- 04.01.24 11:11
#106600
tihku kirjoitti: ↑02.01.24 15:15 Halvin ja nopein vaihtoehto on harvoin paras, ja tuskin järkevin tapa kehittää kaupunkia ylipäänsä.Tolkku maalailee blogissaan niin isolla pensselillä, että hirvittää. Mukamas puolen miljardin menetys kaupungin kassaan, kun tuhotaan uusi Katajanokan kokoinen kaupunginosa, jos valitaan väärä tunnelilinjaus A. Hän vertaa kahta Salmisaaren skenaariota (Kantakaupunki ja Hillitty kasvu) Länsiväylän ympäristön suunnittelussa. Eroja vaihtoehtojen asukasmäärissä ei kuitenkaan aiheuta tunnelilinjaus, vaan meritäytöt ja rakennettavissa olevan maa-alan kasvu. Merta voidaan täyttää vaikka kuinka paljon kaikissa tunnelivaihtoehdoissa. Jopa joidenkin hellimä ajatus katumaisesta ratkaisusta Salmisaaressa (ja siis motarin eliminointi) toimisi epäilemättä kaikilla tunnelinjauksilla. Mutta eihän näitä ratkaisuja voida jäädä odottamaan. Satamatunneli on Helsingin tärkein liikennepäätös juuri nyt.
Tolkku huomauttaa, että VEA sössii Salmisaaren kehittämisen erittäinkin pitkäjänteisesti:
"Tekeillä olevassa Länsiväylän osayleiskaavassa, Salmisaareen on arvioitu voitavan rakentaa kodit 4500 - 5500 asukkaalle, minkä lisäksi toimitilaa tulisi 4500 - 5000 työpaikalle. Kerrosneliöinä rakentamista tulisi noin 400 000 neliötä, joka on euroina suuruusluokkaa puoli miljardia euroa. Helsingin kaupungin kassaan. Arviot ovat määrällisesti pikemminkin ala- kuin yläkanttiin."
https://tolkku.blogspot.com/2023/12/sat ... liian.html
Kjk tykkää tästä