- 15.06.16 11:15
#83013
Huonoja muutoksia osittain tehtiin, mutta kuten Soininvaara sanoi, niin pitää jättää jotain pilattavaa myös tuleville päättäjille. Toki isoa osaa uusista alueista ei tultaisi edes rakentamaan ennen jo tästäkin seuraavaa yleiskaavaa. Itse olen vähän pettynyt kaupungin toimiin yleisesti asuntotuotannon lisäämisessä, johon yleiskaavan merkitys on todella pieni.
Vähän OT:tä, mutta laitanpa tähän minun mietteitä kaupungin virheistä, jotka eivät ainakaan asuntopulaa helpota:
- Valmiita kaavoja ei oteta käyttöön. Monissa paikoissa on täydennysrakemisen mahdollistavaa kaavaa valmiilla katualueilla, mutta näitä ei hyödynnetä. Esim. Laajasalo, Etelä-Haaga.
- Projektialueiden valmistuminen kestää liian kauan. Jätkäsaari valmis 2030-luvulla? Noin pienen alueen pitäisi pystyä saattamaan rakennuskelpoiseksi lyhyemmässäkin ajassa ja heti tontit rakennuttajille. Jos rahaa ei ole joka paikkaan, niin laittaisi ne vain niihin mihin on. Esim. Malmin lentokentän alueen rakentamista ei kannata edes alkaa suunnittelemaan ennen kuin muut isot alueet ovat valmiita. Kaavat ehkä voimaan, mutta toiminta loppumaan vasta siinä vaiheessa, kun on oikeasti rahaa rakentaa alue kunnolla ja tarpeeksi nopeassa tahdissa. Mitä jos lentokenttäelueen konsultteihin ja tutkimuksiin käytetyt miljonat käyttettäisiin tässä vaiheessa vaikka Kalastaman nopeampaan rakentamiseen.
- Asemakaavoitus seisoo. Kaupungin omistamille maille ei saada asemakaavoja valmiiksi, vaikka edes mitään maankäyttösopimuksia ei tarvitse tehdä. Esim. maaliikennekeskuksen alue on jo siistitty vanhoista rakennuksista ja olisi rakennuskelpoinen, mutta kaava vasta luonnosvaiheessa, vaikka suunnitteluperiaatteet hyväksyttiin jo 2014. Miksi?
- Varma valitus -kohteet. Asemakaavojen siirtyminen valtuuston hyväksyttäväksi kestää kuukausia tai vuosia, jonka päälle kahden vuoden valitukset. Kaavat nopeasti valituskierteeseen, jotta joskus päästäisiin rakentamaan. Hanasaaren hiilikasojen tilalle tuleva asuntokaava on ollut valmiina jo vuonna 2010, mutta valtuuston siunaus puuttuu. Kohteesta varmasti valitetaan, joten miksi sitä ei voisi jo nyt hyväksyä, vaikka rakentamaan päästäisiinkin vasta 2024. Ainahan sitä voi muokata, jos tarve vaatii.
- Rakennusluvat pitkittyvät, jolloin aloittaminen voi siirtyä jopa talven yli.
- Toimistorakennuksia jokaiseen isoon kaavaan. Kysyntää ei ole, mutta silti isojakin toimistoja laitetaan jokaiseen vähänkin isompaan kaavaan. Jos yritys päättää rakentaa uuden toimiston Helsinkiin, niin paikka varmasti aina löytyy. Esim. Koivusaaren, Maaliikennekeskuksen, Kalasataman alueiden toimitilavarat ovat todella suuret, vaikka tyhjiä tontteja olisi jo runsaasti Ilmalassa, Pasilassa, Jätkäsaaressa, Ruoholahdessa.... Valmiita toimitiloja taas jokapuolella kaupunkia. Hyvällä äänieristykellä ja sijoittelulla esim. Koivusaaren voisi rakentaa kokonaan asuinnoiksi.