Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105950
Suurten jääkiekkokaupunkien nuoria vetävät puoleensa modernit harjoituskeskukset. Mediahuomiota kannattaisi suunnata ennemmin niiden aikaansaamiin tuloksiin kuin seurata jonkin yksittäisen huippu-urheilijan jokaista pientäkin liikettä ja sanomista. Terveesti toimiva liikuntakulttuuri on kokonaisuus jossa jokaisen osa-alueen merkitys suuri.
Viimeksi muokannut Iggy.P, 20.09.25 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä luenmuttenkirjoita
#108136
Mercator on vähän hassu projektio tuollaiseen kokovertailuun, erityisesti jos ihmeteltävänä on nimenomaan yli jäävät pinta-alat pohjoisessa. Toki nyt tässä tapauksessa asia kuvasta välittyy.

Euroopan urheilusarjoista nimenomaan futiksen kakkos- ja kolmostason eurosarjoissa (Eurooppa-liiga ja Konferenssiliiga) matkat ovat aikalailla verrannollisia Amerikan ammattilaissarjoihin. Ei edes jääkiekkoa pelata kuin aivan eteläisessä Kanadassa (koriksen ja baseballin kanadalaisjoukkueet tulevatkin Torontosta). Esimerkiksi Uefan Konferenssiliigassa pelasi tällä kaudella joukkueita Reykjavikista Astanaan ja Suomesta ja Norjasta Kyprokselle, Espanjaan ja Portugaliin. Israelin ja Kaukasuksen joukkueet taisivat kaikki kuluneella kaudella päätyä Eurooppaliigan puolelle tai karsiutua. Mestarien liigassa painotus on nykyään yhä enemmän suurimpien sarjojen joukkueissa, joten siellä iso osa peleistä on suunnilleen saman kokoisella alueella kuin Itäinen konferenssi NBA:ssa tai NHL:ssä.

Tietysti Eurofutikset ovat lyhyitä, muutaman vierasottelun mittaisia sarjoja. Satunnaisista hyvinkin pitkistä etäisyyksistä huolimatta, isolla osalla joukkueita, suuri osa matsesta on suhteellisen lähdellä, ja niitä ainakin kannattajat pystyvät reissaamaan myös maata pitkin. Keski-Euroopassa useita reissuja ainakin teoriassa myös joukkeuilla mahdollista, vaikka suurin osa taitaa aika lyhyetkin matkat lentää, ellei nyt ihan naapurikaupunkiin osu matsi.

Jos newyorkilaisia joukkueita miettii NHL:ssä, niin kauden 41 vierasottelusta sellainen reilu parikymmentä on matkoja, jotka eivät enää olisi millään muotoa mielekkäitä bussin kyydissä (eli matkaa yli 10 tuntia - tai vielä paljon enemmän), mutta lähemmäs puolet kuitenkin tehtävissä. Kotimaisissa palloilusarjoissamme on ihan normaali tapa, että Rovaniemellä, Kemissä tai Kajaanissa käydään etelärannikoltakin bussilla pelissä ja rikkaimpia seuroja (sm-liiga, muutama futisjengi) lukuunottamatta, tullaan sitten yötävasten samalla bussilla takaisin. Tuo nyt vastaisi etäisyyden puolesta esimerkiksi Raleighta (Hurricanes), Montrealia tai Torontoa. (Ruuhkat tietysti sitten aivan eri maailmasta.)

Ei Yhdyvaltoihin ole mahdollista rakentaa koko maan kattavaa, ja koko maan etäisyyksille käytännöllistä, raideliikennettä, kuten ei edes vain vähän isompaan, mutta yli tuplaten väkirikkaampaan Eurooppaankaan, mutta kyllä se monille tiiviimmin asutuille alueille olisi etäisyyksien puolesta mahdollista. Urban sprawlin ja onnettoman paikallisen julkisen liikenteen takia se ei oikein missään tapauksessa olisi mielekästä, kun rautatieasemat vaatisivat miltei lentokenttämäiset parkkialueet, että ihmiset niitä pystyisivät käyttämään.
sakkr, veka peukutti tätä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#108380
Santa Giulia Arena Milano

Areenan kapasiteetti on 16 000 ihmistä. Uuden monikäyttöisen areenan suunnitteli arkkitehti David Chipperfield yhteistyössä insinööritoimisto Arupin kanssa. Siinä pelataan vuoden 2026 Olympialaisten jääkiekkoturnaus.

Kuva

Kuva

Santa Giulian areena on helposti saavutettavissa junalla, lähellä sitä on Milano Rogoredon asema, joka on lyhyen kävelymatkan päässä areenalta. Milano Rogoredoon pääsee useilla junalinjoilla, kuten R, RE11, S1 ja RV. Areenalle pääsee myös metrolinjalla M3 (San Donaton pysäkki) ja raitiovaunulla 27.

Kuva

David Chipperfield Architects totesi lisäksi, että Milano Santa Giulia on uusi kaupunkialue joka sijaitsee Milanon kaakkoisosassa, vain muutaman kilometrin päässä kaupungin keskustasta. Alue on yhteydessä myös suurnopeusjunaverkkoon.

Kuva

https://davidchipperfield.com/projects/arena-milano
https://www.itinera-spa.it/en/projects/ ... -milan-it/
https://www.insidethegames.biz/articles ... milan-2026
veka peukutti tätä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#108511
Wien Holding Arena

Hankkeen strateginen kumppani on CTS EVENTIM, joka vastaa areenan suunnittelusta, rakentamisesta, rahoituksesta ja toiminnasta. Wien Holding ja Wienin kaupunki tekevät tiivistä yhteistyötä yrityksen kanssa varmistaakseen hankkeen onnistuneen toteutuksen. https://corporate.eventim.de/en/news-me ... fcbba25ef6

Kiinnostus Wieniin kansainvälisten tapahtumien pitopaikkana on edelleen suuri. Areenan kapasiteetti tulisi olemaan n.20 000 ja valmistumisajankohta vuodessa 2030
Kuva

https://sportsbusiness.at/wien-holding- ... de-nehmen/
https://hockey-news.info/vergehen-noch- ... a-in-wien/


Wienin saavutettavuus on yksi Euroopan parhaita. Kuvassa merkittävimmät rautateiden runkolinjat
Kuva

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... _Lines.gif
Viimeksi muokannut Iggy.P, 20.09.25 16:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
veka peukutti tätä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#108518
Tšekin tasavallassa saattaa pian olla maailman suurin jäähalli, jonka kapasiteetti on yli 22 000 katsojaa.

Dynamo Pardubicen omistaja Petr Dědek on saanut Pardubicen kaupungin viranomaisilta vihreää valoa hankkeen jatkamiselle. Neuvoja areenan rakentamiseen on antanut Edmontonin Rogers Placen jääkiekkoareenaa kehittämässä ollut Bob Black, ja Aleš Hemský, joka pelasi 845 ottelua NHL:ssä ja jolla on paljon omakohtaista kokemusta areenoista.
Kuva
https://www.ova.cz/en/multifunctional-arena/
https://www.virtuplex.com/project/multi ... na-ddreal/
https://english.radio.cz/pardubice-look ... 27-8832310
veka, 16valve peukutti tätä