Oberleutnant kirjoitti:Keskellä historiallisia kaupunkialueita korkeat talot ovat usein täysin sopimattomia. Kampin läntiseen osaan olisi ehkä voitu tehdä Autotalon ja kumppaneiden seuraksi vastaavan korkuinen tornitalo, mutta ei juuri enempää.
Olet kyllä tavallaan oikeassa, että arvokkaita rakennuksia ja niiden ympäristöä tulisi suojella. Tässä tullaankin taas siihen kysymykseen, mihin raja tulisi vetää? Missä vaiheessa ylisuojellaan kaupunkikuvaa jne niin paljon, että kaupungin luonnollinen muutos ja kasvu estyy?
Oma näkemykseni on se, että kaupunkikuvan ei ole tarkoituskaan pysyä ikuisesti samana, vaan muuttua ajan mukana. Mitä olisikaan käynyt, jos vaikkapa New Yorkissa olisi haluttu säilöä jokainen vanha nurkka 1800-luvun lopulla? Onneksi näin ei käynyt. Vaikka emme nyt saakaan nauttia tästä vanhasta rakennuskannasta, on sen tilalle tullut eräs maailman upeimmista kaupungeista. Itse en sure niiden vanhojen talojen takia.
Tämän asian takia olen itse hyvin kriittinen vanhojen rakennusten suojelusta.
Mikä muuten Kampin ympäristössä on niin arvokasta, ettei jopa sinne itäpäähän olisi voinut rakentaa jotakin hieman korkeampaa?