1940 valmistunut Turun päärautatieasema löi ovet kiinni, eikä Turulla ole varsinaista päärautatieasemaa olemassa. Logomonsilta toimii päärautatieasemana väliaikaisesti kunnes pitkään suunniteltu matkakeskus valmistuu. Arviolta 2029. Saa nähdä pitääkö suunniteltu aikataulu?
Tein katsastuskierroksen paikalla. Valmiina on yksi laituri. Juna Tampereelle lähtee siitä. Helsingin juna pääsee ratapihalle vasta kun Aurajoen ylittävä ratasilta on valmis. Sen arvioidaan valmistuvan syyskuussa. Kaksoisraide Kupittaalta päärautatieasemalle on valmis sitten.
Ratapiha entisen päärautatieaseman ja sataman suuntaan tällä hetkellä.
Valmiille laiturille pääsee hissillä ja näitä portaita pitkin.
Viereinen laituri on vaiheessa. Valmistunee kunhan rata Kupittaalta on ajettavissa tänne.
Juna Tampereelle on lähdössä 12:05.
Pirtsakka keltainen pleksi suojaa penkkejä tuulelta ja tuiskulta. Onnistunut värivalinta!
Valmistuvan laiturin takana seisovat Fabriikin alueen pari kolme vuotta sitten valmistuneet ensimmäiset talot.
Infotaulu toistaiseksi vielä pimeänä.
Logomon ravintola Kitchenin tiloissa on väliaikainen odotustila. Kuvassa ravintolan nurkan sohvaryhmä. Vähän, ei niin uudet, mutta asiansa ajavat sohvat. Testasin.
Nostalgian loiskahdellessa sisällä, oli pakko käydä vanhalla päärautatieasemalla katsomassa hienoja sormipaneeliyksityiskohtia ja uniikkia vihreää klinkkeriseinää.
Perusteellinen puhdistus ja klinkkerisaumojen uusiminen, niin siistiä olisi! Jännittävää odotella millaista käyttöä sinänsä hienolle historialliselle rautatieasemalle löytyy. Ellen väärässä ole, rakennus on suojeltu?
Sade pääsi yllättämään, istuin kuitenkin mukavasti asemalaiturin penkillä suojassa kaikessa rauhassa. Nuori kaveri - ulkomaalainen - kävi nykimässä käytöstä poistetun rautatieaseman ovia. Ohjasin hänet Logomonsillalle. Muutos ei ole mennyt aivan kaikkien tietoon vielä.
Laiturin reunaan on rakennettu kunnon aita, vahingossa ei radalle pääse horjahtamaan ja osoittaa samalla ettei tästä ole pääsyä junaan.
