Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Masoko
#86952
Erittäin tervetullut uutinen. Toivottavasti kivijalkaan saadaan liiketilaa. Kaisaniemessä on paljon potentiaalia kun vaan saadaan kunnon kulkureitit rantaan ja Kansalaistorille. Sitten vielä lisää elämää puiston ja Rautatientorin välisille kaduille niin on jo alue ihan toisenlainen.
Avatar
tekijänä RV
#87031
Kaisaniemessä on muutama erittäinkin edustava 70-luvun rakennus. Toivottavasti joku vatipää valtuustosta ei keksi pistää sentään kaikkea matalaksi. Nimenomaan matalaksi - tilalle noussee Säätalon tontille luultavasti jotakin anteeksipyytävää matalaa uusvanhaa. Mielestäni tuonne sopisi vaikkapa kolme vierekkäistä samanlaista 12-14-kerroksista jyhkeää lasitornia, korttelin levyisiä pohjois-eteläsuunnassa.
tekijänä hmikko
#87103
Puretun toimistokolossin tontti jäämässä jättömaaksi Hämeentien varrella – valtion rakennushanke jäihin (HS)
Autiotontti ympäröidään Senaatti-kiinteistöjen mukaan ”kaupunkimaisemaan soveltuvalla aidalla”.

Kuva

Hämeentien varrelle Helsingin Sörnäisiin on jäämässä määräämättömäksi ajaksi jättömaa-alue. Tämä johtuu siitä, että puretun Haapaniemenkatu 4:n tilalle uutta toimistorakennusta rakennuttamassa oleva Senaatti-kiinteistöt pani hankkeensa jäihin.

Valtion liikelaitos Senaatti-kiinteistöt ilmoitti päätöksestään keskiviikkona. Ratkaisua perustellaan sillä, että suunnitellulle toimistotalolle ei olekaan tällä hetkellä käyttöä. 8-kerroksinen rakennus piti tulla valtionhallinnon käyttöön.

[...]
Oivoi. Hae, RV, jääpussi otsan päälle. Ei kannata tämän takia haljeta, vaikka lempirakennus menikin turhan päiten.
Avatar
tekijänä RV
#87109
Surkeaa. Miksi tuon ajan oikeasti rumat ja tehottomat rakennukset jäävät törröttämään likaisine julkisivuineen esim. Rööperissä, mutta tuo suuri rakennus piti purkaa?

Uudisrakennus jota tuonne suunnitellaan on kylläkin hieno ja toivottavasti sitä ei muuteta yhtäkkiä nelikerroksiseksi tai muuta vastaavaa normikäytäntöä. Parhaiten se olisi kyllä sopinut tuon rakennuksen katolle tuplaten tehokkuuden ja luoden mahtavaa kontrastia. Valitettavasti Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto kärsii kroonisesta luovuuden puutteesta.
jfo tykkää tästä
tekijänä hmikko
#87111
^ Tuolla paikalla ei varmastikaan kerrosneliöitä vähennetä, ja kaavamuutoksessahan niitä nyt lisättiin jonkun verran. Aina voi kaavoittaa asunnoiksi jos ei muuten rupea tapahtumaan. Isompi riski tässä on, että valtio ei tee mitään, kun sen virkamiesten kukkarossa tontin makuuttaminen tyhjänä ei sen kummemmin tunnu.
tekijänä hmikko
#87312
Toimittaja Paula Holmila nostaa Guggenheimin haihduttua arkkitehti Severi Blomstedtin (ent. Arkkitehtuurimuseon johtaja) ideoita Designmuseon ja Arkkitehtuurimuseon kehittämiseksi. Museoiden naapurissa tyhjänä olevan Kaartin maneesin voisi ottaa museoiden kaivatuksi lisätilaksi.

Arkkitehdin visio: Helsingin Kaartinkaupungista muotoilun ja arkkitehtuurin kortteli ja tyhjillään oleva Kaartin maneesi museoiden näyttelytilaksi (HS)

Kuva
jfo tykkää tästä
tekijänä Kazaam
#87796
Hel.fi 20.3.2017 kirjoitti:
Alustavat ideat Merihaansillasta ja uudesta Hakaniemensillasta

Merihaansillasta ja uudesta Hakaniemensillasta on valittu alustavat ideat jatkosuunnittelun pohjaksi.
Kuva
Valitun idean Merihaansillan (kuva yllä) kevyt laiturimainen rakenne säilyttää mataluutensa vuoksi näköalan Kalasatamasta Pohjoisrantaan, mikä on kaupunkikuvallisesti hyvä asia.

Idea antaa myös uusia mahdollisuuksia ja edellytyksiä Hanasaaren aluesuunnittelulle ja yhteyksille kantakaupunkiin, sillä idea mahdollistaa luontevan pyöräily- ja kävely-yhteyden sillalta Hanasaareen.

Yhteydestä Hanasaareen ei kuitenkaan ole vielä päätöksiä, ja sen toteutus ratkaistaan myöhemmin.

Valittu idea uudeksi Hakaniemensillaksi (kuva alla) puolestaan on valintaraadin mukaan veistoksellinen ja sopivan omaleimainen.
Kuva
--
Seuraavaksi silloista aloitetaan yleissuunnitteluvaihe, jossa esitetään tarkemmin mm. niiden arkkitehtuuri, kalusteet ja kaiteet. Yleissuunnitelmat tehdään osana Hakaniemen kunnallisteknistä yleissuunnitelmaa. Se valmistuu vuoden 2017 lopussa. Molemmat sillat rakennetaan vasta 2020-luvun alkupuolella.
--
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#87798
Perustyylikkäitä molemmat. Ehkä tähän ei haluttu mitään wau-juttua. Maailmallahan tärkeillä paikoilla sijaitsevien siltojen suunnittelusta on tullut suurta taidetta.
Avatar
tekijänä Urbaani
#87803
Ihan tyylikkään minimalistisia, mutta pettymys kuitenkin millainen mahdollisuus jälleen uudellee maamerkille ja katseenvangitsijalle menetetään, mikäli kaupunki päätyy esitettyihin vaihtoehtoihin.

Hakaniemen tienoolle kun on tulossa lähitulevaisuudessa paljon uutta näyttävää rakentamista, niin tyylikäs korkea silta olisi erinomainen lisä alueelle. Mallia vaikka Rotterdamin Erasmusbrugesta:

Kuva

Kuva

Helsingillä olisi oikeasti mahdollisuus merellisenä kaupunkina brändätä itsensä tyyliin "Helsinki -The City of Bridges". Viimeisten vuosien aikana tyylikkäitä siltahankkeita ovat olleet jo Crusellinsilta, Auroransilta ja Isoisänsilta ja kohta rakenteille pääsee kaupungin yhdeksi tulevaksi symboliksi todennäköisesti tulevat Kruunusillat. -Toivoisinkin valitulla näyttävällä linjalla jatkettavan.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#87804
Ihan kivoja kumpikin, mutta olisin toivonut jotain rohkeampaa Hakaniemensillaksi. Idea on mielestäni vähän vaisu ja kuiva ottaen huomioon tärkeän sijainnin, kilpailijana upea Pitkäsilta. Hauskana yksityiskohtana kuvaan ei tietenkään ole laitettu valtavaa automäärää, joka tekee nykyisestä sillasta vastenmielisen kulkea.

Mielestäni Rotterdamin silta olisi aika ylitseampuva ahtaassa välissä. Parempi verrata sitä tuleviin Kruunusiltoihin, kun ne ovat samaa mittakaavaakin.
tekijänä hmikko
#87805
Tuo Rotterdamin Erasmus-silta on siis yli puoli kilometriä pitkä, viisinkertainen Siltavuorensalmen ylitykseen verrattuna. Heti sillan takana näkyvää Koolhaasin suunnittelemaa De Rotterdam -rakennusta mainostettiin lajissaan Euroopan suurimmaksi kun se valmistui 2013.

Hakaniemessä pitäis mun mielestä ensisijaiset tavoitteet olla ihan muuta kuin korkeusmitoilla pullistelemista. Jos nyt saataisiin kerran elämässä se elävä rantakatu. Kaupunkisuunnittelulautakunta palautti Mikko Särelän (Soininvaaran sijainen) ehdotuksesta alueen luonnoksen vaatien, että kokonaisuudesta järjestetään suunnittelukilpailu. Tästä suuret määrät pisteitä Särelälle ja lautakunnalle. Paikka on sen verran keskeinen ja mahdollisuudet suuret, että sössimistä olisi hyvä välttää. Vertailun vuoksi: De Rotterdamin juurella näyttää tältä (StreetView).
veka tykkää tästä
tekijänä hmikko
#87842
Tapanilan aseman vieressä oleva Fallkullan kiila lautakunnan listalla. Muutokset edelliseen versioon pieniä ja koskevat muuta kuin rakennusten määrää ja sijoittelua. Tää on käsittääkseni maakuntakaavasta poistetun HELI-radan varauksen paikkaa.

Kuva

Kuva
  • 1
  • 140
  • 141
  • 142
  • 143
  • 144
  • 208