- 10.07.11 15:23
#39146
Eiköhän tämä ansaitse oman ketjun kun on sen verran iso ja merkittävä projekti Vantaalla. Rakentaminen olisi tarkoitus aloittaa ensi vuonna, jotta projektin ensimmäinen vaihe on valmis 2014 kun kehärata aloittaa toiminnan. Laitan nyt alkuun vain asemakaavan kuvauksen, että saa vähän selvää mitä rakennetaan ja muutamia raakoja havainnekuvia. Postaan tarkempia tietoja ja kuvia kun niitä tulee saataville.
Sellanen ruotsinlaiva olis tulossa. Varmasti tässä lähiaikoina tulee tarkempia kuvia arkkitehtuurista.
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti. ... 869;122619
Asemakaavan kuvaus:
Liikennevirasto varautuu Tikkurilan ratapihan laajentamiseen kahdella uudella raiteella, jotka
sijoittuvat nykyisten raiteiden itäpuolelle. Uudet raiteet ja laiturit eivät kuitenkaan mahdu
nykyisen aseman kohdalle, joten koko asema siirtyy n. 70 m pohjoiseen. Nykyisen asemarakennuksen
korvaa asemakeskus, johon sijoittuu linja-autoterminaali ja matkustajapalveluja sekä radan ylittävä
asemasilta, joka johtaa suoraan junalaitureilta bussilaitureille ja avaa uuden yhteyden Tikkurilasta
ja Jokiniemeen. Nykyiset alikulut pysyvät käytössä edelleen.
Matkustajia palvelevat tilat - VR:n ja HSL:n lipunmyynnit sekä kaupungin yhteispalvelupiste
sijoittuvat katutasoon tulevan asemakeskuksen pääsisäänkäynnin yhteyteen. Bussiterminaali
siirtyy nykyiseltä paikaltaan sisäänkäynnin pohjoispuolelle. Bussilaitureiden yläpuolelle
sijoittuu iso päivittäistavarakauppa ja koko hankkeen tarvitsema pysäköinti useampaan kerrokseen.
Ajo on luiskaa pitkin Lummetien suunnasta.
Ratatien ja 1-laiturin väliin asemasillan eteläpuolelle tehdään kolmeen alimpaan kerrokseen
liike- ja myymälätiloja. Niiden päälle sijoittuu toimistoja ja mahdollisesti myös asuntoja.
Viimeisessä vaiheessa eteläkärkeen rakennetaan hotelli, jonka alimpiin kerroksiin kaavaillaan
ravintolaa ja kahvilaa ja mahdollisesti lisätiloja kaupunginmuseolle. Rakennuskokonaisuuden
korkeus vaihtelee mielenkiintoisesti ja on korkeimmillaan 12 kerrosta. Rakennukseen
tulee pinta-alaa kaikkiaan noin 34 000 kerrosneliömetriä.
Radan ylittävä asemasilta on keskeisin osa asemakeskusta. Tikkurilan ja Jokiniemen yhdistävä,
katettu silta liittyy saumattomasti molemmista päistään kaupunkirakenteeseen. Pitemmän
tähtäimen tavoitteena on jatkaa siltayhteyttä Ratatien yli, jolloin Tikkurilan kävelykeskusta
jatkuisi asemalle asti ilman risteävää autoliikennettä.
Avara, lasikatteinen silta viestittää siitä, että terminaali on osa kansainvälistä juna- ja lentoliikenteen
matkaketjua. Poikkileikkaukseltaan soikean muotoiselta sillalta on sujuvat yhteydet
laitureille ja bussiterminaaliin. Matkustajien on helppo liikkua ja hahmottaa kaikki terminaalin
toiminnot sillalta.
Sillalle sijoittuu lämmitetyt odotustilat matkustajille. Lippuautomaattien lisäksi siellä on
vuokrattavaa liiketilaa, kuten kahvila ja kioski. Vuonna 2020, aamuruuhkan aikana asemasiltaa
on arvioitu käyttävän runsaat 2000 matkustajaa tunnissa.
Sellanen ruotsinlaiva olis tulossa. Varmasti tässä lähiaikoina tulee tarkempia kuvia arkkitehtuurista.
http://www.vantaa.fi/i_perusdokumentti. ... 869;122619