Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä grendy
#30856
Chae-chu kirjoitti:PDF:n havainnekuvien mukaan kerroksia olisi vain kahdeksan?
Mistähän toi 12-kerrosta on oikein revitty? Ei oo meinaan kysymystäkään kumpi on oikeessa, lehti vai esite, kun esitteestä löytyy kohtuu tarkat piirrustuksetkin rakennuksesta! Jep, eli normi 8-kerroksinen rakennus siis :(.. Olisin odottanut kyllä 12-kerroksista pyöreää lasitornia jostain syystä mieluummin ;)
#30858
No ei ihan normi 8krs talo. Ajatuksena, että jokaisessa kerroksessa on autokauppoja. Kerroskorkeus on helposti luokkaa 4metriä, ellei jopa enemmän. Että luulenpa tuon olevan normi 12 kerroksisen talon korkuinen anyway ;)

edit. Näköjään 54,5m korkea
tekijänä ÄmJii
#30859
^Juurikin noin. IS:n ja IL:n verkkosivujen uutisissa puhutaan 12-kerroksista asuintaloa vastaavasta tornista. Aamulehdeltä siis vain pieni moka. Kun rakennus on kuitenkin suht leveä ja kerroksia tosiaan on 8 niin ei todellakaan synny kuvaa korkeasta rakennuksesta. Tähän tietysti vaikuttaa myös se, että torniosa nousee jalustalta, joten se ei todellaisuudessa ole edes sitä 8:aa kerrosta. Ja tietty myös sijainti keskellä jalustaa syö korkeusvaikutelmaa. Se kannalta olisi optimaalista, jos torni olisi rakennuksen reunalla.

Ei tuo tornimaisuudellaan tee vaikutusta, mutta massiivisuudellaan kylläkin. Kokoa kuitenkin on valtavasti, joten eiköhän tuon rakennuksen edessä tuntisi itsensä aika pieneksi. Mun mielestä jo nykyisistä autokaupoista muutamat ovat suht vaikuttavia ja kyllähän tämä painii aivan omassa sarjassaan.
Avatar
tekijänä grendy
#32626
Kuva

5-10% moottoritien ajajista asiakkaiksi... Kuulostaa taas aika oudolta jos vaikka olettaa että ajais työpäivän jälkeen Helsingistä Tampereelle niin ei tulis mieleenkään käydä kaupassa Hämeenlinnassa :D.. Mutta kai tossa jotain järkee on, ainakin moottoritien meteli pienenee.
tekijänä Valdéz
#32639
Ihan hyvä, että tuolle kolmostielle tehdään jotain. Melu on nimittäin tuon liikennemäärän mukaista. Itseäni ihmetyttää, että pitkältä matkalta jalankulkuväylän sallitaan kulkea aivan moottoritien välittömässä läheisyydessa ilman alkeellisintakaan suojaa. Ei edes valumellia ole välissä. Tässä yksi päivä täysperärekka oli ajanut nurmikolle tien ja jalkakäytävän väliin. Itseltäni olis tullu piiitkä pyrstöyskä, jos siinä kohtaa olis kävelly.

Kaikenkaikkiaan mielenkiintoinen projekti. Onhan tuosta ollut juttua jo jonkin aikaa, mutta en tiennyt ostoskeskuksesta mitään. Oli puhetta vain asuintaloista. Hyvä, että saadaan jatkettua tuota keskustaa kolmostien toiselle ylle, koska nyt se jakaa keskustan aika rajusti. Yhtenäistäminen on aina hyvästä.

Pikkuputiikit ovat aina tervetulleita, joskaan isojakaan liikkeitä ei ole kauhean paljon. Muutenkin täällä rakennetaan keskustaan kivoja asuinalueita, joten kyllä täällä on kysyntää varmaan sitten. Kaupunkimaisuus lisääntyy. Vielä kun saatais nämä hämäläiset pyöräilemaan oikeaoppisesti ajotiellä eikä jalkakäytävällä. :)
Avatar
tekijänä grendy
#33296
Aamulehti kirjoitti:Valkeakosken Pikku-Manhattan eteni askeleen

Valkeakosken Säkkisaareen suunniteltu Pikku-Manhattan ei ole jäämässä vain villiksi visioksi. Nähtäville tuleva Lounaissuunnan osayleiskaavaluonnos mahdollistaa tiiviin kerrostalorakentamisen vanhan kolmostien eli nykyisen maantie 130:n halkomaan Säkkisaareen. Noin viiden kilometrin päässä Valkeakosken keskustasta sijaitsevalle Säkkisaaren alueelle on kaavan mukaan mahdollista rakentaa jopa 15-kerroksisia taloja. Tällä hetkellä saaressa on vain yksi asuinrakennus sekä mökkitontteja. Lounaissuunnan osayleiskaavaluonnos kattaa Säkkisaaren lisäksi Rauhaniemen, Tavaksenlahden, Vuohilahden, Haapasaaren ja Vallonjärven ympäristön.

Kaavoitusta valmisteltiin kolmen eri kehityskuvan pohjalta. Nyt nähtäville tuleva kaavaluonnos on kahden kehityskuvan yhdistelmä. Asutus painottuu nyt sekä Vallon että Säkkisaaren alueille. Vallon alueelle on kaavoitettu yli 300 rakennuspaikkaa, joista saisi kodin noin 750 ihmistä. Haapasaaren ja Vuohisaaren alueille on piirretty pientalosaarekkeita. Uusia rakennuspaikkoja on 40 ja asukasmäärä noin sata. Osayleiskaavaluonnoksessa Säkkisaareen on sijoitettu järvimaiseman osaksi sitoutuvaa tiivistä ja korkeatasoista kerrostaloaluetta. Mukana olisi teollisuuslaitosten savupiippuihin vertautuvia korkeita "pilvenhipojia". Asukkaita alueelle mahtuisi pari tuhatta.

Koska alueen asukasmäärä nousee suureksi, alueelle tarvitaan omat lähipalvelut, esimerkiksi päiväkoti ja kauppa. Alueen käyttöönotto edellyttää merkittäviä investointeja liittymiin, alikulkuihin ja kevyen liikenteen yhteyksiin. Osayleiskaava on tarkoitus saada valtuutettujen hyväksyttäväksi ensi keväänä. Osayleiskaavaluonnoksesta järjestetään yleisötilaisuus maanantaina 25. lokakuuta.
15-kerroksisia taloja metsään, tosi fiksua ;).. Ja jos savupiippuihin verrataan niin talojen pitäisi olla 70m-100m luokkaa joten menee taas kerran suomalaisten vertaukset hieman pieleen :D
Avatar
tekijänä grendy
#33300
Klazu kirjoitti:Hehe, pienesti on kyllä Suomen medialla haussa oikeat termit näissä uutisissa... ;)
Mulle jostain syystä tuli mieleen että toi pilvenhipoja-juttu olis hankkeen vetäjän termi, mutta voi olla kyllä mediankin ihan yhtä hyvin :D
#39390
Espoon naapurikunta Kirkkonummi on kokoonsa (37 149 as.) nähden kasvanut reipasta vauhtia. Kehitys alkaa näkymään vihdoin myös Kirkkonummen keskustassa, jonne ei ole oiken mitään isoa tullut sitten 1960-luvun. Nyt rakenteilla on monia ihan ok näköisiä kerrostaloja.
Kaikista hienoin rakennusprojekti on kuitenkin Kirkkonummen kunnantalo. Ehkä jopa vähän liian pröystäilevä tuon kokoiseen kuntaan. Jättää leikiten varjoonsa Espoon kaupungintalon. :D

Arkkitehtitoimisto Sigge Oy, eli sama, joka suunnittteli TYS Ikituurin.

Kuva

Kuva

Kuva
#40290
Hämeenlinnaan moottoririen päälle rakennettavan kauppakeskuksen rakennustyöt alkavat lokakuussa.
Aamulehti kirjoitti:Moottoritiellä körötellään pian 60 km/h Hämeenlinnassa

Hämeenlinnaan rakennettavan uuden kauppakeskuksen rakennustyöt haittaavat liikennettä Tampere-Helsinki-moottoritiellä.

Valtatien 3:n nopeusrajoitus lasketaan 60 kilometriin tunnissa 18 kuukauden ajaksi. Alennettu nopeusrajoitus tulee voimaan lokakuussa. 60 kilometrin nopeusrajoitus tulee noin kilometrin matkalle.

Moottoritien päälle noin 250 metrin matkalle rakennetaan kansi, jonka päälle rakennetaan 25 000 neliöinen kauppakeskus sekä asuntoja 300 ihmiselle. Hämeenlinnan kaupunki allekirjoitti elokuun alussa urakasta hankintasopimuksen YIT:n kanssa. Työt alkoivat tänään maanantaina ensimmäisten puiden kaatamisella.

150 miljoonan euron rakennusurakan on määrä valmistua vuonna 2014.