- 27.10.20 15:14
#101111
Turun kerrokantasi palveluun on tullut katsottavaksi ja kommentoitavaksi alueen kolmen ensimmäisen korttelin kilpailutyöt (linkki: https://kerrokantasi.turku.fi/pihlajaniemi), ja mukana on mielestäni erittäinkin onnistuneita töitä. Tästä alueesta tulee umpikortteleineen aikamoinen kontrasti parisenkymmentä vuotta sitten valmistuneeseen naapurin Majakkarantaan verrattuna. Ensimmäisten kortteleiden rakentamisen on tarkoitus alkaa 2022 ja alueelle on tulossa tilaa vähintään 5000 uudelle asukkaalle. Ja toivottavasti ratikkakin tuosta ohi kulkee joskus tulevaisuudessa. Alla olevassa kuvassa merkattu kilpailukohteena olevat korttelit.
Nostan muutamasta työstä havainnekuvat tähän, mutta kaikki työt tosiaan yllä olevan linkin takana.
Amiraalikortteli
Kanaalinpiha
Kohtaamisia
Kantti kirjoitti: ↑13.09.19 00:37No tehdäänpä, kun on oikein aihettakin.
Turkulaisessa oli artikkeli Heikkilän kasarmialueen ja ympäristön kaavoitussuunnitelmasta. Sieltä pukkaa umpikorttelia!
Heikkilän kasarmialueelle kerrostalokortteleita – kukkulat ja ranta rauhoitetaanhttps://www.turkulainen.fi/artikkeli/79 ... uhoitetaan
Pihlajaniemen yleissuunnitelmaluonnos. Turun kaupunki
Turun Heikkilän kasarmialueen ympäristöön suunnitellaan uutta Pihlajaniemen kaupunginosaa. Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee yleissuunnitelmaa 17. syyskuuta. Suunnitteluaineistoon voi tutustua 11.–22.9. Vierailukeskus Joessa. Yleissuunnitelman pohjalta valmistellaan asemakaavaluonnos, joka valmistuu vuoden vaihteessa.
Yleissuunnitelman on laatinut kahden arkkitehtitoimiston tiimi, tanskalainen Gehl Architects ja suomalainen arkkitehtitoimisto AJAK yhteistyössä suunnittelua koordinoivan Urbanity Oy:n ja Turun kaupungin sekä Senaatti-kiinteistöjen kanssa.
Rakentaminen Pihlajaniemessä perustuu uudenlaiseen umpikorttelirakenteeseen, jollaista ei olla Suomessa juurikaan totuttu näkemään. Korttelit eivät ole muurimaisia blokkeja, vaan rakennusten korkeudet vaihtelevat kahdesta kahdeksaan, jolloin pystytään hyödyntämään auringon valoa maksimaalisesti ja samalla luomaan tuulilta suojaisia sisäpihoja. Korttelin yksittäiset talot voivat vaihdella arkkitehtuurinsa ja kokonsa puolesta merkittävästi toisistaan.
Pihlajaniemen luonto ja maastonmuodot ovat luoneet hyvät edellytykset viheralueiden ja julkisten tilojen suunnittelulle. Alueen alavuus ja tulvariski on käännetty vahvuudeksi muodostamalla alueen keskelle lammista ja purosta muodostuva puistovyöhyke, joka samalla toimii keskeisenä reittinä alueen halki meren rantaan saakka. Kallioiset metsäkukkulat on rauhoitettu rakentamiselta samoin kuin ranta-alueet, joista muodostuu varmasti laajemminkin turkulaisia puoleensa vetävä viheralue, varsinkin jos rantareitti Majakkarannasta asti toteutuu.
Turun ilmastotavoitteisiin on vastattu myös liikenneratkaisuilla. Alueen sisällä on painotettu hyvää ja turvallista liikkumisympäristöä niin jalan kuin pyörällä. Kaupat ja bussipysäkit on suunniteltu osaksi luontevia kävelyreittejä ja keskustaan on mahdollista pyöräillä nopeasti. Pihlajaniemen kaupalliset palvelut ovat saavutettavissa kätevästi kävellen myös viereisiltä alueilta.
Puolustusvoimilla tulee olemaan toimintaa Pihlajaniemessä jatkossakin. Suunnitelmassa tämä on huomioitu jättämällä väljyyttä puolustusvoimien käyttämän alueen ja uuden asuinalueen väliin.
Alueen vehreyden ja esimerkiksi lepakkojen kannalta tämä on myönteinen asia. Heikkilän kasarmialueella työskentelevät tuovat myös eloa alueelle sekä edesauttavat palvelujen syntymistä.
Kääntöpuolena voidaan pitää asukaskyselyssäkin paljon toivotun rantareitin katkeamista sotilasalueen kohdalla. Reitin jatkuvuus voidaan kuitenkin turvata kiertämällä sotilasalue.
Jossakin vaiheessä tälle projektille on tehtävä oma ketju.
Turun kerrokantasi palveluun on tullut katsottavaksi ja kommentoitavaksi alueen kolmen ensimmäisen korttelin kilpailutyöt (linkki: https://kerrokantasi.turku.fi/pihlajaniemi), ja mukana on mielestäni erittäinkin onnistuneita töitä. Tästä alueesta tulee umpikortteleineen aikamoinen kontrasti parisenkymmentä vuotta sitten valmistuneeseen naapurin Majakkarantaan verrattuna. Ensimmäisten kortteleiden rakentamisen on tarkoitus alkaa 2022 ja alueelle on tulossa tilaa vähintään 5000 uudelle asukkaalle. Ja toivottavasti ratikkakin tuosta ohi kulkee joskus tulevaisuudessa. Alla olevassa kuvassa merkattu kilpailukohteena olevat korttelit.
Nostan muutamasta työstä havainnekuvat tähän, mutta kaikki työt tosiaan yllä olevan linkin takana.
Amiraalikortteli
Kanaalinpiha
Kohtaamisia
Mies voi lähteä Turusta, mutta Turku ei miehestä