Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

tekijänä Kjk
#107277
Tällä hetkellä sijoittajia ei ole. Ei etenkään isoille hankkeille. Kyllä raha ratkaisee. Sijoittajien taseet kovilla. Riskinottohalukkuus vähäistä. Liikkeellä lähinnä toimijoita, jotka kärkkyvät valmiita alennuksessa olevia hankkeita. Rakennuskustannukset nousseet aikalailla, vaikka kustannusten nousu hidastunut. "Tasomielessä" kaikki on kuitenkin moninkertaisesti kalliimpaa kuin ennen pandemiaa.

En ymmärrä puhetta pussinperästä. Harvassa paikassa näin paljon julkista pyörii ympäri vuorokauden. Kyllä esim Eira tai etelä-Lauttasaari on moninkertaisesti enemmän pussinperä kuin Jätkäsaari. 😅
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#107281
Kjk kirjoitti: 20.08.24 21:01 En ymmärrä puhetta pussinperästä. Harvassa paikassa näin paljon julkista pyörii ympäri vuorokauden. Kyllä esim Eira tai etelä-Lauttasaari on moninkertaisesti enemmän pussinperä kuin Jätkäsaari. 😅
Se, että muutkin alueet ovat pussinperiä, ei yhtään paranna Jätkäsaaren olosuhteita. Kun kymmeniätuhansia asukkaita + risteilijäturisteja palvelevat samat ratikkalinjat, ruuhka-aikaan on odotettavissa täysiä vaunuja ja kireitä kasvonperiä. Tietty on ihmisiä, joiden mielestä moiset ongelmat kuuluvat isoon kaupunkiin, mutta ovat ne myös osoitus heikosta joukkoliikenteen suunnittelusta. Osa ongelmasta ratkeaisi, jos Jätkäsaareen kulkisi metro / vastaava ja Jätkäsaaresta olisi yhteys Vattuniemeen. Nyt Jätkäsaaren päähän muodostuu väistämättä lähinnä paikallisia asukkaita palvelevia alueita, mikä ei suinkaan ole toivottavaa, vaikka ehkä hiukan rauhallisempaa joillekin.

Miksi kenelläkään terminaalille saapuvalla risteilijäturistilla olisi intoa kulkea kohti nyt suunniteltua puistoa? Porukka enintään maleksii viereiselle uimarannalle tai ratikkapysäkille sen sijaan, että kulkee päinvastaiseen suuntaan keskustasta. Kuten jo yllä on todettu, kaikkien puistojen ei tosiaankaan tarvitse olla Hyväntoivonpuiston kaltaisia kirurgisesti väsättyjä Instagram-viheriöitä, vaan asukkaat voivat kehittää niille omia arjen tarkoituksiaan vuosien kuluessa ja kaupunki voi vähitellen tukea kehitystä omilla panostuksillaan.
apollonkatu, Kervolainen tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107292
Pyöröovi kirjoitti: 21.08.24 10:26 Miksi kenelläkään terminaalille saapuvalla risteilijäturistilla olisi intoa kulkea kohti nyt suunniteltua puistoa? Porukka enintään maleksii viereiselle uimarannalle tai ratikkapysäkille sen sijaan, että kulkee päinvastaiseen suuntaan keskustasta.
Meitä on onneksi moneksi, ja seitsemän miljoonaa matkustajaa vuodessa on iso luku. Osa tulijoista asettuu jo nyt saarella sijaitseviin majapaikkoihin. Tilanne muuttuu suuresti, kun sataman hotellitorni terminaalin vieressä joskus valmistuu. Oma luottamukseni Royal Centerin onnistumiseen alkaa tosin olla jo kovalla koetuksella, mutta se on toinen juttu.

Sitä ennenkin arvelen, että pitkään ja leveään rantapuistoon löytyy tulijoita myös muualta kuin saaren asukkaista. Ratikalla pääsee nopeasti ja kätevästi perille ja puistosta tulee niin iso, tyylikäs ja merellinen, että uskon kaupungin rantaraiteilla viihtyvän porukan löytävän paikalle. Samaan tapaan kuin vaikka Eiranrannassa Löylylle saakka, Merisataman ja Kaivopuiston rannalla ja Lauttasaaren eteläpäässä. Itse käyn edelleen kesäisin kuleksimassa myös Lauttasaaren länsirannalla, Koivusaaressa, Kaskisaaressa ja Lehtisaaressa, enkä ole ainoa muualta tullut.
Biosphere, James tykkää tästä
tekijänä Kjk
#107308
Pyöröovi kirjoitti: 21.08.24 10:26
Kjk kirjoitti: 20.08.24 21:01 En ymmärrä puhetta pussinperästä. Harvassa paikassa näin paljon julkista pyörii ympäri vuorokauden. Kyllä esim Eira tai etelä-Lauttasaari on moninkertaisesti enemmän pussinperä kuin Jätkäsaari. 😅
Se, että muutkin alueet ovat pussinperiä, ei yhtään paranna Jätkäsaaren olosuhteita. Kun kymmeniätuhansia asukkaita + risteilijäturisteja palvelevat samat ratikkalinjat, ruuhka-aikaan on odotettavissa täysiä vaunuja ja kireitä kasvonperiä. Tietty on ihmisiä, joiden mielestä moiset ongelmat kuuluvat isoon kaupunkiin, mutta ovat ne myös osoitus heikosta joukkoliikenteen suunnittelusta. Osa ongelmasta ratkeaisi, jos Jätkäsaareen kulkisi metro / vastaava ja Jätkäsaaresta olisi yhteys Vattuniemeen. Nyt Jätkäsaaren päähän muodostuu väistämättä lähinnä paikallisia asukkaita palvelevia alueita, mikä ei suinkaan ole toivottavaa, vaikka ehkä hiukan rauhallisempaa joillekin.

Miksi kenelläkään terminaalille saapuvalla risteilijäturistilla olisi intoa kulkea kohti nyt suunniteltua puistoa? Porukka enintään maleksii viereiselle uimarannalle tai ratikkapysäkille sen sijaan, että kulkee päinvastaiseen suuntaan keskustasta. Kuten jo yllä on todettu, kaikkien puistojen ei tosiaankaan tarvitse olla Hyväntoivonpuiston kaltaisia kirurgisesti väsättyjä Instagram-viheriöitä, vaan asukkaat voivat kehittää niille omia arjen tarkoituksiaan vuosien kuluessa ja kaupunki voi vähitellen tukea kehitystä omilla panostuksillaan.
Täytyy sanoa, että Jätkäsaarelaisena en hirveästi tunnista loppujen lopuksi tätä ruuhkakysymystä. Se on kuitenkin yhteen risteykseen liittyvä. Aika vähän häiritsee julkisella liikkuvaa. Tunnelihan tuon ratkaisisi. Julkinen liikenne toimii ainakin omasta näkökulmasta oikein hyvin.
tekijänä bonk
#107311
Sen jälkeen kun Atlantinsilta valmistui ja mahdollisti ratikoikat tekemään lenkin, julkinen liikenne on toiminut ihan hyvin jätkäsaaressa. Monien linjojen päättäri on nyt terminaaline edessä ja kapasiteetti on aika hyvä ja linjat palvelevat suurta aluetta yhden linjan sijaan.

Muistaakseni alueelle oli tulossa myös kääntösilmukka joskus myöhemmin, mikä mahdollistaa paremmin ratikoiden liikkumista. Bunkkerin eteen?
tekijänä Punavuori
#107316
Jätkäsaaren liikenteen erityispiirre on, että suurimman osan ajasta katu- ja joukkoliikenneverkko riittää oikein hyvin tarpeeseensa. Ongelmia muodostuu hetkittäin laivaliikenteestä. Laivat ruuhkauttavat vähemmän mutta pidempiaikaisemmin liikennettä Jätkäsaareen, ja enemmän mutta lyhytaikaisemmin Jätkäsaaresta pois. Vähän kuin metroasemilla, joissa yhdet liukuportaat vievät alaspäin laiturialueelle, ja 2-3 liukuportaat alhaalta ylös katutasoon.

Tunnelit ja metroasemat ovat hyvä ratkaisu tilanteeseen, joissa kapasiteetti on jatkuvasti ylikäytetty. Hetkittäisiä kapasiteettipiikkejä voisi hallita halvalla & tehokkaasti ylimääräisillä sporavuoroilla Jätkäsaaresta keskustaan (vrt. Katajanokalla liikennöivä 5). Tai sillä, että laivoja puretaan liikenneverkkoon hallitusti. Tämä tosin pitkittäisi laivojen kääntöaikoja merkittävästi, mistä Helsingin Satama ei ymmärrettävästi tykkää.
tekijänä Kjk
#107353
Lidlin viereiselle kiertotalouskorttelin tontille on aitaan ilmestynyt yit:n kyltti, jossa ilmoitetaan, että rakennuslupa ja toimenpidelupa haettu. Ehkäpä kohta kuokka saadaan turpeeseen oikeasti.

Mukava lisä on myös, että kuplahallin viereiseen hiekkakasaan alkaa vihdoin ilmeisesti liikuntapuiston rakentaminen (etelä-osa). Koneet ja parakki jo tuotu kohteeseen.

Rakentaminen muutenkin näyttäisi heräilevän horroksesta. Muitakin kohteita ehkä saadaan vielä liikkeelle syksyn 2024 tai alkutalven 2025 aikana?
veka, Fyrr3, TurskaT tykkää tästä
tekijänä Kjk
#107367
Harvemmin toki rakennuslupa irtoaa kuukaudessa. Karttaan merkitty 10/24, joten varmaan kohtapuolin pitäisi alkaa.
Avatar
tekijänä veka
#107406
Laajasalon pikaratikan päätepysäkki tulee Jätkäsaareen, kuten tiedetään. Jo pari vuotta sitten kerrottiin, että perinneratikoita pidempi pikaratikka ei tule mahtumaan nykyisen ratikan pysäkeille, vaan pysäkkejä on pidennettävä ja siirrettävä. Nyt kerrotaan, mitä tämä tulee tarkoittamaan käytännössä ja mitkä ovat vaihtoehdot.

Nykyisin Jätkäsaaren ja Rautatieaseman välissä on neljä pysäkkiä: Länsilinkki, Ruoholahden villat, Kampintori ja Simonkatu. Välipysäkkien määrä tulee supistumaan kolmeen tai kahteen. Selvin tapaus on Simonkadun pysäkki, jota ei voi pidentää, vaan ehdotuksen mukaan se yhdistetään Kampintorin pysäkkiin. Uuden pitkän pysäkin paikka on Urho Kekkosen kadulla.

Myöskään Länsilinkin ja Ruoholahden villojen pysäkkejä ei voida pidentää nykyisillä paikoilla. Tähän on tarjolla kaksi vaihtoehtoa:
- Siirtäminen: Länsilinkin pysäkki siirtyisi lännemmäksi, lähelle Ruoholahdenkadun risteystä. Ruoholahden villojen pysäkki siirtyisi pohjoisemmaksi Abrahaminkadun ja Albertinkadun väliselle pitkälle suoralle.
- Yhdistäminen: Länsilinkin ja Ruoholahden villojen pysäkit yhdistetään. Uuden pitkän pysäkin paikka olisi Ruoholahdenkadulla Hietalahdenkadun ja Köydenpunojankadun välissä.
Siirtäminen-vaihtoehto tarkoittaisi lisäksi, että Ruoholahdenkatu suljettaisiin autoliikenteeltä länteen kohti Porkkalankatua uuden ratikkapysäkin kohdalla, ja autot kiertäisivät Albertinkadun ja Lönnrotinkadun kautta.

Mielestäni Ruoholahdenkadun sulkeminen on huono vaihtoehto. Ruoholahdenkatu on poistuvan liikenteen kokoojakatu, ja tämän liikenteen koukkaaminen Lönkan ym. kautta lisäisi liikennettä asuinalueella, joka on pyritty rauhoittamaan autoliikenteeltä. Jäljelle jäisi siis Länsilinkin ja Ruoholahden villojen pysäkkien yhdistäminen, jolloin Jätkäsaaren ja Rautatieaseman välissä olisi vain kaksi pysäkkiä.

Jätkäsaaren muusta ratikkaliikenteestä ei nyt kerrota. Toiveissa on ollut ja suunnitelmiakin nähty, että Jätkäsaaresta menisi ratikka keskustaan myös Bulevardin kautta muinakin aikoina kuin viikonloppuisin. Ja tietysti, että tällä reitillä pysäkki- ja vuorovälit voisivat säilyä tutun lyhyinä. Pikaratikan pysäkkisuunnitelmasta voi esittää mielipiteensä Kerro kantasi -sivuilla 25.9. saakka.

https://kerrokantasi.hel.fi/lansisataman-pikaraitiotie

Kuva

Kuva

Kuva
tekijänä random
#107408
veka kirjoitti: 21.09.24 11:00 Mielestäni Ruoholahdenkadun sulkeminen on huono vaihtoehto. Ruoholahdenkatu on poistuvan liikenteen kokoojakatu, ja tämän liikenteen koukkaaminen Lönkan ym. kautta lisäisi liikennettä asuinalueella, joka on pyritty rauhoittamaan autoliikenteeltä. Jäljelle jäisi siis Länsilinkin ja Ruoholahden villojen pysäkkien yhdistäminen, jolloin Jätkäsaaren ja Rautatieaseman välissä olisi vain kaksi pysäkkiä.

Jätkäsaaren muusta ratikkaliikenteestä ei nyt kerrota. Toiveissa on ollut ja suunnitelmiakin nähty, että Jätkäsaaresta menisi ratikka keskustaan myös Bulevardin kautta muinakin aikoina kuin viikonloppuisin. Ja tietysti, että tällä reitillä pysäkki- ja vuorovälit voisivat säilyä tutun lyhyinä. Pikaratikan pysäkkisuunnitelmasta voi esittää mielipiteensä Kerro kantasi -sivuilla 25.9. saakka.
Kyllä tuo Lönkka - Hietalahdenkatu on autoliikenteen pääreitti länteen Länsiväylälle ja Ruoholahdenkadun vähäisen automäärän ohjaaminen sinne mm. Albertinkadun kautta ei mielestäni ole niin suuri ongelma, että raitioliikenteen pääreitin pysäkkejä kannattaa sen perusteella yhdisteläl. Kaksi pysäkkiä tuohon on vähintäänkin perusteltu, muuten pysäkkiväli kasvaa liian suureksi.

Bulevardin ratikan ongelma noin yleisesti on päättärien puute. Realismia ei ole ajattaa kumpaakaan Jätkäsaaren keskustan suunnan ratikkalinjoista Bulevardin kautta, koska matka-aika on pidempi ja Bulevardin suuntaan menijöiden määrä pieni. Ketjulinjojen aika loppuu, ja päättäreitä on Järkäsaaressa vain kolme, kaksi Bunkkerilla ja yksi Tahitinkadulla.
tekijänä Kjk
#107447
Yit aloittaa paalutustyöt lapun mukaan Gibraltarinaukio 5 (Samla). Yksi tontti on edelleen sen jälkeeen tyhjä. Tuosta en ole nähnyt edes ennakkomarkkinointia, joten sitä saadaan odottaa sitten vielä tovi.
veka, TurskaT, random tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107473
Saukonlaiturin uusi komea lankkulaituri on valmis rakenteilla olevalle Saukonkanavalle asti. Kulkuportaista puuttuu enää kaiteet. Tämän rakentaminen on ollut iso ja vaativa hanke, jonka edistymistä on ollut mukava seurata. Piilossa laiturin alla ovat järeät tukirakenteet. Paikka on entinen laivalaituri, joten tässä on syvää. Urakoitsija on GRK.

Kuva

Kuva
tiiliskivi, OssiS, random ja 2 muuta tykkää tästä
tekijänä random
#107475
veka kirjoitti: 14.10.24 20:18 Kaupunkisuunnitttelun epäonnistumisen monumentti tänään.
Nyt kun nähdään, että Bunkkerin purkaminen kestää lähemmäs vuoden, voi vielä taaksepäin miettiä SRV:n selitystä vuodelta 2019, että purkamisen aloituksessa piti odottaa kesää ja koulun loma-aikaa. Ilmeistä oli jo silloin, että projekti oli todettu taloudellisesti mahdottomaksi ja kaupungin olisi pitänyt osata viheltä peli poikki. SRV vei kyllä tässä kaupungin virkamieskuntaa vuosia kuin litran mittaa ja selvisi tästä lopulta ilman sopimussakkoa. Toivotaan parasta ja pelätään pahinta, että kaupungin omat resurssit riittävät tämän loppuunsaattamiseen.
  • 1
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139
  • 141