Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#106943
Pyöröovi kirjoitti: 21.04.24 20:45 Toki ajatuksena saattaa olla, että satama-alueen toiminnot siirtynevät muualle vaihtoehtojen selvittyä, jolloin aidan voi myös kätevästi purkaa. Se ei ole järin mittava toimenpide verrattuna nykyisen projektin laajuuteen.
Kunpa olisikin noin. Kaavaratkaisussa esitetään kuitenkin pysyvää satama-aluetta, joka tulee olemaan kauttaaltaan aidattua turvatoimialuetta. Alueelle voidaan sijoittaa satamatoiminnan edellyttämiä rakenteita. Uuteen satamaan on suunniteltu kolme aluspaikkaa vieraileville risteilijöille ja paikkaa pika-alukselle. Uuden Eteläsataman tarpeisiin on kaavassa uusi terminaalirakennus Olympiaterminaalin ja Satamatalon väliin. Kulku sinne sataman turvatoimialueelta tapahtuisi rantaraitin yli kulkevan katetun kulkusillan kautta, tuttu rakenne nykyisistä satamista.

Kaavaselostus kertoo, että aidan tulee olla avattavissa, jotta suljettu satama-alue voidaan avata kaupunkilaisille ja vierailijoille silloin kun satamatoiminnoilla ei ole tarvetta alueen käytölle esim. risteilykauden ulkopuolella. Tämä tuntuisi antavan vähän joustoa ja pelivaraa satama-alueen käytölle, ainakin teoriassa.

Mutta onhan tämä jotain ihan muuta kuin tähän asti on esitetty. Isossa kuvassahan idea on ollut siirtää Tallinnan-liikenne kokonaan Länsisatamaan ja Ruotsin-liikenne kokonaan Katajanokalle, jolloin Makasiiniranta ja Olympiaranta vapautuvat kaupunkilaisten ja turistien virkistyskäyttöön. Nyt satama onkin jäämässä raskaasti myös Makasiinirannan puolelle. Se rakentaa itselleen uuden vähän pienemmän terminaalirakennuksen ja uuden vähän pienemmän aidatun turvatoimialueen rantaan. Olen pettynyt.
Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106953
Kaavaluonnos kertoo niukasti Makasiinirannan tulevista toiminnoista. Viitesuunnitelmassa on vain kuvia, ja kaavaselostus tyytyy maalailemaan isolla pensselillä tähän tyyliin:
(Tämä on pitkä postaus, mutta koittakaa kestää. Kyseessä on Helsingin tärkein uusi asemakaava kymmeniin vuosiin. Nyt ja tulevina vuosina siihen voi vaikuttaa. Kaavaselostuksessa on tällä haavaa 83 sivua, mutta se kasvanee työn edetessä ainakin toisella mokomalla. Olen yrittänyt noukkia selostuksesta tähän kiinnostavimpia kohtia.)

- "Uusi kaupunkitilasarja on houkutteleva aukioineen, puistoineen ja monipuolisine aktiviteetteineen sekä Laivasillankadun puolella että rannalla."

- "Makasiiniranta muuttuu satama-alueesta kulttuuripainotteiseksi ja tapahtumalliseksi kaupunkirannaksi."

- "Museorakennuksella on merkittävä rooli Makasiinirannan kaupunkikuvallisena kohokohtana muun uudisrakentamisen asettuessa rauhalliseksi taustaksi museolle ja jalustaksi Tähtitorninvuorelle."

- "Suojeltuihin satamarakennuksiin Olympialaiturilla, alueen eteläosassa on suunniteltu kulttuuritoimintoja, näyttely- ja liiketiloja. Suojellut rakennukset ja Olympialaiturin alue ratakuiluineen tarjoavat mahdollisuuden ainutlaatuisen kokonaisuuden toteuttamiselle."


Neljä toimisto- ja hotellirakennusta (Saaret), tarkemmin:

- "Maantasokerrokset tulee rakentaa pääosin kahvila-, ravintola-, liike-, palvelu- ja näyttelytiloiksi. Tiloissa tulee olla suuret ikkunat ja sisäänkäynti suoraan kadulta."

- "Kattokerrokset ovat alemmista julkisivuista sisäänvedettyjä ja niihin liittyy vehreitä, merelle avautuvia kattoterasseja. Kortteleiden xxxx ylimpään kerrokseen tulee rakentaa kahvila tai ravintola."


Satamatalo ja Olympiaterminaali ympäristöineen, tarkemmin:

- "Satamatalo ja Olympiaterminaali muutetaan uuteen käyttöön sataman vetäydyttyä alueelta. Korttelialueelle tavoitellaan vetovoimaisia kulttuuritoimintoja, näyttelytilaa, liike-, ravintola- ja työskentelytiloja."

- "Kortteliin liittyy kannenalaisia kylmiä ja lämmitettyjä maanalaisia tiloja, jotka sijaitsevat osittain Ehrenströmintien ja Laivasillankadun alla. Tiloihin on viitesuunnitelmassa osoitettu työpaja- ja näyttelytilaa, talvipuutarha, kahvila, teknisiä ja huoltotiloja sekä pysäköintiä."


Ranta-alue, tarkemmin:

- "Museon Vironaltaaseen ja Pakkahuoneenlaituriin rajautuva aukio suunnitellaan toiminnoiltaan monipuoliseksi elämykselliseksi tapahtuma-aukioksi."

- "Rantareittiin liittyviä julkisia ulkotiloja kehitetään osana toisiinsa kytkeytyvien aukio- ja vihertilojen sarjaa. Reitin leveys ja luonne vaihtelee. Rantaan sijoitetaan paikan luonteeseen sopivia palveluita, kuten leikkipaikka, ulkoliikunta- ja virkistystoimintoja."

- "Olympiaterminaalin ja Makasiiniterminaalin edustalle rantaan on viitesuunnitelmassa ideoitu ulkoliikuntaa palveleva vyöhyke osana rantareitin julkisia palveluja."

- "Rantaan rakennetaan keskustan laatutason mukaisia oleskelu- ja istutusalueita."

Nyt ollaan siis jo kaukana suunnittelukilpailun aikana maalailluista visioista ja oivalluksista, arki on alkanut. Kaavatyön edetessä saadaan varmaan lisää lihaa luiden ympärille, tarkempia kuvauksia tulossa olevasta kivasta. Itse toivoisin hommaan lisää innostusta, ettei tämä muutu ihan yksitotiseksi virkatyöksi. Kaupunkilaiset tulisi pitää paremmin mukana suunnittelutyössä ja ideoinnissa. Normien mukainen mahdollisuus esittää mielipiteitä valmiista kaavaehdotuksista ei nyt riitä.

Kuva

Kuva

Kuva
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#106956
Eteläsatamaa tärkeämpiä käynnissä olevia kaavoitusprojekteja Helsingissä ovat esimerkiksi Kalasataman ympäristön ja Hernesaaren rakentaminen täyteen. Näissä sentäs asuu ihmisiä.

Isommassa mittakaavassa vielä tärkeämpää ei ole vireillä olevat kaavat vaan se, että mihin ihmeeseen Helsingin keskustaa on tarkoitus jatkaa kun nykyiset keskustan jatkeet on valmiita?
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19