Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talon aulassa voit esitellä omia kuvia rakennuksista, kaupungeista ja muista urbaaniin teemaan liittyvistä kohteista. Esittele kotikaupunkisi tai kommentoi muiden kuvia. HUOM! Kuvat ovat tekijänoikeuslain suojaamia, eikä kuvien kopiointi ole sallittua ilman kuvaajan lupaa!
Avatar
tekijänä Klazu
#15537
Harmi, että Berliinissä on tällä hetkellä suurempi toimistorakentaminen jäissä (hotelleja ja asuntoja kyllä nousee!). Tuohon Alexanderplatzille kun on suunniteltu reilua kymmentä 150 metristä pilvenpiirtäjää. SILLOIN olisi makeet näkymät meiltä, sillä ne mahtuisivat kaikki tuohon silhuettinsa kanssa. Harmi vaan että ylitarjonnan takia niitä ei ainakaan lähivuosina tuohon nouse.

Tuonne taakse on kyllä aloitettu 20-kerroksisen toimistotornin rakentaminen, mutta se lienee liian matala näkyäkseen meille. :|
Avatar
tekijänä Taco
#15587
Klazu kirjoitti: Tuonne taakse on kyllä aloitettu 20-kerroksisen toimistotornin rakentaminen, mutta se lienee liian matala näkyäkseen meille. :|
Reps* Suomessa 20krs on jumaloitava kerrosluku.
Avatar
tekijänä Klazu
#15589
Eilen kävin työmaalla (vasta kuoppa paikalla) ja olivat perhana vaihtaneet rendelöinneissä näkyneen rakennelman paljon laatikkomaisempaan tekeleeseen! Helkkari sentään. Pientä lohtua toi kerrosmäärän nouseminen 21-22:een. En ihan saanut pimeydessä kuvasta laskettua.

Pitää jossain vaiheessa perustaa sekalaisia Berliiniläisiä projekteja ja kuvia yhdistelevä ketju tai jotain.
Avatar
tekijänä Janne_H
#15695
Oman kodin näkymästä ei kehtaa laittaa kuvaa, kun on niin ei-urbaania Espoon tyyliin.. ;)

Mutta siskoa olin muuttamassa Lepuskiin, ja sieltä avautui ihan mukava ja urbaanein näkymä kämpästä, mitä itse olen Espoossa nähnyt. Sellon mainoskilvet loistivat kivasti, junat veti radalla, autot alapuolella ja Panorama Tower nousi vanhan ostarin takaa. Vielä kun kaksi muuta tornia valmistuvat, tulee oikein mukava näkymä. Rävelsin nopeesti muutamat kuvat likasen ja heijastavan ikkunan läpi:



Kuva
Kuva
Kuva
tekijänä zeizei
#15697
Heh, kävelen aina tuota tietä pitkin kotiin. :P Ja on usein tullut harmiteltua tuon parkkitalon kuntoa. Kuten kuvissakin näkyy niin ei mikään kaunein. Mutta tuosta panorama tower -näkymästä oon kateellinen. :D

Btw, tuo viimeinen tower kuva sopisi hyvin urbaaniin kuvaketjuun.

Btw2. Meinasin ottaa tänään kuvaakin tuosta panoramatowerista, sillä noita ikkunoita on alettu "kehystämään", kuten näkyy tuosta lähemmästä kuvassa tornin alaosassa. Tuollaisia suuria teräspalkkeja. Pitäisi tsekata havainnekuvat että miten tuo vielä muuttuu.
Avatar
tekijänä Klazu
#15703
Kieltämättä sangen urbaani näkymä Espooksi. :D

Kaveri asuu kanssa tuolla puolen rataa, mutta toisella puolen kehä1:stä. Asuu 6. kerroksessa siellä kallioiden päällä, mutta näkymät on Vermon(?) suuntaan jossa ei ole mitään nähtävää. Sinäänsä paikka on korkea, mutta suunta väärä.
tekijänä sikuri
#16048
Muutama kuva ikkunastamme. Torimaisema siis.

Kuva
Vappumarssi lähtee perinteisesti liikkeelle Hakaniemestä.

Kuva
Paistattelua syksyn viimeisissä säteissä 8) Saatiinpa palstalle yksi kissakuvakin :)
tekijänä bitterfly
#16049
sikuri kirjoitti:Muutama kuva ikkunastamme. Torimaisema siis.

Kuva
Vappumarssi lähtee perinteisesti liikkeelle Hakaniemestä.
Tuosta kuvasta katsottuna, hakaniemen torissa on paljon samaa kuin Turun kauppatorissa.
Avatar
tekijänä grendy
#16228
Kokeilin tehdä ekaa kertaa panoramaa ja parvekkeelta tuli tällänen näkymä vastaan:

Kuva

Vähän isompi versio http://www.elisanet.fi/grendy/talo/panoparveke.jpg

Ja vielä pystysuunnassa oikein kokeilemalla kokeiltu :lol:

Kuva

Ja taas sama isompana http://www.elisanet.fi/grendy/talo/panoparveke2.jpg

Sit kun viä kikkailis jotenkin tosi hienosti sellasen kuvan jossa näkyis 180 astetta sivuille JA ylös/alas :D
Avatar
tekijänä Janne_H
#16231
grendy kirjoitti:Kokeilin tehdä ekaa kertaa panoramaa ja parvekkeelta tuli tällänen näkymä vastaan:
Miks mä en löydä Näsinneulaa?
Sit kun viä kikkailis jotenkin tosi hienosti sellasen kuvan jossa näkyis 180 astetta sivuille JA ylös/alas :D
Mitä panoramaohjelmaa käytit? Tietenki kalansilmäobjektiivilla ois helpoin tapa saada tommonen "puolipallopanoraama".
Avatar
tekijänä 16valve
#16233
Janne_H kirjoitti:
grendy kirjoitti:Kokeilin tehdä ekaa kertaa panoramaa ja parvekkeelta tuli tällänen näkymä vastaan:
Miks mä en löydä Näsinneulaa?
Siksi, koska Näsinneula on tuosta n. 90 astetta vasemmalla puolella. Olenko oikeassa?
Avatar
tekijänä Clepe
#16236
grendy kirjoitti:Sit kun viä kikkailis jotenkin tosi hienosti sellasen kuvan jossa näkyis 180 astetta sivuille JA ylös/alas :D
No se tosiaan riippuu ohjelmasta ja linssistä, jotkut ohjelmat osaavat tehdä pallo-panoraaman kerralla kaikista kuvista, mutta varmin tapa on tehdä panoraamat kuvarivi kerrallaan ja sitten lopuksi sitten liittää nämä yhteen. Eli ylä-, keski- ja alarivi erikseen. Jaksottamalla kuvarivi kerrallaan säästää luultavasti aikaa, koska koneen ei tarvitse vertailla ihan kaikkia kuvia toisiinsa.

Jossain luin myös että kuvat kannattaa ottaa pitämällä kamera pystysuorassa, koska se vähentää vääristymiä (horisontista tulee suorempi?)


Sitten katsomiseen voi käyttää vaikka ptvieweria, toimii ainakin hyvin 360-pallopanoraamojen kanssa. Ptvieweri näyttää kuvan ikään kuin olisi paikan päällä, tai pallossa.

Kertokaa ihmeessä minulle jos on tiedossa muita vastaavanlaisia (ilmaisia :D) viewereita ja mitä panoraama ohjelmistoja te käytätte. (itse käytän Hugin:ia)
Avatar
tekijänä Janne_H
#16237
Clepe kirjoitti:
grendy kirjoitti:Sit kun viä kikkailis jotenkin tosi hienosti sellasen kuvan jossa näkyis 180 astetta sivuille JA ylös/alas :D
No se tosiaan riippuu ohjelmasta ja linssistä, jotkut ohjelmat osaavat tehdä pallo-panoraaman kerralla kaikista kuvista, mutta varmin tapa on tehdä panoraamat kuvarivi kerrallaan ja sitten lopuksi sitten liittää nämä yhteen. Eli ylä-, keski- ja alarivi erikseen. Jaksottamalla kuvarivi kerrallaan säästää luultavasti aikaa, koska koneen ei tarvitse vertailla ihan kaikkia kuvia toisiinsa.

Jossain luin myös että kuvat kannattaa ottaa pitämällä kamera pystysuorassa, koska se vähentää vääristymiä (horisontista tulee suorempi?)


Sitten katsomiseen voi käyttää vaikka ptvieweria, toimii ainakin hyvin 360-pallopanoraamojen kanssa. Ptvieweri näyttää kuvan ikään kuin olisi paikan päällä, tai pallossa.

Kertokaa ihmeessä minulle jos on tiedossa muita vastaavanlaisia (ilmaisia :D) viewereita ja mitä panoraama ohjelmistoja te käytätte. (itse käytän Hugin:ia)
Menee offtopickiks, mutta enivei. Autopano Pro on yksinkertaisesti helppokäyttöisin ohjelma panoraamojen tekoon, ja se osaa yhdistää kuvat x ja y suunnassa. Raahaa vaa kuvat ohjelmaan ja se lähtee saman tien rakentamaan panoraamaa.

Esim näissä on otettu monta kuvaa sekä vaaka että korkeus suunnassa, eikä ohjelmalla oo mitää vaikeuksia niiden yhdistämisessä ollu
http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... norama.jpg
http://farm3.static.flickr.com/2329/212 ... 154f_o.jpg
http://i114.photobucket.com/albums/n260 ... tornit.jpg
Avatar
tekijänä grendy
#16241
16valve kirjoitti:
Janne_H kirjoitti:
grendy kirjoitti:Kokeilin tehdä ekaa kertaa panoramaa ja parvekkeelta tuli tällänen näkymä vastaan:
Miks mä en löydä Näsinneulaa?
Siksi, koska Näsinneula on tuosta n. 90 astetta vasemmalla puolella. Olenko oikeassa?
Ehkä sellanen 120 astetta ois lähempänä ;).. Ja enpä määkään sitä ikkunasta nää kun sen verran matalalla kuitenkin asun että Herwoodin commie-rivistö blokkaa keskustan ;)

Ja autostitchiä käytin noiden tekemiseen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9