Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä eskimo
#73607
Kaupungin juuret

Otto Karvosen teos Kampin metroasemalla
Kuva
Kuva
eskimo 2013
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#103908
Hieman sääli, että oikeus suhtautuu näin tiukasti sinäänsä kulttuurihistoriallisia alueita kehittäviin hankkeisiin. Toisaalta uskon alueen kehittämisen olevan mahdollista myös ilman eteläpäädyn rakennusten siirtämistä tai sulauttamista osaksi uutta. Pienet rakennukset voisi esimerkiksi keskittää pieneksi kylämäiseksi aukioksi, jonka ympärille voisi muodostaa tylsät (enempää en osaa odottaa) toimistotornit startupeille. Moni varmaan suhtautuu kriittisesti tällaisiin hankkeisiin, mutta tiivis rakentaminen näin keskeisellä paikalla hyödyttää koko Suomen taloutta, joten muutaman pikku rakennuksen suojelu on jo melkoista näpertelyä.
JamoL tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#103911
Täytyy tunnustaa, että olen aika lailla ihmeissäni oikeuden päätöksestä. Hesaria siteeraten: 'Hallinto-oikeus katsoi, ettei kaupunki ollut kaavavalmistelussa selvittänyt vaihtoehtoista käyttötarkoitusta vanhoille taloille. ”Kaavaa valmisteltaessa ei kuitenkaan ole tutkittu lainkaan vaihtoehtoa alueen kehittämisestä ja arvokkaiden rakennusten jatkokäyttömahdollisuuksista siten, että eteläosalle osoitettavan uudisrakentamisen yhteydessä myös siellä olevia rakennus- ja kulttuurihistoriallisesti arvokkaita rakennuksia voitaisiin säilyttää”, hallinto-oikeus moittii.'

Kahlailin asemakaavan muutoksen selostusta (164 sivua) ja sairaala-alueen rakennushistorian selvitystä (482 + 673 sivua). Ei syntynyt lainkaan käsitystä, että kaupunki olisi tuhoamassa jotain sellaista, joka jollain arkijärjellä pitäisi säilyttää. Kyse on lähinnä kolmen puutalon ja ehkä yhden pienen tiilirakennuksen kohtalosta. Ne eivät ole sairaalan historian kannalta tärkeitä rakennuksia. Kaupunki haluaisi siirtää kaksi puutaloa pois tieltä toisaalle kaupungissa ja yhden puutalon alueella toiseen paikkaaan . Itselleni syntyy tästä vaikutelma, että alueen lähellä sijaitsevat taloyhtiöt ovat hermostuneet muutoksesta ja ehkä näkymiensä menetyksestä ja keränneet valitukseensa nipun argumentteja (kulttuurihistorialliset arvot, kaavamuutoksen liikennejärjestelyt, virkistysalueen kaventuminen). Kulttuurihistorialliset arvot tärppäsi, muut hylättiin.

Mechelininkatua pohjoiseenKuva
apollonkatu, JamoL tykkää tästä
Avatar
tekijänä Urbaani
#103913
Jep. Lenkkeilen tontin vierestä päivittäin, eikä ko. miljöössä mitään korvaamatonta näin maallikon silmiin ole. GDP mitä uusi keskittymä jo rakennusvaiheessa ja vuosikymmenet eteenpäin, siis toteutuessaan olisi luonut, luulisi olleen riittävä faktori kääntämään myös museoihmisten päät, ei ilmeisesti ollut riittävä. Veto-oikeus puhuu ja nyt kirjaimellisesti vedettiin hienolta suunnitelmalta matto jalkojen alta. Toivottavasti tämä ei olisi vielä tien pää.
apollonkatu, highrisejonne tykkää tästä
Avatar
tekijänä hylje
#103919
Helsingissä ja oikeastaan Suomessa osataan vaatia parasta, mutta ei osata kasvattaa sille perusteita. Sittenhän ihmetellään kun tehtaat investoidaan ulkomaille, startupit perustetaan muualle, pääkonttorit muuttaa ulkomaille ja korkeakoulutetut häippäävät maailmalle. Mitään ei voitu tehdä!
kullevi tykkää tästä
Avatar
tekijänä Raksa
#103973
Tande kirjoitti: 01.02.22 23:04 Toivottavasti tämä ei olisi vielä tien pää.
Luin nopeasti oikeuden perustelut, mutta en saanut kyllä käsitystä että siellä olisi mitään varsinaista estettä. Pienillä muutoksilla ja lisäselvityksillä toivottavasti jatkoon.
tekijänä tiiliskivi
#106840
Kerro kantasi -palveluun on tullut kuvia Autotalokorttelin suunnittelukilpailun neljästä vaihtoehdosta:
https://kerrokantasi.hel.fi/autotalo2024

Kyseisellä paikalla nykyään bussien yms. parkkipaikka. Kuvat kaupungin sivulta:

Cabriolet:
Kuva

Formula:
Kuva

Stoa:
Kuva

Yläfemma:
Kuva

Kaikissa suunnitelmissa visioidaan mm. mahdollisuutta korttelin läpikulkuun sisätiloissa sekä tunnelia baanan tasolle.

Oma suosikkini ensivilkaisulla on Yläfemma, jossa on suurin ja selkein torniosa (ainoa, joka kohoaa vanhempien kerrostalojen korkeuteen). Omaan silmään tuo ei sillä lailla yhtenäinen tai koskematon kokonaisuus ole ollut, etteikö reipaskaan lisärakentaminen sitä haittaisi. (Muu kortteli rakentunut vuosina 1958-62). Olisi hyvä lisä kruunumuodostelmaan, jatkaisi muiden tornien muotoa modernimmalla tyylillä. Tyylikäs, keveän näköinen lasijulkisivu. Kilpailuehdotuksessa maalaillaan, että rakennus voitaisiin toteuttaa pääosin puurakenteisenakin.
hmikko, veka, Jary tykkää tästä
tekijänä hmikko
#106841
Cabrioletin kaareva muoto rimmaisi tulevan terveyskeskuksen kanssa, mikä onkin mukana tuossa renderissä. Cabrioletissa vaan taitaa olla rakennuttajan makuun niukasti kerrosneliöitä. Stoa tekee parin kuvan perusteella aika täytepökäleen vaikutelman.
Jary tykkää tästä
tekijänä bonk
#106843
Cabriolet on paras koska se jättää uudisrakennuksen molemmille puolille pienet kaupunkiaukiot samalla lailla niin kun tennispalatsin päähän on jäänyt.
Kun tämä rakennus nyt valmistu, tulee se aktivoimaan baanan reunaa uudella tavalla ja voisi toivoa tasokkaampaa kaupunkitilaa.

Kaikki muut ehdotukset ovat suuria pökäleitä, jotka tukkivat koko tontin ja koko ympäröivön tilan. Jos on pakko, tehdään Cabrioletista vähän korkeampi, kunhan jää katutilaa enemmän.
Jary tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#106845
Kerrokantasi-palautteissa joku fiksu on jopa laskenut, että Cabrioletissa on kerrosneliöitä vähemmän kuin saisi ja ehdottaa yhtä kerrosta lisää. Yritin itsekin laskea, ja siltä se minustakin näyttää. Oli miten oli, Cabriolet on myös oma suosikkini. Kaarevia muotoja on noilla kulmilla rakenteilla olevan sote-keskuksen lisäksi myös mm. Tennispalatsin katossa, Pikkuparlamentissa ja Eduskuntatalon C-rakennuksessa.