Klazu kirjoitti:[flame]Näinpä, jostain se Helsinkikin saadaan laskettua miljoonakaupungiksi...[/flame] 
Määritelmä ei ole ongelmallinen jos siinä käytetään samoja kriteereitä kuin muuallakin. Olet antanut ymmärtää että Suomessa nämä kriteerit poikkeaisivat muualla käytetyistä. Onko todella näin?
Helsingin vaikutuspiiri ulottuu kauas koska Suomalaiset ajavat pitkiä työmatkoja. Jos esimerkiksi vaikkapa Järvenpää menestyy yksistään sen takia että on riittävän lähellä Helsinkiä, kuuluu silloin olla myös määritelmä joka tämän huomio.
Alla on Wikipedian antamat luvut Helsingin ja Münchenin suuralueista:
Helsinki
- City 579,016
- Urban 1,027,635
- Metro 1,303,126
München
- City 1,356,594
- Urban 2,606,021
- Metro 5,203,738
Onko tässä jotakin pielessä? Keskustelu alkoi siitä että Münchenin suuralueen (mainitsin 6 milj.) määritelmä on väljä. Sinä rinnastat Helsingin miljoonan asukkaan ympäristön tähän. Näyttäisi kuitenkin siltä, että Münchenin kyseinen määritelmä on ratkaisevasti väljempi, kuin Helsingin miljoonan asukkaan. Nyt syyllistyt itse harhaanjohtamiseen.
Helsingin seutu on rakennettu hajanaisemmin kuin eurooppalaiset kaupunkiseudut yleensä, mutta selvästikään sen määritelmä ei näyttäisi olevan yhtään harhaanjohtavampi kuin muuallakaan. Kyse näissä tilastoissa näyttäisi olevan kaupunkien vaikutuspiirissä olevien ihmisten määrästä. Sillä, kuinka lähellä tai kaukana varsinaisesta keskuksesta he asuvat, ei ole merkitystä. Jos tulevaisuudessa yleistyisivät esimerkiksi hyvin nopeat junayhteydet, voisi toiminnallisesti yhtenäiset kaupunkialueet laajeta vielä nykyisestääkin huomattavasti laajemmalle alueelle. Jos Helsingin vaikutuspiirissä olevat, mutta kaukana asuvat, jätettäisiin määritelmien ulkopuolelle, se vääristäisi kaupungin todellista merkitystä.