- 18.06.21 11:33
#102532
Keskustan ja Linnanmaan kampuksen välisen Kemintien bulevardisointi etenee. Nyt päätöksentekoon ovat tulossa kahden keskeisen korttelin asemakaavaluonnokset. Hyvän näköistä ja aidosti kaupunkimaista settiä, vaikka ollaan lähes kolmen kilometrin päässä keskustasta. Nykyisen "kaupunkimoottoritien" ympäristöön Alppilan ja Välivainion väliin sijoitetaan yleissuunnitelman mukaan 500 000 kerrosneliömetriä, ja uusia asukkaita tulee noin 8000. Väylän nimi muuttuu Alppilanbulevardiksi ja sen mitoituksessa varaudutaan raitioliikenteeseen.
Välivainion puoleiset keskuskorttelit ovat Linja Arkkitehtien käsialaa. Suunnitelma kulkee nimellä Galaksi. Pysäköinti on keskitetty parkkitaloihin ja rakentamisen korkeus pienenee bulevardilta omakotialueelle päin. Alueelle toteutetaan korttelien sisällä ja välissä polveileva taidereitti, johon sijoitetaan kaupungin ja rakennuttajien rahoittamaa taidetta.
Joukkoliikenteen pysäkit ovat keskusaukion keskellä. Kemintie muodostaa jo nykyisellään keskeisen joukkoliikennekäytävän keskustan ja pohjoisten kaupunginosien välissä. Järkevä paikka täydennysrakentamiselle.
Keskusaukio.
Poikkikadut ovat tiiviisti mitoitettuja. Kaavassa määrätään kattomuodoista, materiaaleista ja massoittelusta, ja nykytyyliin myös hulevesiratkaisuihin on panostettu.
Omakotitalojen ja uudisrakentamisen väliin jää hulevesipainanne ja pieni puisto. Talot sopeutuvat mittakaavaltaan olemassa oleviin rakennuksiin.
Alppilan puoli on LUO-arkkitehtien työn tulosta. Korttelin ytimen muodostaa "Alppilan varikko" eli säilytettävä Aineen autoliikkeen rakennus, jonne sijoittuu pysäköinnin ja varastotilojen lisäksi liiketilaa. Jos Maistilan olutpanimo haluaa pysyä jatkossakin Alppilassa, tässä olisi sille makoisat toimitilat. Itse bulevardi kulkee havainnekuvassa oikealla. Aukiolla on tarkoitus säilyttää vanhaa männikköä.
Havainnekuva bulevardin puolelta. Toimiston ja rakennusliikkeen tunnistaa helposti rakennusten ulkoasusta.
Korttelin Alppilan puoli Kaarnatien varressa. Harmillisesti tällä puolella kaavassa ei vaadita liike- tai työtiloja, vaan maantasokerroksessa on pelkkiä asuntoja. Kulkijoita kuitenkin riittää, sillä keskustan ja yliopiston välinen pyöräbaana kulkee talojen edestä ja Alppilan kerrostaloalueella asuu kohtuullinen määrä porukkaa.
Välivainion puoleiset keskuskorttelit ovat Linja Arkkitehtien käsialaa. Suunnitelma kulkee nimellä Galaksi. Pysäköinti on keskitetty parkkitaloihin ja rakentamisen korkeus pienenee bulevardilta omakotialueelle päin. Alueelle toteutetaan korttelien sisällä ja välissä polveileva taidereitti, johon sijoitetaan kaupungin ja rakennuttajien rahoittamaa taidetta.
Joukkoliikenteen pysäkit ovat keskusaukion keskellä. Kemintie muodostaa jo nykyisellään keskeisen joukkoliikennekäytävän keskustan ja pohjoisten kaupunginosien välissä. Järkevä paikka täydennysrakentamiselle.
Keskusaukio.
Poikkikadut ovat tiiviisti mitoitettuja. Kaavassa määrätään kattomuodoista, materiaaleista ja massoittelusta, ja nykytyyliin myös hulevesiratkaisuihin on panostettu.
Omakotitalojen ja uudisrakentamisen väliin jää hulevesipainanne ja pieni puisto. Talot sopeutuvat mittakaavaltaan olemassa oleviin rakennuksiin.
Alppilan puoli on LUO-arkkitehtien työn tulosta. Korttelin ytimen muodostaa "Alppilan varikko" eli säilytettävä Aineen autoliikkeen rakennus, jonne sijoittuu pysäköinnin ja varastotilojen lisäksi liiketilaa. Jos Maistilan olutpanimo haluaa pysyä jatkossakin Alppilassa, tässä olisi sille makoisat toimitilat. Itse bulevardi kulkee havainnekuvassa oikealla. Aukiolla on tarkoitus säilyttää vanhaa männikköä.
Havainnekuva bulevardin puolelta. Toimiston ja rakennusliikkeen tunnistaa helposti rakennusten ulkoasusta.
Korttelin Alppilan puoli Kaarnatien varressa. Harmillisesti tällä puolella kaavassa ei vaadita liike- tai työtiloja, vaan maantasokerroksessa on pelkkiä asuntoja. Kulkijoita kuitenkin riittää, sillä keskustan ja yliopiston välinen pyöräbaana kulkee talojen edestä ja Alppilan kerrostaloalueella asuu kohtuullinen määrä porukkaa.