- 05.03.25 08:12
#107871
Miten niin "Vihreiden pelikirjan mukaan"? Jos vihreät saisivat päättää, koko tunnelia ei tehtäisi, koska se on ihan vitun tyhmä ratkaisu ongelmaan jota ei ole.
[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.
Mikä on Taloforum?
veka kirjoitti: ↑05.03.25 20:57 " Tunneli rahoitetaan liikenteestä kerättävin maksuin." (Port of Helsinki, Satamatunneli).Niin tuota, tässähän on käymässä niin, että tunneli kun rahoitetaan satamamaksuilla, ohjautuu tavaraliikenne yhä selkeämmin huokeampihintaiseen Vuosaareen, tehden tunnelista turhan. Mitä jos ihan vaan suoraan hintaohjaisi? Varustamot kyllä sopeutuvat.
arkkinikkari kirjoitti: ↑07.03.25 19:53 Rekkaliikenne olisi pitänyt ohjata hinnoittelulla Vuosaareen ajat sitten. Tunneli on ihan naurettavaa pelleilyä ja identiteettipolitiikkaa.Juu, ja se mihin varustamot tässä asiassa aina viittaavat, on nykyisten matkustajalauttojen mallinen palvelu, eli rekkaliikenteen päällä kulkee kylpylähotelliravintolaostoskeskus, jota ei kannata ajaa Vuosaareen. Jos on niin, että tunnelin hinta kerätään sataman laivaliikenteestä, niin ilmeisesti varustamoilla olisi laittaa tuo raha vaihtoehtoisesti kaluston vaihtamiseen, niin että rekat yms. voi ajaa erikseen Vuosaareen ja matkustajat Länsisatamaan. Tunnelin nyt mainitulla hinnalla saa aika paljon autolauttaa.
Kjk kirjoitti: ↑12.03.25 17:31 Miten ajattelit, että Tallink vaan "vaihtaa" laivansa risteilylaivansa toiseksi? AIka kallista puuhaa.Laivoja voi ostaa ja myydä, ne kun liikkuvat helposti paikasta toiseen. Aikaisemmat Tallinkin laivat ovat nyt muun muassa Välimerellä.
Kjk kirjoitti: ↑12.03.25 17:31 "Tyhmä" hassu peruste. Tuosta "hintaohjauksestakin" tullut ihme mantra, jota kaikki vastustajat heittelee ilmaan noin vain. Jos satama ei satamana tiedä mikä parasta, niin kaipaisin vähän konkreetitia laskelmia taustaksi.Monelta suunnalta on nimenomaan toivottu, että laskelmia tekisi myös taho, jolla olisi mahdollisimman vähän intressiristiriitoja projektin kanssa. Aika vaikea luottaa sataman omiin vertailuihin, kun se selvästi pelkää kaikkia muutoksia. Pelkkä Olympiaterminaalin jättäminen vaikuttaa ilmeisen mahdottomalta juuri julkaistun mielipidekirjoituksen perusteella https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011091789.html