random kirjoitti: ↑21.10.24 21:19
^kartta.hel.fi-sivuston ilmakuvasta mitattuna Simonkadun pysäkin (korkean osan) mitta on n. 40m molempiin suuntiin. Käytännössä ratikalle riittää että ovet saadaan pysäkin kohdalle, eli pyskillä mahtuu pysähtymään pari metriä tuota pidempikin vaunu. Laajasalon ratikkaa tullaan ajamaan Artic X54 ratikoilla, jotka ovat puskurista puskuriin 34m mittaisia. En ymmärrä miksi siis ei mahtuisi?
Tämä on hyvä havainto, kiitos. 9-ratikan ja Simonkadun pysäkin ahkerana käyttäjänä ihmettelin vähän itsekin väitettä, että pysäkki olisi liian lyhyt. Mittailin nyt pituutta Googlen työkaluilla, ja pysäkin pituus on tosiaan noin 40 metriä, joten pitkänkin ratikan pitäisi mahtua siihen hyvin.
Ongelmana onkin näköjään ahtaus sivusuunnassa: eteläpuolen pysäkki on jalkakäytävällä, ja autot ajavat paikalla kiskoilla. Kun autoja jää tukkeeksi pysäkin kohdalle, ratikka saa vain etupäänsä pysäkille, ovia ei voi avata ja ratikan perä jää tukkimaan takana olevaa Annankadun risteystä. Pysäkkiä ei voi porttikäytävän takia pidentää eikä siitä olisi tässä hyötyäkään. Pitkä ratikka vähän vielä pahentaa tilannetta, jos autoja on pysäkillä tukkeena. Simonkatu on onneton katu myös siksi, että itään/länteen-pysäkit mahtuvat paikalle vain rinnakkain. Kadun leventäminen pysäkkien kohdalla ei ole mahdollista.
Jos Simonkadun pysäkkiä joudutaan siirtämään UK-kadulle, Kampintorin pysäkki on liian lähellä ja siirtyy mukana. Nykyisellä Kampintorin pysäkillä on hyvä tunnelma eikä mitään ongelmaa. Se on tarpeeksi pitkä eli 40+ -metrinen ja omalla kaistallaan. Sijainti aukion laidalla on erinomainen ja aurinkoinenkin. UK-kadulla pysäkki olisi ahtaalla paikalla ja pimeän puolella.
Ruoholahden villojen ja varsinkin Länsilinkin pysäkit ovat liian lyhyitä 34-metriselle ratikalle. Korvaavista vaihtoehdoista Ruoholahdenkadun pohjoisin pysäkki Albertinkadun ja Abrahaminkadun välissä valaisee hyvin pikaratikan ongelmia keskustan ahtailla kaduilla. Katu on liian kapea, eikä viereisen puiston laidasta voi leikata. Suunnittelijoiden mukaan tähän väliin saa pysäkit mahtumaan vain poistamalla länteen menevän autokaistan ja kierrättämällä autot Lönnrotinkadun kautta.
Tämän vyyhden perkaaminen on vakuuttanut itseni entistä selvemmin, että pikaratikka on huono kulkupeli hoitamaan laivaterminaalien liikennettä Helsingin keskustaan. Aluksi arvelin itsekin, että pitkä ja tilava ratikka on varmaan fiksu ratkaisu paikalle. Kapasiteetista suuri osa menee kuitenkin hukkaan, jos ratikan toinen päätepysäkki on Laajasalossa. Parempi on vain laivaterminaalin ja Kaivokadun väliä sukkuloiva ratikkalinja. Jos tähän tehtävään halutaan ongelmista huolimatta modernin näköinen pikaratikka turisteja miellyttämään, sen päätepysäkin tulisi olla Rautatientorilla.