Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105896
LISÄTIETOJA PERM ARENASTA

Project of the arena was made by the company Mirproekt that has recently done the project of WC2018 Ekaterinburg Arena. According to the statement of the regional government, the construction is scheduled to begin in the summer of 2023 and to be completed by the end of 2025.
Capacity: main arena +10000 and small arena +500
Cost: 27,2 bn ₽ (331 mln $)
Total area: 72000 m2


Kuva

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... 0.2370806/

..
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105910
Oulun kaupunki on päättänyt lähteä mukaan kaupunkiin suunniteltuun areenahankkeeseen.

Kaleva-lehden mukaan Oulun kaupunki päätti sitoutua perustettavaan uuteen areenayhtiöön korkeintaan 49,9 prosentin osuudella, mikä tarkoittaa kustannuksiin osallistumista 50 miljoonalla eurolla. Oulun kaupunki päätti myös vuokrata tiloja tulevalta areenayhtiöltä omaan toimintaansa.

Havainnekuva:
Kuva
Oulun kauppakamarin toimitusjohtaja Jari P. Tuovinen kertoi Kalevalle, että mikäli kaupunki lähtee hankkeeseen mukaan, yli puolet rahoituksesta pitää tulla yksityisiltä toimijoilta. Kaupungin tuore päätös voi saada yksityiset toimijat liikkeelle.

– Toivon mukaan ne nyt innostuvat kasaamaan riittävän konsortion. Luulen, että ilman kaupungin panostusta yksityistä rahoitusta ei tultaisi saamaan kasaan. Ei löytyisi riittävästi riskinottajia, Tuovinen arvioi tuolloin Kalevalle.

Oulun pohjoinen sijainti tekee areena-hankkeesta omaleimaisen ja erityisen. Oulun joukkueen kokee omakseen noin puolen Suomen alueella asuvat jääkiekkoihmiset. Pohjoisten alueiden väestökartasta voi nähdä kuinka Suomen jääkiekon pääsarja on oikeastaan ainoa pohjoisimman alueen liiga koska naapurimaiden liigojen painopiste on niin paljon etelämpänä. Suomen väestö muodostaa selvän enemmistön pohjoisella alueella. Sijainnin voi olettaa olevan turvallinen ja pysyvän verrattain stabiilina vaikka maailmalla olisi kuohuntaa ja levottomia aikoja. Liigan kehittämiselle on siten hyvät edellytykset. Urheilun ja kaikenlaisen liikunnan tukeminen on kansanterveyden kannalta tärkeää. Toivottavasti Ouluun saadaan uusi areena.
Kuva

https://www.iltalehti.fi/smliiga/a/0c5c ... 2ce6fa4e2e

https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... 370%29.jpg
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105922
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105924
Kun kirjoittelin tuossa aiemmin pohjoisista alueista niin laitanpa muutaman kuvan myös Murmanskin jääpalatsista. Siinä todellinen "the true north" kaupunki & areena. Niin pohjoinen ettei siellä monetkaan mielellään asu ja kaupunki on menettänyt valtavasti väestöään viime vuosikymmeninä. Vuoden 2021 väestönlaskennassa asukasluku oli 270 384. Neuvostoliiton alkaessa hajota v1989 väkiluku oli 468 039.

Jääpalatsi rakennettiin vuonna 1967 käyttöönotetun jääkiekkokentän paikalle. 28. joulukuuta 1994 käynnistettiin ensimmäinen vaihe ja 16. maaliskuuta 2005 valmistui Jääpalatsin jälleenrakennuksen toinen vaihe. Areena kunnostettiin v.2012.

Kuva

Kuva

Kuva

Murmanskin perustamisen syynä oli rautatien rakentaminen Pietarista 1915–1916 Golfvirran lämmittämän Pohjoisen jäämeren rannalle. Näin ympärysvallat, ensisijaisesti Ranska, kykenivät toimittamaan Venäjälle sotatarvikkeita, jotta Venäjä puolestaan pystyisi ylläpitämään itärintamalla riittävän suurta sotilaallista painetta Saksaa ja Itävalta-Unkaria vastaan, vähentäen ranskalaisten rasitusta. (wiki)

Satama talvella
Kuva

Kaupungin erikoinen sijainti havainnollistuu Euroopan väestökartalla
Kuva
Avatar
tekijänä Eeros
#105933
Hyhhyh kun on inhottavaa "arkkitehtuuria". Muutenkin koko jääkiekkoilmiö ilmentää kulttuurillista degeneraatiota. Matalimmalla mahdollisimma tasolla. Jopa alle. Pois splägä!
;)
Krio tykkää tästä
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105934
Eeros kirjoitti: 13.07.23 20:41 jääkiekkoilmiö ilmentää kulttuurillista degeneraatiota. Matalimmalla mahdollisimma tasolla.
;)
Etköhän ole arviossasi nyt harkitsematon. Todellista degeneraatiota ovat liikkumattomuus ja epäterveelliset elämäntavat:

- Suomen väestöstä puolet on ylipainoisia ja lihavia. Se on iso kansanterveydellinen ongelma ja tulisi saada ratkaistua niin yksilöiden terveyttä, kuin yhteiskunnan taloutta ajatellen.

https://www.mehilainen.fi/lehdistotiedo ... aa-muuttaa
Avatar
tekijänä Eeros
#105935
Iggy.P kirjoitti: 13.07.23 22:04
Eeros kirjoitti: 13.07.23 20:41 jääkiekkoilmiö ilmentää kulttuurillista degeneraatiota. Matalimmalla mahdollisimma tasolla.
;)
Etköhän ole arviossasi nyt harkitsematon. Todellista degeneraatiota ovat liikkumattomuus ja epäterveelliset elämäntavat:

- Suomen väestöstä puolet on ylipainoisia ja lihavia. Se on iso kansanterveydellinen ongelma ja tulisi saada ratkaistua niin yksilöiden terveyttä, kuin yhteiskunnan taloutta ajatellen.

https://www.mehilainen.fi/lehdistotiedo ... aa-muuttaa
Mielestäni en. Kuten, aiemminkin joskus, on tullut todettua ovat nk. "huippu-urheilu" ja terveellinen liikunta kaksi hyvin erilaista ilmiötä. Jälkimmäiseen voi, parhaimmassa tapauksessa joitain lapsenmielisiä, toki motivoida edellinen. Mutta ei siitä sen enempää kai täällä kannata... "Lätkä" lienee jo propagoitu sen verran pyhäksi kultiksi (buli bisnes) tähän maahan että sitä kritisoivalla on vaara joutua lynkatuksi ;)... Toinen TOOOSI ISO ASIA onkin sitten vaikkapa -turhaan harjoitettu- yksityisautoilu- joka mielletään, mukamas, jopa jonkinlaiseksi "ihmisoikeuksien" piiriin kuuluvaksi... LOL
Kaikenlaisia turhia ja jopa haitallisiakin harrasteita on toki ihmiseläimillä aina kai ollut...
Järki ei liene muotia ikinä?

Mutta nykyajan massiiviset "jäähallit" (vai miksikä noita hirviörakennelmia kutsuisi?) ovat esteettisestikin niin kauheita ettei ilman "urheilu-uskontoa" kukaan haluaisi sellaisia minnekään.
Roomalaisten kidutusareenatkin olivat konstruktioina huikeasti tyylikkäämpiä.
Se siitä.

Kannattaa toki liikkua - jos vain urheilun seuraamiselta aikaa yhtään liikenee ja siihen yhä kykenee ...
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105936
Eeros kirjoitti: 14.07.23 03:49 Toinen TOOOSI ISO ASIA onkin sitten vaikkapa -turhaan harjoitettu- yksityisautoilu- joka mielletään, mukamas, jopa jonkinlaiseksi "ihmisoikeuksien" piiriin kuuluvaksi... LOL
Kaikenlaisia turhia ja jopa haitallisiakin harrasteita on toki ihmiseläimillä aina kai ollut...
Autoilun haitoista olen samaa mieltä. Laitoin siitä Yksityisautoilu ja julkinen liikenne-ketjuun mm. tällaisen kirjoituksen jo 16 vuotta sitten:

- Autoilun haittoja ja todellisia kustannuksia tarkastellessa tulee ottaa huomioon auton koko elinkaari kaivoksilta ja öljylähteiltä erilaisten sivuvaikutusten kautta aina romuttamolle asti. Näin ollen auton ja autoilun haittavaikutusten kokonaiskustannusarvion tulisi mm. sisältää: ihmisille ja eläimille aiheutuneet sairaudet ja kuolemat, ympäristön saastumisen erilaisten päästöjen ja jätteiden kautta, esteettiset haitat ja sosiaaliset ongelmat. Tämä ajattelumalli poikkeaa vallitsevasta tavasta ajatella jossa nykyisen autoilua kannustavan infrastruktuurimme kustannuksiksi mielletään vain tieverkoston rakentaminen ja kunnossapito, johon tarvittavat varat kerätään autoilijoilta itseltään auto- ja polttoaineveron muodossa.

4.7.2007


Jääkiekkoilun ja yleensäkin urheilun haitat ovat siihen verrattuna hyvin pienet. Kuvassa autokaupunki Detroitin Olympia. Se avattiin 15. lokakuuta 1927; tuolloin ainoat rakennukset, jotka ylittivät sen istumakapasiteetin, olivat Madison Square Garden ja Lontoon Olympia. Minusta rakennus ja kuvassa näkyvä autokin ovat ihan hienoja ;) Ongelmat tulevat vasta ilmiöiden paisuessa valtaviin mittasuhteisiin kuten autoilun kohdalla on käynyt. Urheiluareenat vievät siihen nähden tilaa kaupungeista lopulta vain vähän.
Kuva

https://en.wikipedia.org/wiki/Detroit_Olympia
Avatar
tekijänä hylje
#105937
Liikkumattomuus on toki kiva keppihevonen urheiluharrastuspiireille, mutta asiaa vähän syvemmin tarkastellen se ei kestä edes sisävesien aallokkoa vesittymättä.

Kärki 1: Liikkumattomuuden haaste on se, että miten ihmiset jotka eivät halua liikkua saadaan liikkumaan edes vähän. Urheiluharrastus on kertaluokkaa tai kahta raskaampi keino, kuin mitä tarvitaan. Keijo 60v, joka tykkää istua sohvalla katsomassa telkkaria ja juoda kaljaa, on optimoinut arjestaan kaiken liikkumisen pois. Kävisi edes hakemassa kaljansa kävellen kaupasta, eikä lopettaisi liikkumista parkkipaikalle.

Kärki 2: Urheiluharrastuksetkin ovat pikkuhiljaa liukuneet poispäin kokonaisvaltaisesta liikkumisesta. Moneen urheiluharrastukseen tarvitsee harrastajilta kysyttäessä auton, että pääsee ylipäätään harrastuspaikalle. Miksei Veeti kävele jääkiekkohalliin jääkiekkoilemaan? Liikkumista ei siis tapahdu muualla kuin harrastuspaikalla, arjessa mennään vaan autolla eikä siitä tule liikkumista.

Kärki 3: Oikeastaan kyse on autoilun roolista suomalaisessa yhteiskunnassa, ja koko urheiluharrastus (puhumattakaan huippu-urheilusta) on vain pieni ja epäolennainen sivujuonne. Olemme suurella vaivalla ja investoinnilla tehneet autoilusta niin helppoa ja mukavaa, että moni valitsee olla liikkumatta kun helpoksi ja mukavaksi tehty autoilu korvaa sen. Voisimme myös rakentaa sellaista yhteiskuntaa, jossa moni valitsee liikkua arjen tarpeisiinsa jalan koska se on tehty niin helpoksi ja mukavaksi.

Meillä on nyt runsaasti sääntöjä, jotka vaativat sitä että parkkipaikka on käytännössä aina lähempänä kuin mikään muu paikka, mihin haluat päiväsi aikana mennä. Meillä voisi olla sääntöjä, jotka vaativat sitä että ihmisen pitää asua monipuolisessa ja mielenkiintoisessa paikassa, jossa kaikki päivän aikana tarvittavat asiat ovat miellyttävän kävelymatkan sisällä, ja parkkipaikat ovat sen ulkopuolella. Tai ainakin voitaisiin sallia se heille, jotka haluavat tehdä elämäntapavalinnan liikkumaan kannustavan arjen puolesta.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105940
hylje kirjoitti: 14.07.23 10:53 Liikkumattomuus on toki kiva keppihevonen urheiluharrastuspiireille, mutta asiaa vähän syvemmin tarkastellen se ei kestä edes sisävesien aallokkoa vesittymättä.
Hyvä saada ketjuun erilaisia näkökulmia, vaikka tämä ks. väite onkin melkoisen mustavalkoinen ja kärjistetty. Ymmärrän huippu-urheiluun kohdistetun aiheellisen kritiikin ja pidän sen medianäkyvyyttä aivan liian isona. Mutta täytyy muistaa ettei Suomen kaltaisessa pienessä maassa esimerkiksi kansallisen tason "huippu-urheilu" ole erillinen osa maan muusta liikuntakulttuurista. Urheiluseurojen toiminnassa on mukana valtavat määrät ihmisiä ja heille parhaat yksilöt toimivat mm. esikuvina, valmentajina jne

Noita muita havintojasi olen jo käsitellyt jonkin verran tässä ketjussa jo aiemmin, mutta niitä on kyllä hyvä kerrata ja tuoda havaintoja lisää sitä mukaa kuin vain tulee mieleen. Tässä muutama poiminta ketjun alkupäästä. Kirjoitin näin:

- Itä-Suomen yliopistossa tehty uusi tutkimus paljastaa kuinka istuva elämäntapa näyttää olevan yhteydessä myös 6-8-vuotiaiden poikien heikkoon lukutaitoon. (30.11.2016)

- Työn muuttumisen ja motorisoidun kulkemisen myötä fyysisen aktiivisuuden väheneminen ja ylipaino ovat nousseet suuriksi haasteiksi. Liikunnan kohdalla ei ole lainkaan kysymys tuotteesta, vaan fyysisesti aktiivisen elämäntavan edistämisestä terveyskasvatuksen ja yhdyskuntasuunnittelun keinoin.(13.11.2016)

- Hyvällä kaupunkisuunnittelulla voidaan vaikuttaa varsin paljon ihmisten liikkumistottumuksiin ja harrastusten houkuttelevuuteen. Liikuntapaikkojen, kuten tekojääkenttien, riittävä määrä ja sijainti lähellä ihmisten arkea vaikuttaa siihen kuinka vetovoimaiseksi ne muodostuvat. Tähänkin asiaan pätee hyvin vanha viisaus ”poissa silmistä poissa mielestä”.(13.11.2016)

- Entinen kärppä-pelaaja ja nykyinen valmentaja Kari Jalonen kertoi eräässä haastattelussa kuinka hänen nuoruudessaan Heinäpään pihoilla pelattiin jatkuvasti. Käytännössä kaikki lapset ja nuoret leikkivät ja pelasivat valtaosan vapaa-ajastaan ulkona. (14.11.2016)

Omasta kokemuksestani voin kertoa kuinka viimeisessä lainauksessa mainittu ilmiö alkoi hiipua 80-luvun mittaan televisioiden ja tietokoneiden vaikutuksesta. 90-luvulla ulkona leikkiminen ja pihapelit kuolivat lähes kokonaan. Jo silloin puhuttiin paljon lasten ylipainosta vaikka ilmiö oli monta kertaluokkaa pienempi kuin nykyään.
tekijänä hmikko
#105941
^Lisätään listaan se autoilun paradoksi, että autoilun nopeuttaminen ja helpottaminen ei useinkaan vähennä autoiluun päivittäin käytettyä aikaa, vaan autoilun kohteet vaan siirtyvät kauemmas, siis asuinalueet ja laatikkomyymälät leviävät kauemmas pellolle, koska maa on siellä halpaa ja kaavoittaminen helpompaa. Samalla autoton liikkuminen käy hankalammaksi, koska etäisyydet ovat kasvaneet liian pitkiksi päivittäiseen pyöräilemiseen tai julkisten käyttämiseen. Vanhaan pahaan aikaan, kun autoiluun ei ollut varaa, menojen kohteet olivat käytännön pakosta kävely- tai pyöräilyetäisyydellä.

Lasten liikkumisessa yksi tekijä, jota en ole nähnyt keskustelussa usein mainittavan, on väestön vanheneminen. Se on johtanut siihen, että lasten leikkikaverit ovat kaukana, ja syrjäseuduilla koulu on usein pitkän autokyydin päässä. Vrt. oma lapsuuteni 70-luvun puolivälissä rakennetulla omakotitaloalueella Seinäjoella. Joka talossa oli samanikäisiä lapsia, ja ulkona leikittiin jatkuvasti. Itse en harrastanut mitään urheilua ohjatusti ja koululiikuntaa opin vihaamaan, mutta ulkoleikit olivat jatkuvaa juoksua. Kouluun matkaa puolitoista kilometriä kolmanteen luokkaan asti, sen jälkeen neljä kilometriä seuraavaan. Ne matkat kuljettiin pyörällä kesät talvet. Lapsuuden kotikadulla on suorastaan ällistyttävän moni alkuperäinen asukas pysynyt paikallaan sillä seurauksella, että enemmistössä taloista asuu nyt n. 80-vuotias leski tai eläkeläispari. 14 talosta sukupolvi on vaihtunut neljässä, ja kouluikäisiä lapsia on kahdessa, kummassakin yksi. Siitä ei kovin laajoja pallopelejä synny spontaanisti. Kyseinen katu on varmaan ääriesimerkki, mutta ympärillä on kokonainen samaan aikaan rakennettu lähiö, eikä muun alueen tilanne niin hirveästi eroa. Lähivuosina sieltä tulee vapautumaan omakotitaloja jokseenkin jäätävä määrä, kun nykyiset kahdeksankymppiset asukkaat siirtyvät hautuumaalle. Lasten ja koulujen suhteen pelastava tekijä se, että uutta omakotialuetta on rakennettu vanhan jatkoksi, ja siellä lapsia jonkin verran on.

Uusi hallitus on laittanut ohjelmaansa lauseita lasten liikuttamisesta. Onnea yritykselle. Aikamoista historiallista aaltoa vastaan siinä pyristellään. Olin itse 80-luvulla se lapsi, joka jumitti sisällä tietokoneessa kiinni ja kiersi kilpaurheilun kaukaa, mutta liikuntaa kertyi silti. Nykymaailmassa varmaan ei kertyisi.
Avatar
tekijänä Eeros
#105942
Ihan mielenkiintoisia pohdintoja.
Ja vielä urheilun puolestakin sen verran että itseänikin toki innosti, skidinä, urheiluharrastukseen menestynyt esikuva ns. "huippu-urheilija".
Lajilla ei kai niin väliä. Tosin sen investointoihin tarvittiin vain hyvät juoksuplääkät. Ei ollut " välineurheilua eikä tarvittu edes halleja...

Kaupungissa pitäisi, yhä enemmän, kehittää laadukasta joukkoliikennettä ja kevytliikennettä. Onneksi suunta onkin jo siihen päin...

Maaseudulla tarvitaan muitakin konsteja enemmän - tottakai.
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105948
Sibir Novosibirskin uusi areena on valmistunut:

Kuva

Ska-areenan työmaalla Pietarissa näyttää tältä:

Kuva

https://forums.hfboards.com/threads/new ... 85/page-30
Avatar
tekijänä Iggy.P
#105950
Suurten jääkiekkokaupunkien nuoria vetävät puoleensa modernit harjoituskeskukset. Mediahuomiota kannattaisi suunnata ennemmin niiden aikaansaamiin tuloksiin kuin seurata jonkin yksittäisen huippu-urheilijan jokaista pientäkin liikettä ja sanomista. Terveesti toimiva liikuntakulttuuri on kokonaisuus jossa jokaisen osa-alueen merkitys suuri.

Boston Bruinsin harjoituskeskus Warrior ice arena:
Kuva

Ska Hockey City Pietarissa:
Kuva

https://bostonlandingdevelopment.com/sp ... ice-arena/

https://archi.ru/en/71461/an-ice-fairy-tale
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8