[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
H.C. kirjoitti:Amsterdam sen sijaan on kuin mitä ihmeellisin sekamelska. Erittäin mielenkiintoinenhan tuo näyttää olevan, pitäisi kyllä joskus käydä katsomassa, mutten voisi kyllä koskaan kuvitella asuvani tuollaisessa paikassa. Lähimetsä ja koti poissa ihmisvilinästä ovat sittenkin ihan hyviä asioitaMinusta Amsterdam ei ole sekava. Siellä on selvät eri alueet. Keskustassa, mistä kuvat lähinnä ovat, kaikki on vanhaa ja kanavien keskellä tyyli on hyvin vanhaa. Keskusta on todella viehättävä vaikka se onkin aika likainen. Pidin itse kaupungista kovasti.
RV kirjoitti:No jaa, Amsterdam on siinä mielessä kauniimpi että kanavia reunustavat puut, kun taas Venetsiassa ei taida ainuttakaan puuta löytyäkään sieltä vanhastakaupungista... Siksi pidän Damia kauniimpana.Venetsiassa ei todellakaan ole puita muutamaa hassua toreilla siesovaa yksilöä lukuunottamatta. Mutta kaupungissa on ihan eri tyylinen ainutlaatuinen fiilis. Ne pienet kujat ja se veden läheisyys melkein kaikkialla ovat jotain todella mahtavaa.
Toni kirjoitti:Pitäisi varmaan alkaa jaksaa väsäämään näitä ketjun postauksia ja Eurooppavaihdon-mielipiteitä kun tässä ehtii, ehkäpä sitten kun pääsee takaisin Suomeen reilun viikon pästä.Meillä on lento Suomeen ensi maanantaina. 3,5kk mennytkin täällä Saksanmaalla putkeen. Jatkuukos sinulla tuo vaihtoaika kuinka kauan? Me ollaan täällä ainakin toukokuun loppuun asti, mahdollisesti pidempäänkin. Ihan vuosiksi asumaan pyrittäisiin jäädä.
Toni kirjoitti:Rotterdamista täytyy kyllä sanoa, että itse pidin kaupunkia hyvin rumana. Sieltä löytyy paljon yksittäistä oivaltavaa modernia arkkitehtuuria, mutta kokonaisuus on järkyttävä. Keskustassa kävellessä tuntuu paikoittain kuin olisi suomalaisessa keskikokoisessa 1970-luvun purkubuumin kouriin joutuneessa kyläpahasessa (minus aluetta ympäröivät tornitalot). Kaupunki oli itselleni melko pettymys, sillä olin odottanut sen näkemistä.Mielipiteitä on monenlaisia ja niiden muodostumiseen varmaan vaikuttavat ennakko-odotukset. Itse en odottanut ja tiennyt Rotterdamista oikein mitään ja minut se tornitalojen paljous (yli 10-kerroksisia taloja on varmaan 100 suurimpien ollessa viidennellä kymmenellä kerrosluvussaan) yllätti minut. Rotterdamin keskusta levittäytyy laajalle, eivätkä tornitkaan ole vain yhdessä rykelmässä. Asuintornien sijoittaminen toimistojen sekaan on aina hyvä veto ja pitää silhuetin valoisana myös yönä, plus keskustassa ihmisiä iltaisinkin.
Toni kirjoitti:Eräs keskustan pääkaduistaTässä olet oikeassa, että kävelykadut eivät ole mitenkään erityisen hehkeitä. Ne on rakennettu tuhkasta sodan jälkeen ja tyyliksi on valittu tuollainen matala 50-luku. Niitä ei voi mitenkään kehua, mutta se, että kaduilla kävellessä sieltä-täältä takaa nousee korkeita torneja on minusta todella ainutlaatuista ja luo tunteen että kävelet jonkin suuren keskellä. Näin ainakin minulle.
http://img165.imageshack.us/img165/8333 ... ta2ys3.jpg
Toni kirjoitti:Tornitalojen ympäristöt sisälsivät melko vähän palveluita, ja olivat yleensä melko kuolleita katutasolta.Ottamasi kuva lienee siltä suuremmalta keskustan halkovalta poikkikadulta? Kyllä tuossakin kohtaa sivukaduilla on maantason kerroksessa ravintoloita (mm. itämaisia on paljon) ja keskustan kaikki kaupathan ovat tuosta ehkä 500m päässä. Eli kyllä ne palvelut ovat kaikkia torneja lähellä...
http://img299.imageshack.us/img299/4664/tornifr6.jpg
Toni kirjoitti:Rotterdamin torin ympäristöäKuvaamani kuutiotalot löytyvät tuosta viereltä. Lisäksi siinä on yksi todella ruma harmaa ~18-kerroksinen torni. Tuo keltaputkinen talo on myös syöpynyt rumana verkkokalvolleni. Torin laidalle oli tulossa lisää uusia korkeita torneja ja niissä arkkitehtuuri oli jo paremman laatuista. Torihan on sangen iso ja löytyy metroasemat ja kaikki.
http://img113.imageshack.us/img113/4061 ... ta2cp9.jpg
Toni kirjoitti:Rottedamin kanaalit eivät aivan pärjää vertailussa vaikkapa Delftin idylille.Juu, kanaalit eivät olleet mitään erikoista. Ranta-alue on silti sangen hyvin rakennettua ja muutama kaunis kävelyreitti Euromastin läheisyydessä löytyy.
Toni kirjoitti:Silti täytyy sanoa, että kapungissa oli jotain särmää ja sähäkkyyttä, mistä pidin. Monta hienoa yksittäistä modernin arkkitehtuurin helmeä myös löytyi. Tornitalot itsessään olivat pettymys. Täytynee paremmin kertoa mielipiteitä Rotterdamista varsinaisen postauksen kera myöhemmin.Minä pidin erityisesti suuresta kerrosluvusta rakennuksista. 30-kerrosta on aika normi ja sen korkuiset asuintornit ovat näyttäviä kaukaa ja läheltä. Asuintornien arkkitehtuuri on varsin pelkistettyä, mutta itseäni se miellyttää.
Toni kirjoitti:Täytyy kyllä sanoa, että olen hieman eri mieltä tosta kuinka kaupunki näytti asukaslukuaan isommalta: Helsinki tuntuu todelliselta suurkaupungilta siihen verrattuna.Rotterdamin tornitalo -keskustan välittömässä läheisyydessä on kyllä ihan todellisia slummeja. Esimerkiksi siinä heti länsi-puolella on lähinnä maahanmuuttajien asuttamaa aluetta ja tietysti yövyimme siellä (loistavalla Suomen Merimieskirkolla!). Siellä kyllä vähän pelottikin nuorisojengien keskellä ja kuulemma ampumisvälikohtaukset eivät ole mitään poikkeuksellista. Eli monenlaista mahtuu heti kuvien ulkopuolelle. Näissä ei ollut yhtään kuvaa tuolta alueelta.
Toni kirjoitti:Olisi ihan mielenkiintoista kuulla sulta lisää mietelmiä ja nähdä kuvamateriaalia muista kaupungeista missä olet käynyt.Mietelmiä varmaan piisaa, mutta kuvamateriaalia ei valitettavasti ole paljoa enempää. 256mt kortille ei montaa kuvaa mahdu per kaupunki, kun kuusi maata pitää yrittää saada kuvattua. Mutta laitan piakkoin loputkin. Hollannista on vielä Haagista muutamia tornitalokuvia, sitten mennäänkin etelämmäs.
Toni kirjoitti:Tuo NS:n sinikeltainen kaksikerroksinen IC-juna tuossa Amsterdam-kuvassa ... tulee heti muistot mieleen, varsinkin kun ekaa kertaa saapui Alankomaihin. Taitaa olla lähellä Ajaxin stadionia tuo tornitalokeskittymä?Juu, Ruotsin...eiku Hollannin Rautatiethän ne siinä. Aika moderneja junia sisältä osa. Todella erilaiset "muhkeat" istuimet ja liila sisustus.