Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä hylje
#105782
Pyöröovi kirjoitti: 23.05.23 10:02Vastustajien epäilykset ratikan toimivuudesta väljään rakennetulla Vantaalla olivat hiukan huvittavia, koska väljyydestä voi päästä pois ainoastaan raideyhteyksiä lisäämällä.
Väljyys vähenee rakentamalla taloja vierekkäin, ei se liikenne- tai raideyhteyksiä itsessään edellytä. Suomalainen kaavoituslainsäädäntö edellyttää, että uusi maankäyttö ei saa haitata olemassaolevia liikenneyhteyksiä, mutta toistaiseksi tätä noudatetaan lähinnä tiiviin rakentamisen osalta, esim. Hernesaari, joka kaatui KHO:ssa koska oikeusoppineiden mukaan se tukkisi keskustan katuverkon. Siksi uusi rakentaminen koplataan liikennehankkeisiin, jotka ainakin periaatteessa välttävät liikenteen tukkiutumisen.

Sitä odotellessa, että kehäteiden ja sisääntulomoottoriteiden täyttyminen autoista pistää koko Uudenmaan kahden auton omakotitalokaavat jäihin.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#105783
^Rakennuksia kasataan vierekkäin, koska raideliikenteen asemat nostavat maan arvoa rajusti noin 50 m etäisyydellä ja maltillisemmin siitä eteenpäin. Sen sijaan autoiluun perustuvassa kaupungissa sijoitukset pääväylien varrelle ovat kannattamattomia, sillä ympäristö palvelee lähinnä mahdollisimman tehokasta läpiajoliikennettä. Kaupungit 'koplaavat' joukkoliikenteen mukaan ensisijaisesti saadakseen investointeja maaperälleen, eivätkä usein edes tohdi miettiä kuvailemiasi lainsäädännön rajoja.