Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Talot eivät ole kaikki kaikessa. Raideliikenne, puistoalueet ja muut kaupunkikuvalliset projektit saavat aikaan keskustelua täällä.
#106897
Kiina tykkää kyllä rakennella ja näyttää muille, mutta laatu ja ylläpito ei aina kestä lähempää tarkastelua. Tosin sitä mukaa kun tasapäistäminen, inflaatio ja erilaisten ideologioiden asettaminen jalustalle etenee lännessä mekin menemme kohti yhä välinpitämätöntä yhteiskuntaa. Kaikki keskittyy siihen miltä asiat vaikuttaa, eikä miten asiat oikeasti ovat.
Avatar
tekijänä Kantti
#107237
1940 valmistunut Turun päärautatieasema löi ovet kiinni, eikä Turulla ole varsinaista päärautatieasemaa olemassa. Logomonsilta toimii päärautatieasemana väliaikaisesti kunnes pitkään suunniteltu matkakeskus valmistuu. Arviolta 2029. Saa nähdä pitääkö suunniteltu aikataulu?

Tein katsastuskierroksen paikalla. Valmiina on yksi laituri. Juna Tampereelle lähtee siitä. Helsingin juna pääsee ratapihalle vasta kun Aurajoen ylittävä ratasilta on valmis. Sen arvioidaan valmistuvan syyskuussa. Kaksoisraide Kupittaalta päärautatieasemalle on valmis sitten.

Ratapiha entisen päärautatieaseman ja sataman suuntaan tällä hetkellä.
Kuva

Valmiille laiturille pääsee hissillä ja näitä portaita pitkin.
Kuva

Viereinen laituri on vaiheessa. Valmistunee kunhan rata Kupittaalta on ajettavissa tänne.
Kuva

Juna Tampereelle on lähdössä 12:05.
Kuva

Kuva

Kuva

Pirtsakka keltainen pleksi suojaa penkkejä tuulelta ja tuiskulta. Onnistunut värivalinta!
Kuva

Kuva

Valmistuvan laiturin takana seisovat Fabriikin alueen pari kolme vuotta sitten valmistuneet ensimmäiset talot.
Kuva

Infotaulu toistaiseksi vielä pimeänä.
Kuva

Kuva

Logomon ravintola Kitchenin tiloissa on väliaikainen odotustila. Kuvassa ravintolan nurkan sohvaryhmä. Vähän, ei niin uudet, mutta asiansa ajavat sohvat. Testasin.
Kuva

Kuva

Nostalgian loiskahdellessa sisällä, oli pakko käydä vanhalla päärautatieasemalla katsomassa hienoja sormipaneeliyksityiskohtia ja uniikkia vihreää klinkkeriseinää.
Kuva

Perusteellinen puhdistus ja klinkkerisaumojen uusiminen, niin siistiä olisi! Jännittävää odotella millaista käyttöä sinänsä hienolle historialliselle rautatieasemalle löytyy. Ellen väärässä ole, rakennus on suojeltu?
Kuva

Sade pääsi yllättämään, istuin kuitenkin mukavasti asemalaiturin penkillä suojassa kaikessa rauhassa. Nuori kaveri - ulkomaalainen - kävi nykimässä käytöstä poistetun rautatieaseman ovia. Ohjasin hänet Logomonsillalle. Muutos ei ole mennyt aivan kaikkien tietoon vielä.
Laiturin reunaan on rakennettu kunnon aita, vahingossa ei radalle pääse horjahtamaan ja osoittaa samalla ettei tästä ole pääsyä junaan.
Kuva
tiiliskivi, veka, TurkuCubed ja 3 muut tykkäsi tästä
#107240
Paljon on kritisoitu tätä uutta paikkaa, mutta loppujen lopuksi tuosta taittaa keskustaan paremmin kuin vanhalta päärautatieasemalta. Sanoisin, että iso parannus entiseen kun on kunnon laiturit. Ja mielestäni kun tuohon tulee vielä se Logohub, niin eipä matkakeskustakaan varsinaisesti tarvita ellei länsirataa tule. Logomon sillalle mahtuisi jopa joku kioskikoju helposti, mitä sen enempää kiireinen junamatkustaja tarvitsee?
Avatar
tekijänä OssiS
#107242
Olen kyllä aika eri mieltä. Vanhalta päärautatieasemalta oli suora näkymä puistoon ja Humalistonkadulle, jota pitkin pääsi palvelurikkaassa miljöössä kävelykadulle ja siitä kauppatorille asti. Matkakeskus olisi sijainniltaan myös ihan hyvä, kulkeehan siitä useaan eri suuntaan liikennevälineet ja keskustaankaan ei tarvitse ihan nukkumalähiön läpi kulkea.

Tämä nykyinen silta on Ratapihankadun rumimmassa ja palveluiltaan heikoimmassa kohdassa. Näyttääkseen kävelijöille paikkansa siltaa ei jatkettu kadun yli vaan ne sadat keskustaan matkaavat pääsevät laskeutumaan ahtaalle pläntille katujen ja parkkilaitoksen väliin odottaakseen vuoroaan kadun ylitykseen. Tästä päästään niin mieltä ylentävälle Ajurikadulle, jonka päässä kuumottaa jokaisen suomalaisen kauhu, maksullinen pysäköintilaitos. Tässä kohtaa junassa istunut kansalainen muistaa arkiliikunnan tärkeyden ja lähtee laukkuineen hymyissä suin kapuamaan portaita museonmäen yli, mäelle päästyään toki saa nauttia upeista maisemista. Pilalle mennyttä nuorisoa jyrkät portaat eivät houkuttele, joten pääsevät läntistä pitkää kauppiaskadulle, onneksi kyseessä on diginatiiveja, sillä ilman googlea olisi varsin vaikea uskoa menevänsä keskustaa kohti.
apollonkatu tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#107244
Kantti kirjoitti: 11.08.24 00:08 1940 valmistunut Turun päärautatieasema löi ovet kiinni, eikä Turulla ole varsinaista päärautatieasemaa olemassa.
Turun päätöksenteko on aina ollut melko pimeetä, mutta tämä on luvalla sanoen pohjanoteerausten joukossa. Miten helvetissä kenellekään tulee mieleen sulkea päärautatieasema ilman että on mitään tilalle? Semminkin kun vanhan asemarakennuksen tai tontin suhteen ei ole mitään paineita, paitsi että ilmeisesti paperille joku oli laittanut päivänmäärän vaikka uutta asemaa ei ole.

Logomonsilta todellakaan ei ole hyvässä paikassa junamatkustajien kannalta. Logomo itsessään on väärällä puolella ratapihaa, ja kaupungin puolella saattoliikenne on aivan tolkuttoman hankalassa raossa. Kuten OssiS toteaa, jalankulkijat tipahtavat Ratapihankadulle kapeille jalkakäytäville paikkaan, jossa reitti keskustaan ei hahmotu ja on epämiellyttävä. Bussilinjoista ruvettin tekemään päätöksiä tänä kesänä, eli niillekään ei tietysti ollut uhrattu ajatusta kuten ei millekään muullekaan. Tällä hetkellä Logomon epäasemaa palvelee ainoastaan linja 20 Köydenpunojankadulla, eli sinnekin tulee sillalta 200 m matkaa ylämäkeen hevonkuusen suuntaan, ja linja päättyy bussiasemalle, eli se ei ole Kauppatorin kautta kulkeva heiluri kuten 32/42 asemalla. Köydenpunojankadulla 60/61 kulkee 20 min vuorovälillä, eli kaksi kertaa harvemmin kuin 32/42 vanhan aseman edestä. Linjan 1 reittiä muutetaan alkaen (kirosana) joulukuussa. Se on ainakin tullut selväksi, että joukkoliikenne ei ole Turun päättäjien prioriteettilistalla.

Päättäjät saa mun puolesta heittää kertaalleen uudelta rautatiesillalta jokeen.
apollonkatu tykkäsi tästä
#107246
OssiS kirjoitti: 12.08.24 22:43 Näyttääkseen kävelijöille paikkansa siltaa ei jatkettu kadun yli vaan ne sadat keskustaan matkaavat pääsevät laskeutumaan ahtaalle pläntille katujen ja parkkilaitoksen väliin odottaakseen vuoroaan kadun ylitykseen.
Logomonsillan jatko Ratapihankadun yli rakennetaan tulevan hotellihankkeen yhteydessä.
#107247
hmikko kirjoitti: 13.08.24 22:49
Kantti kirjoitti: 11.08.24 00:08 1940 valmistunut Turun päärautatieasema löi ovet kiinni, eikä Turulla ole varsinaista päärautatieasemaa olemassa.
Turun päätöksenteko on aina ollut melko pimeetä, mutta tämä on luvalla sanoen pohjanoteerausten joukossa. Miten helvetissä kenellekään tulee mieleen sulkea päärautatieasema ilman että on mitään tilalle? Semminkin kun vanhan asemarakennuksen tai tontin suhteen ei ole mitään paineita, paitsi että ilmeisesti paperille joku oli laittanut päivänmäärän vaikka uutta asemaa ei ole.
Turun päättäjillä ei ole sananvaltaa siihen, mitä valtion ratahallinto tekee.
tekijänä hmikko
#107248
Ukilainen kirjoitti: 14.08.24 11:52 Turun päättäjillä ei ole sananvaltaa siihen, mitä valtion ratahallinto tekee.
Kaupunki on ollut osapuoli tässä ratahankkeessa alusta asti ja maksaa osansa. Siinä on sananvaltaa kyllä. Kaupungilla ei vaan ole keskuudessaan pasmat järjestyksessä, eli ei ollut selvää polkua siihen, että missä vaiheessa vanhasta luovutaan kun uuden rakentaminen lykkääntyy ja lykkääntyy.
apollonkatu, erk75, Raendi tykkäsi tästä
Avatar
tekijänä Kantti
#107249
Ratapihankadulla ei vielä ole bussipysäkkiä jonka sijainti olisi Logononsillan kautta junalla matkustajia varten sopivassa paikassa. Sellainen on kuitenkin tulossa lähiaikoina. Paikka näkyy tämän kuvan vasemmassa reunassa.

Kuva

Vanhan päärautatieaseman sulkeminen joka matkustajat nyt jätti jotenkin tyhjän päälle, on kyllä erikoinen ja iso moka, kuten oli linja-autoasemankin sulkeminen pari vuotta sitten. Kovan meteli joka asiasta nousi, aikaan sai linja-autoaseman noston uudelleen asiakkaiden odotustiloiksi. Kaupunki sen taisi vuokrata? Tätä ei tapahdu vanhan päärautatieaseman kohdalla.
apollonkatu, veka tykkäsi tästä
tekijänä hmikko
#107251
Kantti kirjoitti: 14.08.24 19:04 Tätä ei tapahdu vanhan päärautatieaseman kohdalla.
Eipä siinä tietysti tolkkua olisikaan, kun asema ei enää ole laitureiden kohdalla. Matkaa salista uusille laitureille on 400 m.

Fölin tiedotteen mukaan uudelle Ratapihankadun pysäkille on tarkoitus reitittää linjat 1 ja 20, jossain vaiheessa. Ykkönen on nykyisellään sataman ja lentokentän väliä ajava linja, ja sille olisi tietysti luontevaa kulkea rautatieaseman / matkakeskuksen kautta. Itselleni vaan jäi epäselväksi, että mitä kautta kumpikaan noista kulkee Kauppatorille muutoksen jälkeen. Kauppatori on Turun heilurilinjoihin perustuvan bussijärjestelmän vaihtopaikka, ja siksi oleellisempi kuin kaukoliikenteen bussiasema tai mikään muu. Kuten totesin, tässä härdellissä ei ilmeisesti kukaan ole suunnitellut mitään. Tällä hetkellä yhteys Kauppatorille on lähinnä linja 60/61, joka kulkee Logomon takana Köydenpunojankatua, ja turhan harvaan junamatkustajan näkövinkkelistä. Kävellen Logomonsillan portaiden alapäästä Kauppatorille tulee matkaa 800 m, ja siinä on Puolalanmäen korkeuskäyrää ylös ja alas. Joukkoliikenteen suunnittelussa tuommoista ei enää pidetä kävelymatkana, eli pysäkin ei lasketa palvelevan jalankulkijoita juurikaan tuolla etäisyydellä.

Ja muuten: syön suklaapupun jos matkakeskus on toiminnassa vuonna 2029. Siitä pitäisi vähintään olla valmis kaava ja rahoituspäätös nyt, jos tuohon aikamäärään pitäisi ehtiä. Oma veikkaukseni on, että tämän epäaseman kanssa eletään vähintään 20 vuotta. Ratapihankadun puolelle suunniteltu parkkilaitos on ilmeisesti etenemässä, kuten parkkilaitoksilla tapana on, ja sen katutasoon piti tuleman jotain asematoimintoja. Siitä on kaupunginisien ja -äitien hyvä todeta, että eihän tämän kummempaa tarvita.

Joskus maailman aikaan rautatieasemat olivat merkittäviä julkisia tiloja, joiden suunnittelijat pyrkivät tekemään vaikutuksen kaupunkiin saapuvaan ihmiseen. Suomessa maailmanluokan esimerkki Eliel Saarisen rautatieasema Helsingissä. Vuosisadassa on edetty siihen pisteeseen, että päärautatieasemaksi kelpaa satunnainen parkkitalon pääty, joka valmistuu jos valmistuu vuosia laitureiden jälkeen.
veka, Kantti, apollonkatu ja 4 muut tykkäsi tästä
tekijänä slette
#107253
hmikko kirjoitti: 14.08.24 20:24 Joskus maailman aikaan rautatieasemat olivat merkittäviä julkisia tiloja, joiden suunnittelijat pyrkivät tekemään vaikutuksen kaupunkiin saapuvaan ihmiseen. Suomessa maailmanluokan esimerkki Eliel Saarisen rautatieasema Helsingissä. Vuosisadassa on edetty siihen pisteeseen, että päärautatieasemaksi kelpaa satunnainen parkkitalon pääty, joka valmistuu jos valmistuu vuosia laitureiden jälkeen.
Muutos on ainakin osittain sen seurausta, että asemilla ei nykyisin juurikaan sijaitse mitään toimintoja. Odotussalille, vessalle ja lipunmyyntiautomaatille voi olla tarvetta, ja kaikkein isoimmilla asemilla voi lisäksi olla kahvila/ravintola ja R-kioski.

Jos verrataan tilanteeseen 100 vuotta tai vaikkapa 50 vuotta sitten, niin siihen aikaan asemilla oli myös mm. rautateiden toimistotiloja (aseman oma hallinto ja isommilla asemilla myös esimerkiksi piirihallintoa), lipunmyynti, matkatavaratoimisto ja muita tavarankuljetuksen tiloja kuten makasiini tai kiitotavaratoimisto sekä rautatieläisten työsuhdeasuntoja. Toimintoja oli niin paljon, että ne harvoin mahtuivat kaikki asemarakennukseen vaikka asemarakennus olisi ollut isokin.

Toisekseen nykyisin on se ongelma, että taho joka uuden asemarakennuksen rakennuttaisi puuttuu. Ei ole mitään tahoa joka olisi vastuussa asemarakennusten teosta jollei kunta sellaiseksi ryhdy. Väylävirasto vastaa vain raiteista ja laitureista, ja VR taas vain ajaa junia.
Avatar
tekijänä jfo
#107256
Turun kaltaisilla pääteasemilla R-kioskia ihmeellisempää kaupallista toimintaa on varmaan hankala saada kannattavaksi, joten siirtyminen vaikkapa Logomoon, jossa on jo ennestään ihan hyvät palvelut, on varmaankin parannus verrattuna entiseen. Samalla tavoin Kupittaan asemalla palvelutaso ja viihtyisyys on parantunut huimasti, kun samassa yhteydessä on S-ryhmän hotellin aulabaari - jos siis haluaa tulla hyvissä ajoin ennen junaan nousemista asemalle viettämään aikaa. Moni ei taida enää haluta.

Mutta uusi sijainti on selvä huononnus, sekä saavutettavuudeltaan mutta myös kokemuksena. Ratapihankatu on jo ennestään yksi epäviihtyisimmistä kaduista Turussa ja ajatus laukkujen raahaamisesta kapeilla jalankulun väylillä raskaan liikenteen jyristessä ohi on epämiellyttävä. Aseman, tai siis sillan, edustalla ei ole sitäkään vähää avaruutta kuin vanhan päärautatieaseman edusta ja tien toisella puolella oleva Rautatientorin puisto tarjosivat. Joskus tulevaisuudessa rakennettava hotelli ja sillan jatke ei tätä korjaa.
hmikko tykkäsi tästä
#107263
Tuntuu, että täällä Turussa moni ei ymmärrä, että uusi tuleva matkakeskushan tulee toimimaan tulevana "steissinä" komeine terminaaleineen. Nyt voivotellaan Logomon sillan palveluita, sijaintia etc. Eihän se tule olemaan lopullinen päärautatieasema ja Logohub tulee vieläpä väliin paikkamaan ennen, kuin uusi matkakeskus on valmis.

Toki aikaa vielä menee mutta eiköhän me pärjätä Logomolla ja sen jälkeen Logohubilla tovin.
#107264
JusuPetteri kirjoitti: 16.08.24 21:07 Tuntuu, että täällä Turussa moni ei ymmärrä, että uusi tuleva matkakeskushan tulee toimimaan tulevana "steissinä" komeine terminaaleineen. Nyt voivotellaan Logomon sillan palveluita, sijaintia etc. Eihän se tule olemaan lopullinen päärautatieasema ja Logohub tulee vieläpä väliin paikkamaan ennen, kuin uusi matkakeskus on valmis.

Toki aikaa vielä menee mutta eiköhän me pärjätä Logomolla ja sen jälkeen Logohubilla tovin.
Juuri näin. Alue ei ole valmis ja se on väliaikaiseksi tarkoitettu. Uskon, että kun alue saadaan "valmiiksi", niin että sen edut kummallakin puolen ratapihaa on saatu käyttöön, se on melko hyvä. Matkakeskus varmasti tulee, jos länsirata ja lähijunahankkeet toteutuu, muutoin Turulla on muutakin murheita kuin se, että ns. "päärautatieasema" ei ole edustava, ja mielestäni logomonsilta asemana kuvaisi silloin täydellisesti Turun asemaa rautatieverkossa. Jos on huonot yhteydet, ei niiden päässä tarvitse olla jotain upeaa kolossiakaan.

Sijainti ei ole täydellinen, mutta lyhyempi se on kuin ennen. Ei olisi ollut mitään järkeä rakentaa uusia laitureita vanhalle asemalle, kun matkakeskus on tarkoitus rakentaa, varsinkin kun hankerahoja on muutenkin vaikea saada Varsinais-Suomeen, muilla on enemmän yhteistä loppausvoimaa, yleisesti virheargumentti "pussinperällä" kelpaa kaikille tekosyyksi tarttua juuri Turun hankerahoihin. Satamakaupungille sellainen on aika kohtalokasta politiikkaa, jos yhteyksiä ei kehitetä.

Eli mielestäni tämä tilanne ei ole ihanteellinen, mutta silti ratkaisu on ainoa oikea. Jos laitureita ei olisi siirretty nyt, olisi Turku joutunut todennäköisesti rakentamaan matkakeskuksen laiturit kokonaan tai hyvin suurelta osin omasta pussistaan, se olisi ollut varmaankin 60 miljoonan euron kulu.

Turussa on ollut syrjäinen päärautatieasema aina, ja nyt se on hieman epäedustavammassa paikassa, mutta lyhyemmällä etäisyydellä kauppatorista. Uudet laiturit, enää ei tarvitse kävellä raiteiden ylitse. Kestetään vielä hetki ja matkakeskus saattaa vihdoin muuttaa asiaa selvästi enemmän sellaiseen suuntaan, että päärautatieasema on reunan sijasta solmukohdassa, kaupungin ympäröimänä.
JusuPetteri tykkäsi tästä
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64