Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
Avatar
tekijänä 16valve
#19813
Kun en muutakaan aihetta keksinyt, tein tälläisen treadin.

Tampereella on jyllännyt melkoinen keskustelu keskustan tai lähinnä Hämeenkadun pyöräilystä, pyöräkaistoista ja polkupyörien parkkeeraamisesta Hämeenkadulle ja sen ympäristöön. Tuntuu siltä, että paikoitus tilanne on aika huono. Kaikki paikat on melkeimpä aina tupaten täynnä ja ajatus on sama kuin monella autoilijoilla: Pyörä pitää jättää mieluimmin siihen kaupan oven eteen..

Juttua Morossa, Aamulehden torstailiitteessä:
http://www.aamulehti.fi/moro/uutisellista/95033.shtml
Moro kirjoitti:Keskustan pyöräröykkiöissä on raivaajalle töitä

Kunnollinen parkkipaikka pyörätelineessä on keskustassa polkevalle lottovoitto. Uuden pyöräkaistan innoittamana Moro testasi keskustan suosituimmat pysäköintialueet. Telinepaikka oli tiukassa: useimmissa parkeissa oli enemmän pyöriä kuin paikkoja. Tampereella pyöräparkki näyttää tarkoittavan paria ketjullista tolppaa, joiden ympärille on kasautunut kolmenkymmenen polkupyörän ryteikkö.

Esimerkiksi Kuninkaankadulla oli kymmenen pyöräpaikan ympärillä 32 pyörää. Kahdesta tolpasta oli vielä ketju rikki. Läpitunkemattomia pyöräviidakoita on myös Hämeenkadulla, etenkin Siilinkarin, Keskustorin McDonald'sin ja Yliopiston Apteekin kohdalla. Jos tyhjä paikka jostain löytyy, rako on niin ahdas, että pyörää ei siihen runnomatta saa. Siilinkarin eteen pyöräänsä sovitteleva Heidi Inkinen vahvistaa, että telineitä tarvitaan suosituille paikoille lisää.

- Kaupungissa liikkuessani jätän pyörän sinne, missä niitä on enemmänkin, hän sanoo.

Yli sata paikkaa luvassa
Tämän kesän pyöräilijät joutuvat kärvistelemään nykyisillä parkkipaikoilla. Syyskuuhun mennessä kaupunki lupaa lisää telineitä.

- Ei tilanne nytkään aivan surkea ole, mutta kyllä pyöräparkkeja lisää tarvitaan, katuinsinööri Kalevi Salonen myöntää.

Kuninkaankadulle tulee 50 uutta runkolukittavaa pyöräpaikkaa. Pylväät sijoitetaan Hämeenkadun ja Kauppakadun välille vaateliike KappAhlin näyteikkunoiden eteen. Siilinkarille asennetaan 30 uutta paikkaa nykyisten kymmenen jatkoksi puiden väliin ajoradan varteen. Pääkirjasto Metson eteen tulee nelisenkymmentä runkolukittavaa pyöräpaikkaa vanhojen telineiden tilalle.

85 euroa per tolppa
Salosen mukaan pyörätelineet laitetaan paikoilleen elo- tai syyskuussa. Telineitä ei kuitenkaan ole vielä tilattu, koska koko kaupungin tarve on haluttu selvittää ensin.

- Tilaus tehdään niin pian kuin mahdollista, toivottavasti jo ensi viikolla.

Jatkossa polkupyörien pysäköintipaikkoja lisätään vuosittain 20 000 euron budjetilla. Summa on määritelty huhtikuussa hyväksytyssä keskustan kevyen liikenteen kehittämissuunnitelmassa. Pyöräparkkien rakentaminen ei hyötyyn nähden ole kallista puuhaa. Kuninkaankadun 50 uutta pyöräpaikkaa maksavat 4 250 euroa. Yhdelle ketjuilla varustetulle pylväälle tulee siis hintaa 85 euroa.

Asemalla yllättäen tilaa
Rautatieaseman piha oli vielä keväällä yksi keskustan pahimmista pyöräkasautumista. Nyt tilannetta on helpottanut uusi pitkä pyöräteline, josta liikeni Moronkin polkupyörälle paikka. Isännöitsijä Veikko Törmänen VR:ltä kertoo, että uusi pyöräteline on tilapäinen ratkaisu asemaa piinaavaan pysäköintiongelmaan.

- Pyörät haluttiin pois seinänvierustoilta ja jalkakäytäviltä.

Tampereen Pysäköintitalo Oy puolestaan rakentaa parhaillaan omaa pientä pyöräparkkiaan aseman parkkihalliin. Pysäköintitalon ylläpitopäällikkö Pasi Nevalaisen mukaan polkupyöriä on ollut sikin sokin parkkitalon sisäänkäynnin vaiheilla.

- Telineet tulevat sisäänkäynnin lähelle, ja niihin mahtuu 10-15 pyörää, hän kertoo.

Tuukka Välimäki / Moro, keskusta

Kuva
Rautatieasemalta polkupyörät ovat saaneet siirtokehotuksen. Uusi tilava parkki olisi ihan vieressä, mutta käyttäjät eivät ole sitä vielä löytäneet. Pekka Saarinen/Aamulehti

Kuva
Siilinkarin edessä pyörät retkottavat pahimmillaan ajoradalla. Pekka Saarinen/Aamulehti

Kuva
Stockmannin seinän on suosittu pyörien jättöpaikka, koska aluetta valvoo kamera. Tämän takia fillareita on paljon enemmän kuin oikeita paikkoja. Pekka Saarinen/Aamulehti
tekijänä zeizei
#19820
Pyöräilyhän on kaikista ekologisin, terveellisin ja halvin liikkumistapa. Joten on hyvin omituista jos tilanne on noin huono kuin lehti antaa ymmärtää.

Mutta on näitä pk-seudullakin:
-Kampin pihalla olen käynyt pari kertaa, ja todella täyttä on. Pyörän joutuu tunkemaan minne mahtuu.
-Sellossa olen aina jättänyt asematunneliin, koska siinä on muutenkin niin paljon pyöriä. Itse pyöräpaikat ovat kulman takana syrjemmässä, enkä ihan mielelläni pyörää sinne veisi.
-Jumbosta puolestaan olen löytänyt yhden pyöräpaikan jollain 15 tolpalla. Ei hirveästi, kun ottaa huomioon että paikassa on 4600 autopaikkaa. :smt010

No, toivotaan että paranee.
Avatar
tekijänä henkka
#20356
Nyt on tamperelaisilla mahdollisuus kertoa mielipiteensä pyöräkaistakokeilusta osoitteessa http://www.liikennetutkimus.fi/ . Mielestäni ainakin kokeilu on ollut onnistunut. Kunhan vielä saadaan keskusta-asioijien henkilöautot maan alle ja Hämeenkatu joukko- ja kevyenliikenteen käyttön, niin olen tyytyväinen.
Avatar
tekijänä henkka
#20939
Rongankadun tunnelia ollaan vihdoinkin saamassa rakenteille. Itä-länsi-suuntainen kulkeminen helpottuu siis huomattavasti. Tosin en siltikään pahastuisi yksityisautoilun poistumista Hämeenkadulta.
Aamulehti.fi kirjoitti:Rongankadun tunneli avaa turvallisen pyöräreitin

Pyöräilijät saavat lopultakin todellisen vaihtoehdon Tampereen keskustan läpi kulkemiseen. Rongankadulta pääsee kävelemään ja polkemaan suoraan ratapihan ali Tammelaan näillä näkymin keväällä 2011.
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/105508.shtml