Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#107512
Ensi tiistaina kymp-lautakunta käsittelee Länsisataman pikaraitiotien yleissuunnitelmaa. Esityksessä kerrotaan, että suunnittelun lähtökohtana "on ollut liikennöinti korkeintaan 45 metriä pitkillä pikaraitiovaunuilla ja viiden minuutin vuorovälillä". Liikennöinti linjalla 12 alkaisi kuitenkin Raide-jokerista eli linjalta 15 tutuilla noin 34-metrisillä vaunuilla.

Toivottavasti joku ymmärtää viheltää pilliin. Suunnitelma varautua Helsingin keskustan ratikkaliikenteessä 45 metriä pitkiin ratikoihin on pähkähullu.

https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-20 ... bddaf00002
tekijänä Kjk
#107513
Se riski aina olemassa (syklisyys), kun syklinen markkina. Mutta ei kaupungin pidä jäädä tilanteen vangiksi. Korot laskee ja kysyntä kasvaa. Hankkeet vaan liikkeelle tai sitten kilpailutetaan kohteet uusiksi. Kohteet menee kyllä kaupaksi, kun hintoja lasketaan.

Mutta, jos jäädään odottelemaan parin vuoden takaista buumia, niin jätkäsaaren rakentaminen pysähtyy vuosikausiksi.

----
Yleisesti näin: Rakennusluvan saaneet työt pitää aloittaa 3 vuoden kuluessa ja rakentamisen tulee olla valmis 5 vuoden kuluessa luvan lainvoimaisuudesta.

Ikuisesti hankkeita ei voi vanuttaa.
Avatar
tekijänä veka
#107516
Saukonkanavan ylittävä pohjoisempi autoliikenteen silta on viimeistelyä vaille valmis. Ja vettä sillan alle, joskus.

Kuva
Avatar
tekijänä veka
#107521
^Jutussa maalaillaan, että Länsisataman pikaratikan matkustaja-arvio vuonna 2040 on hurja 50 000 päivässä (Jätkäsaari ja Laajasalo yhteensä). Yhä on kysyttävä, miksi laivaliikenteen kasvavaa matkustajamäärää kuljettava ratikkalinja kulkee Laajasaloon saakka, kun suurin osa laivamatkustajista on menossa vain keskustaan, lähinnä Kaivokadulle. Riittäisi siis, että tämän linjan ratikka kääntyy takaisin jo Rautatientorilla tai Hakaniemessä.

Länsisataman ratikkalinjan suunnitelma jäi pöydälle eilisessä kymp-lautakunnan kokouksessa. Ei siis ollut ihan läpihuutojuttu.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#107522
Kuulostaa aika tasapainoiselta, kun Laajasalon ratikan matkustajamäärä on suunnitelmissa 23 000 matkustajaa päivässä.

Sillä satamalla on lopulta varsin maltillisesti merkitystä ratikalle noin absoluuttisina matkustajamäärinä, suurin osa käyttäjistä on ihan paikallisia asukkaita. Satama on haaste lähinnä siksi, että ne matkustajat tulevat isoina ryhminä, ja sitten on taas pitkään täysin hiljaista.
Avatar
tekijänä veka
#107523
^Toi arvio on hyvä lukema, jos siihen siis joskus päästään. Se tasapainottaisi tilannetta sen verran, että pitkässä linjassa alkaa olla jotain järkeä. Ongelmana ovat yhä nuo ruuhkahuiput, jotka eivät ehkä osu Jätkäsaaressa ja Laajasalossa samaan aikaan. Jätkäsaaressa asiaan vaikuttaa aika isosti myös linjan päätepysäkin paikka. Jos se jää terminaalille, Tyynenmerenkadun pysäkit ovat suurimmalle osalle asukkaista liian kaukana.
Avatar
tekijänä Pyöröovi
#107525
veka kirjoitti: 31.10.24 12:35 ^Toi arvio on hyvä lukema, jos siihen siis joskus päästään. Se tasapainottaisi tilannetta sen verran, että pitkässä linjassa alkaa olla jotain järkeä. Ongelmana ovat yhä nuo ruuhkahuiput, jotka eivät ehkä osu Jätkäsaaressa ja Laajasalossa samaan aikaan. Jätkäsaaressa asiaan vaikuttaa aika isosti myös linjan päätepysäkin paikka. Jos se jää terminaalille, Tyynenmerenkadun pysäkit ovat suurimmalle osalle asukkaista liian kaukana.
Pikaratikka on pääasiallinen kulkumuoto Kruunuvuorenrannan asukkaille keskustaan kulkiessa, joten varmasti sitä myös käytetään paljon. Toki olet oikeassa, että harva matkustaa pikaratikalla koko matkaa, mutta ratikoiden hyötyä ei kannata mitata moisella mittarilla. Sama koskee Vantaan ratikkalinjaa, jonka tarkoituksena tuskin on kuljettaa ihmisiä lentokentältä Mellunmäkeen. Niin Vantaalle kuin myös Helsinkiin mahtuu monta tärkeää pysäkinväliä, joita isomman kapasiteetin ratikka erinomaisesti palvelee.

Yksi vaihtoehto olisi toki laittaa linja kulkemaan Pasilan kautta, jolloin Rautatieasema ei ruuhkaantuisi entisestään. Asiantuntevat tahot ovat varmaan tätäkin tarkkaan pohtineet.
Avatar
tekijänä MindW
#107526
Kruunuvuoresta on tarkoitus mennä kaksi linjaa: yksi keskustaan/Jätkäsaareen (linja 12) ja toinen Kalasataman kautta Pasilaan (linja 11). Lähde: https://ahjojulkaisu.hel.fi/F2CF7B08-74 ... 000000.pdf
Avatar
tekijänä veka
#107530
Pyöröovi kirjoitti: 31.10.24 13:28 Asiantuntevat tahot ovat varmaan tätäkin tarkkaan pohtineet.
En luottaisi näihin "asiantunteviin tahoihin" suuremmin. Myös ratikkaliikenteen suunnittelijoilla näyttää olevan vahvoja mielipiteitä ja tahtotiloja asioista. Pikaratikat ja lyhyet pysäkinvälit eivät selvästikään mahdu samaan suunnitelmaan. Jos tavoitteena on ajaa reitti joutuisasti, pois tieltä pitää raivata mahdollisimman monta pysäkkiä ja tarvittaessa jopa autoliikennettäkin. Tämän takia myös näiden asiantuntijoiden lausuntoja pitää pureskella epäluuloisena.

Jätkäsaaren asukkaana en halua menettää tuttuja pysäkkejä matkalla keskustaan. Lyhyet pysäkinvälit ovat keskustan ratikkaliikenteen ja sen palvelulupauksen kova ydin.

Erityisen masentavaa on ollut havaita, että pysäkkien lanaamisessa käytetään myös kyseenalaisia konsteja. Simonkadun pysäkin väittäminen Kerrokantasi-kyselyssä liian lyhyeksi olisi saanut jäädä tekemättä. Se olisi liian lyhyt 45 metriä pitkille ratikoille, mutta nykyinen 35-metrinen pikaratikka mahtuu myös Simonkadun pysäkille hyvin. Niinpä nyt voidaan yleissuunnitelmaraportissa kertoa, että "suurin osa vastauksista kannatti Simonkadun ja Kampintorin pysäkkien yhdistämistä Urho Kekkosen kadulle". Tätä mieltä oltiin, kun muuta vaihtoehtoa ei ollut.
Avatar
tekijänä veka
#107536
Länsisataman pikaratikan yleissuunnitelma hyväksyttiin eilen lautakunnassa tavanomaista isomman väännön jälkeen. Muutoksia (vastaehdotuksia) ehdotettiin kymmenen. Nämä kaksi koskevat Jätkäsaaren ja Rautatientorin välistä osuutta:

Vastaehdotus
Kivekäs Otso + Koljonen Olli-Pekka
Jatkosuunnittelussa otetaan ensisijaiseksi ratkaisuksi suunnitelluista pysäkkijärjestelyistä se, jossa Länsilinkin ja Lastenlehdon pysäkit siirtyvät, mutta säilyvät erillisinä.

Jotta yhteys ei hidastu, suunnitellaan liikennejärjestelymuutokset, jotka mahdollistavat ratikan nopeuden ja täsmällisyyden parantamisen koko reitillä, erityisesti Kampin osalla tähdäten raitioliikenteen kehittämisohjelman tavoitteeseen että ratikka pysähtyy vain pysäkeillä.

Vastaehdotus
Penttinen Katri + Raatikainen Mika
Lautakunta edellyttää, että jatkovalmistelussa selvitetään edelleen vaihtoehtoisia pysäkkien sijoittamispaikkoja, jotta pysäkkien yhdistämisestä johtuva kävelymatkojen pidentyminen voidaan välttää.

Molemmat vastaehdotukset hyväksyttiin yksimielisesti. Penttisen ja Raatikaisen muotoilema toive on selvä, mutta kuitenkin vain toive. Kivekkään ja Koljosen muotoilema muutos on tulkinnanvaraisempi. Lastenlehdon pysäkkiä ei nykyisin ole, sillä se on se ehdotettu uusi pysäkki Ruoholahdenkadulla Abrahaminkadun ja Albertinkadun välissä. Hyväksyttiinkö tässä saman tien myös poistuvan autoliikenteen eliminointi Ruoholahdenkadulla ja kierrättäminen Lönnrotinkadun kautta? Vielä kryptisempi on tavoite että "ratikka pysähtyy vain pysäkeillä".
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#107537
veka kirjoitti: 06.11.24 11:24 Vielä kryptisempi on tavoite että "ratikka pysähtyy vain pysäkeillä".
Eihän tuossa mitään erityisen kryptistä ole. Hirveän elegantisti sanoitettu yhden tavoitteen muotoon se, että raitiovaunuille tarvitaan henkilöautoliikenteeltä eroteltuja ruuhkasta vapaita kaistoja ja aidosti toimivat liikennevaloetuudet. Tavoite on selkeä, yksiselitteinen ja ennen kaikkea yksiselitteisesti mitattavissa, eikä sido tarpeettomasti toteutustapaa.
veka tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107538
^Jep. Suunnilleen noin suomennan itsekin ehdotuksen. Mutta miksi ehdotusta ei sitten ole kirjoitettu tuohon muotoon? En pidä kovin eleganttina sellaista muotoilua, jonka voi ymmärtää monella tavalla. Samaa vikaa on myös ehdotuksen alkuosan sanonnassa, että "Länsilinkin ja Lastenlehdon pysäkit siirtyvät, mutta säilyvät erillisinä". Tämäkin on kummallinen muotoilu, kun todellisuudessa Ruoholahden villat -pysäkki poistuu ja pohjoisemmaksi tulee uusi pysäkki Lastenlehdon puiston kohdalle. Siitä sitten saattaa seurata että Ruoholahdenkatu, joka on poistuvan ajoneuvoliikenteen kokoojakatu, suljetaan autoilta. Tällaiset epämääräiset muotoilut on tietysti helppo hyväksyä sellaistenkin päättäjien, jotka eivät ole ehtineet paneutua asiaan riittävällä tarkkuudella.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#107540
Se pointti on siinä, että tavoitteet pitää pitää tavoitteina, ja toimenpiteet toimenpiteinä. On tärkeää pitää tavoite kirkkaana ja keinot avoimina; jos lukittaudutaan poliittisesti johonkin ratkaisuun tavoitteen sijaan, joudutaan tilanteeseen jossa yritetään jääräpäisesti ajaa keskustatunnelin rakentamista vaikka kaikki asiasta mitään ymmärtävät tietävät, ettei se vastaa mihinkään todelliseen tavoitteeseen, ainakaan kustannustehokkaasti.

Lisäksi on tietysti tärkeää, että tavoite on mitattavissa jotta tavoitteeseen pääsemistä voidaan seurata, eikä homma jää pelkäksi käsien heilutteluksi. Jos poliittisesti asetetaan tavoitteeksi "lisätä raitiovaunuliikenteen liikennevaloetuuksia", saadaan varmasti jonnekin uusi liikennevalojen ohjausjärjestelmä ja virkamiehet pistävät rastin ruutuun tavoitteen saavuttamisen merkiksi, mutta tehdyn toimenpiteen vaikuttavuus mihinkään oikeasti arvokkaaseen jää täysin arvailun varaan.
athlon, luenmuttenkirjoita tykkää tästä
  • 1
  • 137
  • 138
  • 139
  • 140
  • 141