Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
Tekijänä arkkinikkari
#97741
"Sketch Design", eli suomalaisittain luonnossuunnittelu, voi tarkoittaa aika lailla mitä vain.

Perinteinen suunnittelun etenemismalli on hankesuunnittelu -> luonnossuunnittelu -> toteutussuunnittelu, jossa luonnossuunnittelun jälkeen suunnitelma on siinä pisteessä, että rakennuslupaa voidaan hakea. Luonnossuunnittelu jakautuu vielä perinteisesti L1 ja L2 suunnitteluvaiheisiin, joissa suunnitelma tarkentuu vaihe vaiheelta. Nykyään hankesuunnitelmiakin viedään usein niin pitkälle, että luonnossuunnitteluvaihe voi olla hyvin lyhyt. Vaihtoehtoisesti hankesuunnitelma voi olla pelkkä excel-taulukko, ja vasta luonnossuunnitelmavaiheessa tehdään kaikki rakennuksen ulkonäköön vaikuttavat ratkaisut. Joskus taas hyvin pitkälle viety hankesuunnitelma heitetään roskiin, ja luonnossuunnittelu aloitetaan tyhjästä.
hmikko peukuttivat tätä
Tekijänä hmikko
#97742
^ Tuosta kyseisestä kompleksista on tähän mennessä vilahtanut rendereissä ainakin pari massoittelultaan aivan eri näköistä versiota. En tiedä sitten, onko Jätkäsaaren ja Hernesaaren laajempien suunnitelmien kuvitukseen vaan pistetty jotain laatikkoa paikkamerkiksi, vai perustuivatko kuvat johonkin suunnitelmaan. Jos perustuivat, niin sitten asiaa on ilmeisesti ajateltu ainakin niin paljon, että on syntynyt erilaisia versioita.
Tekijänä Domo
#97753
Nyt alkaa olla mahdollisuus näyttäväänkin torniin, jos julkisivut tehdään oikeista materiaaleista, ettei käy niinkuin OAS:n Vallilan hotellihankkeelle. Räsymattoarkkitehtuuria näyttää pukkaavan tällä hetkellä ympäri pääkaupukiseutua joka puolelle. Alkaa olla heikki housussa, että tästäkin leivotaan sellainen. Ainakin hyvät puitteet sellaisellekin olisi tässä hankkeessa. Ihan vain läpällä miltäköhän näyttäisi Harmajan tasalta aamuauringossa pronssilasi, kupari, COR-TEN teräs julkisivu.
Tekijänä Pyöröovi
#97754
Pahoin pelkään, että palikat kummasti suoristuvat ja materiaalit haalistuvat toteutuksen lähestyessä, mutta tosiaan pitää tältä silti toivoa parasta. Jätkäsaaren rakennuskanta on saavuttamassa hyvin paljon vaihtelua verrattuna muuhun Helsinkiin, tulee kiva siluetti.
Tekijänä hmikko
#97817
HS: Jätkäsaarta tukkivaan rekkaralliin helpotusta: Eckerö Linen uusi laiva alkaa kuljettaa konttiliikennettä Tallinnasta Vuosaareen

Ilmeisesti sataman uusi hinnoittelu Jätkäsaaren rahdille on purrut ainakin tuon verran, että Eckerön uusi laiva tulee Vuosaaren-reitille. Saa nähdä sitten, miten käy pidemmän päälle. Nykytilanteessa Jätkäsaaresta vapautuvalle kapasiteetille lienee muita ottajia, ja Tallink on luemma hankkimassa edelleen isoa alusta entiseen malliin matkustajille ja autoille.
Avatar
Tekijänä veka
#97818
Juu, en itsekään usko autojen määrän vähenevän, mutta toki isoimpien ja kankeimpien siirtyminen Vuosaareen auttaa. Lisäksi liikennevaloja on vissiin rukattu fiksummiksi. Kun laivalta on tulossa autoja pahaksi ruuhkaksi asti, tämä suunta tuntuu saavan paljon aikaa (muiden kustannuksella). En osaa sanoa, onko käytössä jotain automatiikkaa vai onko valvomossa joku ohjaamassa tilannetta käsipelillä.
Avatar
Tekijänä veka
#97826
Rambollin kopterikuvaaja ahkeroi kiitettävästi Jätkän taivaalla. Uusimman setin kuvat ovat toukokuulta. Nyt näkee jo selvästi, miten sorakasat ovat katoamassa Saukonlaiturin alueelta rantoja myöten, kun valmistaudutaan rakentamiseen Saukonkanavan länsipuolella. Sen sijaan etelämpänä Melkinlaiturin alueella kasat ovat vissiin jo kuuden kerroksen korkuisia. Korkein kohta on ihan rannassa, ja sieltä on oivalliset näkymät merelle ja saaren rakennustyömaidenkin suuntaan. Työmaa-aluetta ehkä, mutta viikonloppuisin sinne kehtaa kiivetä maisemia ihailemaan. Myös Ahdinallas Terminaali 2:n ja Atlantinkadun välissä on näköjään jo löytänyt muotonsa. Sitten vaan rakentamaan komeaa siltaa sen yli.

Kunpa joku ottaisi asiakseen toteuttaa samanlaiset kuvapankit myös Kalasataman ja Pasilan jättityömaista.

https://www.flickr.com/photos/140831694 ... 930374335/
hmikko peukuttivat tätä
  • 1
  • 88
  • 89
  • 90
  • 91
  • 92