Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#79626
Todella kannatettava suunnitelma Broadwaylle. Manhattanin kadunvarsilla ei ole järin paljon vihreää ja Central Parkin ulkopuolella puistot ovat sangen pieniä väkimäärään nähden.

Times Squaren liikennejärjestelyt ovat jo pitkälti rauhoittaneet Broadwayn merkityksen autokatuna, joten ei luulisi olevan vaikeaa pyhittää se kokonaan jalankulkijoille.
#79665
Toisaalta Times Square ilman keltaisia takseja ja valtavaa liikennettä joka on syöpynyt kaikille NYCin symboliksi, saattaa näyttää järin munattomalta.
#79687
RV kirjoitti:Toisaalta Times Square ilman keltaisia takseja ja valtavaa liikennettä joka on syöpynyt kaikille NYCin symboliksi, saattaa näyttää järin munattomalta.
Jaa, ainakin omassa mielessä (ja täysin epätieteellisellä pikagallupilla, jossa N=3), se Times Squaren kuva, joka ihmisillä on, sisältää nimenomaan jalankulkijapaljouden. Juuri siitä tulee se mielikuva äärimmäisen suositusta ja elävästä alueesta. Ne autot ovat mielikuvissa enemmän sen väkijoukon tiellä.
#79702
Eihän tuo suunnitelma tule poistamaan takseja Times Squarelta, koska Avenuet tulevat edelleen kulkemaan Broadwayn halki. Joitain Streettejä varmasti pätkitään, mutta kyllä 7th Avenue tulee varmasti edelleen kulkemaan Times Squaren kautta. Puiston alikaan ei pysty eritasoa rakentamaan, koska Avenueiden alla kulkee jo metrolinjoja.
#79733
Pistetään nyt vaikka tähän ketjuun LKH-ryhmästä bongattu linkki: Norra länken gav mer biltrafik (Dagens Nyheter)

Tukholman kehätien pohjoisen, tunneleihin rakennetun osuuden avaaminen maaliskuussa on lisännyt autoliikennettä keskustan kaduilla ensimmäisen kerran sitten ruuhkamaksujen käyttöönoton. Norra länkenia on ilmeisesti myyty jossain vaiheessa väittämällä, että se vähentäisi autoliikennettä Valhallavägenillä, joka on Tukholman kantakaupungin pisin pääkatu ja Östermalmin pohjoisraja. Nyt on käynyt päin vastoin, ja autoliikenne kadulla on lisääntynyt. En tiedä, miksi kukaan olisi tästä yllättynyt, kun Norra länken lisäsi sisäänajokapasiteettia merkittävästi. Totta kai sitä käytetään ja ajetaan myös perille keskustaan. Norra länken valmistuu lopullisesti luemma ensi vuonna.
#80127
^Paljon mageempi moottoritienä, ja tämä rehellisesti ;) Eiköhän Hollanti pursua kanavoita... ja motareita. Mitä tielinjaukselle tehtiin? En usko että ainakaan pistettiin autot kulkemaan katuverkon kautta?
#80129
RV kirjoitti:^Paljon mageempi moottoritienä, ja tämä rehellisesti ;) Eiköhän Hollanti pursua kanavoita... ja motareita. Mitä tielinjaukselle tehtiin? En usko että ainakaan pistettiin autot kulkemaan katuverkon kautta?
Linkitetyn artikkelin lukeminen saattaa vastata moneen kysymykseen.
#80145
Noin puolueellista artikkelia en osta. Lähinnä voin sanoa että Utrecht on näyttänyt aika helkkarin mahtavalta, ja että sen "uudet poliittiset linjaukset" iljettävät minua. Ettei tuolla vain olisi tarkoitus mainostaa tuollaista sabotaasia täälläkin?

Huomaa myös hyvin, kuinka keskusta ei ole slummiutunut mitenkään moottoritien olemassaolosta huolimatta.
#80961
Suomalaisen matkaajan videonpätkä Dubain raitiovaunuista:

https://www.youtube.com/watch?v=d_Fn3BXOxrA

Luksusluokassa on yhden istuttavat nahkasoffat ja karjaluokassa ei penkkejä juuri ollenkaan, ja vähemmän yllättävästi ulkopinnat on teipattu täyteen mainoksia viimeistä neliösenttiä myöden. Sähkö tulee virtakiskosta, vaikka rata ei ole kokonaan eristetty ja risteää autoliikenteen kanssa. Vaunu ja virtakiskotekniikka ovat Alstomilta ja vastaava on käytössä luemma Bordauxissa. Tässä vaiheessa Dubaissa on yksi linja (avattu 2014) ja pysäkkejä 11.
#80963
Purkki^ kirjoitti:Eipä taida kukaan noilla kulkea kun on noin tyhjää.
Mihin aikaan päivästä ja viikosta lienee kuvattu... Wikipediaan linkatun artikkelin mukaan matkustajia oli viime vuoden ensimmäisen puoliskon aikana 1,85 miljoonaa, mikä tekis 10 100 per päivä, tasaisesti päiville jaettuna. En tiedä, miten vajaa reitti ja verkko on suhteessa vaihtoihin metroon ja muihin kohteisiin. Vois tuota pitää kohtuullisena alkuna autokaupungissa. Kuten noista luksusluokista ja linjauksesta voi päätellä, vaunulla ei varmaan ole ollut tarkoituskaan kuskata maksimaalista määrää pakistanilaisia vierastyöntekijöitä tms.
#80982
hmikko kirjoitti:Suomalaisen matkaajan videonpätkä Dubain raitiovaunuista:

https://www.youtube.com/watch?v=d_Fn3BXOxrA

Luksusluokassa on yhden istuttavat nahkasoffat ja karjaluokassa ei penkkejä juuri ollenkaan, ja vähemmän yllättävästi ulkopinnat on teipattu täyteen mainoksia viimeistä neliösenttiä myöden. Sähkö tulee virtakiskosta, vaikka rata ei ole kokonaan eristetty ja risteää autoliikenteen kanssa. Vaunu ja virtakiskotekniikka ovat Alstomilta ja vastaava on käytössä luemma Bordauxissa. Tässä vaiheessa Dubaissa on yksi linja (avattu 2014) ja pysäkkejä 11.
Hieno bongaus, kiitos! Olen vähän haaveillut matkasta Dubaihin joskus. Tuo vekotin lisää kaupungin kiinnostavuutta kovasti. Ei autolla liikkuminen siellä kovin hankalalta näytä, mutta ratikan ikkunasta näkymiä on paljon helpompi seurata ja kuvata.

Ilmastoitu pysäkkikoppi on tuossa kaupungissa varmaan välttämätön kesäisin.
#84092
Tel Aviv – Jerusalem rautatie


Israel on viime vuosina kehittänyt infrastruktuuriaan nopealla tahdilla. Vanhoja kapeita valtateitä on päivitetty nykypäivän vaatimusten mukaisesti ja samalla uusia moottoriteitä on rakennettu yhdistämään kaupunkeja. Samanaikaisesti rautatieverkostoa on rakennettu väestön kasvaviin tarpeisiin.

Kuva


Tämän hetken merkittävin rautatieprojekti on Tel Avivin ja Jerusalemin yhdistävä pikajunayhteys, joka Ben Gurionin lentokentän kautta kulkiessaan pudottaa matka-ajan kaupunkien välillä noin puoleen tuntiin. Nykyisin matka Jerusalemista Tel Aviviin vie noin tunnin. Uudelle reitille on tunnusomaista lukuisat pitkät tunnelit, jotka halkovat korkeita vuoria ja korkeat sillat, jotka ylittävät syviä laaksoja. Jerusalemiin tultaessa rautatie ylittää viimeisenä Jerusalem-metsän ja Sorek-virran ennen junan saapumista Jerusalemin keskustaan, jossa uusi rautatieasema tulee sijaitsemaan noin 80 metrin syvyydessä maanpinnan alla. Siltojen ja tunneleiden rakentaminen on vienyt vuosia niiden haasteellisen rakennusympäristön takia, mutta lopputulos on jälleen yksi insinöörityön taidonnäytteistä.

Hakehila 2/2016


Kuva



Israelin nopea väestönkasvu tekee maan asuttamisesta haasteellista maan pienen pinta-alan vuoksi. Israel on kapeimmalta kohdaltaan vain 15 kilometrin levyinen ja maan pinta-alasta noin 60 prosenttia on Negevin autiomaata. Kaikki toimenpiteet Negevin asuttamisesta maan metsittämiseen ja veden riittävyyteen vaativat spesiaalia erityisosaamista. Israel on saavuttanut kansainvälisesti johtavan aseman maaperän elinvoimaisuuden säilyttämisessä. Tämänhetkisissä projekteissa yritetään vähentää maaeroosiota Negevissä sekä parantaa ja ylläpitää maaperänlaatua sisämaan laaksoissa. Keren Kajemet Leisrael on istuttanut maahan yli 240 miljoonaa puuta palauttaakseen alueelle ekologisen tasapainon. Kokemustensa ja osaamisensa ansiosta Israelilla on ainutlaatuista kykyä ratkaista vaikeita ympäristöongelmia maailmanlaajuisesti.


Kuva


Tekstilähteet:

Hakehila 2/2016

http://www.kkl.fi/keren-kajemet/toimint ... tasapaino/


Kuvalähteet:

www. Israelandstuff.com

http://www.timesofisrael.com/ahead-of-j ... -on-track/

..............................
jfo tykkää tästä
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7