Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
Avatar
tekijänä sam
#104027
Asemakeskuksen asemakaavaluonnos tulee tiistaina yhdyskuntalautakunnan käsittelyyn. Luonnos on jalostettu arkkitehtuurikilpailun voittaneen Tervatynnyrit-ehdotuksen pohjalta ja viitesuunnitelmat ovat edelleen Lahdelma & Mahlamäen käsialaa. Kokonaisuus vaikuttaa pikaisesti vilkaistuna toimivalta ja järkevältä, vaikka sijainti onkin "väärällä" puolella rataa. Alueella luulisi riittävän pöhinää, jos viereisiin kortteleihin suunnitellut monitoimiareena ja yliopiston keskustakampus toteutuvat.

Kattomuodoissa löytyy jos jonkinmoista harjaa ja hyperbeliä kontrastina ympäristön budjettikuutioihin. YIT:n tuleva toimistorakennus Hallituskadun päädyssä blokkaa harmillisesti näkymiä keskustasta ja estää mahdollisuuden linjata asematunneli kilpailuehdotuksen mukaisesti.
Kuva

Näkymä asemalaitureilta.
Kuva

Ratakadun vartta.
Kuva

1. kerroksen pohjapiirros. Asemahalli sijaitsee asematunnelin päätteenä bussiterminaalin vieressä, eli vaihdot kulkuvälineestä toiseen sujuvat kätevästi. Yläkerroksiin on sijoitettu toimistoja, asumista ja varaus hotellille. Kompleksin eteläpuolelle suunnitellaan kahta asuntovaltaista umpikorttelia. Kokonaisuuteen sisältyy yli 700 asuntoa, joten liiketiloillekin lienee kysyntää.
Kuva

Suunnitelmassa tuodaan keskustamaista mittakaavaa ja eloa nykyisellään väsähtäneeseen ja keskeneräiseen ympäristöön.
Kuva
Pyöröovi, TurkuCubed, Iggy.P ja 5 muuta tykkää tästä
tekijänä DFox
#104041
Pysäköinnistä ei liene mitään tietoa ja parkkitaloja ei tässä suunnitelmassa ole, joten maanalle mennään?
Paras ratkaisu olisi tietenkin kivisydämmen laajennus aseman alle ja muutama uusi ajoliuska.
Avatar
tekijänä sam
#104045
^ Kyllä, pysäköinti on kahdessa kerroksessa maan alla. Kivisydämen laajennus aseman suuntaan olisi hyvä uudistus, mutta varmasti kallis sellainen. Parasta olisi, jos rampit olisi alusta alkaen pystytty viemään lähemmäs sisääntulokatuja eli vaikka tuonne Raksilaan.
Avatar
tekijänä markusvalo
#104078
sam kirjoitti: 17.02.22 23:22 Näkymä asemalaitureilta.
Kuva
Jännästi on käytetty lähinnä Lahden/Kouvolan liikenteessä olevia Sm4-sähköjunia ja vielä ihan ilman ajolankoja ja virroittimia.
JamoL tykkää tästä
tekijänä Kivenhakkaaja
#104082
Se on sitä vihreää siirtymää.

Tuohon kolmion muotoisten rakennusten poteroon/liittymäkohtaan vesikatolla kertyy talvella kylläpari-kolme metriä lunta, mutta ehkäpä se tuosta ARK-havainnekuvasta vielä hieman järkeistyy.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9