Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#86589
Katsotaanpa, olisiko täällä kiinnostusta tällaiseen aiheeseen. Ensin vähän taustaa: Olen ollut kiinnostunut arkkitehtuurista jo nuoresta pitäen ja erityisesti pilvenpiirtäjäarkkitehtuurista. En muista tarkalleen, mistä kiinnostus lähti, mutta muistan jo lukioikäisenä ihailleeni Merihaan tornitaloja vain sen vuoksi, että ne erottuivat korkeudellaan muusta suomalaisesta rakennusmassasta - vaikkevat ulkonäkönsä puolesta mitään hehkeitä olekaan. Halusin jo tuolloin luoda omia kaupunkimaisemia, mutta koska en ole kaksinen piirtäjät, olivat työkalut siihen vähissä. Eniten tuota nälkää tyydytti Sim Cityn pelaaminen ja varsinkin 3:n myötä tullut Building Architect Tool.

Kaikki muuttui vuonna 2008, kun törmäsin sellaiseen työkaluun kuin SketchUp, jolla oli helppo työstää kaupunkimaisemia 3d-muotoon. Olen aina ihaillut pohjoisamerikkalaista pilvenpiirtäjäarkkitehtuuri, joten ensimmäiset projektini keskittyivät siihen. Ne joita pohjoisamerikkalaiset kaupunkimaisemat kiinnostavat, voivat tutustua noihin töihin näiden linkkien kautta: http://forum.skyscraperpage.com/showthread.php?t=163754 ja http://forum.skyscraperpage.com/showthread.php?t=177420. Kyseiset SketchUp-mallit voi myös ladata itselleen 3D Warehousesta.

Samalla, kun olen tehnyt noita pohjoisamerikkalaisia kaupunkeja, olen miettinyt, miltä voisi näyttää suomalainen kaupunki, jossa ollaan innostuttu korkeasta rakentamisesta. Tällaista olenkin tässä toista vuotta nyt työstänyt ja tässä työn hedelmää:

Tämän kuvitteellisen kaupungin nimi on Halvoo (ruotsiksi Halvöby) ja se sijaitsee etelärannikolla noin Turun ja Helsingin puolessa välissä. Aluksi hieman kaupungin historiaa, joka pääpiirteissään sopii yhteen Suomen historian kanssa, mutta joissain kohdin olen käyttänyt taiteellista vapautta (esim. rantaradan valmistusajankohta).

1000-luku:
Ensimmäiset merkit pysyvästä asutuksesta Halvoonniemellä.

1400-luku:
Halvoonkylän kauppapaikka sijaitsee suunnilleen nykyisen keskustan kohdalla.

1674:
Halvoo saa kaupunkioikeudet.

1760-luku:
Satamaa suojaamaan rakennettu Halvoonlinnan linnoitus valmistuu.

1829:
Viimeisin suuri tulipalo tuhoaa suurimman osan kaupungista. Carl Olof Cederfelt piirtää kaupungille uuden ruutukaavan.

1850:
KuvaMap_1850 by Vellu04, on Flickr

1882:
Uusi Eteläsatama avataan korvaamaan ahtaaksi jäänyt Vanha Satama.

1893:
Rantarata Helsingistä Turkuun valmistuu ja Halvoon asema on yksi pysäkki tuolla välillä. Satamaan johtava rata eroaa pääradasta.

1900:
KuvaMap_1900 by Vellu04, on Flickr

1940-44:
Osa rakennuksista ja jopa kokonaisia kortteleita tuhoutuu Neuvostoliiton pommituksissa. Kaupungille ja sen asukkaille aiheutuvat vahingot eivät kuitenkaan ole mittavia.

1949:
Öljykuljetuksille avataan uusi satama Isoniemelle Halvoonniemen eteläpuolelle.

1950:
KuvaMap_1950 by Vellu04, on Flickr

1959:
Halvoon lentokenttä avataan.

1964:
Kaupungin keskustan ohittava moottoritie avataan. Myöhemmin siitä tulee osa Helsingin ja Turun välistä moottoritietä.

1968:
Halvoon yliopisto perustetaan.

1980:
KuvaMap_1980 by Vellu04, on Flickr

1987:
Uusi, kaupungin eteläpuolelta kiertävä moottoritie avataan.

1992:
Uusi Halvoon satama avataan korvaamaan Eteläsatama ja myöhemmin Isoniemen satama. Vanhojen satama-alueiden uudelleenkehittäminen alkaa.

2015:
KuvaMap_2015 by Vellu04, on Flickr

Sitten kaupungin kuviin. 3d-mallinnus on tehty Trimble SketchUp -ohjelmalla ja renderöinti Twilight Render -nimisellä tuotteella. Tekstuurit ovat pääasiassa Helsingin ilmakuvista Photoshopilla editoituja. Ylläolevat kartat on piirretty Inkscape-nimisellä vektorigrafiikkaeditorilla.

* * *

Pilvenpiirtäjäinnostus iski Halvooseen 1920-luvulla. Tämä rakennus, Apollontorni, Kirkkokadun ja Nikolainkadun kulmassa, on yksi tuolla vuosikymmenellä rakennetuista tornitaloista. Se on 62 metriä korkea.

KuvaSection001_pic02 by Vellu04, on Flickr

Rantakortteleita.

KuvaSection001_pic05 by Vellu04, on Flickr

Näkymä Merikadun varrelta.

KuvaSection001_pic04 by Vellu04, on Flickr

Lisää mallinnettuja kortteleita.

KuvaSection001_pic06 by Vellu04, on Flickr

1920-luvulla rakennettu Merikatu 35 on yksi sotaa edeltävän ajan tornitaloista. Se on 47 metriä korkea.

KuvaSection001_pic07 by Vellu04, on Flickr

Näkymä Rantapuistosta.

KuvaSection001_pic08 by Vellu04, on Flickr
Toni, Janne_H, Ville ja 10 muut tykkäsi tästä
#86599
Kiitos jakamisesta!

Kokonaisuus vaikutti nopeasti silmäillen aika realistiselta ja ajankuvaan sopivalta, vaikka lentokenttä on ehkä turhan mahtipontinen :)

Millaiseksi olit ajatellut Halvoon väkiluvun 2015 paikkeilla?

Oletko tutustunut Cities Skylines -peliin? Netistä ladattavilla rakennuksilla suomalaistyyppisen kaupungin rakentaminen onnistuu aika mutkattomasti.
#86605
Todella mainio historioineen kaikkineen. Perusteellisten ihannemallinnosten luominen on aina hyödyllistä, sillä puuduttavat artikkelit kaupunkikuvan uudistamisesta jäävät usein kauaksi todellisuudesta. Onnistuneesti olet myös ottanut huomioon Suomen historialliset kerrostumat, etkä vain väkertänyt pelkkää satulinnaa.

Minua jäi kuitenkin askarruttamaan muutama seikka joukkoliikenteen puolustajana ja muutoinkin kriittisesti autoiluun suhtautuvana henkilönä. Helsingissä ollaan suunnitelmissa kovaa vauhtia muuttamassa autoteitä kävelykaduiksi tai joukkoliikennekaduiksi, mutta sinun kaupungissasi auto hallitsee. Toki ymmärrän, jos olet halunnut keskittyä tornitaloihin, mallinnoksesi on vain kovin ihanteellinen kävelykeskustalle ja ratikoille katujen leveyden vuoksi.

Joka tapauksessa kuvasi todistavat, että Helsinginkin ydinkeskustalle tekisi hyvää saada hieman lisäkorotuksia sinne sun tänne.
#86691
Kiitos kommenteista!

Toni kirjoitti:Kokonaisuus vaikutti nopeasti silmäillen aika realistiselta ja ajankuvaan sopivalta, vaikka lentokenttä on ehkä turhan mahtipontinen :)

Joo, lentokenttä näyttää varsin isolta, mutta tämä johtuu ennemminkin siitä, että Halvoo on suomalaiseksi kaupungiksi epätavallisen kompakti. Pääkiitoradan pituus on n. 2800 metriä, mikä on samaa luokkaa kuin esim. Tampereen lentokentällä ja hieman lyhyempi kuin Helsinki-Vantaan lyhyemmät kiitoradat.

Toni kirjoitti:Millaiseksi olit ajatellut Halvoon väkiluvun 2015 paikkeilla?

Tätä en ole varsinaisesti miettinyt. En osaa tätä varmaan valmiistakaan mallista sitten arvioida, mutta arvaisin, että väkiluku on selkeästi yli satatuhatta mutta kuitenkin alle miljoona.

Toni kirjoitti:Oletko tutustunut Cities Skylines -peliin? Netistä ladattavilla rakennuksilla suomalaistyyppisen kaupungin rakentaminen onnistuu aika mutkattomasti.

Tiedän tuon pelin, mutta olen sitä tarkoituksella vältellyt. Omaa aikaa on niukasti, ja epäilen, että tuo olisi aikamoinen aikasyöppö. :) Haluan myös pitää itselläni täyden kontrollin siitä, miltä kaupunki näyttää.

Pyöröovi kirjoitti:Minua jäi kuitenkin askarruttamaan muutama seikka joukkoliikenteen puolustajana ja muutoinkin kriittisesti autoiluun suhtautuvana henkilönä. Helsingissä ollaan suunnitelmissa kovaa vauhtia muuttamassa autoteitä kävelykaduiksi tai joukkoliikennekaduiksi, mutta sinun kaupungissasi auto hallitsee. Toki ymmärrän, jos olet halunnut keskittyä tornitaloihin, mallinnoksesi on vain kovin ihanteellinen kävelykeskustalle ja ratikoille katujen leveyden vuoksi.

Halvoossa voisi kieltämättä olla enemmän jalankululle varattuja alueita, mutta kuten arvasit, en ole niin paljon kaupungin liikennejärjestelyjä miettinyt, vaan keskittynyt rakennusten mallintamiseen, koska ne itseäni eniten kiinnostavat. Toinen syy on se, että pääsääntöisesti kadut eivät näy kuvissa, joten niiden mallintamiseen ei kannata liikaa työtä laittaa. Joitain kävelykatuja Halvoossakin kyllä on.

Lisää kuvia:
Teuermannin tavaratalo on Halvoon suurin ja kallein. Sen perusti saksalainen kauppias Rudolf Teuermann, joka tuli Suomeen 1880-luvulla. Nykyinen rakennus valmistui 1910-luvulla ja alun perin kattoi noin kaksi kolmannesta korttelista. Kauppa on sittemmin laajentunut ja 1980-luvulla valmistuneen laajennoksen myötä se kattaa nykyään koko korttelin.

Kirkkokadun toisella puolella on yksi viime vuosisadan alkupuolen tornitaloista. Vakuutusyhtiö Untamon pääkonttori rakennettiin 1930-luvulla ja se on 55 metriä korkea.

Rakennusten länsipuolelta kulkeva Urhonkatu on kaupungin pisin kävelykatu, noin kilometrin päästä päähän.

KuvaSection001_pic09 by Vellu04, on Flickr

City Center on 1960-luvulla rakennettu kokonaisuus, jossa on liike- ja pysäköintitilaa jalustassa ja toimistotilaa torneissa. Korkeampi pohjoistorni on 83 metriä korkea. Keskus nimettiin englannin kielellä, jotta se "kuulostaisi urbaanimmalta". Kokonainen kortteli vanhempia rakennuksia purettiin keskuksen tieltä, joten se oli yksi merkittävimmistä syistä, miksi suurin osa keskustan jäljellä olevista toista maailmansotaa edeltävistä rakennuksista suojeltiin 1970-luvun lopulla.

KuvaSection001_pic10 by Vellu04, on Flickr

Näkymä Tuomiokirkon aukiolta.

KuvaSection001_pic12 by Vellu04, on Flickr

Ameriikantorni on Halvoon ensimmäinen tornitalo. Se rakennettiin laivanvarustaja Kalle Bergmanin yhtiölle. Bergman oli monesti purjehtinut Pohjois-Amerikkaan ja oli innostunut paikallisista pilvenpiirtäjistä. Torni sai nimensä tästä hänen innostuksestaan. Ameriikantorni on 45 metriä korkea ja valmistui vuonna 1909.

KuvaSection001_pic14 by Vellu04, on Flickr

Vanhansataman eteläpuolisko uudistettiin 1990-luvulla. Vanha lauttaterminaali korvattiin Modernin taiteen museolla (kuva tulossa myöhemmin). Muutama hylätty varastorakennus purettiin ja ne korvattiin ravintolalla (pyöreä rakennus alla olevassa kuvassa) ja puistolla.

Puiston vieressä on Hotelli Strand. Se valmistui alun perin vuonna 1889 ja viimeisimmän laajan remonttinsa myötä vuonna 2010, se on nykyään Halvoon arvostetuin ja kallein hotelli.

Seuraavassa korttelissa länteen on Halvoon korkein ennen toista maailmansotaa valmistunut rakennus. Urhontorni on 76 metriä korkea ja valmistui vuonna 1934.

KuvaSection001_pic15 by Vellu04, on Flickr

Näkymä Vanhansataman yli länteen. Tätä kuvaa varten olen korvannut itse mallintamani, kaukaa katsottavaksi tarkoitettu laivat yksityiskohtaisemmilla, 3D Warehousesta ladatuilla mallineilla.

KuvaSection001_pic16 by Vellu04, on Flickr
veka, Janne_H, Pyöröovi ja 1 muut tykkäsi tästä
#86709
Hieno haudutettu ja syvälle upotettu kaupunki-ideaali historioineen! Näyttää Helsingiltä. :) Puutalot eivät ole säilyneet ajan melskeissä. Upea keihtelmä!
#86760
Itselläni löytyy kuvitteellinen kartta, jossa Porvoon asemakaava perustuu siihen, että asukkaita olisi noin parisen miljoonaa ja kaupunkia halkovat sekä moottoritiet että laaja metro. Kartta peitti aikoinaan lähes kokonaan ensimmäisen kämppäni alan, kun lisäsin "Askolan", "Pukkilan" ja "Pernajan" ja myöhemmin myös "Loviisan", jonka asukasmäärä olisi kartan perusteella arviolta 400 000. Panoraamakuva "Porvoon keskustasta" joelta nähtynä siltoineen (piirretty, rohkenen väittää itseäni tässä hyvin lahjakkaaksi) on n metrin pitkä. Olisi kyllä nannaa saada ohjelma jolla voisin mallintaa virtuaalisesti tämän, mutta tämä tietokone on hieman finito uusille ohjelmille. Nautin valtavasti liittymien yksilöllisestä suunnittelusta jne. Kun saan haltuuni isomman kämpän, otan kyllä ehdottomasti taas esille!
#86858
Kiitokset kommenteista! Joo, merellisen ympäristön lisäksi Helsingiltä näyttämistä vahvistaa se, että mallien tekstuurit ovat pääosin helsinkiläisistä rakennuksista. Ja toki Helsingin arkkitehtuuri on muutenkin minuun eniten vaikuttanut, onhan se kotikaupunkini.

Edellä mainittiin myös Viipuri. Siinäkin voisi olla yksi mielenkiintoinen projekti, jos mallintaisi sellaiseen vaihtoehtotodellisuuteen sijoittuvan Viipurin, jossa kaupunki ei olisi vaihtanut omistajaa toisessa maailmansodassa. Olisiko se Suomen toiseksi suurin kaupunki ja vaikuttanut esim. siihen, että Espoo ja Vantaa eivät olisi kasvaneet niin suuriksi? Mielenkiintoista pohdittavaa.

RV, tuo sinun projektisi kuulostaa mielenkiintoiselta. Olisi kiva nähdä noita tuotoksia joskus.

Krio kirjoitti:Mutta jokin minua vaivaa noissa kuvissa missä on Untamo, ei siis mikään ole huonosti tai pahaa mutta en saa vain mieleeni mikä siinä on!

Ehkä siinä on jotain tuttua :) Mallin tekstuuri on tehty Postitalon valokuvasta, joten suunnilleen tuolta Postitalo voisi näyttää n. 15 metriä korkeampana.

Seuraavat kuvat:

Viimeinen Vanhansataman lauttaterminaali rakennettiin 1950-luvulla, mutta kun uusi Halvoon satama avattiin 1992, myös lauttaliikenne siirrettiin sinne. Vanha lauttaterminaali oli varsin huonossa kunnossa, joten se purettiin Vanhansataman uudistuksen yhteydessä 1990-luvulla. Sen paikalle rakennettiin uusi Modernin taiteen museo, joka avasi ovensa yleisölle vuonna 1999 juuri sopivasti vuosituhannen vaihteen juhlintaan.

KuvaSection001_pic19 by Vellu04, on Flickr

Rannan puoleinen julkisivu. Kuvassa näkyy myös rakenteilla oleva Cirrus Hotel Satamatorni, joka korvaa samalla paikalla aiemmin olen 1960-luvulla rakennetun 8-kerroksisen toimistotalon.

KuvaSection001_pic20 by Vellu04, on Flickr

Venäjän keisarilliselle armeijalle 1800-luvulla rakennetut parakit ovat nykyään koti muutamalle kulttuurialan järjestölle.

KuvaSection001_pic21 by Vellu04, on Flickr

Tehtaanpuistona nykyään tunnettu alue oli teollisuusaluetta 1980-luvulle saakka. Nykyään ainoa muistutus sen historiasta on Rosenqvistin tekstiilitehtaan vanha päärakennus, joka on muutettu kulttuurikeskukseksi ja nimetty uudelleen Kulttuuritehtaaksi. Puisto on myös suosittu paikka ulkoilmakonserttien järjestämiseen.

Etualalla oleva valkoinen rakennus on Eteläniemen pohjoisin. Eteläniemen kaupunginosa rakennettiin 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa, kun Eteläsatama satamatoiminnot olivat siirtyneet Halvoon satamaan vuonna 1992.

KuvaSection001_pic23 by Vellu04, on Flickr

1920-luvulla Satamakadun (kuvassa etualalla poikittain kulkeva puistokatu) varteen rakennetiin useita tornitaloja. Yksi niistä on Nikolainkatu 1, jonka korkeus on 53 metriä maantasolta katolta nousevan maston huippuun.

KuvaSection001_pic25 by Vellu04, on Flickr

Näkymä Tehtaanpuiston yli luoteeseen.

KuvaSection001_pic24 by Vellu04, on Flickr
veka tykkäsi tästä
#86980
Ensimmäinen neliökilometri valmiina. Näkymä lounaasta:

KuvaSection001_pic26 by Vellu04, on Flickr

Näkymä luoteesta:

KuvaSection001_pic27 by Vellu04, on Flickr

Näkymä koillisesta:

KuvaSection001_pic28 by Vellu04, on Flickr

Näkymä kaakosta:

KuvaSection001_pic29 by Vellu04, on Flickr

Suhteessa karttaan:

KuvaSection001_pic30 by Vellu04, on Flickr

Tähänastista siluettia koillisesta...

KuvaSection001_pic31 by Vellu04, on Flickr

ja kaakosta.

KuvaSection001_pic32 by Vellu04, on Flickr
sw, Kantti, Pyöröovi ja 1 muut tykkäsi tästä
#87028
Luulisin, että Viipuri olisi näyttänyt tuollaiselta jokseekin, jos olisi suomalaisena säilynyt, ja se olisi luultavasti ollut Suomen modernin arkkitehtuurin koekenttä ja rohkeimpien tuotosten areena ennen kuin samankaltaista oltaisiin uskallettu rakentaa Helsinkiin; käsittääkseni sellainen paikka se jo oli 1930-luvulla - onhan siellä suomalainen tornitalokin. Eli luultavasti, jos ei muuta, niin jos Hrustsev olisi pysynyt vielä pari kuukautta pitempään vallassa ja Kekkonen olisi saanut Viipurin 1964-1965, sieltä löytyisi mahtavimmat spagettiliittymät, aikansa korkeimmat tornit ja henkeäsalpaavimmat lähiöt. Sekin olisi jotain.

Parista tornista (Nikolainkadun 20-luvun tornin vieressä oleva, arkkitehtuuri ca. 1960?-torni esim.) et ole kertonut. Olisi mielenkiintoista, jos valottaisit myös Halvoon lähiöitä, moottoriteitä jne lähemmin. "Vaihtoehto/fiktiivinen"historia on aina hyvin mielenkiintoista ainakin omalla kohdallani. Onko siellä metro? Kuinka leveitä tiet ja kadut ovat? Lähiöt kai ovat tietenkin torneja? ;)

Itselläni on "Porsoon" vanhankaupungin ja valtavimman spagettiristeyksen, jonka vuoksi 1950-luvun lopulla purettiin 10 korttelia keskiaikaista kaupunkia aivan Suuren Katedraalin vuoren vierestä, piirtäminen vielä kesken. Sitten kyllä jaan kuvan täällä toki. Noin taitavana voit ehkä peräti kuvan tarkkuuden ja kartan avulla mallintaa minun kaupunkini :)

Tiedoksi muuten: Untamo on oikeastaan melko tarkka versio siitä, millainen oli Postitalon vaihtoehtoinen suunnitelma. Samoin Sokoksesta suunniteltiin alunperin korkeampaa, ja Stockmannista peräti 28-kerroksista. Yhtä kaikki Sokos on 12-kerroksinen ja Posti taas 37 metriä korkea näin molemmat täyttäen tornitalon kriteerit.
#87094
Tää on ihan huikee projekti historioineen kaikkineen!

Itsellä vähän samantyyppinen lyijykynällä piirretty kuvitteellinen kaupunki spagettiliittymineen ja tornitaloineen. Joskin lopputulos on enemmän satulinna kun "kaavoitusarkkitehti" on vuosiensaatossa saanut vaikutteita ympäri maailmaa.

Sim City (erityisesti 4.) myös ollut itsellä innoittaja.

Odotan innolla näkeväni jatkoa! Olisi myös mukava kuulla tulevista projekteista? Mikä on Halvoon keskustavisio 2030? Entä löytyykö kaupungista huippuarkkitehtuuria edustavia urheilupaikkoja?

Ja suuri kiitos kun jaoit projektisi meille! =)