Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Alakerrassa käydään jutustelua mielenkiintoisista rakennusprojekteista. Täällä ei välitetä korkeusennätyksistä vaan iloitaan myös pienemmistä rakennuksista ja vanhemmista arkkitehtuurin helmistä.
tekijänä hmikko
#98893
^ Seinäjoki ei kokoluokassaan kylläkään ole "näivettymisen kynnyksellä". Tähän asti yksi harvoista kasvavista pikkukaupungeista. Kaupallinen toiminta vaan on siirtynyt näihin laatikoihin lähes täysin jo ennen tätä.
tekijänä Jukki
#98896
Ihmettelen kyllä silti että miksi tällaiseen ratkaisuun on päädytty, kun kaupungin virallisessa liturgiassa, visioissa, unelmissa ja päiväunissa puhutaan keskustan elävöittämisestä ja sitä on jopa oikeasti tehtykin. Mm. toriparkki on rakennettu ja keskustaan on valmistunut jo uusia rakennuksiakin ja lisää on tulossa.

Tokihan seinäjoella ihmiset autoilevat peltomarketteihin päivittäistavara-hankinnoissa, mutta tähän saakka esim. vaateliikkeet ja monet erikoisliikkeet ja kahvilat/ravintolat ovat sijainneet keskustassa, joten väkeä on ollut keskustassa liikkeellä kohtuullisesti. En näe miksi ihmiset ideaparkin tulon jälkeen enää menisivät keskustaan. Eikä ideapark ole myöskään kävellen tavoitettavissa keskustassa, joten tästä tulee aika tyylipuhdas autokaupunki ideaparkin seurauksena.
Avatar
tekijänä Jary
#98899
Varmasti on Seinäjoen Ideapark Tuurilta pois ja uskoakseni se onkin tarkoitus. Mahtuuhan tuon tunnin säteen sisään vielä Vaasakin. Ja ihmiset arvostaa, että omalla autolla pääsee vapauteen ja väljyyteen, joten miksi ahtautua johonkin tunkkaiseen keskustaan...ainakin minä teen niin ja siitä nautin :smt020

Kuva
tekijänä hmikko
#98900
^ Keskinen on aika pitkälle luopunut alkuperäisestä bisnesideastaan, eli isojen sisäänostoerien ansiosta halpojen hintojen tarjoamisesta koristelemattomassa myymälässä. Tuurissa on nykyään kaikennäköistä renessanssipalatsin elementtiversiota sun muuta puutarhaa, ja markkinointi perustuu Vesa Keskisen lööppijulkisuuteen. Tässä tulee nyt vissiin testattua se konsepti vastaan Ideapark, ja sijainti täysin syrjässä vs. Seinäjoella.

Mittailin satelliittikuvasta, että Ideaparkin laatikon pituus on 415 m. Seinäjoen keskustassa sen mittaisella kävelylenkillä pääsee Torikeskuksen käytävän päästä päähän, pari korttelin mittaa Epstorille, ja sen käytävän päästä päähän. Nämä siis keskustan kaksi kauppakeskusta.

Luemma Joupin Citymarket-rakennus tyhjenee kokonaan. Osa pienemmistä kaupoista muuttaa Citymarketin perässä Ideaparkkiin, osa muualle. Rakennus on alun perin valmistunut 1993, ja muistelen, että sitä on laajennettu. Jos joku isompi toimija haluaa pyrkiä hyötymään Ideaparkin naapuruudesta, niin siinä olisi ainakin iso tila tyrkyllä, pituusvertailussa sekin 200-metrinen halli. Googlen satelliittikuva.
Avatar
tekijänä grendy
#98901
Jary kirjoitti: 11.11.19 18:14 Varmasti on Seinäjoen Ideapark Tuurilta pois ja uskoakseni se onkin tarkoitus. Mahtuuhan tuon tunnin säteen sisään vielä Vaasakin. Ja ihmiset arvostaa, että omalla autolla pääsee vapauteen ja väljyyteen, joten miksi ahtautua johonkin tunkkaiseen keskustaan...ainakin minä teen niin ja siitä nautin :smt020
Vapaus ja väljyys? Parkkipaikalla satoja autoja parveilemassa ympäriinsä ja parkkipaikalta vaikea päästä sisään kauppakeskukseen turvallisesti. Sisällä on ympäriinsä juoksevia lapsia ja ihmisiä parveleimassa peltihallin kolkoilla käytävillä ehkä jopa ruuhkaksi asti. Ruokapaikkoihin kaikkiin jono koska ovat amerikkalaista pikaruokamättöä itsepalvelulla tai maksimissaan suomalaista vuokratyövoiman lämmittämää ketjuruokaa. Tästä kaikesta vapaus ja väljyys on kaukana ja sen takia ikinä en enää käy tuollaisissa helveteissä.

Jos haluaa vapautta ja väljyyttä niin kannattaa ajaa metsään, ei peltomarkettiin :D
MindW, Purkki^, kaheja tykkää tästä
tekijänä pallo
#98902
Jukki kirjoitti:Ihmettelen kyllä silti että miksi tällaiseen ratkaisuun on päädytty, kun kaupungin virallisessa liturgiassa, visioissa, unelmissa ja päiväunissa puhutaan keskustan elävöittämisestä ja sitä on jopa oikeasti tehtykin. Mm. toriparkki on rakennettu ja keskustaan on valmistunut jo uusia rakennuksiakin ja lisää on tulossa.

Tokihan seinäjoella ihmiset autoilevat peltomarketteihin päivittäistavara-hankinnoissa, mutta tähän saakka esim. vaateliikkeet ja monet erikoisliikkeet ja kahvilat/ravintolat ovat sijainneet keskustassa, joten väkeä on ollut keskustassa liikkeellä kohtuullisesti. En näe miksi ihmiset ideaparkin tulon jälkeen enää menisivät keskustaan. Eikä ideapark ole myöskään kävellen tavoitettavissa keskustassa, joten tästä tulee aika tyylipuhdas autokaupunki ideaparkin seurauksena.
Enitenhän tässä vituttaa juuri tuo kaksinaismoralismi. Olis kiva jos kaupunginhallitus suoraan linjaisi, että nyt aletaan rohkeasti panostaa autoliikenteeseen, automarketteihin, omakotiasumiseen jne. ja jätetään keskusta ja joukkoliikenne suosiolla pois visioista. Niinhän tuolla nyt selvästi tehdään.
grendy tykkää tästä
tekijänä hmikko
#98903
Joupin tyhjenevä Citymarket ei mahdollisesti olekaan vapailla markkinoilla. Viime kuussa julkaistun uutisen mukaan siitä kaavaillaan väistötilaa ammattikoululle, jonka ongelmaiset rakennukset puretaan Seinäjoen keskustasta. Kaavamuutos kaupasta kouluksi tehtäisiin kolmeksi ja puoleksi vuodeksi. En äkkiseltään löydä tietoa, menikö tuo muutos jo läpi. Sittarissa luemma 13 000 neliötä opetukseen soveltuvaa tilaa, ja tulevia opiskelijoita 1000.

https://www.epari.fi/uutiset/online-uut ... -1.3120252
tekijänä shameinyou
#98908
Jary kirjoitti: 11.11.19 18:14Ja ihmiset arvostaa, että omalla autolla pääsee vapauteen ja väljyyteen, joten miksi ahtautua johonkin tunkkaiseen keskustaan...ainakin minä teen niin ja siitä nautin :smt020
Kuten tuossa aikaisemminkin todettiin, täytyy olla kyllä jonkin tason masokisti jos pitää vitun ideaparkkia vapauden ja väljyyden symbolina. Näiden kulutustemppeleiden myymä vapauden ja valinnan illuusio uppoo kansaan surullisen tehokkaasti. Niin, ja ainut tapa miten tonne tunkkaseen halliin edes pääsee on Suomen ulkopuolella tehdyllä peltilootalla joka kulkee saudi-arabialaisella nesteellä. Itse ainakin koen paljon vapaammksi, väljemmäksi ja raikkaammaksi sen että omalla lihasvoimalla pääsee liikkumaan paikasta toiseen suurimmaksi osaksi ulkoilmassa.

Mitä tulee ylipäänsä skutsissa asumiseen ja toimimiseen, sitä tietenkin toivoisi että jengi funtsisi miten ja miksi tämä on ylipäänsä mahdollista tänä päivänä. Kun tajuaa että vastaus on hyväksikäyttö ja riisto, voisi pohtia että onko tämä se mitä haluaa omalla elämällään kannattaa ja edistää. Moni toki valitsee sen oman etuoikeutetun preferenssin ja nautinnon tämänkin oivalluksen jälkeen, eikä siinä mitään. Kunhan ymmärtää mitä tekee.

pallo kirjoitti: 12.11.19 12:25 Enitenhän tässä vituttaa juuri tuo kaksinaismoralismi. Olis kiva jos kaupunginhallitus suoraan linjaisi, että nyt aletaan rohkeasti panostaa autoliikenteeseen, automarketteihin, omakotiasumiseen jne. ja jätetään keskusta ja joukkoliikenne suosiolla pois visioista. Niinhän tuolla nyt selvästi tehdään.
Se on sitä ns. hyvesignalointia. Samaa harrastetaan stadissakin, missä kaikki muut liikkumismuodot on julkisissa papereissa laitettu autoilun edelle mutta kun rakennetaan infraa niin autot saa prioriteetin ja suurimman osan resursseista. Esim. pyöräilyn osuus katurakentamisesta on ollut jossain 10% hujakoilla viimeiset vuodet.
grendy tykkää tästä
tekijänä hmikko
#98909
shameinyou kirjoitti: 13.11.19 03:26 Se on sitä ns. hyvesignalointia.
Sanoisin, että Seinäjoella (ja varmasti muissakin Suomen pikkukaupungeissa) tässä on ihan aitoa ymmärryksen ja osaamisen puutetta. Keskustan elävöittämiseen ja suunnittelemiseen on oikeasti palkattu ihmisiä, kävelykadun pätkiä on tehty, ja viimeksi uusittu Vekseliaukio uudeksi toriksi. Hyvesignalointi olisi hoitununut vähemmälläkin. Noi käytännön toimenpiteet eivät vaan auta mitään, kun käytännössä samaan aikaan kaupallista toimintaa on voimakkaasti ohjattu pois keskustasta, Päivölään ja nyt Ideaparkkiin.

Keskustan katutilojen suunnittelua ei myöskään osata, kuten ei osata oikein missään Suomessa. Uusi tori on kolkko ja tyhjä, ja sen jäljiltä myös edellinen, 90-luvun alussa Torikeskuksen eteen tehty tori, on tyhjä. Ja melko kolkko sekin. Molempien alla on parkkihalli, luonnollisesti. Seinäjoella on jopa syntynyt jotain debattia uuden torin yrittäjien rakennelmista, jotka ovat harvinaisen rumia. Kaupunki ei kuitenkaan ainakaan vielä ole puuttunut niin voimakkaasti, että olisi vaatinut jotain yhtenäistä, säällisen näköistä ilmettä. Saapi nähdä, tapahtuuko ensi kesänä jotain. En todellakaan pidättele henkeä sen suhteen, kun näissä asioissa ei yrittäjillä itsellään ole mitään tyylitajua havaittu noilla lakeuksilla koskaan.
tekijänä Amateur
#98912
Seinäjoella en ole käynyt tuhanteen vuoteen, mutta olin siinä käsityksessä, että "vastustamme vastustamista ja puollamme kehitystä. Mielestämme uusi on aina parempi, silloinkin kun se on huonompi, sillä kaikki kehitys on hyvästä. Ajattelemme positiivisesti ja suhtaudumme ympäristöömme lähes uskonnollisesti, mutta pilke silmäkulmassa."

Oli erittäin ikävää lukea noita negatiivisia, lähes agressiivisia kirjoituksia, kuin nämä viimeiset pahan olon purkaukset ovat. Kehitys ja evoluutio ei toimi niin, että tehdään vain sillä yhdellä ainoalla tavalla, jonka joku yksilö luulee olevan oikea.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#98915
Päätöksenteossa on hyvä ymmärtää, että mikään taho ei Seinäjoella yksinään tee päätöksiä, vaikka toki toisilla on enemmän valtaa kuin muilla. Eli Ideaparkin rakentamisesta huolimatta Seinäjoelta löytyy varmasti myös jatkossa runsaasti asukkaita ja yrittäjiä vastustamaan keskustan "näivettämistä". Samoin voi pohtia Helsingin pyöräilylle omistettuja määrärahoja: tuskin on järin yllättävää, että henkilöautoilu pyöräilyä suositumpana liikkumismuotona kerää enemmän rahaa poliitikoilta. Mielestäni on hyvä olla tyytyväinen vauhdikkaasta trendistä kohti puhtaampia kaupunkeja, eikä jatkuvasti kaipailla täydellisyyden perään. Ulkomailla liikkuessa joka ainoasta pikku kylästä löytää huomattavia virheitä, usein paljon yksittäisiä Ideaparkeja pahempia, jotka kuitenkin voi vuosikymmenien kuluessa korjata parempaan suuntaan hyvällä suunnittelulla.

Helppoa on vaatia muita muuttamaan elämäntapoja omanlaisiksi, mutta yhteiskunnassa kehitys tapahtuu pääasiassa kompromissien kautta. Mielestäni on valitettavaa, jos kompromissit nähdään jotenkin heikkouden merkkinä, sillä ilman niitä Suomi tuskin olisi selvinnyt lukuisten kiistojen läpi maailman huipulle. Toivottavasti pidettäisiin "-isti"-päätteiset termit jatkossa poissa foorumilta puhuteltaessa muita.
Avatar
tekijänä jfo
#98919
hmikko kirjoitti: 13.11.19 11:11
shameinyou kirjoitti: 13.11.19 03:26 Se on sitä ns. hyvesignalointia.
Sanoisin, että Seinäjoella (ja varmasti muissakin Suomen pikkukaupungeissa) tässä on ihan aitoa ymmärryksen ja osaamisen puutetta. Keskustan elävöittämiseen ja suunnittelemiseen on oikeasti palkattu ihmisiä, kävelykadun pätkiä on tehty, ja viimeksi uusittu Vekseliaukio uudeksi toriksi. Hyvesignalointi olisi hoitununut vähemmälläkin. Noi käytännön toimenpiteet eivät vaan auta mitään, kun käytännössä samaan aikaan kaupallista toimintaa on voimakkaasti ohjattu pois keskustasta, Päivölään ja nyt Ideaparkkiin.

Keskustan katutilojen suunnittelua ei myöskään osata, kuten ei osata oikein missään Suomessa. Uusi tori on kolkko ja tyhjä, ja sen jäljiltä myös edellinen, 90-luvun alussa Torikeskuksen eteen tehty tori, on tyhjä. Ja melko kolkko sekin. Molempien alla on parkkihalli, luonnollisesti. Seinäjoella on jopa syntynyt jotain debattia uuden torin yrittäjien rakennelmista, jotka ovat harvinaisen rumia. Kaupunki ei kuitenkaan ainakaan vielä ole puuttunut niin voimakkaasti, että olisi vaatinut jotain yhtenäistä, säällisen näköistä ilmettä. Saapi nähdä, tapahtuuko ensi kesänä jotain. En todellakaan pidättele henkeä sen suhteen, kun näissä asioissa ei yrittäjillä itsellään ole mitään tyylitajua havaittu noilla lakeuksilla koskaan.
Jos ei Seinäjoen kaupungilla itsellään ole osaamista, niin ainakin on osattu palkata osaavia konsultteja tekemään visioita heidän puolestaan. OOPEAAlta tulee jonkinlainen työkalupakki ensi viikolla: WELCOME TO THE SEINÄJOKI VISION AND TOOLBOX BOOK LAUNCH ON NOVEMBER 18, 2019!

On tietenkin eri asia, tekevätkö kaupungin virkamiehet esityksiä ja poliitikot päätöksiä näihin selvityksiin pohjautuen.
hmikko tykkää tästä
tekijänä hmikko
#98921
jfo kirjoitti: 14.11.19 16:33 Jos ei Seinäjoen kaupungilla itsellään ole osaamista, niin ainakin on osattu palkata osaavia konsultteja tekemään visioita heidän puolestaan. OOPEAAlta tulee jonkinlainen työkalupakki ensi viikolla: WELCOME TO THE SEINÄJOKI VISION AND TOOLBOX BOOK LAUNCH ON NOVEMBER 18, 2019!
Lainaus tuolta:
The Vision for the Future Seinäjoki City Center has been commissioned by the City of Seinäjoki, Department of Land-Use Planning and Urban Design and created by OOPEAA Office for Peripheral Architecture in collaboration with Gehl People. OOPEAA has served as the project leader providing the architectural perspective and approach to the vision and the urban toolbox. Gehl has served as an expert consulting on matters of the social dynamics of urban public space. The Green Strategy developed by VSU Landscape Architects in 2018 has served as a valuable reference in the process of preparing the Vision and Toolbox for the Future Seinäjoki City Center.
Ooo. Ei ois uskonut noilla lakeuksilla. Jos Jan Gehl tulee käymään, niin toivottavasti vievät hänet Ideaparkkiin. Ne kommentit haluaisin kuulla. (Tokko tulee, kun Gehlin toimisto on iso, projekteina on miljoonakaupunkejakin monia, ja maestrolla itsellään ikää 83 v.)

OOPEEAA:lla on siis seinäjokelainen tausta ja myös toimisto Seinäjoella Helsingin lisäksi. Anssi Lassila oli aiemmin osakas Lassila Hirvilammi Arkkitehdeissa, jonka Teemu Hirvilammi on syntyperäinen ääsjokelainen.

Mutta juu, kuten todettua, se mitä tästä käytännössä seuraa, on aivan oma tarinansa. Seinäjoella ei aiemminkaan ole ollut puutetta selvityspapereista ja keskustavisioista. Ja sitten on tehty ideaparkkia.
tekijänä shameinyou
#98922
Pyöröovi kirjoitti: 13.11.19 22:53Samoin voi pohtia Helsingin pyöräilylle omistettuja määrärahoja: tuskin on järin yllättävää, että henkilöautoilu pyöräilyä suositumpana liikkumismuotona kerää enemmän rahaa poliitikoilta.
Tietenkin, eikä kait kukaan järkevä ole tällaista vaatinutkaan. Se on kuitenkin ihan kansainvälinen kehotus että kaupungit käyttäisi 20-25% kadunrakentamisen budjetistaan pyöräinfraan, ja kun katsoo Helsingin tavotteita ja virallisia linjauksia niin onhan se säälittävää että tästä jäädään niinkin kauas kuin nyt jäädään. Mutta siis joo, edelleen selvästi suurin osa "täydellisessäkin" tilanteessa menisi autoille.

Ja toivoisi myös että tämä "mikä on suosituinta" argumentti toimisi molempiin suuntiin. 80-90% keskustan liikevaihdosta tulee muilta kuin autoilijoilta, about saman verran niemelle suuntautuvista matkoista tapahtuu muuten kuin autoissa, mutta jokainen keskustassa dallannut ja valoissa vähän väliä stondannut varmasti kuitekin huomannut mikä liikennemuoto siellä saa eniten tilaa ja etuuksia.

Pyöröovi kirjoitti: 13.11.19 22:53Helppoa on vaatia muita muuttamaan elämäntapoja omanlaisiksi, mutta yhteiskunnassa kehitys tapahtuu pääasiassa kompromissien kautta. Mielestäni on valitettavaa, jos kompromissit nähdään jotenkin heikkouden merkkinä, sillä ilman niitä Suomi tuskin olisi selvinnyt lukuisten kiistojen läpi maailman huipulle. Toivottavasti pidettäisiin "-isti"-päätteiset termit jatkossa poissa foorumilta puhuteltaessa muita.
Minähän nimenomaan en vaatinut ketään muuttamaan mitään, ainoastaan että ihmiset ymmärtäisi miten ja mistä tämä nykyinen yhdyskuntarakenne ja elämäntapa on syntynyt. Syyllistämistä se toki on, mutta sehän on vain loogista koska me kaikki oikeasti ollaan tavalla tai toisella syyllisiä. Se on sitten ihmisen vastuulla miten siihen reagoi. Käsittääkseni ainut oikea uhka ihmisten vapaudelle ympäri maailmaa tällä hetkellä on nimenomaan ne esim. ilmastoasiota kiistävät/vähättelevät fasismin kanssa flirttailijat.
tekijänä hmikko
#98925
Pyöröovi kirjoitti: 13.11.19 22:53 Helppoa on vaatia muita muuttamaan elämäntapoja omanlaisiksi, mutta yhteiskunnassa kehitys tapahtuu pääasiassa kompromissien kautta. Mielestäni on valitettavaa, jos kompromissit nähdään jotenkin heikkouden merkkinä, sillä ilman niitä Suomi tuskin olisi selvinnyt lukuisten kiistojen läpi maailman huipulle.
No tässä nyt tuskin on sentään kansakunnan selviäminen kyseessä, mutta eniveis: eihän tuossa vähittäiskaupan kaavoituksessa ole mitään kompromissia Seinäjoella tehty, todellakaan. Pellolle on kaavoitettu kaikki kauppakeskus- ja myymälälaatikot, joita joku on keksinyt esittää ja joille on rahoitusta edes jossain määrin tiedossa. Kompromissi ei ole se, että keskustaan on samaan aikaan tehty kävelykadun pätkä kymmenen vuoden väännön jälkeen.

Seinäjoen päättäjien puolustukseksi todettakoon, että Nurmon kunta liitettiin Seinäjokeen vuoden 2009 alusta, ja sitä edeltävältä ajalta Hyllykallion kaavoitus menee Nurmon kontolle (jättimäinen Prisma ja sen naapurissa muita laatikoita).

Enkä ole tässä mitään pahaa oloa purkamassa. Olen pitänyt Seinäjoen keskustaa menetettynä tapauksena jo pitkään, eikä mun mielessä asiaan liity enää sen kummempia tunteita. Paikkakunnalla käydessä omakin asiointi suuntautuu kuin itsestään laatikkomyymälöihin, kun tilanne on ollut jo pitkään se, että joku kauppareissun kohde on niissä joka tapauksessa. Samalla sitten muukin asiointi menee sinne, mikä ei muuten ole mitenkään helppoa eikä kätevää, kun siihen yleensä liittyy auton siirtelyä, mutta se on kumminkin jonkun verran helpompaa kuin sekä keskustassa että Päivölässä tms. käyminen.

Ristiriitaista tässä on vain kaupungin itsensä lausumat liturgiat keskustan kehittämisestä.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14