Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä veka
#107477
Lisää hyviä uutisia. Melkinlaiturin uuden koulun rakentaminen Samoankujalla alkaa jo vuodenvaihteen jälkeen. Rakennukseen tulee 550 oppilaan yhtenäinen peruskoulu ja päiväkoti 250 varhaiskasvatusikäiselle. Aikataulun mukaan koulu valmistuu siten, että toiminta voi alkaa elokuussa 2027. Koulurakennuksen on suunnitellut Verstas Arkkitehdit ja urakoi YIT.

https://www.hel.fi/fi/uutiset/jatkasaar ... ivakodille

Kuva

Kuva
hmikko tykkää tästä
Avatar
tekijänä veka
#107492
Pihaparlamentissamme keskusteltiin Jätkäsaaren tulevista ratikkalinjoista erityisesti äskettäin pidetyn Kerrokantasi-kyselyn valossa. Kukaan ei tykännyt tarjolla olleista vaihtoehdoista, jotka tarkoittavat pysäkkien vähentämistä ja siirtämistä Jätkäsaaren ja Rautatieaseman välisellä osuudella. Syntipukki on pikaratikka, joka ei mahdu keskustan ahtaille kaduille ja mutkiin.

Kun ratikkalinjoja ajatellaan vain saaren asukkaiden kannalta, pikaratikasta ei ole juuri mitään hyötyä, haittaa vain. Niinpä aloimme miettiä, voisiko myös satamaliikenteen hoitaa tavallisilla ratikoilla. Tällä haavaa ruuhka-aikoina eli viikonloppuisin terminaaliliikennettä hoitaa neljä linjaa: 1T, 7, 8T ja 9. Jos ne eivät riitä, avuksi voidaan perustaa erityinen satamaratikka 7T, joka ajaisi vain satamaterminaalien ja Kaivokadun välillä edestakaisin.

Tätä päästään ehkä kokeilemaan, kun Laajasalon siltaratikka aikanaan aloittaa liikenteen. Aluksi sen päättäri näillä näkymin tullee Hakaniemeen. Sinne se saisi jäädäkin. Ei pikaratikoiden linjoja pidä tuoda ollenkaan Helsingin keskustaan, mihin pitkät ja kankeat ratikat eivät mahdu. Hakaniemen lisäksi sopiva pikaratikoiden päätepysäkkien paikka voisi olla Pasila.
Avatar
tekijänä hylje
#107493
Toivottavasti pikaratikat viedään joka puolelle keskustaa. Ne on kaikkia joukkoliikenteellä liikkuvia varten, ei vain yksittäisiä kaupunginosia huomioiden. Täältä lähiöistä katsottuna keskustan saavutettavuus romahtaa heti metroaseman portaiden yläpäästä, jolle pitäisi tehdä jotain.

Erityismainintana nopeampi, luotettavampi ja tilavampi linja sataman, rautatieaseman ja muiden kohteiden välillä on varsin hyvä juttu.
tekijänä random
#107495
veka kirjoitti: 20.10.24 12:34 Pihaparlamentissamme keskusteltiin Jätkäsaaren tulevista ratikkalinjoista erityisesti äskettäin pidetyn Kerrokantasi-kyselyn valossa. Kukaan ei tykännyt tarjolla olleista vaihtoehdoista, jotka tarkoittavat pysäkkien vähentämistä ja siirtämistä Jätkäsaaren ja Rautatieaseman välisellä osuudella. Syntipukki on pikaratikka, joka ei mahdu keskustan ahtaille kaduille ja mutkiin.

Kun ratikkalinjoja ajatellaan vain saaren asukkaiden kannalta, pikaratikasta ei ole juuri mitään hyötyä, haittaa vain. Niinpä aloimme miettiä, voisiko myös satamaliikenteen hoitaa tavallisilla ratikoilla. Tällä haavaa ruuhka-aikoina eli viikonloppuisin terminaaliliikennettä hoitaa neljä linjaa: 1T, 7, 8T ja 9. Jos ne eivät riitä, avuksi voidaan perustaa erityinen satamaratikka 7T, joka ajaisi vain satamaterminaalien ja Kaivokadun välillä edestakaisin.

Tätä päästään ehkä kokeilemaan, kun Laajasalon siltaratikka aikanaan aloittaa liikenteen. Aluksi sen päättäri näillä näkymin tullee Hakaniemeen. Sinne se saisi jäädäkin. Ei pikaratikoiden linjoja pidä tuoda ollenkaan Helsingin keskustaan, mihin pitkät ja kankeat ratikat eivät mahdu. Hakaniemen lisäksi sopiva pikaratikoiden päätepysäkkien paikka voisi olla Pasila.
Totta kai pidemmät ratikat voi ja pitää tuoda kaupunkiin. Kyse on jo siitä keskustan elinvoimasta. Lisäksi pitkät ratikat tuovat paljon kaivattua kustannussäästöä, kun yksi kuljettaja voi kuljettaa enemmän matkustajia. Sataman ruuhkia helpottamaan pidempi ratikka on juuri passeli. Jäkäsaarelaisena pidän kehitystä pelkästään hyvänä.

Pitkät raikat mahtuvat hyvin niille reiteille, joille niitä on suunniteltu, eikä niitä tarvitse jättää sen takia mihinkään. Pysäkkiä Simonkadulla ollan poistamassa, kun halutaan että pysäkille mahtuu kaksi ratikkaa. Toivottavasti tässä vielä järki voittaa ja pysäkki säilytetään ja hyväksytään että jos siinä on pidempi ratikka toisen täytyy vain odottaa vuoroaan.

Jätkäsaareen ei mahdu enempää ratikkalinjoja. 1T/8T ei toimi ruuhka-aikoina, kun sillä ei ole lännestä itäänpäin väistöpysäkkiä. Jos soppaan lisää vielä 7T:n on härdelli terminaalilla valmis, kun aikataulussaan myöhässä olevat linjat eivät pääse edelle tulleista ohi ja tippuvat aikaaulusta lisää.
Avatar
tekijänä veka
#107496
^Simonkadun pysäkistä sanotaan, että "nykyinen pysäkki on sijainniltaan haastava ja pikaraitiotietä varten liian lyhyt. Pysäkkiä ei voida pidentää nykyiselle sijainnilleen." Ei siis mahdu pysäkki edes yhdelle pitkälle ratikalle saati että kahdelle. Kahden ratikan mittaisista pysäkeistä taitaa olla keskustassa turha edes haaveilla. Ongelmana ei ole pelkästään katujen väli eli korttelin mitta. Ymmärtääkseni ratikkapysäkkejä ei sijoiteta myöskään porttikäytävien tms. pihalle vievien kulkuväylien kohdalle. Niitä on keskustassa melkein joka talossa.

Minkäänlaista härdelliä ei tarvitse pelätä terminaalin pysäkillä. Nykyisinkin sitä käyttää viikonloppuisin vain kaksi linjaa 7/9 ja 1T/8T ja arkipäivinä yksi. 1T/8T on ymmärtääkseni joka tapauksessa vain tilapäinen järjestely. Bunkkerin eteen aikanaan tuleva kääntöpaikka helpottaa suunnittelua ja muuttaa taas tilanteen. Mielestäni 7T (Terminaali-Kaivokatu) olisi tehokas, joustava ja huokea ratkaisu viikonvaihteen ruuhkien hoitamiseksi. 7T:n ei tarvitse jäädä seisomaan terminaalin pysäkille. Se voi käydä kääntymässä Tahitinkadulla ja ajoittaa lähtönsä sinne. En näe mitään fiksua syytä käyttää tähän ratikoita, jotka käyvät kääntymässä Laajasalossa.

Luin lehdestä, että pikaratikkaa on ehdoteltu myös Bulevardin kautta Hernesaareen menevälle linjalle. Kävin Google Mapsin katunäkymässä vilkaisemassa pysäkkien pituuksia ja porttikäytävien sijainteja Bulevardilla. Tästä projektista tulisi niin vaikea rasti, etten ymmärrä koko ideaa. Mihin kummaan Hernesaaressa tarvitaan pitkiä ratikoita?
Kjk tykkää tästä
tekijänä random
#107498
^kartta.hel.fi-sivuston ilmakuvasta mitattuna Simonkadun pysäkin (korkean osan) mitta on n. 40m molempiin suuntiin. Käytännössä ratikalle riittää että ovet saadaan pysäkin kohdalle, eli pyskillä mahtuu pysähtymään pari metriä tuota pidempikin vaunu. Laajasalon ratikkaa tullaan ajamaan Artic X54 ratikoilla, jotka ovat puskurista puskuriin 34m mittaisia. En ymmärrä miksi siis ei mahtuisi?

Pidemmät vaunut eivät tosiaan kaikkialle mahdu ja suuri osa Helsingin ratikkaliikenteestä ajetaan jatkossakin lyhyillä vaunuilla juuri mainitsemistasi syistä. Esimerkiksi Bulevardille on varmasti haasteellista saada pidempiä pysäkkejä. Asiasta tosin kannattaa kysyä siltä, joka sellaista on lehdessä ehdotellut.
Avatar
tekijänä veka
#107500
random kirjoitti: 21.10.24 21:19 ^kartta.hel.fi-sivuston ilmakuvasta mitattuna Simonkadun pysäkin (korkean osan) mitta on n. 40m molempiin suuntiin. Käytännössä ratikalle riittää että ovet saadaan pysäkin kohdalle, eli pyskillä mahtuu pysähtymään pari metriä tuota pidempikin vaunu. Laajasalon ratikkaa tullaan ajamaan Artic X54 ratikoilla, jotka ovat puskurista puskuriin 34m mittaisia. En ymmärrä miksi siis ei mahtuisi?
Tämä on hyvä havainto, kiitos. 9-ratikan ja Simonkadun pysäkin ahkerana käyttäjänä ihmettelin vähän itsekin väitettä, että pysäkki olisi liian lyhyt. Mittailin nyt pituutta Googlen työkaluilla, ja pysäkin pituus on tosiaan noin 40 metriä, joten pitkänkin ratikan pitäisi mahtua siihen hyvin.

Ongelmana onkin näköjään ahtaus sivusuunnassa: eteläpuolen pysäkki on jalkakäytävällä, ja autot ajavat paikalla kiskoilla. Kun autoja jää tukkeeksi pysäkin kohdalle, ratikka saa vain etupäänsä pysäkille, ovia ei voi avata ja ratikan perä jää tukkimaan takana olevaa Annankadun risteystä. Pysäkkiä ei voi porttikäytävän takia pidentää eikä siitä olisi tässä hyötyäkään. Pitkä ratikka vähän vielä pahentaa tilannetta, jos autoja on pysäkillä tukkeena. Simonkatu on onneton katu myös siksi, että itään/länteen-pysäkit mahtuvat paikalle vain rinnakkain. Kadun leventäminen pysäkkien kohdalla ei ole mahdollista.

Jos Simonkadun pysäkkiä joudutaan siirtämään UK-kadulle, Kampintorin pysäkki on liian lähellä ja siirtyy mukana. Nykyisellä Kampintorin pysäkillä on hyvä tunnelma eikä mitään ongelmaa. Se on tarpeeksi pitkä eli 40+ -metrinen ja omalla kaistallaan. Sijainti aukion laidalla on erinomainen ja aurinkoinenkin. UK-kadulla pysäkki olisi ahtaalla paikalla ja pimeän puolella.

Ruoholahden villojen ja varsinkin Länsilinkin pysäkit ovat liian lyhyitä 34-metriselle ratikalle. Korvaavista vaihtoehdoista Ruoholahdenkadun pohjoisin pysäkki Albertinkadun ja Abrahaminkadun välissä valaisee hyvin pikaratikan ongelmia keskustan ahtailla kaduilla. Katu on liian kapea, eikä viereisen puiston laidasta voi leikata. Suunnittelijoiden mukaan tähän väliin saa pysäkit mahtumaan vain poistamalla länteen menevän autokaistan ja kierrättämällä autot Lönnrotinkadun kautta.

Tämän vyyhden perkaaminen on vakuuttanut itseni entistä selvemmin, että pikaratikka on huono kulkupeli hoitamaan laivaterminaalien liikennettä Helsingin keskustaan. Aluksi arvelin itsekin, että pitkä ja tilava ratikka on varmaan fiksu ratkaisu paikalle. Kapasiteetista suuri osa menee kuitenkin hukkaan, jos ratikan toinen päätepysäkki on Laajasalossa. Parempi on vain laivaterminaalin ja Kaivokadun väliä sukkuloiva ratikkalinja. Jos tähän tehtävään halutaan ongelmista huolimatta modernin näköinen pikaratikka turisteja miellyttämään, sen päätepysäkin tulisi olla Rautatientorilla.
Avatar
tekijänä arkkinikkari
#107501
Laivaterminaalin ja kaivokadun välillä sukkulointi on vaan ihan helvetin hankalaa, kun Kaivokadulle ei millään saa riittävästi tilaa ratikan kääntämiseen ja aikataulutäsmäyttämiseen.
Avatar
tekijänä Krio
#107502
arkkinikkari kirjoitti: 22.10.24 20:41 Laivaterminaalin ja kaivokadun välillä sukkulointi on vaan ihan helvetin hankalaa, kun Kaivokadulle ei millään saa riittävästi tilaa ratikan kääntämiseen ja aikataulutäsmäyttämiseen.
Ehkäpä ne raitiovaunut voisi ajaa kääntymään Hakaniemeen, jossa on jättimäinen komukoiden kokoontumispaikka vailla käyttöä. Uusi sisäänkäynti metroon ja kaikki voittaisivat.
tekijänä Kjk
#107503
Asuntoreformikorttelin toiselle kohteelle (AK-tontille 20077/3 toteutetaan vapaarahoitteisia omistusasuntoja Hi­tas-I ehdoin) on näemmä myönnetty lyhytaikainen vuokra-aika rakennusluvan hakua varten.

https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2024-013417

Toisesta kohteesta 20077/2 olikin annettu vastaava päätös jo aikaisemmin.
https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-20 ... d6a7e037dc

Eli ilmeisesti 2025 alettaisiin rakentamaan vihdoin.
veka tykkää tästä
tekijänä random
#107504
veka kirjoitti: 22.10.24 20:19 Ongelmana onkin näköjään ahtaus sivusuunnassa: eteläpuolen pysäkki on jalkakäytävällä, ja autot ajavat paikalla kiskoilla. Kun autoja jää tukkeeksi pysäkin kohdalle, ratikka saa vain etupäänsä pysäkille, ovia ei voi avata ja ratikan perä jää tukkimaan takana olevaa Annankadun risteystä.
Ei tämäkään nyt mielestäni ole mikään syy jättää pysäkkiä pois. Ratikka odottaa jonossa kunnes on pysäkin kohdalla, jättää/ottaa matkustajat ja jatkaa sitten. Näin toimii nykyään 27m ratikat ja ero 34m pitkiin tässä suhteessa on mitätön.
Avatar
tekijänä veka
#107505
^Olen tästä samaa mieltä kanssasi. Mutta ilmeisesti suunnittelijat haluavat tehdä kaikin tavoin pikaratikkaa suosivia päätöksiä: pysäkkejä ja autojakin pois tieltä mahdollisimman paljon, jotta ratikka voisi edetä joutuisasti. Simonkadullahan ruuhkautuminen vähenee ja jopa poistuu, kun Kaivokatu pannaan kiinni. Jos asukkaita ajateltaisiin, Simonkadun ja Kampintorin pysäkit voisi siis ihan hyvin jättää nykyisille paikoilleen. Tämä antaa aiheen penkoa muitakin pysäkkiehdotuksia tarkemmin. Kuinka paljon niissäkin on tavoiteltu ensisijaisesti pysäkkien määrän vähentämistä?

Hyvä esimerkki tästä yksisilmäisyydestä on uusi ratikkalinja 13 Kalasataman ja Pasilan välillä. Se paahtaa Vallilanlaakson läpi pysähtymättä. Pysäkinväli tuolla kohdalla on 1,2 kilometriä. Hesarissa oli pari viikkoa sitten hyvä juttu aiheesta. Asukkaat olivat jo suunnittelun aikana halunneet paikalle pysäkin, mutta se torpattiin vetoamalla matka-ajan pidentymiseen ja kustannuksiin. Nyt tuskastuneet asukkaat ovat tuoneet toivotun pysäkin paikalle sydämen muotoisen kyltin, jossa toive kerrotaan: PYSÄKKI tähän kiitos.

Vallilan pysäkistä on parhaillaan vetämässä kuntalaisaloite. Linkki alla. Kävin jo allekirjoittamassa.

Herätys, Jätkäsaari-seura. Kyltit pystyyn ja taistoon omien pysäkkiemme puolesta!

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010753599.html

https://www.kuntalaisaloite.fi/fi/aloite/39307
Viimeksi muokannut veka, 24.10.24 16:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tekijänä Punavuori
#107507
Kjk kirjoitti: 23.10.24 23:35 Asuntoreformikorttelin toiselle kohteelle (AK-tontille 20077/3 toteutetaan vapaarahoitteisia omistusasuntoja Hi­tas-I ehdoin) on näemmä myönnetty lyhytaikainen vuokra-aika rakennusluvan hakua varten.

https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2024-013417

Toisesta kohteesta 20077/2 olikin annettu vastaava päätös jo aikaisemmin.
https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-20 ... d6a7e037dc

Eli ilmeisesti 2025 alettaisiin rakentamaan vihdoin.
Selasin päätökset nopeasti. Näistä käy ilmi seuraava:
- Kortteli jaetaan kahtia. Vähän avoimemmalle, mielestäni paremmalle Atlantinkatuun rajoittuvalle puolikkaalle rakennetaan Hitas-yhtiö ja 400m2 liiketilaa. Paljon ja suuria perheasuntoja luvassa.
- Näkymiltään huonommalle Samoan Falea vastapäätä olevalle tontille rakennetaan kovan rahan talo vuokratontilla. Lisäksi kovan rahan tontille tulee rakentaa vähintään 600m2 päivittäistavaramyymälä.
- Kovan rahan tonttivuokrauspäätöksen perustelumuistio oli jostain syystä salattu, kun hitas-tontin muistio oli julkinen.

Hitas-talot omistavat perinteisesti kivijalkaliiketilansa, sillä hitas-yhtiöiden osakkeita ei voi myydä yrityksille. Kovan rahan talossa 600m2 pt-liiketila oletettavasti myydään eteenpäin rakennuttajan tuoton maksimoimiseksi. Samalla liiketilan vastikekerroin määritettäneen maltilliseksi, jotta ostaja löytyisi.

Nähtäväksi jää, kelpaavatko kovan rahan vuokratontille rakennettavat asunnot ostajille. Skanskan terassitalo on mielestäni tätä kohdetta hienompi niin näkymiltään kuin (oletettavasti) arkkitehtuuriltaan. Vaikka kohde julkaistiin nousukauden loppumetreillä, sujui kaupanteko tahmeasti. Jos tonttivuokrat / m2 ovat samalla tasolla + hitas-yhtiö omistaa liiketilansa ja kovan rahan talo ei, saattaa käydä niin, että Hitas-talon vastikkeet jäävät jopa omistustaloa edullisemmiksi.

Jos rakennusfirma julkaisee kovan rahan talon ennakkomarkkinointiin, ja esim. 50% varausasteen jälkeen käynnistää Hitasin markkinoinnin, pelkään että korttelin starttaamisessa menee hetki jos toinenkin.
veka tykkää tästä
tekijänä Kjk
#107509
Vuokra-aikaa oli kuitenkin annettu vaan 2025 loppupuolelle asti. Onhan tässä aikaa markkinoida vuosi + rakentaminen. Aika tullee vastaan. Moni kohde jouduttu nyt starttaamaan aika vähäisillä ennakkovarauksilla. Korot laskee nyt sen verran vauhdilla, että asuntokauppa vilkastunee 2025 aikana.

Ajalla tarkoitan sitä, että Hitas-kohteita ei voi enää rakentaa pitkään ja toi alue alkaa olla aika hankala, kun ympärillä jo valmiita rakennuksia ja raitiovaunulenkki.
tekijänä random
#107511
Itse en näe tässä tilanteessa Asuntoreformikorttelin rakennuslupien hakemista mitenkään erityisen vahvana merkkinä rakentamisen aloittamisesta. Saattaa olla että tontin varaus/vuokraus -ehdot vain vaativat luvan hakemista. Jätkäsaaressa on useita kohteita joissa on rakennuslupa, mutta rakentaminen vaan ei ole alkanut, kun ei ole rahoittajaa. Varsinkin pienen rakennusliikkeen on oikeasti myytävä noita asuntoja ennen kuin voi aloittaa rakentamista. Samlasta ja Ambrasta voidaan nähdä, että kysyntä on vähäista. Lisäksi tällaisessa taloudellisessa tilanteessa ihmisten halu pistää rahojaan vähänkään pienemmän rakennusliikkeen hankkeeseen on sitäkin heikompi. Hienoa tietysti jos olen väärässä, lähikauppaa on täällä odotettu kuumeisesti.
  • 1
  • 135
  • 136
  • 137
  • 138
  • 139