Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#107686
^Hieno löytö! Tuosta uskomattomasta suurkilpailusta (1. palkinto 160.000 euroa sen ajan rahaa) on tosiaan vasta vajaat 20 vuotta. Se oli sitä aikaa, jolloin demarit olivat vielä Helsingin kaupunkisuunnittelun puikoissa, ja kokoomus ja vihreät pikemminkin jarruttelivat kaikkein hurjimpia visioita. Kapellimestarina demareissa toimi tahtopoliitikko Pekka Korpinen, kaupunkisuunnittelun apulaiskaupunginjohtaja aikanaan.

Löysin suosikkikirjoittajani Ilpo Aarnialan- aka. Hullu arkkitehti - myöhemmin laatiman mainion blogikirjoituksen Korpisen ihmeellisestä kilpailusta (linkki alla). Nuo voittotyön vaaleanpunaiset tekosaaret ovat sen mukaan kelluvia ja ankkuroitu olevien saarten rantaveteen. Kulku saariin hoidettaisiin mm. pohjaa pitkin tunneleissa kulkevan raideliikenteen avulla. Ovatkohan Helsingin nykyisissä kaavoissa yhä kummittelevat muutamat kelluvat tekosaaret jonkinlaisia jäänteitä Korpisen ajoilta?

https://hulluarkkitehti.fi/2014/11/03/k ... -helsinki/
tekijänä hmikko
#107689
Pyöröovi kirjoitti: 15.12.24 20:52 ^Kiitos korjauksesta. Olisi kieltämättä kiinnostavaa tutustua, mitä mieltä vihreät olivat suunnitelmasta aikanaan. Jotkin tahot sitä ainakin ovat ajaneet, ja käsittääkseni nykyinen Ikea-malli muokkautui vasta vuosien saatossa. Ainakaan lopputulema ei näytä alla olevalta alkuperäiseltä havainnekuvalta:
Tuossa varhaisessa havainekuvassa on Länsiväylän päällä pitkä pätkä betonikantta ja siinä osin puistoa. Kun tuommoisia näkyy kuvissa, niin voi aika suurella varmuudella todeta, että ei tule toteutumaan. Betonikansi on sen verran kallista rakentaa, että vastineeksi halutaan vähintään kerrosneliöitä. Kaavoitusprosessiin päätyneessä versiossa kansi typistyi Ikean kokoiseksi pätkäksi metroaseman kohdalle.

Tästä keskustelusta ja Sinnemäen avauksesta tulee mieleen, että Länsimetron ykkösvaiheen valmistumisesta on nyt ilmeisesti sen verran aikaa, että asiaa voidaan arvioida uusiksi "tämän päivän" näkövinkkelistä. Metroaseman hinta oli luokkaa 60-100 miljoonaa silloin kun se valmistui - en tiedä, onko Koivusaaren aseman hintaa laskettu erikseen muusta metrohankkeesta. Sille rahalle piti saada vastinetta, eli asemalle käyttäjiä. Nyt ollaan oltu monta vuotta ilman, jolloin asia ei tunnu enää kiirelliseltä ja siitä ollaan ehkä valmiimpia tinkimään.
Pyöröovi tykkää tästä
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#107695
Koivusaaren isoin ongelma on oikeastaan koko ajan ollut moottoritie ja sen valtavan kokoinen liittymä, tätäkin keskustelua kun katsoo pari sivua (ja seitsemän vuotta) taaksepäin, vihreät yritti palauttaa kaavan valmisteluun jotta liittymästä olisi saatu järjellisemmän kokoinen. Pienen saaren läpi kulkeva moottoritie tekee hommasta todella huonosti kannattavaa, kun se syö liittymineen ja suoja-alueineen käytännössä kaiken nykyisen maan ja työntää asumisen kauas merelle. Moottoritien kylkeen on sitten kaavoitettu melumuuriksi toimistoja, ja noilla sijainneilla ei toimistot menesty.

Nykyisellä kaavalla ei ole mikään pakottava kiire, koska se on taloudellisesti hyvin huonosti kannattava, eikä ympäristön kannaltakaan ihan tätä päivää. Kyllä Koivusaari tullaan rakentamaan ja meritäyttöjä tekemään, mutta voi olla että ei nykyisessä muodossa. Toki uusi osayleiskaava ja sen pohjalta asemakaava vaatisi taas vähintään vuosikymmenen verran valmistelutyötä, ellei uudesta alueidenkäyttölaista saada selvitysvelvollisuuksien kannalta nykyistä järkevämpää. Kokoomuksella (erityisesti Espoon kokoomuksella) on tietysti vahva tahtotila betonoida Länsiväylä moottoritieksi tästä iäisyyteen, mutta järkevää maankäyttöä se ei ole.
Avatar
tekijänä veka
#107709
Päivän Hesari tietää kertoa, että Koivusaari poreilee yhä myös poliitikkojen suunnalla. Kokoomuksen Katri Penttinen on kerännyt valtuustosta jo 27 allekirjoitusta aloitteeseensa kaavatyön aloittamisesta uudestaan. Se tarkoittaa, että aloite tulee aikanaan valtuuston käsiteltäväksi. Vihreät puolestaan kipuilevat Otso Kivekkään johdolla edelleen Koivusaarta halkovasta motarista ja erityisesti ison tilan vievästä uudesta Koivusaaren liittymästä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010905436.html
tekijänä hmikko
#107720
^Itse jo odottelinkin tuommoista ilmoitusta, ja melkein kirjoitin edelliseen kommenttiin, että nämä viivästykset lienevät ajaneet Ikean konseptien ohi. Tietääkseni firma ei ole suuremmin lanseerannut tavarataloja keskustapaikoilla muuallakaan näinä vuosina, kun Koivusaarta on odoteltu. Tarkoitan siis tavallisesta laatikkomyymälästä (halpa tontti, lääniä parkkipaikalle) poikkeavaa konseptia.
Avatar
tekijänä Eeros
#107721
No voi voi... Meniks "Koiviksen suureelliset kehittämisfantasiat" nyt sivuitse suikin? Voi että nyt harmittaa -*nyyh*.
Kauan ja hartaasti odotettu "saaren tilalle outo avaruusasema" ei ehkä toteudukaan?
Jotkut jopa ovat asiasta iloisia?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15