pallo kirjoitti: ↑26.04.21 16:15
Monet ratikkalinjat saisikin korvata näillä.
Nuo eivät ole mitenkään suoraan vaihtoehtoja toisilleen. Taasen kertausta virrestä numero kolme: tasoerotettu raskasraide maksaa 5 - 10 kertaa raitiotien verran, ja Helsingissä raskasraiteiden nopeus perustuu ensisijassa pitkään 1 - 1,5 km pysäkkiväliin. Matkustajista suuri osa tarvitsee jonkun muun kulkuvälineen viimeiselle kilometrille. Ts. metro menee kovaa, mutta jos et ole matkalla metroasemalle, niin perillä täytyy kävellä tai odottaa liityntäliikennettä, ja vaihtoon liittyy tasonvaihto. Metron tapauksessa se on enimmillään rullaportailua 25 metrin syvyydestä. Katutasossa liikkuva ratikka on tähän verrattuna eri asia.
Raitioteiden liikennöimisessä on Helsingissä edelleen aika paljon ns. helposti poimittavia hedelmiä. Eri asia sitten, poimitaanko niitä koskaan. Pysäkkiväli ja valoetuudet ovat pitkälti tasapainoilua eri liikennemuotojen välillä. Ratikat voidaan laittaa kulkemaan selvästi reippaammin, jos ollaan valmiita antamaan niille kunnon valoetuudet, tinkimään hankalista parkkipaikoista katujen varsilla, ja osin myös jalankulkijoiden mukavuudesta. Strategiapapereissa jalankulku on tiemmä merkitty ensisijaiseksi, ja sitä on tältä osin noudatettukin. Henkilöautoilun pitäisi olla viimesijaista, ja sitä taas ei ole noudatettu (eli ratikka edelleen odottelee väärin parkkeratun auton siirtämistä jne.).