Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#29647
Hanko on kyllä aika erikoinen paikka lentoliikenteelle (oli kyseessä halvat tai kalliit lentoyhtiöt) - samantien voisi laittaa Maarianhaminaan, olisi vielä lähempänä Eurooppaa ja vielä kauempana kaikesta muusta.

Kansallisella tasolla tarkasteltuna Tampere-Pirkkala on noin 60km päässä Weberin pisteestä, jonne suomalaisilla on keskimäärin mahdollisimman lyhyt matka. Tottakai olisi toivottavaa että suurilla kaupungeilla olisi omaa lentotoimintaa, tämähän vähentäisi matkustustarvetta lentokentille huomattavasti eniten.

Tampere-Pirkkala lentokenttä, kuten myös Helsinki-Vantaa ovat kummatkin rakennettu mielestäni melko älyttömiin paikkoihin eli aivan liian kauas kaupungeista. Juuri äsken tulin Bremenistä Suomeen eräällä halpalentoyhtiöllä ja kyllä vaan oli Bremenissä lentokenttä n. 3 km päässä ydinkeskustasta ja raitiovaunut kulkivat näppärästi väliä noin 5 minuutin välein (ja jos eivät olisikaan kulkeneet niin eipä olisi mikään pitkä matka kävellä kauniissa säässä tuota matkaa kaupungin halki)
#29649
bitterfly kirjoitti:^ on hankala laittaa lähelle kun pellot ovat täynä pikkutaloa.
Niin ja kun ne kentät oheisrakennelmineen ja infroineen on sinne jo pykätty niin aika kalliiksi niitä jälkeenpäin olisi koittaa siirtää.. harmi vain.. kait sen Tre-Pirkkalan kanssa vaan on pakko yrittää elää.. kuntaliitos varmaan toisi jotain järkeä tuohonkin touhuiluun. Helsinki-Vantaallahan on toisaalta herätty ilman kuntaliitostakin, mutta siellä matkustajavolyymit taisivat vähän pakottaakin johonkin raideratkaisuun.
#29650
Lentokentällä pitää olla tavoitettavuutta jos se aikoo menestyä. Tähän on rakentunut esimerkiksi Humppilan itsensä esille tuoma ajatus Humppilaan perustettavasta rahtiliikennettä palvelevasta lentokentästä ja logistiikka-alueesta. Humppila on Turku-Tampere-Helsinki kolmiossa ja ajatus sinänsä on looginen. Se laskee koko tämän alueen lentoliikennetarpeen olevan potentiaalista käyttäjäkuntaa oman lentokenttänsä kannalta. Lentokentät ja melut pois kaupungeista johonkin syrjään mutta kuitenkin hyvien yhteyksien päähän. Sama periaate kävisi tietysti henkilöliikenteeseenkin. Kaikilla tämän kolmion kaupungeilla on kuitenkin oma kenttä jolle halutaan käyttöä, ja joilla on käyttöä. Täysin uuden kentän rakentaminen ei ole mitenkään saletisti hyvä bisnes. Paikkana Humppila olisi kuitenkin Hankoon verrattuna sijainniltaan ja tavoitettavuudeltaan eri kastissa. Hanko on tavoitettavuudeltaan erittäin huono tässä mielessä. Tampere on maantieteellisesti ajatellen parhaiten tavoitettavissa, Helsinki väestökeskittymän kannalta paras ja Turku tietysti Varsinais-Suomen kannalta paras. Aika heikolta mielestäni näyttää ajatus Hankoon kannattavasti rakennettavasta lentokentästä, se on auttamattoman kaukana pitkän Hankoniemen kärjessä.
#29674
Tämä uutinen on ihan yhtä ankka, kuin vuosi sitten uutisoitu lentokentän perustaminen Siuntioon tai Inkooseen, no jonnekin Lohjan kylkeen se oli. En usko hetkeäkään, että jonnekin Hangon pienelle asvaltin palaselle laskeutuisi koskaan matkustajakoneita.

Huvittaa kyllä halpalentoyhtiöiden businessmalli lentää vaikka mille peräkentille kauas suurista keskuksista, ja pakottaa ihmiset matkustamaan omalla kustannuksellaan jopa tunteja päästäkseen sitten lentämään epäinhimillisiin vuorokauden aikoihin toiselle kaukana mistään sijaitsevalle kentälle. Parhaassa tapauksessa mennään vielä epäkätevästi jonkun turhan hubin kautta, joka helposti tuplaa kokonais matka-ajan. Itse lennotkin ovat tarjonnaltaan karsittu minimiin ja ryyditetty muhkeilla lisähinnoilla kaikesta. Ja loppujen lopuksi nämä lennot ovat sangen vain vähän halvempia kuin monen laadukkaamman yhtiön kyydissä.

Eipä tuosta mallista voi halpalentoyhtiöitä syyttää, vaan hölmöjä asiakkaita, jotka tuijottavat vain lennon hintaa, eivätkä ymmärrä oheiskustannuksia matkastaan. Eivätkä nämä pane mitään arvoa matkustusmukavuudellekaan (matkustusaika, lentoaika, suora yhteys, lähellä ja hyvien yhteyksien päässä halutusta kohdekaupungista). Noh, kukin tyylillään, mutta itse olen päätynyt halpalentoyhtiöihin varteenotettavana vaihtoehtona erittäin harvoin, ja on tullut lennettyä vaikka minne. Taitava etsivä löytää laadukkaammiltakin yhtiöiltä lyömättömiä tarjouksia tänä päivänä niin helposti...
#29676
Klazu kirjoitti:Huvittaa kyllä halpalentoyhtiöiden businessmalli lentää vaikka mille peräkentille kauas suurista keskuksista, ja pakottaa ihmiset matkustamaan omalla kustannuksellaan jopa tunteja päästäkseen sitten lentämään epäinhimillisiin vuorokauden aikoihin toiselle kaukana mistään sijaitsevalle kentälle. Parhaassa tapauksessa mennään vielä epäkätevästi jonkun turhan hubin kautta, joka helposti tuplaa kokonais matka-ajan. Itse lennotkin ovat tarjonnaltaan karsittu minimiin ja ryyditetty muhkeilla lisähinnoilla kaikesta. Ja loppujen lopuksi nämä lennot ovat sangen vain vähän halvempia kuin monen laadukkaamman yhtiön kyydissä.

Eipä tuosta mallista voi halpalentoyhtiöitä syyttää, vaan hölmöjä asiakkaita, jotka tuijottavat vain lennon hintaa, eivätkä ymmärrä oheiskustannuksia matkastaan. Eivätkä nämä pane mitään arvoa matkustusmukavuudellekaan (matkustusaika, lentoaika, suora yhteys, lähellä ja hyvien yhteyksien päässä halutusta kohdekaupungista). Noh, kukin tyylillään, mutta itse olen päätynyt halpalentoyhtiöihin varteenotettavana vaihtoehtona erittäin harvoin, ja on tullut lennettyä vaikka minne. Taitava etsivä löytää laadukkaammiltakin yhtiöiltä lyömättömiä tarjouksia tänä päivänä niin helposti...
Tuntuu vähän siltä että nykyään joka paikassa haukutaan halpalentoyhtiöitä, niin pakko vähän puolustellakin: Itse olen lentänyt Ryanairilla muutamia kertoja viime vuosina ja hyvin olen päässyt kohteisiin joihin olen halunnut järkeviin vuorokauden aikoihin, vieläpä joukkoliikennevälineillä kummassakin päässä toisin kun Finnairilla joka lensi ainakin Helsinki-Ateena väliä sellaiseen aikaan ettei kentälle päässyt muuta kuin taksilla. Vaikka esim. Frankfurt-Hahnin kenttä onkin aivan metsässä niin sieltä on sitten toisaalta taas melko hyvät yhteydet moneen lähialueen kaupunkiin mm. Maintziin, Mannheimiin, Heidelbergiin, Franfurt-Am-Mainiin, Kölniin, Luxemburgiin jne. Tottakai olisi parempi jos suora yhteys menisi joka kaupunkiin, mutta koska sellaista ei ole mitenkään mahdollista toteuttaa niin ei tuo niin huono juttu ole. Ne joilla on kiire nimenomaan Frankfurtin keskustaan ja asuvat lähellä jotain sellaista kenttää josta sinne suoraan pääsee, niin tällöin suora lento on varmasti järkevämpi.

Sekä Finski että Ryanair laskuttivat luottokortin käytöstä - ruumaan menevistä matkatavaroista Ryanair laskuttaisi melko paljon, mikä ei haittaa minua lainkaan, koska en halua ottaa matkalle yli 10kg tavaraa mukaan. Esim. bisse lentokoneessa oli Finnairilla kalliimpi, muuta en ole koneessa tilannutkaan. Pääsääntöisesti Ryanairin tapa kerätä rahaa kaikenlaisilla vapaaehtoisilla lisämaksuilla on aika hyvä. En minä ainakaan parin tunnin lennolla kaipaa mitään aterioita ja juuri ruumaan menevien laukkujen käsittely- ja muut kustannukset on reiluakin maksattaa niillä jotka ko. palvelua tarvitsevat.

Tre-Bremen-Tre lennot maksoivat kaikkiaan reilut parikymppiä Ryanairilla, en ole nähnyt laadukkaammilta yhtiöiltä parempia tarjouksia - lisäksi Tampereella asuvana matka-aika pysyy aika lyhyenä (raitiovaunu-lento-bussi yhteensä 2 ja puoli tuntia) kun ei tarvitse matkustaa ensin Vantaalle. Lentoliikenteestä ei kovin ekologista saa, mutta halpayhtiöiden tapa pompsautella hintaa siten että koneet tulevat mahdollisimman täyteen on kuitenkin järkevä - enpä toisaalta usko että perinteistenkään lentoyhtiöiden koneet nykyään lentävät puolityhjinä, varmaa tietoa ei tästä ole..

Jos nyt jotain negatiivistakin sanotaan, niin Ryanairin tapa luoda imagoa on kieltämättä aika kamala ja muiden matkustajien tapa mennä jonottamaan portille jotain 40 minuuttia ennen porttien aukeamista on jotain käsittämätöntä.. mitä ihmeen hyötyä siitä on punkea ensimmäisenä koneeseen sisälle.. vähän samaa näkee ruotsinlaivoilla joihin ihmisillä on hitonmoinen kiire sisään ja sitten satamassa pitää jonottaa tuntitolkulla siellä aulassa että pääsee mahdollisimman nopeasti pois sieltä (no ei tämä nyt varsinaisesti lentoyhtiön vika taida olla)..
#29691
En näe pussin perällä olevaa Hankoa hyvänä paikkana halpiskentälle. Kun piirtää harpilla 150km ympyrän Hangon ympärille, se sisältää enimmäkseen merta ja saaristoa. Lyhyempi lentomatka tuskin kompensoi tätä valtavaa puutetta.

Pitkällä tähtäimellä ajatellen (lentoliikenne tulee kuitenkin vähenemään ja keskittymään) Suomi pystyy pienehköllä väestöpohjallaan elättämään vain yhtä suurta kansainvälistä pääkenttää ja yhtä halpiskenttää, jotka ovat Helsinki-Vantaa ja Tampere-Pirkkala (Lappeenrannan Ryanair-lennot elävät käytännössä Venäjän läheisyydestä). Jos Pirkkalan oikoradasta tulee ehkä joskus jotain, voisi tavaraliikenteelle suunnattua rataa käyttää myös lentojen kanssa synkattuun matkustajaliikenteeseen.
Klazu kirjoitti:Huvittaa kyllä halpalentoyhtiöiden businessmalli lentää vaikka mille peräkentille kauas suurista keskuksista, ja pakottaa ihmiset matkustamaan omalla kustannuksellaan jopa tunteja päästäkseen sitten lentämään epäinhimillisiin vuorokauden aikoihin toiselle kaukana mistään sijaitsevalle kentälle.
Hahnin kentällä kellosta katsoen hankkiutuminen lentokoneen penkiltä ulos bussipysäkille ja rinkan saaminen ruumasta kesti huikeat viisi minuuttia. Bussi lähti vartissa ja matka Frankfurt Am Mainin keskustaan vei tunnin. Kokonaisuudessaan siis n. 1h 20min koneen penkiltä Hauptbahnhoffille. En menisi edes takaamaan, että Frankfurtin jättimäiseltä pääkentältä hoituisi tuossa ajassa. Puhumattakaan jostain Pariisin Charles De Gaullesta tai, pahimpana kaikista, Lontoon Heathrowsta.

Ei lohduta, vaikka keskusta olisi fyysisesti lähellä ja suurnopeusjuna lähtisi sinne terminaalin kupeesta jos täytyy vaellella loputtomia käytäviä päästäkseen oikean hihnan ääreen odottelemaan kamojaan. Kamojen häviämisriskikin on pääkenttien välillä lentäessä suurempi. Lähtöselvitys- ja turvatarkastusjonoissa seisoskeluun, oikean portin etsimiseen, ynnä muuhun menee usein tuntejakin. Niin, ja voihan siellä pyöriskellessä tulla helpommin ostaneeksi jotain kun on kerran verovapaata. Ja siitähän se lähtee kun tulee nälkä, ja ohuet kolmioleivätkin maksavat maltaita...

Eipä tuosta voi perinteisiä lentoyhtiöitä syyttää, vaan hölmöjä asiakkaita, jotka eivät jaksa tai osaa poiketa perinteisestä linjasta ja tulevat tuhlanneeksi rahaa ja aikaa. ;)

Ei vaan, on toki olemassa myös paljon tapauksia, joissa viralliset lentoyhtiöt ja pääkentät ovat parempi vaihtoehto. Esim. matka Barcelonaan Pirkkalan, Hahnin ja Gironan (n. 100km Barcelonasta pohjoiseen) kautta olisi ollut bussi- ja junalippuineen päivineen SAS:n pääkenttien välistä yhteyttä enää vain muutamia kymppejä halvempi. Eli nämä jutut ovat todella tapauskohtaisia. Internet-aikana tutkiminen on vaivan väärti.

Ehkä tulkitsin huonosti, mutta näytit suhtautuvat tähän asiaan oudon tunteikkaalla ja ehdottomalla otteella.
Jussi kirjoitti:Tampere-Pirkkala lentokenttä, kuten myös Helsinki-Vantaa ovat kummatkin rakennettu mielestäni melko älyttömiin paikkoihin eli aivan liian kauas kaupungeista. Juuri äsken tulin Bremenistä Suomeen eräällä halpalentoyhtiöllä ja kyllä vaan oli Bremenissä lentokenttä n. 3 km päässä ydinkeskustasta ja raitiovaunut kulkivat näppärästi väliä noin 5 minuutin välein (ja jos eivät olisikaan kulkeneet niin eipä olisi mikään pitkä matka kävellä kauniissa säässä tuota matkaa kaupungin halki)
Bremen-vertaus ei istu Helsingin tapaukseen, koska kaupungeilla ja niiden lentokentillä on hieman kokoeroa. Kööpenhaminassahan pääkenttä on suhteellisen lähellä keskustaa, ja ongelma on, ettei sitä mahdu enää laajentamaan, vaikka tarvetta olisi. Ainoaksi vaihtoehdoksi jää rakentaa meren päälle, ja sekös tuntuu kukkarossa.

Helsinki-Vantaa olisi ollut järkevintä rakentaa jonnekin Pääradan varteen Tikkurilan pohjoispuolelle. Hyppääminen Helsingin, Tampereen, Oulun, tai vaikka Pietarin tai Moskovan junaan hoituisi parhaimmillaan yhtä helposti kuin nyt Amsterdamin Schipholissa Pariisin, Damin tai Brysselin junaan. Kun uutta kenttää alettiin Seutulaan aikoinaan rakentaa, ei tietenkään osattu nähdä näin pitkälle, ja jälkeenpäin on tilannetta vaikeaa korjata. Vastaavanlaisesti Tampereen kenttä olisi parhaimmillaan radan varrella esimerkiksi jossain Lempäälän tienoilla.
tekijänä bitterfly
#29692
^ Tampere-Pirkkalan asema ei liene kiveen kirjoitettu, niin kuin ei moni muukaan asia kuten lentomatkustamisen tulevaisuus ylipäätänsä. Asiasta toki voi nurista, mutta kiveen kirjoitettu se ei taatusti ole. Eiköhän Turullakin halpalentomahdollisuutensa ole, enkä usko, että Turku tulee koskaan olemaan täysin ilman omia lentoyhteyksiä, ellei ne korvata kokonaan muilla tavoin.
tekijänä Vola
#29694
Vaikka täällä ei näemmä nähdä hanketta kovinkaan rationaaliseksi, niin joitain syitähän sille täytyy olla miksi nämä yhtiöt nimenomaan tuon sijainnin näkevät järkeväksi. Lienee sielläkin joitain asiantuntijoita ollut pohtimassa mistä lie idea syntynyt.
#29695
Vola kirjoitti:Vaikka täällä ei näemmä nähdä hanketta kovinkaan rationaaliseksi, niin joitain syitähän sille täytyy olla miksi nämä yhtiöt nimenomaan tuon sijainnin näkevät järkeväksi. Lienee sielläkin joitain asiantuntijoita ollut pohtimassa mistä lie idea syntynyt.
Mistäs me tiedetään miltä tahoilta konsultit ovat kysyneet asiaa ja kuinka tosissaan kukaan on vastannut. Sijaintia ei varmasti kukaan näe järkeväksi, mutta jos halvemmalla pääsee niin johan kuulostaa järkevältä! Edelleen, dissaan uutisen erittäin syvälle sen sisällön puutteen takia ;)
#29698
bitterfly kirjoitti:^ Tampere-Pirkkalan asema ei liene kiveen kirjoitettu, niin kuin ei moni muukaan asia kuten lentomatkustamisen tulevaisuus ylipäätänsä. Asiasta toki voi nurista, mutta kiveen kirjoitettu se ei taatusti ole. Eiköhän Turullakin halpalentomahdollisuutensa ole, enkä usko, että Turku tulee koskaan olemaan täysin ilman omia lentoyhteyksiä, ellei ne korvata kokonaan muilla tavoin.
Eipä tämä ole mikään Turku-Tampere ottelu, eiköhän kummaltakin kentältä lennetä sekä nyt että tulevaisuudessa. Halpalentoyhtiöt ovat OK pitkälti siksi että ne sparraavat perinteisiä firmoja saamaan hommansa kannattavaksi ja pitämään hintansa aisoissa. Jos nyt vaikka Ryanair siirtyisi Pirkkalasta Turkuun tai Helsinkiin (tai Hankoon :)) niin ei se olisi kovin paha vahinko, kuhan Suomessa pysyisi.. Ja Ryanairhan on luonteeltaan sellainen että kyllähän se siirtyy mikäli kannattavampi kenttä löytyy tai mikäli Tre-Pirkkala ei tuota tarpeeksi.

Kysehän oli siitä että halpisfirmat omistaisivat kentän itse eivätkä näinollen joutuisi maksamaan kentän käytöstä nykyiseen tapaan - Suomesta löytynee satamäärin kuntia joiden olisi tuon Hanko-uutisen jälkeen ainakin "pitänyt" ottaa yhteyttä halpalentoyhtiöihin ja tarjota tonttia omasta kunnastaan vielä vähän edullisemmin ja innokkaammin.. sitten halpisfirmat seulovat halukkaista jonkun Karkkilan ja paiskaavat kentän sinne. Luojan kiitos tuollainen ei Suomessa onnistu ihan noin vain, eikä halpisfirmoilla ehkä ole kassaakaan ihan helposti irroittaa tuollaiseen toimintaan.. ehkä jossain kaukaisessa tulevaisuudessa.

Jos olisin Tampereen diktaattori niin kuivattaisin Iidesjärven ja lanaisin sen kentän sinne pohjalle. Sieltä olisi halpayhtiöiden mukava lennellä.
#29718
Jussi kirjoitti: Jos olisin Tampereen diktaattori niin kuivattaisin Iidesjärven ja lanaisin sen kentän sinne pohjalle. Sieltä olisi halpayhtiöiden mukava lennellä.
Tossa olen samaa mieltä. Valitettavasti sitä järveä vain nykyään tekohengitetään kun 50-luvulla kaikki jätteet paiskattiin sinne.