http://www.helsinginuutiset.fi/artikkel ... usi-aloite
"Kaupunginosayhdistys ehdottaa Kehä I:n itäpään muuttamista kaupunkibulevardiksi.
Helsingissä haluttaisiin muuttaa kaupunkibulevardiksi myös poikittaisia autoväyliä.
Myllypurosta kantautuu yllättävä ja kiinnostava ehdotus. Kehä I pitäisi muuttaa viihtyisäksi kaupunkibulevardiksi Kivikon liittymän ja Itäkeskuksen välisellä tieosuudella.
– Bulevardisointi on kova muotiasia tällä hetkellä, mutta Helsingin uuden yleiskaavan luonnoksessa Helsingin keskusta on piste, josta kaupunkibulevardit lähtevät. Meidän ideassamme Itäkeskus olisi se, josta bulevardi lähtisi, kertoo Myllypuro-seuran puheenjohtaja Anja Malm.
Kehä I:n itäpään bulevardisointi vapauttaisi runsaasti rakennusmaata.
Seuran laskelmien mukaan sinne mahtuisi asuntoja ja työpaikkoja ehkä jopa 10 000 ihmiselle. Ajatus myös tukee hyvin yleiskaavan luonnoksen visiota siitä, että Itäkeskuksesta kehitettäisiin elävä kaupunkikeskus.
– Muutenkin kun Helsingissä etsitään täydennysrakentamiskohteita, kannattaisi käyttää tällaiset paikat, joissa kunnallistekniikka, palvelut ja joukkoliikenteen reitit ovat valmiina. Ehdottomasti kaupungin kannattaisi tutkia, mitä Kehä I:n bulevardisointi tässä paikassa käytännössä tarkoittaisi.
Lisäksi bulevardisointi poistaisi leveän valtaväylän aiheuttaman estevaikutelman.
– Suurin osa Myllypurosta sijaitsee Kehätien länsipuolella, mutta myös itäpuolella sijaitsee Myllypuron osia, joita ihmiset eivät tällä hetkellä kaupunkikuvallisesti hahmota Myllypuroon liittyviksi. Ihmisten olisi myös helpompi liikkua Myllypuron länsipuolelle, jossa kaikki Myllypuron palvelut ja kaupat ovat.
Kehä I olisi Myllypuron ja Itäkeskuksen kohdalla suhteellisen helppo muuttaa kaupunkibulevardiksi, koska siellä ei ole isoja eritasoliittymiä, jotka pitäisi purkaa.
– Tätä bulevardisointia voitaisiin ryhtyä suunnittelemaan ja toteuttamaan heti eikä vasta kymmenen tai kahdenkymmenen vuoden päästä niin kuin ehkä muita bulevardeja. Nopeusrajoituskin on jo nykyisin 60 kilometriä tunnissa tässä kohtaa Kehä I:llä.
Anja Malm ei pelkää, että liikenneruuhkat lisääntyisivät pääkaupunkiseudun tärkeällä poikittaisväylällä.
– Suurimmalla osalla matkaa on nykyisin kaksi ajokaistaa ja Myllypuro-seuran mielestä niiden määrä voisi pysyä ennallaan. Liikennemäärät ovat suurin piirtein samanlaisia Kehä I:n tässä kohtaa kuin Mäkelänkadulla. Me emme ehdota bulevardisointia keskemmälle kehätietä, jossa on vielä massiivisemmat liikennemäärät.
Malmin mukaan seuran ehdotus on saanut positiivista palautetta kaupungin virkamiehiltä, joskin palaute on ollut epävirallista, koska Helsingin uuden yleiskaavan laadinta on vielä pahasti kesken.
– Tämä on uusi ja yllättävä ehdotus, jota ei ehkä kukaan muu ole tullut ajatelleeksi. Useinhan asukasyhdistykset keskittyvät pikemminkin asioiden vastustamiseen kuin rakentavien ideoiden esittämiseen.
Tähän asti kaupungin virkamiehillä on ollut Myllypurossa tähtäimessä täysin toinen rakentamiskohde kuin Kehä I.
Anja Malm kiistää, että asukasyhdistys ehdottaa bulevardisointia siksi, että Hallainvuoren kalliometsä Myllypuron ja Viikin välissä säästyisi asuntorakentamiselta.
– Meidän mielestämme nämä kaksi asiaa eivät ole kytköksissä toisiinsa. On järkevää rakentaa sinne, missä jo on palvelut ja kunnallistekniikka valmiina. Hallainvuori on erämaata. Hallainvuori ja Kehä I:n bulevardisointi eivät ole vaihtoehtoa eikä niitä ole koplattu yhteen.
Seuran mielestä Hallainvuoreen ei kuitenkaan saisi missään nimessä rakentaa.
– Jo nyt Myllypurosta metsät on aika pitkälti rakennettu. Metsiä on niin vähän jäljellä, että kohta niillä ei ole mitään virkistysarvoa."