Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#102792
Atlantinkadun sillan juuressa sijaitseva Ålandsbankenin 15-kerroksinen asuintalo on saanut ylleen lopullista pintaa. Paikka on komea, vastapäätä terminaali kakkosta. Näköalat ylemmistä kerroksista merelle ovat Helsingin parhaat. Onpa hienoa, ettei tässä kauas merelle näkyvässä rakennuksessa tyydytty tavanomaiseen tummaan tiilimuuraukseen. Etenkin auringon paistaessa tyylikäs kolmimiulotteinen seinäpinta taittaa valoa hienosti.

Kuva

Kuva
tissot, wab, Pyöröovi ja 3 muuta tykkää tästä
tekijänä tissot
#102793
Pisti itsellä myös silmään ekaa kertaa kun Atlantinkadun sillan ylitti viime viikolla. Erottuu kyllä edukseen perus Jätkäsaaren tönöjen lomassa.
Avatar
tekijänä Tande
#102794
veka kirjoitti: 30.08.21 11:48 Atlantinkadun sillan juuressa sijaitseva Ålandsbankenin 15-kerroksinen asuintalo on saanut ylleen lopullista pintaa. Paikka on komea, vastapäätä terminaali kakkosta. Näköalat ylemmistä kerroksista merelle ovat Helsingin parhaat. Onpa hienoa, ettei tässä kauas merelle näkyvässä rakennuksessa tyydytty tavanomaiseen tummaan tiilimuuraukseen. Etenkin auringon paistaessa tyylikäs kolmimiulotteinen seinäpinta taittaa valoa hienosti.
Hieno on kyllä! Ja Kerrankin ylitti havainnekuvien tuomat odotukset, missä julkisivu toi mieleen jonkin 80-luvun varastorakennuksen. Bulevardin hotelli Indigo tulee hieman mieleen. Tyylikkäästi taas kerran torni yhdistetty matalampaan korttelirakenteeseen, mikä tuntui joskus 15 vuotta sitten liki mahdottomalta ajatukselta, jolloin tornitaloja rakennettiin Suomessa vain torni +aukio/parkkipaikka/puistikko-periaatteella.
tekijänä hmikko
#102795
veka kirjoitti: 30.08.21 11:48 Etenkin auringon paistaessa tyylikäs kolmimiulotteinen seinäpinta taittaa valoa hienosti.
Näyttäis olevan hillitty ja hallittu versio Veritaksen uuden toimistorakennuksen julkisivusta Turussa. Siinä on vastaava muoto, mutta metalliset julkisivuosat eri värisiä. Värikarttaefekti on paikalla koettuna vähän liikaa, kun rakennus ei vaan sovi naapureidensa viereen, ja naapurit ovat keskenäänkin sekalainen seurakunta. Linkki Kantin ottamaan kuvaan rakennusvaiheesta - talo on ollut valmis jo jonkin aikaa.
Avatar
tekijänä veka
#102813
HSL:n uusi ratikkalinjastosuunnitelma on parhaillaan kommentoitavana. Sen mukaan pikaratikoiden päätepysäkit eivät tulisikaan rautatieaseman luo. Linja 12 (Laajasalon pikaratikka Kruunusiltojen kautta) jatkaisi Jätkäsaareen ja linja 14 (Vihdintien pikaratikka) Hernesaareen. Nämä olisivat runkolinjaratikoita. Nykyinen linja 9 siirtyisi selvemmin lähiliikenneratikaksi ja kulkemaan Bulevardin ja Erottajan kautta. Kommentointi jatkuu 5.9. saakka alla olevan linkin kautta.

Arvokkainta saarelaisten kannalta on 9:n uusi reitti Bulevardin ja Erottajan kautta. Se helpottaa merkittävästi yhteyttä Viiskulman terveysasemalle. Lisäksi se tarjoaa vaihtopysäkin Mannerheimintien pohjoinen-etelä -suuntaisille ratikkalinjoille. Tämä on niin arvokas parannus nykyiseen, että se pitäisi toteuttaa heti eikä jäädä odottamaan Kruunusiltojen valmistumista.

https://www.hsl.fi/hsl/uutiset/uutinen/ ... mentoimaan

Kuva
hmikko tykkää tästä
tekijänä JamoL
#102868
Tuo Bulevardin kautta menevä reitti on Rautatieasema-Jätkäsaari-välillä ~5 minuuttia hitaampi.

Saaren asutuksen painopiste on jo nyt Välimerenkadulla ja Atlantikaarella, mikä näkyy selvänä erona 7:n ja 9:n kuormituksissa. Jatkossa painotus vain voimistuu, eli tämän tärkeämmän linjan sakkolenkki hidastaa saarelaisten yhteyksiä selvästi.

Uskon että suunnitelma siirtää suuren osan liikenteestä linjalle 12, ja osa asukkaista alkanee vaihtaa vaunua Huutokonttorilla (jos 12 kulkee 5 min välillä).

6T ajeli laiva-aikojen Jätkäsaareen useimmiten lähes tyhjänä, niin en ole varma palveleeko tämä muutos kokonaisuutta.

Jos alueelle nähdään tarvetta täydentävälle yhteydelle Etelä-Helsinkiin, toteuttaisin sen ennemmin Telakkakadulle päättyvän linjan jatkeena Jätkäsaareen (tai Ruoholahteen).
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#102869
JamoL kirjoitti: 12.09.21 01:53 Saaren asutuksen painopiste on jo nyt Välimerenkadulla ja Atlantikaarella, mikä näkyy selvänä erona 7:n ja 9:n kuormituksissa. Jatkossa painotus vain voimistuu, eli tämän tärkeämmän linjan sakkolenkki hidastaa saarelaisten yhteyksiä selvästi.

Uskon että suunnitelma siirtää suuren osan liikenteestä linjalle 12, ja osa asukkaista alkanee vaihtaa vaunua Huutokonttorilla (jos 12 kulkee 5 min välillä).
Siis kai valtavan Jätkäsaaren asukkailla on jatkossa monenlaisia tarpeita. Moni tietysti hakee suoraa yhteyttä Rautatieasemalle, mutta toisille luulisi olevan erittäin tärkeää päästä Punavuoren ja Kaartinkaupunkien palveluiden pariin tehokkaasti. Kyseiset alueet sentään edustavat mielikuvissa hienointa ja monipuolisinta Helsinkiä. Kun Jätkäsaaren omat palvelut aikanaan toivottavasti kehittyvät, myös päinvastaiset yhteydet tiiviistä ytimestä ovat hyvin tärkeitä alueen elinvoimaisuudelle.
tekijänä JamoL
#102870
Tietysti juuri näin, mutta väittäisin hiharavistuksena että kampin/ydinkeskustan suuntaan liikkumistarpeita on 5-10 × enemmän kuin Punavuoreen/Bulevardille.

Se että tuon pienemmän liikkumistarpeen täyttäminen laittaa enemmistön hitaalle "sakkokierrokselle" pitää ottaa laskelmissa huomioon. Juuri samanlaisen tilanteenhan takia uusia runkobussilinjoja suoristettiin.

Yksi vaihtoehto voisi olla siirtää linja 12 Välimerenkadulle, ja "Bulevardinratikka" Tyynenmerenkadulle. Terminaalilta "Steissille" tulisi 3 min lisää (aikataulun mukaan), mutta 12-14 minuuttia olisi edelleen ihan kohtuullinen aika satunnaiselle laivamatkustajalle.
tekijänä hmikko
#102875
Uutta Helsinkiä: Uuden urheilu-, kulttuuri- ja vapaa-ajanalueen toteutuminen otti merkittävän askeleen eteenpäin Jätkäsaaressa

Jätkäsaaren Tyynenmerenkadun ja Melkinlaiturin välisen alueen asemakaava on hyväksytty kaupunginvaltuustossa eilen 8.9.2021. Asemakaava on ensimmäinen osa Ahdinaltaan merkittävää tulevaisuuden toimitila-, urheilu- ja virkistyskeskittymää. Nyt hyväksytty kaava tuottaa yli 45.000 neliötä uutta rakennusoikeutta alueella ja se mahdollistaa tapahtuma-areenan, hotellin, liikuntatilojen ja näihin liittyvien tukitoimintojen rakentamisen.

Kuva
Avatar
tekijänä veka
#102879
Tosiaan, pitäähän kaava hyväksyä myös valtuustossa, jotta se saataisiin voimaan. Asiallinen muutos täällä aikaisemmin nähtyyn on Ahdinaltaan vesialueen venesatamineen ym. ja uimarannan erottaminen omaan kaavaansa. Tähän nyt hyväksyttyyn kaavaan jäävät näin Royal Areena Centerin hotelli-toimistotorni (korkeus meren pinnasta 117,5m), mailapelitorni (64,5m) ja niiden väliin jäävä monitoimiareena (32m). Tämän uuden supistetun kaava-alueen nimi on Valtamerilaituri. Tällä tavoin rakennuksia päästään toteuttamaan nopeammassa aikataulussa, vaikka Ahdinaltaan suunnittelua vielä jatketaan.
hmikko tykkää tästä
tekijänä JTunkki
#102885
Onhan se hyvä saada kaava piakkoin voimaan kun ensimmäinen rakennus on seissyt paikalla jo vuoden päivät.

Toki LT2 täyttää keväällä 5v vaikka kaavoitus on kohta kahdesti jätetty kesken.
Avatar
tekijänä veka
#102937
Saukonkadun asuinkortteli eteni viime viikolla lautakunnassa ja siirtyy seuraavaksi kaupunginhallitukseen. Jätkäsaaressa paikka tunnetaan myös ns. Venehotellin tonttina. Venehotellia eli veneiden talvisäilytykseen tarkoitettua rakennusta ei tähän tullutkaan, vaan viime vuonna hyväksytyssä asemakaavassa koko kortteli varattiin kovan rahan asuinkerrostaloille. Rakentamisesta käytiin kesäkuussa tarjouskilpailu (10 tarjousta), jonka voitti Lapti Oy. Jos kortteli toteutuu nyt esitetyssä muodossa, kaupungin arvioidaan saavan tonttien myynnistä runsaat 30 miljoonaa.

Korttelin rakennuksista näyttävin on kaakkoiskulmaan tuleva 13-14 -kerroksinen minitorni, jonka suunnittelusta tullaan järjestämään SAFA:n kilpailusääntöjen mukainen arkkitehtuurikilpailu. Tornin rakentaminen tulee aloittaa viimeistään elokuussa 2023 ja muiden talojen viimeistään kevätkesällä 2024.

Kuva
Pyöröovi, TurskaT tykkää tästä
tekijänä bonk
#102945
Kauankohan tota keskuskorttelia joudutaan odttamaan? Jätkä saaresta puuttuu kunnon keskusta, minkä toi kortteli hyvin tarjoaisi. Myös alueen asukasluku on kasvanut jo melko suureksi, jolloin isompikin kauppa keskittymä pärjäisi varmaan jo mukavasti muutaman vuoden päästä.

https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/ ... 3fc140.pdf

Toi on julkaistu pari vuotta sitten ja siinä sanotaan tavoitteen olevan, että rakentaminen alkaisi seuraavan viiden vuoden sisällä

Nyt löyty:
https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutise ... elu-etenee

"Rakentaminen ajoittuu vuosille 2024-2026."
tekijänä JTunkki
#102955
bonk kirjoitti: 27.09.21 19:48 Kauankohan tota keskuskorttelia joudutaan odttamaan? Jätkä saaresta puuttuu kunnon keskusta, minkä toi kortteli hyvin tarjoaisi. Myös alueen asukasluku on kasvanut jo melko suureksi, jolloin isompikin kauppa keskittymä pärjäisi varmaan jo mukavasti muutaman vuoden päästä.

https://dev.hel.fi/paatokset/media/att/ ... 3fc140.pdf

Toi on julkaistu pari vuotta sitten ja siinä sanotaan tavoitteen olevan, että rakentaminen alkaisi seuraavan viiden vuoden sisällä

Nyt löyty:
https://www.uuttahelsinkia.fi/fi/uutise ... elu-etenee

"Rakentaminen ajoittuu vuosille 2024-2026."
Ei voi aloittaa rakentamista ennen kuin Bunkkerin eteen saadaan uusi kääntösilmukka ratikoille. Tämä siis on pakollista, sillä Jätkäsaareen tulee ratikoita eri määrä eri suunnista joten jonkun on käännyttävä siellä takaisin.
  • 1
  • 103
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107