Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
tekijänä Bruckner
#7236
Loistavia kuvia! Ei voi muuta sanoa. Sanottakoon tässä nyt kuitenkin niille jotka eivät Turkua tunne että tässä ollaan nyt keskitytty niihin paremman näköisiin paikkoihin/rakennuksiin.
tekijänä Aboa
#7249
Keskityn mieluummin kauneuteen... tästä syystä esim. Wiklundin talosta en suostu ottamaan kuvaa ase ohimollakaan. :D
tekijänä Aboa
#7694
Sateisen iltapäivän hupia... eli leikittelin hieman noilla loppukesästä ottamieni kuvien kanssa kun ei ollut mitään muutakaan järkevää tekemistä. Seuraavassa siis ”taiteellinen” kierros Suomen Turussa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
tekijänä aleksi
#7696
Turkuhan näyttää mukavalta noissa kuvissa...

Mikähän on kuva nro. 22:n jugend(?)-talon nimi?
tekijänä Aboa
#7698
Aika pahan kysymyksen heitit... mikäli en ole aivan väärässä (voin meinaan hyvinkin olla) niin kyseessä on ns. Caleniuksen talo joka rakennettiin noin 1880-luvun lopulla. Tyyliltään tuo lienee ennemminkin renessanssia kuin jugendia (voin olla tässäkin väärässä... Talon rakennustyyliexpertit korjanevat tämän jos väittämä menee pahastikin pieleen).

Tässä vielä photoshoppaamaton kuva tuosta rakennuksesta joka sijaitsee siis Yliopistonkadun kävelykadun varrella:
Kuva
Kyseessä on, voitaisiinko sanoa melkomoisen näkymätön tai ainakin tuntematon helmi Turun kaupunkikuvassa.

Caleniuksen talo (jos se siis ylipäätään on tai on ollut sen niminen) sijaitsee tämän monille huomattavasti tutumman rakennuksen kyljessä:
Kuva
tekijänä aleksi
#7702
Tarkoitin siitä vielä 5 kuvaa alaspäin.. Tuo parvekkeellinen valkoinen kartano/mökki..
tekijänä Aboa
#7709
Tuohon on huomattavasti helpompi vastata :D
http://www.parkhotelturku.fi/index.fi.htm

Kyseinen rakennus on monien Turussa vierailevien julkkistenkin suosima Park Hotel Puolalanpuistossa. Varmasti yksi Turun ja miksei koko Suomenkin idyllisimpiä hotelleja.
Kuva
Eurooppalaista tunnelmaa aivan Turun sydämessä.
tekijänä Aboa
#7740
Turun jugendtaloista on hiljattain julkaistu kirja Kävely jugendtalojen Turussa. Kävely jugendtalojen Turussa esittelee turkulaisen jugendin vaiheet ja kaupungin keskustan nykyiset jugendtalot, yhteensä noin sata rakennusta.
Kuva

http://users.utu.fi/ralahti/jugend.html
http://www.turunsanomat.fi/ajassa/?ts=1 ... 0:0:0:0:0:

Teos jatkaa Lahtisen ja Laaksosen aikaisempaa Kävely puutalojen Turussa –kirjasarjaa.
Kuva
Avatar
tekijänä Kantti
#7937
Kuvamateriaalia Turusta näyttää olevan runsaasti, tasoltaankin hyviä. Kuten jossakin viestissä näin, harvoin kaupungista saa kauniita kuvia loskakeleissä ja harvoin talvellakaan ellei kyse ole juuri lumisateen jälkeen otetuista kuvista. Muuten kaupunkiympäristö harmaantuu likaiseksi ja ikävän harmaaksi yhdessä päivässä! Joten kesällä otetut kuvat tekevät parhaiten oikeutta minkä tahansa kaupungin esteettiselle ilmeelle - usein maaseutukin tästä suunnasta tarkasteltuna on parhaimmillaan.

Itse juuri Taloon rekisteröidyttyäni en ole varautunut varsinaiseen jaetun kuva-albumin omistamiseen vaikka olenkin jonkinverran kuvannut kaupungissakin - siis Turussa - monien vuosien ajan, kuvia on tässä vaiheessa kuitenkin nähtävänä sivulla jonka osoite on tuossa-----> http://kantti.fortunecity.com/siivut.htm

Sivu on vähin erin rakentumassa ja täydentyy omalla painollaan.

Aikanaan kuvaillessani aktiivisti käytin diaa jota materiaalia kaupunkikuvinakin kohtalaisesti on - kaikkina vuorokauden ja vuoden aikoina - mutta dian muuttaminen digi muotoon vaatii kunnollisen lopputuloksen saadakseen myös kunnon filmi/diaskannerin jota ei toistaiseksi ole tullut hankittua lähinnä niiden hinnakkuuden vuoksi. Hankittuani vuosi sitten pienen digikameran olen taas ollut kiinnostuneempi kuvaamisesta noin yleensä ja urbaanit kaupunkikuvat ovat aina kiinnostavia. Oman näkökulman saaminen kuviin on myöskin jatkuvasti innostavaa ja haastavaa onnistuen toisinaan paremmin ja toisinaan kenties keskinkertaisin tuloksin ;)

Kuten kaikki kuviaan nähtäväksi lähettäneet olen kiinnostunut kuulemaan kommentteja kuvistani, niin plussat kuin miinukset! Omasta mielestäni Turku on kiitollinen kohde kaupunkikuvausesta innostuneelle, runsaasti kuvauksellisia kohteita niin suurempia kokonaisuuksia kuin detaljeja. Itsestä kiinni miten saa halutun mielikuvan vangittua kuvaksi.

Mutta sanoisin näin olevan lähes kohteen kuin kohteen kyseessä ollen, erityisesti vanhat kaupungit henkivät omaperäisyyttä ja persoonallista luonnetta.

Kirjoitelllaan
tekijänä Aboa
#7939
^Tervetuloa vaan Taloon, mukava saada palstalle toinenkin turkulainen. :o :shock:

Eniten noista sinun ottamistasi kuvista pidin niistä, jotka tarjosivat hieman vaihtoehtoisempia kuvakulmia kaupunkiin. ”Vanhan vesisäiliön venttiilihuone Vartiovuorella.” on tästä ihan hyvä esimerkki.

Fortunecity-linkki... ehkä toimii, ehkä ei:
http://kantti.fortunecity.com/images/vesitorni.jpg
tekijänä finn_lily
#8019
Kauniita rakennuksia on Turussa paljon enemmänkin siis kuin olen itse ehtinyt kiertää. Täytyy tulla joulutorille ja kuvaamaan taas. Kiitos kattavasta kierroksesta, sain itse paljon uusia ideoita!
tekijänä Aboa
#8046
finn_lily kirjoitti:Kauniita rakennuksia on Turussa paljon enemmänkin siis kuin olen itse ehtinyt kiertää. Täytyy tulla joulutorille ja kuvaamaan taas. Kiitos kattavasta kierroksesta, sain itse paljon uusia ideoita!
Tervetuloa vaan Turkuun kuvausreissulle, toivottavasti ilmat ovat yhtä suotuisat kuin esim. tässä Westerin ottamassa upeassa kuvassa:
Kuva

Itse en ole eläissäni ottanut ainuttakaan kuvaa talvisesta Turusta vaikka esim. Aurajoen varsi voi talvisella säällä olla jopa kesäistäkin kauniimpi. Varsinkin lumisateen jälkeen Aurajoen ympäristö on aivan käsittämättömän upea.

Turun kaupungin kotisivuilta napattuja talvisia kuvia:
Kuva

Kuva

Kuva

Talvinen nightshot, kuvauspaikkana tuomiokirkon torni:
Kuva
Avatar
tekijänä Kantti
#8052
Hieno yökuva Turun tuomiokirkon tornista!
http://i103.photobucket.com/albums/m149 ... nland3.jpg

Itse olen kuvannut nyt syksyllä tuomiokirkon tornista muutaman otoksen jotka alapuolella.

Olisi kenties pitänyt huomioida joki mukaan kuvaan mutta kun se on aina joka kuvassa joka tornista otetaan niin olin sitten poikkeava tässä kohtaa :)

Kuva

Tässä päinvastaiseen suuntaan jota suuntaa näekee vähemmin. Kuvassa paljastuu muuten mainiosti miten vanha puutalojen kehystämä Hämeenkatu on kehittynyt. Muistan jossakin nähneeni vanhan kuvan Hämeenkadusta joka oli mielestäni otettu joskus ehkä 50- 60- lukujen vaihteessa tai aikaisemmin. Kun aikanaan sällinä viikottain kävelin Hämeenkatua uimahallille Rehtorinpellonkadulle - yliopistonmäen alapuolelle - katua reunustivat pelkästään puutalot. Omituista miten ne unohtaa muistaen vasta kun ne kuvista taas näkee! Tässä tämän hetkinen tilanne.

Kuva

Vartiovuoren suuntaan.

Kuva

Ja sitten aurinko jo laskikin.:smt037

Kuva
tekijänä finn_lily
#8057
Aboa kirjoitti: Tervetuloa vaan Turkuun kuvausreissulle, toivottavasti ilmat ovat yhtä suotuisat kuin esim. tässä Westerin ottamassa upeassa kuvassa:
Kuva
Ohhoh, siinäpä kuva, jossa on sitä jotain!
Avatar
tekijänä Janne_H
#8066
Pääsekö tonne kirkontorniin ihan kukatahansa? Tai no kysympä näin yleisesti, pääseekö johonkin Helsingin kirkon torniin helposti, vai ovatko ne suljettu tavallisilta ihmisiltä?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 88