on riski, että jos valtio ei lähdekään mukaan, menee välit naapurikuntiin lopullisesti ja täällä siitä koituisi suuria harmeja, toisin kuin Helsingillä Sipoon kanssa.
zeizei kirjoitti:Tässä tapauksessa on vahvasti politiikka mukana, ja pidän tuota oikeuden päätöstä loppujen lopuksi hyvänä ratkaisuna, vaikka periaatteessa Helsinki ei paljon tee tuolla maalla. Ehkä sen olisi voinut antaa Vantaalle?Ymmärrän kyllä näitä pointteja, koska Turun seudulla kuntarajat ovat niin ikään suuri ongelma. Ja veikkaisin, että ehkä jopa suhteellisesti suurempi ongelma kuin Helsingissä. Kuntauudistuksessa kävi selväksi, että naapurikuntia ei paljon yhteistyö keskuskaupungin kanssa kiinnosta. Ja jo pelkkä maininta kuntaliitoksista tyrehdytti rakentavan keskustelun välittömästi.
Syitä:
-Sipoossa on paljon suomenruotsalaisia ja RKP on vahvoilla. He tekevät mitä vaan pitääkseen kunnan ruotsinkielisenä. Tämä tietty jarruttaa kehitystä, joka tietysti häiritsee muita kasvavia kaupunkeja ympärillä.
-Sipoo kaavoittaa tontteja rikkaille, jotka sitten käyvät töissä Helsingissä. Kuorivat ikään kuin rusinat pullasta. Tätäkään ei olisi ilman kuntarajoja.
-Koko kuntarajat ovat silkkaa tyhmyyttä pk-seudulla. Ehkä muuallakin? Mutta nuo kuntarajat luovat niin paljon esteitä yhteiselle kehittämiselle. Alueita tulisi kehittää kokonaisuuksina. Miettikääpä vaikka jotain firmaa jossa jokainen osasto ajaisi vain omia etujaan hullun lailla? Mutta tässä kunta-tapauksessa kärsivät kansalaiset.
Mutta siitä olen samaa mieltä että Helsingin tulisi tiivistää omia alueitaan. Samalla tuo metro alkaa käymään melko pitkäksi Sipoosta. Vuosaaresta kestää jo 20min.
Nykytilanne on, että joukkoliikennettä ei voi kehittää. Autoilu lisääntyy ja Turku ei kasva, koska lapsiperheet muuttaa kivoille tonteille naapurikuntaan, kiven heiton päähän Turun palveluista. Vastatakseen kilpailuun Turun on pakko alkaa kaavoittamaan kallista infrastruktuuria ja kunnallistekniikkaa alueille, jonne se ei kaupungin rakenteen kannalta olisi järkevää.
Turku pitää myös lähes yksin huolta kaupunkiseudun pummeista, mummoista ja opiskelijoista. Ei ihan reilua. Toivottavasti pakkoliitokset saadaan tännekin ja pian. Ikävä kyllä en usko, että täällä uskalletaan vaatia sitä. Siinä on riski, että jos valtio ei lähdekään mukaan, menee välit naapurikuntiin lopullisesti ja täällä siitä koituisi suuria harmeja, toisin kuin Helsingillä Sipoon kanssa.