Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#87420
Kuinkahan lienee. Minusta järjen käyttö Koivusaaressa loppui jo silloin, kun nykyinen kaavaehdotus näki päivänvalon.
tekijänä Sam33
#87636
Lauttasaaren entisen omistajasuvun jäsen pahastui Helsingin suunnitelmista pilata ”pitkähkö merinäköala” – 5 000 ihmisen kodit voittivat kaavoituskiistassa

Koivusaaren osayleiskaava saanut lainvoiman kaksi vuotta kestäneen oikeusprosessin jälkeen. Tärkeimmät kiistanaiheet on varmasti jo käsitelty tässä vaiheessa, vaikka epäilen että myös asemakaavoista tullaan aikanaan valittamaan. Osayleiskaava ilmeisesti mahdollistaa louheen yms. välivarastoinnin ja yleiskaavan mukaisen esirakentamisen ainakin joltain osin.
Avatar
tekijänä veka
#87643
Lopputulos valituksessa oli kaikille tietysti ihan selvä alusta alkaen. Minusta on kuitenkin ihan paikallaan, että Helsinki kuuntelee Tallbergeita vähän tarkemmalla korvalla. Sen verran hyvää he ovat saaneet aikaan tuolla suunnalla mennävuosina. Toisaalta tämän Tallbergin pitäisi kuitenkin olla aika tyytyväinen valittuun matalaan toteutukseen. Tarjolla oli sentään vaihtoehtona tornitaloratkaisuja jopa samanlaisilla korkeuksilla kuin Keilaniemen puolella. Itsekin olisin pitänyt sellaista parempana tuolle paikalle.
Avatar
tekijänä veka
#88454
Samassa yhteydessä hyväksyttiin lisäksi tällainen muotoilu:
Lisäksi lautakunta hyväksyi seuraavan vastaehdotuksen yksimielisesti:

Moisio Elina + Rautava Risto
Jatkosuunnittelussa pyritään liikenneratkaisuissa ja liikenteen ohjauksella estämään läpiajoliikenteen valuminen Lauttasaaren katuverkkoon.
Jos tätä luetaan kirjaimellisesti, ei tuonne tosiaan bulevardiakaan tule pitkään aikaan. Siihen viittaavia mainintoja löytyy myös hankkeen asiakirjoista. Espoo ei halua ruuhkaa rajalleen, jotta se ei yltäisi Kehän ja Tapiolan liittymiin saakka. Liikenneväki kertoo, että Länärin automäärillä liittymien on oltava eritasoisia.
tekijänä hmikko
#88459
Tuo päätös menee tietysti vielä kaupunginhallitukseen ja valtuustolle, eli halutessaan poliitikot voisivat sen vielä haastaa. Ite toivoisin, että syntyisi jotain debattia siitä, mitä uusi yleiskaava tarkoittaa ja mitä ei. Uusi yleiskaava ei vielä ole voimassa, eli siltä osin tästä päätöksestä ei mun käsittääkseni voi valittaa sillä perusteella, että se olisi uuden yleiskaavan vastainen, mutta onhan tuo ihan päätöntä, että kokonaan uutta isoa asuinaluetta ollaan tekemässä vastoin yleiskaavan periaatetta tässä vaiheessa, kun valtuusto on yleiskaavan hyväksynyt.

Teknisesti tuo liittymä ei kylläkään estä Lauttasaareen esitettyjen bulevardisuunnitelmien toteuttamista. Lähimpään tasoristeykseen tulisi matkaa luokkaa 800 metriä (Katajaharjun kohdalla kun on bulevardiversioissakin eritaso). Tietysti Koivusaaren suunniteltu moottoritieliittymä jäisi entisten suunnitteluperiaatteiden ulkomuseoksi.
tekijänä hmikko
#93262
Lurkkeri kirjoitti:Ikea haluaa rakentaa Länsiväylän päälle Helsingin Koivusaareen tavaratalon ja hotellin:
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005587825.html
Liekö tää nyt todiste siitä, että perinkunta ryhtyi heti tanssimaan Ingvar Kampradin haudalla... Poikkeaa kyllä aika täysin Ikean bisnesideasta, jonka mukaan tehdään halpa laatikko halvalle paikalle ja asiakkaat tulevat autolla, Ikean bussilla kuskattuna jos ei muuten. Mun ymmärtääkseni city-Ikeat ovat tähän saakka olleen täysikokoisia paljon pienempiä, eli sisältäneet vain showroomin tai kippologiaosaston.
tekijänä Maeeeq
#93263
Toivottavasti eivät suunnittele sitä samaa sinistä laatikkoa länärin päälle, vihoviimenen asia mitä siihen tarvitaan.
Clepe tykkää tästä
tekijänä hmikko
#93266
Maeeeq kirjoitti:Toivottavasti eivät suunnittele sitä samaa sinistä laatikkoa länärin päälle, vihoviimenen asia mitä siihen tarvitaan.
Ks. Hesarin juttu. Sanovat nimenomaan, että ei.
Maeeeq tykkää tästä
tekijänä bonk
#93267
Tohon halutaan siis kansi muttei tunnelia. Miksi ei vaan tehdä tunnelia heti alusta asti, jota voi tulevaisuudessa jatkaa larun läpi. Saataisiin autot ja saasteet tunneliin, länkkärillä vetäisi liikenne ilman pysähtelyjä ja kannelle saataisiin oikeasti kivaa kaupunkia. Tiedän että kansi on huomattavasti halvempi, mutta laru on aivan kantakaupungin kupeessa, joten tulevaisuuden näkymät tulee ottaa huomioon. Länsiväylä menee nyt jo larun läpi "kanjonissa", maan muodot tukee tunnelia jopa.
tekijänä hmikko
#93268
^ Kantta jo kertaalleen lyhennettin suunnitelmissa jotta saatiin kaavatalous plussalle, ja tuo nyt kaavassa oleva liittymälaitos ristiriidassa uuden yleiskaavan bulevardisointisuunnitelman kanssa. Toki sen on nyt Hallinto-oikeus kertaalleen torpannut, saa nähdä miten käy korkeammassa oikeusasteessa.
Avatar
tekijänä veka
#93285
Onpas hieno, tervetullut, ajoissa tehty ja tietysti kovasti yllättävä ehdotus Ikealta. Lisäksi kaupunki näyttää olevan kivasti mukana viemässä tätä eteenpäin. Nostaisi samalla Koivusaaren aseman käyttäjämäärät komeisiin lukemiin. Paikka on tuommoiseen tietysti äärimmäisen haastava, mutta jotenkin uutisista aistii, että tahtotilaa tehdä jotain erityistä ja huoliteltua saattaa Ikealta löytyä. Pelimerkeistähän ei taida olla pulaa. Metrolla premium-Ikeaan, kukapa olisi uskonut.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14