Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Urbaani
#104202
Harmillista ettei Easton-kauppakeskukseen integroitu taannoin, ei kovinkaan kauan sitten siis yhtään asuintaloja. Suunnitelmat sinäsä vaikuttavat ihan kohtuullisilta, joskin Puotinharjun vanhaa kerrostaloaluetta näkisin mielellään myös uudistettavan.
tekijänä hmikko
#105424
hylje kirjoitti: 18.02.23 13:55 Itäkeskuksen ongelma on se, ettei Helsinki oikein tiedä mitä se haluaa. Erityisesti ristiriita on jättimäisen moottoriväyläkanjonin (Kehä I ja Itäväylä) ja viihtyisän asuin- ja palveluympäristön päinvastaiset tarpeet. Ei ihme, että asuntorakentaminen on hitaahkoa ja wow-kärkihankkeet jäävät unelmiksi.

Alueella silloin tällöin välttämättömiä kaupallisia tarpeita jalan toimittaen arvosteluni on, että 1/5 ala-arvoisen huonoa jalankulkuympäristöä. Parannusehdotus: Integroidaan jättimoottoriväylät ihan tavalliseen katuverkkoon, joka tehdään viihtyisäksi ja helposti ylitettäväksi myös jalankulkijan näkökulmasta.
Vaihdan tänne Itäkeskus-ketjuun. Kuten ketjusta näkyy, kaupunki on kyllä laatinut Itäkeskusta varten vision jos toisenkin ja pitänyt suunnittelukilpailuja. Moottoriteiden/katujen muuttamista tavallisiksi kaduiksi ei ole esitetty, se lienee kilpailussa ollut ennalta annettu reunaehto. Jalankulkuympäristön ankeuden tietysti näkee sokea Reettakin, ja ratkaisuna siihen on esitetty kansirakennelmia. Kannet vaan ovat kalliita, ja olen koko ajan epäillyt niiden toteutumista. Vastaavia suunnitelmia on kariutunut muuallakin, ja taloudellisesti helpompinakin aikoina. Esim. Herttoniemessä.

Punos siis peruuntui. Kuten olen tässä ketjussa todennut, mun silmääni viimeinen versio suunnitelmasta oli sen verran rumaksi halpuutettu, että en jää kaipaamaan. Nykyisellään bussiterminaalikaan ei tietysti ole mikään kaunistus, mutta maailmalta voi katsoa mallia, miten noista on tehty ihan miellyttäviä paikkoja, ilman betonikansia tai muuta massiivista rakentamista. Asiassa pitäisi vaan julkisten tahojen toimia, koska jos ei tule asuinkerrosneliöitä, niin grynderi ei tietysti tee myöskään kellarin joukkoliikenneterminaalia.

Nyt ongelma on, että miten tuota paikkaa kehitetään, jos kansirakennelmaan ei ole rahaa. Törmätään autoille suunniteltuun ympäristöön, johon on vaikea sovittaa asuinrakennusten tontteja tai korttelirakennetta. Raitiotiessä on se hyvä puoli, että kun se ei ole tasoerotettu, niin raiteita voidaan sovittaa bussien kanssa samaan tasoon, ja sadan metrin pätkän rakentaminen ei maksa mahdottomia. Uskoisin siis, että päätepysäkki pääsee paikalleen jonain päivänä. Ensin vaan tarvitaan joku kokonaisvaltaisempi ratkaisu, jossa ei ole betonikantta.
MindW, veka tykkää tästä
tekijänä hmikko
#105436
Itäkeskusta sivuten, kaupunki on laittamassa Puotilan venesataman säilytyspaikkoineen asuinkortteleiksi. Suunnitelmassa jopa keinotekoinen saari Vartiokylänlahteen.

HS: Helsinki suunnittelee tekosaarelle uutta asuinkorttelia

Asemakaavan selostusluonnos

Uutta kerrosalaa on 119 500 k-m², josta liike-, toimisto- ja palvelutiloja on 5 300 k-m², ja yleisten rakennusten kerrosalaa on 1 800 k-m². Asukasmäärän lisäys on noin 2 700 asukasta.
Kuva
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#105439
^Tästä on oikeastaaan tulossa uusi kaupunginosa Puotilanrantaan. Tekosaaresta on tarkoitus järkätä suunnittelukilpailu. Venepaikat vähenevät, huono juttu. Veneiden talvisäilytyspaikat ehkä jopa katoavat. Asukastilaisuus verkossa on 6.3.

Kuva

Kuva

Kuva
Kervolainen, Janne_H tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107593
Kymp-lautakunnan tiistain kokouksen toinen suuri asia oli Puotilanrannan asemakaavan hyväksyminen. Verrattuna helmikuussa 2023 nähtyyn versioon suurin muutos on tekosaaren rakentamisen tarkentuminen. Lisäksi tekosaaren rannalta on poistunut varaus kelluville asunnoille venepaikkoineen. Niiden sijasta tekosaaren on tulossa taloyhtiöiden laitureita. Lautakunta totesi myös, että Puotilanrannan asemakaavassa tulee varautua raitiotien mahdolliseen toteuttamiseen Itäkeskuksesta Kauppakartanonkadun kautta.

En vieläkään tykkää yhtään tuosta tekosaaresta. Muilla kaupungeilla on omat tautinsa, Helsingin tauti on aina vaan jatkuva meriluonnon laajamittainen tuhoaminen ruoppaamalla ja merentäytöillä. Tämän vuosituhannen ja ehkä kaupungin kaikkien aikojen isoin tuhotyö merellä uhkaa jo Koivusaaren rantoja, mutta ei Puotilanrannan tekosaarikaan mikään vähäinen juttu ole.

Puotilanrannassa kaupunki saa paljon anteeksi täysin uudenlaisen ja vedenalaista elinympäristöä kunnioittavan ja tukevan rantalinjan ansiosta. Vaikka maan korko rakennusten kohdalla on +3,5 (mitä pidän käytettävissä olevan tiedon valossa täysin liioiteltuna), rantaan ei olekaan tulossa tuttua kivilouheesta rakennettua jyrkkää muuria. Ranta polveilee kivasti, ja rantaan on tulossa kivivallin tai betonilaiturin asemesta luonnollista jäljittelevä kaunis rantalinja. Luonnonmukaistaminen jatkuu myös pinnan alla, kerrotaan. Hienoa!

Kuva

Kuva
TurkuCubed, hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä Eeros
#107594
Puotilakin pilataan.
Toivoin jo että nuo suunnitelmat olisi unohdettu/hylätty.

Noita laatikoita, joiden päällä nurmea.
Mielikuvituksetonta, tympeää ja hengetöntä.
Elävän ja miellyttävän ympäristön korvaamista geneerisellä tusinaroskalla.
Jonnekin noita rumuuksia, jotka tunkeutuvat kaikkialle, on yritettävä paeta.
Tai vain toivottava etteivät ne joka paikkaan yllä ennenkuin poistuu - lopullisesti - itse kuvioista...

Jokainen ranta kohta täynnä samanlaista *askaa.
Viimeksi muokannut Eeros, 28.11.24 14:53. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
tekijänä Eeros
#107606
Vaan vois toi, vieläkin, pahempi olla...

"Vekalla" ihan hyviä pointteja, esim. yrityksestä pitää rantsuviivaa luonnonmukaisena.

Itse, vanhana veneilijänä, harmittelen venesäilys/kunnostus -paikkojen hävittämistä.
Monet lakaistaan vek. Kuten on pienilmailunkin kanssa.
elävä harrastuskulttuuri, niiltä osin, hankaloituu.
tekijänä genova
#107610
Samaa mieltä - todellakin hienoa, että rantaviiva näyttää jo kartalla viihtyisältä.

Vuosaari-lehden 20.11.2024 mukaan venepaikkojen perään ei tarvitse haikailla - Vuosaarenlahden venesatamaa ollaan nimittäin vastaavasti laajentamassa, ja kokonaisuutena Itä-Helsingin venepaikkojen määrä lisääntyisi.

En tiedä kuinka vakavasti tässä ollaan luontoakaan tuhoamassa. Nykyisellään tämä alue on ainakin täysin ihmisen muokkaama ja käytössä. Samaisen Vuosaari-lehden mukaan veneliikenteen väheneminen lieventäisi veneilyn aiheuttamia haittoja Vartiokylänlahden luonnolle. Vastapäätä ovat myös Rastilan rantametsät, oikeasti upea luontokokonaisuus, joka ei ole uhattuna.

Itäkeskuksen alue ja sitä itäisempi Helsinki on jäämässä pahasti syrjään kaupungin kehityksestä. Takaiskuja on tullut monia: esim. Jokeri-kortteli peruuntui, Raide-Jokeri 2:n toteutus siirrettiin vuosikymmenten päähän ja Saaristoratikka Vartiosaaren kautta peruttiin kokonaan. Metroasemat ovat surkeita lääviä Espoon (tai vaikka Lauttasaaren) asemiin verrattuna. Tätä vasten ei ole ihme, että edes pilvenpiirtäjäasuntoja saaristonäkymillä ei lopulta yritettykään myydä omistusasunnoiksi Aurinkolahdessa, ja muitakin omistusasuntohankkeita on peruttu tai muutettu vuokrataloiksi. Syrjäytymisen ja kurjistumisen kierteen riski tuntuu idässä ilmeiseltä, alakulo vallitsee. Siksi on todella hienoa, jos Puotilanrantaan saadaan viimein sellaisia omistusasuntoja, joihin löytyy ostajilla kiinnostusta. Tätä kehityshanketta todellakin tarvitaan (tai ainakin itähelsinkiläiset tarvitsevat sitä, ja toivottavasti kaikilla muillakin kaupunkilaisilla riittää empatia idän ihmisille), ja niin korkealla laatutasolla kuin suinkin mahdollista.
luenmuttenkirjoita tykkää tästä
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9