Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Sam33
#85234
Näinhän siinä kävi, että molemmat toimistotornit Redissä muutetaan asuinkäyttöön, joista toiseen pitää kuitenkin sijoittaa 30% toimistotilaa, loppu saa olla asuntoja tai huoneistohotelli. Samalla päivitetään Cumuluksen hotellille tulevan tontin kaava korttelin vieressä sekä jotain muuta pieniä muutoksia.

Hankekortti
Avatar
tekijänä veka
#85236
Tämähän on ollut vallitseva trendi jo hyvän aikaa. Kehä 1, Kehä 3 ja Helsinki-Vantaa imevät konttorityöpaikat. Kaikki muut alkaen Hesan keskustasta menettävät, ja nyt laidan yli rojahti iso kala. Tämän jälkeen joutuu jopa epäilemään Pasilan onnistumista. Puhumattakaan pienemmistä hankkeista, kuten vaikka Koivusaaresta, missä konttoritaloista toivotaan melupuskuria väylän ja asuintalojen väliin.
tekijänä pallo
#85271
veka kirjoitti:Tämähän on ollut vallitseva trendi jo hyvän aikaa. Kehä 1, Kehä 3 ja Helsinki-Vantaa imevät konttorityöpaikat. Kaikki muut alkaen Hesan keskustasta menettävät, ja nyt laidan yli rojahti iso kala. Tämän jälkeen joutuu jopa epäilemään Pasilan onnistumista. Puhumattakaan pienemmistä hankkeista, kuten vaikka Koivusaaresta, missä konttoritaloista toivotaan melupuskuria väylän ja asuintalojen väliin.
Luulis että on kaikenlaisia palveluyrityksiä, startuppeja yms. jotka arvostavat kaupungin sykettä eikä ole tarvetta paeta susirajan taakse. Tai muuten kai voitais perustaa joku jättimäinen 5x5km toimitilafarmi jonnekkin Tuusulaan?
#85272
Noin lähtökohtaisesti isot toimistotalot ovat huonoja. Niistä on jo tällä hetkellä ylitarjontaa, ja toisaalta suurimittakaavaisessa toimistotyössä työntekijää kohden laskettu pinta-ala on pienentynyt (vaikka se edelleen Suomessa on kansainvälisesti iso). Eli mitään 50 kerroksisia toimistotorneja on ihan turha haaveilla, niin monta miljoonaa neliötä tyhjää, geneeristä toimistotilaa on markkinoilla.

Sen sijaan yksinyrittämisen ja erilaisten pätkäprojektitöiden yleistyessä voidaan olettaa, että tarvetta pienille, yhden tai muutaman hengen toimistotiloille olisi tarvetta. Siis tyyliin kymmenen yksin-/kaksinyrittäjää samoissa tiloissa yhteisellä sihteerillä ja tukitoiminnoilla. Tällaiseen toimintaan isot toimistotornit sopivat jälleen huonosti, mutta kivijalassa lähellä palveluita ja liikenneyhteyksiä oleva toimisto jo paljon paremmin.
tekijänä sekovene
#85273
veka kirjoitti:...Kehä 1, Kehä 3 ja Helsinki-Vantaa imevät konttorityöpaikat. Kaikki muut alkaen Hesan keskustasta menettävät...
Löytyykö tälle muuten jotain lähdettä? Suhtaudun tuohon pienellä varauksella, koska tietosi ovat useimmiten ihan päin helvettiä.

Se pitää paikkansa, että tällä vuosituhannella on rakennettu paljon uutta toimitilaa mm. Aviapolikseen ja Leppävaaraan, mutta se ei tarkoita, että kaikilta muilta alueilta samat työpaikat olisivat vähentyneet. Katsos kun se työpaikkojen määrä ei ole vakio.

Näistä on vaikea erotella toimistoja muista työpaikoista, mutta aluesarjat.fi tilastojen mukaan työpaikkamäärät pääkaupunkiseudulla ovat kehittyneet vuoden 2000 alun ja vuoden 2014 alun välillä seuraavasti:
Espoo: 99 711 -> 120 247
Helsinki (esikaupungit): 120 635 -> 129 970
Helsinki (kantakaupunki): 214 135 -> 229 061
Vantaa: 85 485 -> 106 420

Kantakaupungin työpaikkaomavaraisuus on hitaasta kasvusta huolimatta noin 200 %, joten on selvää, että sinne on tällä hetkellä kannattavampaa rakentaa lisää asuntoja kuin lisää toimistoja, mutta ovatko toimistotyöpaikat vähentyneet sieltäkään? En oikein usko. Ja seudulla on tosiaan muutenkin ylitarjontaa toimitiloista, joten asuinrakentaminen on kannattavinta melkein kaikkialla.
Avatar
tekijänä hylje
#85286
Niiden kehäteiden varsien toimistokampuksien yläraja on se työmatka-autoliikenne mitä kehätiet vetää. Itse kukin voi miettiä miten paljon enemmän autoja valmiiksi Suomen vilkkaimmille teille mahtuu.
Avatar
tekijänä veka
#85287
Tyhjinä roikkuvien toimistotilojen lisäksi minustakin ehkä tärkein yksittäinen syy on se, että tällä haavaa rakentajat saavat asunnoista paremman tuoton kuin konttoreista. Asuntojen hinnat ovat jo vuosia kyenneet nousemaan, vaikka inflaatio muutoin on ollut vähäinen tai olematon. Nyt aletaan olla jo masentavassa tilanteessa: uusia isompia toimistotiloja ei saa kaupaksi muualla kuin optimipaikoilla. Ajan oloon markkinat varmaan taas tasapainottuvat, mutta ottanee aikansa.

Edit:
Sekovene, kiinnostavia tilastotietoja, varsinkin jos niistä saisi puretuksi palveluiden, toimistotyön, liikenteen, tavaratuotannon jne. osuuksissa tapahtuneet muutokset. Edellä kuitenkin keskusteltiin toimistotyön uusista työpaikoista ja uudesta toimistorakentamisesta tällä hetkellä ja tulevina vuosina. Eli: Arvelen että Kehä 1, Kehä 3 ja Helsinki-Vantaa imevät pääosan uusista konttorirakennuksista ja -työpaikoista.. Kaikki muut alkaen Hesan keskustasta menettävät.

Poistin tässä olleen hieman kryptisen lauseen, jonka ajattelin ehkä hillitsevän ikävää tapaasi nokitella henkilökohtaisuuksilla. Tulin kuitenkin toisiin ajatuksiin. Viimeksi vai mahtoiko olla sitä edeltävällä kerralla tarjoilit jopa dementiaa, vaikka satuit olemaan väärässä.. Nyt en enää välitä vastata, jos ja kun viljelet tapaasi. Elämässä on mukavampaakin tekemistä. Jos maltat pysyä asiassa, tilanne on tietysti toinen.
tekijänä JamoL
#85330
Täältä löytyy melko tuoretta faktaa.
http://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julk ... aniemi.pdf

Nopealla vilkaisulla näyttää että yllä on tehty aika suoraviivaisia tulkintoja. Helsingin ydinkeskusta on kiistatta kallein alue (uudet sopimukset 27€/m2) ja vajaakäyttö on pientä, sen sijaan muita alueita pitää katsoa per alue, pelkkä Kehä I / Kehä III ei riitä.

Ydinkeskustan jälkeen Ruoholahti (22€), Veromies (18€) ja Leppävaara (18€) ovat esimerkkejä hyvin pärjänneistä alueista, sen sijaan Keilaniemessä (17€) paljon tyhjää ja hinnat laskeneet selvästi (vanha sopimuskanta 23€).

Sörnäinen (16€) ja Vallila (14€) ovat selvästi halvempia kuin Pasila (18€), eli Redistä ei voi liikaa tulkita Pasilan tornien kohtaloa. Lauttasaaren hintatasoa (12€) voi selittää vanha kiinteistökanta. Itse vertaisin Koivusaarta ennemmin Keilaniemeen, eli paikka on kyllä hyvä, mutta ylitarjontaa pukkaa, uskoisin silti että toimistotontit toteutuvat aika nopeasti.

Yleisesti vajaakäyttöasteet ovat nousussa, koska tilaa per työntekijä on vähemmän, eli selvästi toimistoissa/alueissa on pudotuspeli käynnissä.
Avatar
tekijänä RV
#85430
pallo kirjoitti:
veka kirjoitti:Tämähän on ollut vallitseva trendi jo hyvän aikaa. Kehä 1, Kehä 3 ja Helsinki-Vantaa imevät konttorityöpaikat. Kaikki muut alkaen Hesan keskustasta menettävät, ja nyt laidan yli rojahti iso kala. Tämän jälkeen joutuu jopa epäilemään Pasilan onnistumista. Puhumattakaan pienemmistä hankkeista, kuten vaikka Koivusaaresta, missä konttoritaloista toivotaan melupuskuria väylän ja asuintalojen väliin.
Luulis että on kaikenlaisia palveluyrityksiä, startuppeja yms. jotka arvostavat kaupungin sykettä eikä ole tarvetta paeta susirajan taakse. Tai muuten kai voitais perustaa joku jättimäinen 5x5km toimitilafarmi jonnekkin Tuusulaan?
Sellainen on juuri Tuusulaan Lentoaseman ja Hyrylän välille suunnitteilla.
#85456
veka kirjoitti:Sekovene, kiinnostavia tilastotietoja, varsinkin jos niistä saisi puretuksi palveluiden, toimistotyön, liikenteen, tavaratuotannon jne. osuuksissa tapahtuneet muutokset.
Kuten jo sanoin, toimistotyötä noista tilastoista on vaikea erotella. Toimistotilan kysynnän ja tarjonnan suhde käy aika hyvin ilmi tuosta JamoL:n linkkaamasta tutkimuksesta.
veka kirjoitti:Eli: Arvelen että Kehä 1, Kehä 3 ja Helsinki-Vantaa imevät pääosan uusista konttorirakennuksista ja -työpaikoista..
Tuon sanamuodon hyväksyn, kun et enää tarjoa mutuasi faktana.

Hesan keskustan on tosiaan aika vaikea imeä uusia konttorirakennuksia, koska sinne ei rakenneta käytännössä mitään. Töölönlahdelle olisi mahtunut paljon enemmän, mutta se mahdollisuus hukattiin.
veka kirjoitti:Viimeksi vai mahtoiko olla sitä edeltävällä kerralla tarjoilit jopa dementiaa, vaikka satuit olemaan väärässä..
Jos tätä viestiä tarkoitat, niin kerro ihmeessä, mikä siinä oli väärin.

Tuo sinun mittaamasi matka-aika (19-20 min) on matka-aika bussipysäkiltä (josta matkat harvemmin alkavat) Rautatientorin metroasemalle (jonne matkat harvemmin päättyvät). Todellinen matka-aika Yliskylästä keskustaan (Kaivokatu?) on noin 30 min.
  • 1
  • 44
  • 45
  • 46
  • 47
  • 48
  • 102