[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
RV kirjoitti:Itse muuttaisin pikaraitiotien metroksi. Mielestäni on turhaa tehdä Pääkaupunkiseudulle kolme erilaista raideliikenneverkkoa.Itse en näe järkevää syytä tehdä jokerista metroa. Ensinnäkin sillä ei ole mitään yhteistä linjaa nykyisen metron kanssa. Toisekseen metro on kalliimpi, sekä vähemmän palveleva. Kolmannekseen tuo reitti olisi erittäin hankala kaavoittaa pintametrolle, ja tunnelimetro taas maksaa maltaita. Asemat voivat olla hyvin metron kanssa yhteisissä tiloissa, mutta eri kerroksissa. Tuleva pikaraitiotie on myös erossa muusta raideliikenteestä täysin, joten siitä voitaisiin tehdä vaikka monorail. Pikaraitiotie on kehälinjoille ehdottomasti oikea vaihtoehto.
RV kirjoitti:Tuosta Okl:n metrokartasta vielä: Lentokenttämetro on suunniteltu kulkevan Pasilasta Käpylän, Maunulan, Pakilan, Pakkalan, Vantaanportin ja Aviapoliksen asemien kautta, ei Malmin kautta, Lentoasemalle.Kappas, kun itse olen ainakin lukenut virallisen tahon selvityksiä, joissa on ollut MONIA vaihtoehtoja. Viestissäni lukikin "metro on pisin mahdollinen". Metron laajennusketjusta voi tonkia sen selvityksen ja lukea ihan itse. Nyt en jaksanut rueta tonkimaan sitä sieltä.
Klazu kirjoitti:En näe mitään järkeä päällekkäisissä järjestelmissä, mutta yhä edelleen puhutaan monesta asiasta yhtä aikaa, niin että menee helposti sekaisin.Suurnopeusrata Pasilasta lentoaseman kautta Keravalle olisi toki sekin hyvä ratkaisu, mutta minusta on jokseenkin älytöntä spekuloida, olisiko se Marjaa (eli nykyistä Kehärataa) "palvelukykyisempi", kun kummatkin olisivat hyödyllisiä, mutta täysin eri kohderyhmille. Kehärata palvelisi (siis jos Pekkarinen & co. ei toheloisi vuosikymmenten takaa juurtuvan ajattelumaailmansa kanssa) lähinnä pääkaupunkiseudun sisäistä liikennettä, kun taas suurnopeusrata palvelisi muualta Suomesta lentoasemalle pyrkiviä.
RV kirjoitti:Itse muuttaisin pikaraitiotien metroksi. Mielestäni on turhaa tehdä Pääkaupunkiseudulle kolme erilaista raideliikenneverkkoa.Samaa mieltä. Näyttäisihän se meitin Helsinki paljon "eurooppalaisemmalta", kun metro vie kaikkiin mahdollisiin paikkoihin! Metro ja VR:n lähijunat sitten tukisivat toisiaan ja niillä voisi Pisara-radan (toivottavasti) valmistuessa olla yhteinen vaihtoasema päärautatieaseman alla, esim. Rautatientori-nimellä. Myös Pasila ja muut radan varrella olevat asemat (Leppävaara, Espoo, Tikkurila jne.) voisivat olla tällaisia.
YTV arvostelee kehäradan ja metron lykkäystäHuomatkaa, kehäradan JA länsimetron.
Julkaistu: 16:17
helsingin sanomat
YTV:n yhteistyöjohtaja Hannu Penttilä on huolissaan pääkaupunkiseudun ratahankkeiden lykkäämisestä. Hallitus on myöhentämässä länsimetron ja Vantaan kehäradan rakentamista.
Ratahankkeiden myöhentämisellä on Penttilän mukaan kielteisiä vaikutuksia pääkaupunkiseudun asuntotilanteeseen ja ilmastopolitiikkaan. Kehäradan varteen on suunniteltu paljon asuntorakentamista, ja raideliikenteen lisääminen on tärkeä tekijä ilmastonmuutoksen torjumisessa.
Penttilä toteaa, että jos pääkaupunkiseudun liikennesuunnitelman kahden kärkihankkeen aloittamista myöhennetään, se ei koske vain näitä kahta hanketta vaan siirtää samalla myös muita sovittuja kohteita ja vaarantaa yksimielisyyden, joka pääkaupunkiseudun liikenteen kehittämisestä on saavutettu.
Liikenne- ja viestintäministeriössä on kaavailtu, että länsimetron rakentaminen aloitettaisiin 2010 tai 2011, kun Espoo haluaisi rakentamisen alkavan 2009. Kehärahalle ei tullut odotettua rahoitusta vuodelle 2008.
YLE kirjoitti:Länsimetron viivyttäminen saattaa kaataa hankkeenhttp://lotta.yle.fi/rsweb2.nsf/sivut/yle_uutispalvelu
Julkaistu: 31.5.2007 8:19 (päivitetty: 8:23)
Länsimetron rakentamisen lykkääminen saattaa kaataa koko hankkeen.
Espoon valtuuston puheenjohtaja sosialidemokraattien Markku Sistonen pitää vaarallisena liikenne- ja viestintäministeriön virkamiesten väitteitä, että metron rakentaminen alkaisi vasta 2010 tai 2011.
Sistosen mukaan alkamisvuotena on aina pidetty vuotta 2009.
Jos tästä lipsutaan voi koko hanke kaatua, varoittaa Sistonen.
Espoon, Helsingin ja Vantaan sosialidemokraatit vaativat länsimetron huomioimista jo valtion ensi vuoden budjetissa.