Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä sohjo
#73223
On aika epäonnistunut tuo torni. Näyttää joltain varastolta. Muutenkin tuo Tikkurilan keskusta on niin masentavaa aluetta, ettei sitä ainakaan tämä matkakeskus pelasta.
tekijänä Purkki^
#73240
sohjo kirjoitti:Muutenkin tuo Tikkurilan keskusta on niin masentavaa aluetta, ettei sitä ainakaan tämä matkakeskus pelasta.
Kannattaisi varmaan perehtyä alueen suunnitelmiin.
Dixi sai platina-Leedin

Toimisto- ja liikekeskus Dixin ensimmäinen vaihe on saanut platina-tason Leed-ympäristösertifikaatin.
Dixi sijaitsee Vantaalla Tikkurilan juna-aseman yhteydessä. Se on ensimmäinen kauppakeskus- ja toimistohanke Suomessa, jolle on myönnetty Leed Platina -sertifikaatti. Aiemmat platina-tason saavuttaneet rakennukset ovat olleet toimistoja.

Perusta platina-tasolle syntyi Dixissä useasta asiasta. Peräti 6 300 neliön viherkatosta saadaan hyötyä esimerkiksi hulevesien hallinnassa. Lisäksi platina-tason saavuttamiseen vaikutti vähän kuluttavien vesikalusteiden valinta, vähäpäästöiset pintamateriaalit sekä paikallisten ja osin kierrätettyjen materiaalien käyttäminen rakentamisessa.

”Leed-vaateet huomioitiin koko matkalla hankkeen suunnittelusta rakentamiseen. Rakentamisen ratkaisut vähentävät myös kiinteistöjen ylläpidosta syntyviä kustannuksia sekä ympäristökuormitusta”, liiketoimintaryhmän johtaja Timo Lehmus YIT:ltä toteaa....
http://www.rakennuslehti.fi/2015/03/dix ... na-leedin/
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#73243
Itselläni on vähän sellainen käsitys, että nuo Leed-luokitukset ovat aika humpuukia monella tapaa, ja pahimmillaan ynpäristön kannalta vaarallista osaoptimointia. Pisteitä saa Suomen oloissa kyseenalaisista ratkaisuista, toisia ratkaisuja ei arvoteta lainkaan, ja kukaan ei arvioi järkevää kokonaissuunnittelua. Suomessa jo rakennusluvan saamiseen vaadittava energiatarkastelu on paljon jotain Leed-viherpesua kattavampaa toimintaa.
tekijänä hmikko
#73246
arkkinikkari kirjoitti:Itselläni on vähän sellainen käsitys, että nuo Leed-luokitukset ovat aika humpuukia monella tapaa, ja pahimmillaan ynpäristön kannalta vaarallista osaoptimointia.
Juu, näistä on ollut juttua, tyyliin Leed-pisteitä saa esim. pyörätelineistä rakennuksen pihalla, mutta sijainti ei merkkaa ilmeisesti juuri mitään. Eli uuden toimistotalon voi tehdä energiankulutuksen kannalta täysin vikapaikkaan pellolle liikenteelliseen hevonkuuseen, jonne kaikki tulevat töihin autolla, ja kerätä pisteet laittamalla pyörätelineen ja aurinkopaneelin.
Avatar
tekijänä Bernheart
#74381
Metro-lehden lukijan kuva-kuvien perusteella Dixin toinen vaihe on käynnistynyt, vihdoinkin..
http://www.metro.fi/galleria/#p1430985509346

..ja asemanröttelöä puretaan: :smt026

http://www.metro.fi/galleria/#p1430985508870

http://www.metro.fi/galleria/#p1430985509822

Onko muilla parempaa tietoa?
tekijänä Purkki^
#74383
Bernheart kirjoitti:Onko muilla parempaa tietoa?
Kyllä siellä on taas alettu töihin.

Hieman viivästytti liikenteen järjestelyt ja niiden suunnittelu. Melko vilkas paikka joten kiertotiet pitää olla toimivia, kun pari vuotta taas rakennetaan.
tekijänä Purkki^
#74392
Käsittääkseni ei pureta ainakaan vielä. Palvelut "rötisköstä" siirtyi uuteen asemaan, mutta siihen kai tulee jotain muuta toimintaa. Veikkaisin, että puretaan sitten kolmannen vaiheen yhteydessä kun samalla sokos-hotellin edusta muutetaan Carl Albert Edelfeltin aukioksi.
tekijänä Purkki^
#74394
hmikko kirjoitti:Pistin plussaäänen Clepen kommentille, kun olen samaa mieltä siitä, että bussiliikenteen järjestelyt, mahdollisesta tulevasta ratikasta puhumattakaan, vaikuttavat hankalilta, ja että laajennettu Dixi on melkoinen möhkäle, jolla on estevaikutus. Ruotsinlaivan suurmuodon takia kuitenkin laittaisin sen laajennuksen. Nythän tuo on torso. Ja laajennus kai on päätetty ja selvä jo muutenkin.

Uusi alikulku olisi varmaan ollut paras ratkaisu, varsinkin ratikan kannalta, mutta tietysti se olisi maksanut.
Vuodelta 2012 vantaansanomien artikkelissa mainitaan, että "Lisäksi pöytäkirjaan merkittiin vihreiden valtuustoryhmän pöytäkirjalausuma, jonka mukaan jatkossa matkakeskuksen suunnittelussa on huomioitava mahdollisuus sujuvaan vaihtoon pikaraitiotieltä junaan."

En kovin tarkkaan ole kaavoja tutkinut, mutta kyllä ratikka on huomioitu.
tekijänä Purkki^
#74395
Bernheart kirjoitti:Muistan aivan varmasti jostain lukeneeni, että yhteispalvelupistekin purettaisiin.
Kyllä se varmasti puretaan, mutta ei käsittääkseni vielä tässä vaiheessa.
tekijänä hmikko
#74396
Purkki^ kirjoitti: En kovin tarkkaan ole kaavoja tutkinut, mutta kyllä ratikka on huomioitu.
Katselin joskus linjausvaihtoehdot jostain selvityksestä, ja sanoisin, että "huomioitu" on suhteellinen termi. Jos ratikka halutaan kulkemaan aseman edestä, niin kiemurteluksi menee, kun alikulut Tikkurilantiellä ja Valkoisenlähteentiellä vaan ovat sen verran epäkätevissä paikoissa. Toisaalta eipä asialle Dixin ja aseman rakentamisen yhteydessä olisi sen kummemmin muuta voinut kuin rakentaa uuden alikulun, mitä nyt ei tietysti tehdä kun ei ole ratikkaakaan.
Avatar
tekijänä RV
#74400
Tikkurila on kehittymässä erittäin kaupunkimaiseen suuntaan kun huomioi vain muutaman vuoden takaisen maiseman. Liikenteen solmukohtana homma nyt onkin selvä. Silti, itse Tikkurilan yleisilme mataline kerrostaloineen miellyttää silmääni, sillä kai siihen nyt vain on tottunut. Punatiilen runsas käyttö jo aikoja sitten on myös plussa. Siksi pitää katsoa mitä voi purkaa, mitä ei, ja mitä, suosikkini, voi täydennysrakentaa. Aseman kylkeen tarvittaisiin korkea torni symboloimaan statusta keskuksena. Myöskin kaukaisilta kuulostavat tiehankkeet kuten Kehä IV itse asiassa ovat erittäin huomioonotettavia asioita mestan kannalta. Esimerkiksi juurikin Kehä IV poistaisi alueen "statuksen ulkoreunan [Kehä III] ulkopuolelta"). Pikaraitiotiet tuntuvat varsin kaukaiselta hankkeelta myös. Siinä on se hyvä puoli, että niitä onnistutaan kehittämään huomattavasti tehokkaammiksi sillaikaa. Itse matkakeskus on mielestäni arkkitehtoonisesti onnistunut, mutta 20-kerroksinen Dixi olisi ollut tietenkin vieläkin mageempi.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 17