Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
tekijänä hmikko
#107971
slette kirjoitti: 24.03.25 10:28 Ja varmasti myös sekin, että kun raitiotiet on aikanaan lopetettu kaupungista (vaikka siitä onkin jo yli 50 vuotta) niin ei olla vieläkään kaikilta osin halukkaita tunnustamaan, että lopetuspäätös oli virhe.
Päätös lopettamisesta tehtiin valtuustossa 1965, eli siitä on nyt 60 vuotta ja silloiset päättäjät lienevät oleellisilta osin haudassa. Kyseinen valtuuston päätös oli yksimielinen, ja sitä ennen joukkoliikennettä oli jo suunniteltu useampi vuosi siitä lähtökohdasta, että raitioliikenne lopetetaan, eikä sen kehittämistä selvitetty. Linja 1 lopetettiin 1967 ja muut vaiheittain 1972 loppuun mennessä.

Omaan silmääni tämän väännön dynamiikka on sama kuin ennenkin ja sama kuin oli Tampereella, mutta siellä voimasuhteet lopulta kääntyivät raitiotien kannalle. Eli osa valtuustosta ei ylipäätään ole kiinnostunut joukkoliikenteen kehittämisestä eikä usko sen merkitykseen (näkyy Turussa mm. luokattomassa rautatieaseman siirtämisessä / matkakeskuspäätöksessä), ja osa on lähellä bussiliikennöitsijöitä. Nämä tahot esittelevät mieluusti bussivaihtoehtoja, joiden tarkoitus on asian lykkääminen, ei bussisuunnitelman toteuttaminen (tähän asti esitetyt eivät ole olleet toteutuskelpoisia).
tekijänä hmikko
#108042
Vaalitulosta tässä kyttäilen. Turussa ääntenlaskenta näyttää etenevän hitaimpien joukossa. Kun äänistä on laskettu 58 %, SDP näyttäisi ottavan suht selvän voiton, mikä tarkoittaisi sitä, että Turun seuraava pormestari on Piia Elo. Hän on ollut päättyvällä kaudella kasvatuksen ja opetuksen apulaispormestari, ja hänen vaaliteemansa näyttävät kaikki liittyvän tuohon alaan. Ratikasta hän ei sano mitään, enkä saa julkisista lähteistä oikein selvää SDP:n kannasta ylipäätään.

Persut ovat ottamassa selvän tappion ja häviämässä tällä tietoa neljä paikkaa yhdeksästä. Eli ainakin ratikan änkyröimpiä vastustajia on poistumassa valtuustosta.

Edit: Lopulliset tulokset viimein:

Listassa paikkojen määrä ja muutos, ja puolueen ääniharava. Johannes Yrttiaho on Vasemmistoliiton kansanedustaja, jonka puolue potki pois omalta listaltaan.

  • SDP: 16 (+3), Aki Linden
  • Kokoomus: 15 (-1), Petteri Orpo
  • Vihreä liitto: 11 (+1), Sofia Virta
  • Vasemmistoliitto: 10 (-1), Timo Furuholm
  • Perussuomalaiset: 6 (-3), Vilhelm Junnila
  • Keskusta: 4 (+1), Mimmi Ruusunen
  • RKP: 3(0), Nicke Wulff
  • Kristillisdemokraatit: 1 (0), Ville Auvinen
  • Asukkaiden Turku: 1 (+1), Johannes Yrttiaho
Muutos ei lopulta ole määrällisesti kovin mullistava, mutta tietysti pormestaripuolueen vaihtumisella on vaikutusta.
veka peukutti tätä
tekijänä hmikko
#108362
Fölin runkolinjauudistus tuli voimaan kuun alusta, eli siitä on nyt kokemusta viisi päivää. Tiedotteen mukaan uudistuksessa "Föli-liikenteen määrä kasvaa noin 20 %". En tiedä, miten tuo on laskettu, ja epäilen, että kuljettajien työtunteja ei ole lisätty tuota määrää, mutta joka tapauksessa ainakin omalla kohdallani lähimmän bussilinjan muuttuminen runkolinjaksi paransi käytettävyyttä oleellisesti: vuoroväli tiheni ja linjan kaukaisempi pää siirtyi Turun kaupungin rajan yli Mylly-kauppakeskukseen Raision puolelle. Aiemmin sinne meni erillinen linja, jolla oli harvempi vuoroväli. Arkena en juuri kulje bussilla, paitsi joskus talven huonoimmilla keleillä, mutta juurikin nyt kesäveraiden kanssa sitä tulee käytettyä. Jään odottamaan, mikä on uudistuksen vaikutus matkustajamääriin.

Runkolinjoja on kymmenen, ja niiden vuoroväli on tiheimmillään 5 min, useimpien 10 min, ja tiheää liikennöintiä on laajennettu selvästi myöhempään iltaan ja viikonloppuihin. Havaitakseni ensimmäistä kertaa linjoilla on värikoodaus, joka on toteutettu ihan johdonmukaisesti aikatauluissa, sovelluksessa ja pysäkeillä. Linjoja on jonkun verran suoristettu, esim. no. 3 menee Varissuolle Kalevantietä suoraan eikä kiemurtele Itäharjulla kuten entinen 32/42. Linja 10 on kehämäinen eikä kulje Kauppatorin kautta niin kuin muut. Tätä mainostetaan uutuutena, mutta vanhassakin linjastossa oli vastaava, harvemmalla vuorovälillä toki ja osin eri reitillä.

Logomonsiltaa eli epärautatieasemaa palvelee Kauppatorille päättyvä ei-runkolinja 20, ja sen vuoroväli on ruuhka-aikaan 20 min. Varsin perseestä tämmöinen palvelutaso junamatkustajien osalta. Runkolinja 3 (entinen 32/42) menee edelleen vanhan aseman edestä, ja toisessa suunnassa Kupittaan toiminnassa olevan aseman edestä.

https://www.foli.fi/fi/uutiset/folin-ru ... enne-alkaa

Epämaantieteellinen kaavio runkolinjoista PDF:nä:

https://cms.foli.fi/sites/default/files ... _ru_en.pdf

Koko linjasto kartalla klikkailtavassa olomuodossa:

https://eu.remix.com/project/99740aae?l ... 982cc5bc66
Kantti peukutti tätä
#108450
Päätöksen tekeminen raitiotiestä on Turussa näköjään täysin mahdoton asia. Päätös senkun siirtyy vuodesta toiseen, keväästä syksyyn ja taas kevääseen. Ja jo aiemmin kuopatut "super"bussit senkun nousevat kuolleista kummittelemaan. Ratikkaa on haikailtu takaisin kaupunkiin jo yli 30 vuotta, siinä välissä on Tampereella suunniteltu, rakennettu ja liikennöity ratikkaa 4 vuotta, Espooseen rakennettu omansa ja jopa Vantaa tehnyt päätöksen ratikan rakentamisesta. Tampereen ratikalla oli 4. liikennöintivuonna n. 19 miljoonaa matkustajaa, koko Föli verkostolla matkustajia oli n. 26 miljoonaa. Turun päätöksenteko on kuin huonosta tragikomediasta.
Raitiotien päätösaikataulu ja superbussiselvityksen päivittäminen kaupunginhallitukseen

Turun kaupunginhallitukselle esitetään superbussiselvityksen päivittämistä osana sataman ja Varissuon välille suunnitteilla olevan joukkoliikenneratkaisun valmistelua.

Selvityksen päivityksen tilaaminen tuodaan kaupunginhallituksen päätettäväksi 18.8.2025 kokoukseen. Samassa kokouksessa käsitellään myös hankkeen päätöksentekoaikataulu.

Selvityksen yhteydessä päivitetään vuoden 2019 yleissuunnitelmassa kerättyä tietoa superbussivaihtoehdosta.

- Vastaava superbussiselvityksen päivitys teetettiin myös Vantaalla ennen joukkoliikenteen investointipäätöstä. Koska samankaltaisia päätöksiä on viime vuonna valmisteltu ja tehty useissa kaupungeissa, on tärkeää hyödyntää kaikki olemassa oleva tieto myös Turussa, jotta päätös joukkoliikenneratkaisusta pormestariohjelman linjausten mukaan saadaan tehtyä, toteaa kansliapäällikkö Tuomas Heikkinen.

Selvitys toteutettaisiin ulkopuolisena asiantuntijatyönä ja aloitettaisiin mahdollisimman pian. Selvitykseen sisällytetään laskelmat infran rakentamisen, kuten pohjarakentamisen, kustannuksista, kalustosta ja liikennöintikapasiteetista. Myös kaupunkikehitysvaikutukset otetaan tarkastelussa huomioon.

Tehtävät lisäselvitykset eivät oleellisesti viivästytä joukkoliikenneratkaisun tekemistä. Esitettävän päätöksentekoaikataulun mukaan toteuttamispäätös joukkoliikenneratkaisusta tehdään kaupunginvaltuustossa ennen kesää 2026. Mikäli päätöksessä päädytään vaihtoehtoon, johon on mahdollista saada valtion tukea MAL-sopimuksen kautta, niin päätös tehdään tässä kohtaa ehdollisena, kunnes valtionrahoitus on varmistunut.

Samaan aikaan lisäselvityksen kanssa valmistuu raitiotien toteutussuunnitelmaan liittyviä vaikutusarvioita, jotka osaltaan myös tarjoavat päätöksentekijöille lisätietoa päätöksenteon tueksi.

- Tavoitteena on, että päätöksentekijöillä on kaikki oleellinen ja ajantasainen tieto, kun asia lausuntokierroksen jälkeen tuodaan päätettäväksi, sanoo kansliapäällikkö Heikkinen.

https://www.turku.fi/uutiset/raitiotien ... llitukseen
#108451
Juuri maiskuttelin asiaa ja kädet syyhyten ajattelin, että vihdoin ja viimein näin vuonna 2025 saadaan päätös tehtyä ratikasta - ajatella: siis vielä tänä syksynä!

Niin ei.

Superhyperbusseista on nyt jo ties mitä selvityksiä tehty, niin pitääkö oikeasti vielä laittaa kerta kielon päälle? Eikö kaupungillakaan ole mitään kunnianhimoa ja painetta saattaa tätä saagaa loppuun, on se sitten ratikan kannalta hyväksytty tai kielteinen päätös. Luulisi, ettei kertakaikkiaan enää kehtaisi venyttää päätöstä.

Turun päätöksenteon hitautta on aina naurettu ympäri Suomea ja se nauru saa ikävä kyllä jatkoa - jälleen kerran.
apollonkatu peukutti tätä
tekijänä hmikko
#108452
^ Uusi pormestari ei havaitakseni ole ennen tätä kautta mitenkään profiloitunut asiassa, ja demarien kanta puolueenakin on ainakin itselleni epäselvä. Historiallisestihan kokdem-konsensus on Turussa ollut bussiliikennöitsijöiden puolella, mistä syystä ratikka-asialle ei tapahtunut mitään niin kauan, kun noilla puolueilla oli yhteensä enemmistö. 2010-luvulla ei ole enää ollut, mutta samalla kaupunkisuunnittelussa tuulet ovat kääntyneet. Edellinen kokoomuslainen pormestari ilmeisestikin oikeasti ajoi ratikan rakentamista. Jos demareilla on asiassa joku tahtotila, niin minä en ainakaan sitä havaitse.
#108453
JusuPetteri kirjoitti: 13.08.25 01:19 Juuri maiskuttelin asiaa ja kädet syyhyten ajattelin, että vihdoin ja viimein näin vuonna 2025 saadaan päätös tehtyä ratikasta - ajatella: siis vielä tänä syksynä!

Niin ei.

Superhyperbusseista on nyt jo ties mitä selvityksiä tehty, niin pitääkö oikeasti vielä laittaa kerta kielon päälle? Eikö kaupungillakaan ole mitään kunnianhimoa ja painetta saattaa tätä saagaa loppuun, on se sitten ratikan kannalta hyväksytty tai kielteinen päätös. Luulisi, ettei kertakaikkiaan enää kehtaisi venyttää päätöstä.

Turun päätöksenteon hitautta on aina naurettu ympäri Suomea ja se nauru saa ikävä kyllä jatkoa - jälleen kerran.
Jutun lukemalla selviää, että edellinen superbussiselvitys on vanhentunut. Ratikan vastustajat käyttäisivät voimassa olevan vaihtoehtoisen selvityksen puutetta oljenkortena asian viivästyttämiseksi. Siksi halutaan jo etukäteen että kaikki on mahdollinen on selvitetty siinä vaiheessa kun asiasta päästään äänestämään. Puoli vuotta sinne tai tänne ei tässä vaiheessa tarkoita mitään.
#108455
Ukilainen kirjoitti: 13.08.25 11:14
JusuPetteri kirjoitti: 13.08.25 01:19 Juuri maiskuttelin asiaa ja kädet syyhyten ajattelin, että vihdoin ja viimein näin vuonna 2025 saadaan päätös tehtyä ratikasta - ajatella: siis vielä tänä syksynä!

Niin ei.

Superhyperbusseista on nyt jo ties mitä selvityksiä tehty, niin pitääkö oikeasti vielä laittaa kerta kielon päälle? Eikö kaupungillakaan ole mitään kunnianhimoa ja painetta saattaa tätä saagaa loppuun, on se sitten ratikan kannalta hyväksytty tai kielteinen päätös. Luulisi, ettei kertakaikkiaan enää kehtaisi venyttää päätöstä.

Turun päätöksenteon hitautta on aina naurettu ympäri Suomea ja se nauru saa ikävä kyllä jatkoa - jälleen kerran.
Jutun lukemalla selviää, että edellinen superbussiselvitys on vanhentunut. Ratikan vastustajat käyttäisivät voimassa olevan vaihtoehtoisen selvityksen puutetta oljenkortena asian viivästyttämiseksi. Siksi halutaan jo etukäteen että kaikki on mahdollinen on selvitetty siinä vaiheessa kun asiasta päästään äänestämään. Puoli vuotta sinne tai tänne ei tässä vaiheessa tarkoita mitään.
Kyllä juttu tuli luettua ja asia kyllä selvisi mutta ymmärrät varmasti, että asia turhauttaa täällä Turun päässä. Päätöksenteon hitaus kokonaisuudessaan siis.
#108456
Raitiotie on poliitikoille kovin epämieluinen hanke. Niin kuin suurin osa infrahankkeista. Toisin kuin kultuuritalot, jotka poikivat paljon kavereille kivoja virkoja, verkostoitumisjuhlija, ja monen moista spotlightia, niin suuri infrahanke alkaa poikimaan hyvää vasta jollekin toiselle hallituskokoonpanolle ja jättää päättävälle porukalle tuhlailijan maineen.

Näen poliitikot aina omaa etuaan ajavina opportunisteina, joiden tärkein päämäärä on olla ihaituna puhujana ja sinä hyvänä vaikutusvaltaisena tyyppinä, joka järjestää tuttavien asiat kuntoon. Soita reijolle, se on kunnanvaltuutossa, se kyllä järjestää luvat kuntoon jne. Oli puolue mikä tahansa, tässä on poliitikon mielenydin.

Raitiotiehanke on ennen kaikkea tylsää kaupunkisuunnittelua, joka voi poikia muutaman tylsän viran. Suomessa pk-seutua lukuun ottamatta raidehankkeilla on hyvin vähän vaikutusvaltaisia lobbareita, kun taas pohjoismaissa on agressiivisia bussilobbareita, kuten Nobina. Ja joka kerta kun superbussi nostaa päätään, voi olla varma, että Nobina on siellä taustalla voitelemassa uusia poliitikkoja.

Keskiössä siis tässä asiassa on suuret rakennusyhtiöt ja puolueiden intohimot, sekä tietysti kiristyvä taloustilanne, josta kukaan ei haluaisi olla vastuussa. Poliitikko miettii, miten saisin mahdollisimman pienellä mainhaitalla mahdollisimman paljon. Turun paikallinen bisneseliitti inhoaa ratikkaa ja on aina inhonnut, moni paikallispoliitikon tulevaisuus on heistä kiinni ja kun siihen astuu vielä Nobina lobbaamaan, houkutus on suuri tehdä jotain muuta kuin raitiotie. Sen sijaan ne turkulaiset poliitikot joilla on valtakunnallisia etenemismahdollisuuksia, eivät ole niinkään paikallisen hyvävelikerhon armoilla, ja voivat myös viitata kintaalla Turun kiristyvään taloustilanteeseen.

Superbussiselvitys tulee aina tuottamaan tuloksen: Surperbussi on halvempi ja orjallisesti toteutettuna samankaltainen ratkaisu, mutta ei tuo juurikaan kilpailullisia etuja kaupungille ja projektilla on suuri riski epäonnitua tavoitteissaan, koska toteutuksessa on niin helppo luistaa, jopa jälkeenpäin. Se sitten muotoillaan poliitikkojen haluamalla tavalla oikeuttamaan halutun päätöksen.

On selvää, että superbussin toteutus olisi massiivinen virhe. Se sinetöisi Turun tulevaisuuden ainakin puoleksi vuosisadaksi, koska kaupungissa ei virheitä tunnetusti tunnusteta. Se loisi Turusta eräänlaisen B-luokan suuren kaupungin, jossa on huonompi elämisen taso kuin A-luokan suurissa kaupungeissa Tampere, Espoo, Vantaa ja Helsinki, joissa on oikeaa raideliikennettä. Tämä voi tosin olla myös joidenkin tahto, sillä se pudottaisi Turun pois monista valtakunnan tason rahoitusohjelmista hyvin pitkäksi aikaa. Tätä samaa painoa käydään lähijunien osalta ja on iso tekijä länsiradan vastustamisessa, sillä länsirata toisi mukanaan monia sellaisia kehityksen polkuja, jotka poikisivat tarpeita suunnata valtakunnan rahoja Turkuun päin.

Kaikki on siis nähdäkseni kiinni siitä, onko valtakunnan tason rakennusyhtiöille silmää lobata raitiotietä ja länsirataa, turvatakseen kehitysnäkymät Varsinais-Suomessa. Suuret rakennusyhtiöt ovat näistä projekteista eniten hyötyvät tahot, joilla on lobbausvoimaa.
Kantti, Tlahti peukutti tätä
#108538
https://turunraitiotie.fi/etusivu/suunn ... unnitelmat

Turun raitiotien alustavaa katusuunnitelmaa voi nyt kommentoida. Oma mielipiteeni on, että yhteiset joukkoliikennekaistat bussien kanssa ovat suunnitelman akileenkantapää. Etenkin kun Turussa bussikuski vahtii onko matkustajille lippu vai ei. Turussa meinaan on niin, että bussi ei liiku mihinkään, ennen kuin matkustaja on onnistuneesti lunastanut lipun tai poistunut kulkuneuvosta, aiheuttaen suman. Bussit ovat muutenkin jatkuvissa ongelmissa oviensa toimivuuden, laitteidensa toimivuuden yms. kanssa. Bussien suoriutuminen pysäkeillä on sekalaista ja häiriöherkkää, eikä raitiovaunu voi ohittaa tumpuloivaa bussia millään keinoin.
Kervolainen, TurkuCubed peukutti tätä
#108539
^ Samaa mieltä, edes Itäharjun käytännössä täysin uudella Voimakadulla ei saatu busseja eroteltua pois raitiotien tieltä ja samoin leveällä Hämeenkadulla. Mietin myös esim. Hämeenkadulle merkatun nupukiven järkevyyttä ajoradan materiaalina, mikäli bussit kulkevat samaa kaistaa. Samaten koko Eerikinkadun pätkä on merkattu nupukiveykseksi. Torin uudistuksessa ladottiin nupukiveä bussipysäkeille ja suojateille, mutta taisivat osoittautua aika nopeasti ongelmallisiksi kivien painuessa ja jopa irtoillessa.
#108546
Ukilainen kirjoitti:Autoille on suunnitelmassa jäämässä yksi kaista per suunta Aninkaistenkadulla, Uudenmaankadulla ja Hämeenkadulla. Sinnekö ne bussit pitäisi pistää seisomaan?
Ehkä Turussa on jotain todella poikkeuksellista, mutta ihan hyvin tämä toimii muissa ratikkakaupungeissa. Keskustan kapeimmilla kaduilla ymmärrän kaistojen jakamisen, sillä kaikkien liikennemuotojen sietää tehdä tilaa jalankulkijoille. Ratikkalinjalla on kuitenkin paljon leveitä ja suoria katuosuuksia, joilla nopeudesta on syytä ottaa kaikki irti. Ratikkaliikenteen tehostuessa tarve henkilöautoille vähenee kyseisillä väleillä, joten bussitkin pääsevät liikkumaan joustavammin.
#108547
Ukilainen kirjoitti: 09.09.25 11:03 Autoille on suunnitelmassa jäämässä yksi kaista per suunta Aninkaistenkadulla, Uudenmaankadulla ja Hämeenkadulla. Sinnekö ne bussit pitäisi pistää seisomaan?
Kyllä itseasiassa joo. Ja mainitaan nyt vielä, että minä autoilen Turussa joka viikko.

Mielestäni kun hankitaan satojen miljoonien edestä joukkoliikenteen huipputekniikkaa sujuvoittamaan tukkoisen kaupungin liikennettä, ei sitä sitten mennä sabotoimaan siksi, että kaupungin ydinongelma, eli henkilöautoliiikenne kokee haitaksi pysähtyvät bussit.

Henkilöautoilu on individualistinen valinta, jossa yksilö ottaa vastuun. Raitiotie on kollektiivinen ratkaisu, jolla voidaan siirtää tehokkaasti massiivinen määrä ihmisiä kaupungin laidalta laidalle, mutta tehokkuus toteutuu vain, jos raitiotien ei tarvitse alistua muun liikenteen pullonkaulouhin.

Turussa ei ole pakko kulkea keskustan kaduilla autoilla kuin aniharvan. On olemassa Jaanintie, Markulantie, Suikkilantie, Turun kehätie, Kaarinantie, Helsinginkatu, Köydenpunojankatu ja monia muita kehämäisiä teitä, toki näissä olisi paljon kehittämistä. On mielestäni suuri virhe olla priorisoimatta raitiotietä, menee sadat miljoonat hieman reisille kun kalliista järjestelmätä ei voida ottaa täyttä hyötyä irti.

Yhteiskaista bussien kanssa kertoo mielestäni siitä, että kaupungin päättäjät eivät todellakaan ymmärrä kuinka raideratkaisu ei todellakaan ole kumipyörien kanssa tasa-vertaiset TAI vielä pahempaa, he ymmärtävät sen tosi hyvin, mutta henkilöautoilun sujuvuus on heille kaikkein tärkein asia ja heille riittää, kun raitiotie näyttää hyvältä vaikka se olisikin jumissa bussiliikenteen seassa.
#108585
Pienten viivästysten jälkeen Turun Logomonsillan vieressä alkaa uuden Logohubin rakennustyöt. Kuokka lyödään maahan lokakuun alkupuolella ja valmista pitäisi olla keväällä 2027. Logohub tulee toimimaan väliaikaisena asemana, ennen kuin Turun oma ikuisuusprojekti Aninkaisten matkakeskus joskus valmistuu. Kokonaispinta-alaltaan reilun 15 000 m² rakennuksen pohjakerroksessa sijaitsee asemapalvelut sekä tiloja kioskimyymälälle ja autovuokraamolle.

Kuva
Kuva
Kuva
hmikko, Kervolainen, TurkuCubed ja 3 muuta peukutti tätä
  • 1
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 65