Taloforum.fi

[urbaanin keskustelun mekka] Suomen johtava rakentamisaiheinen valokuvaus- ja keskustelusivusto.

Mikä on Taloforum?

Avatar
tekijänä Klazu
#9436
Anteeksi, että olen tyhmä ja sokea, mutta en vieläkään tiedä mitä ne Wäinölän talot on, mistä monesti täällä puhutaan... :oops:
tekijänä okl
#9439
Klazu kirjoitti:Anteeksi, että olen tyhmä ja sokea, mutta en vieläkään tiedä mitä ne Wäinölän talot on, mistä monesti täällä puhutaan... :oops:
Emporis tietää tähänkin vastauksen.

Minusta Hervantaan sopisi todellakin muutama 15-25 kerroksinen torni siihen tontille mihin niiden nyt pitäisi tulla. Hervanta on ehdottomasti Suomen legendaarisinta aluetta, massiivisten talojensa ansiosta. Niitä pitää rakentaa sinne jatkossakin. Liekkö joskus tulevaisuudessa mennä Rooman kolosseumin sijaan Hervannan Mikontalon etc. raunioita katsomaan. :) Ajan pitää antaa näyttää mitä alueille tapahtuu, mikään ei saa estää ihmiskunnan kehitystä. NIMBY:ilyn voi jättää vähemmälle ja tehdä se mikä järkeväksi nähdään.
Avatar
tekijänä Klazu
#9443
Onhan tuo aika suuri kompleksi maantasolta tarkasteltaessa!
Avatar
tekijänä grendy
#9447
Kyllä Wäinölät pieksee Mikontalon massiivisuudellaan.. Tässä vielä Wäinölät vähän ylempää tarkasteltuna ;)

Kuva

Ja tälläsiä näkymiä tosiaan voitais uusista taloista markkinoida jos vaan ne talot ois tarpeeks korkeita! Kuvassa tietty zoomia vähän...

Kuva
tekijänä Sasu K
#9452
Klazu kirjoitti:Anteeksi, että olen tyhmä ja sokea, mutta en vieläkään tiedä mitä ne Wäinölän talot on, mistä monesti täällä puhutaan... :oops:
Edellä olleet viestit varmaan selvensivät, joten osaat paikantaa ne ilmakuvastakin.

Hervannan kaupunkikuvasta:

Hervannasta voi mainita kolme kohdetta, jotka erottuvat korkeudellaan: Wäinölät, Mikontalo ja Opiskelijankatu 5.

Viimeisin taitaa olla näistä itse asiassa niukasti korkein sekä metreissä että kerrosluvussa, mutta on maantieteellisesti viereisiä Wäinölöitä alempana ja Opiskelijankadulta päin katsottuna sirompi kuin massiiviset Wäinölät, joten se ei hallitse Hervannan sisääntulonäkymiä samalla tavalla.

Mikontalo hallitsee vastaavasti Etelä-Hervantaa.

Muuten Hervannan asuinalueet ovat reunoja lukuun ottamatta enimmäkseen tasapaksuja 8-9-kerroksisia. Seitsemän veljekset talot Mikontalon vieressä ovat hauska kokonaisuus, mutta alisteisia Mikontalolle. Lisäkerrokset tai sijoittaminen eri paikkaan olisivat tehneet terää.

Hervannan keskusta on muusta Hervannasta irrallinen saareke. Viimeisinä rakennetut keskusakselin korttelit voi ehkä nähdä jonkinlaisena kompromissina Pietilän suunnitteleman keskustan ja muun Hervannan välillä.

Itä-Hervanta on myös oma lukunsa. Matalan puoleiset oppilaitokset ja toimistorakennukset erottavat sen omaksi kokonaisuudekseen. Vaikutelma on selkeästi 2000-lukulaisempi kuin muussa Hervannassa, miltä pohjalta Tieteenkadun asuinrakennukset voisivat ponnistaa...
Avatar
tekijänä grendy
#9456
Sasu Karjalainen kirjoitti:Hervannasta voi mainita kolme kohdetta, jotka erottuvat korkeudellaan: Wäinölät, Mikontalo ja Opiskelijankatu 5.

Viimeisin taitaa olla näistä itse asiassa niukasti korkein sekä metreissä että kerrosluvussa, mutta on maantieteellisesti viereisiä Wäinölöitä alempana ja Opiskelijankadulta päin katsottuna sirompi kuin massiiviset Wäinölät, joten se ei hallitse Hervannan sisääntulonäkymiä samalla tavalla.
Nyt mennään niin pilkun viilaamiseks ettei mitään rajaa.. mutta veikkaisinpa että kovin moni ei oo tietonen edes tästä pienestä faktasta:

Eli itse asun juurikin Opiskelijankatu 5:ssa eli As Oy Valtaraitissa. Tässä talossa on kiinni Opiskelijankatu 4 (As Oy Valtapohja muistaakseni) joka on todellakin oma asiansa vaikka nyt sattuu olemaan kiinni tässä talossa. Erona on julkisivu (tosi selkeä ero jos vähänkin tarkemmin katsoo) ja se, että Opiskelijankatu 4 on kerrosta matalampi. Joten jos virallisesti mentäis niin Hervannassa on neljä korkeampaa kohdetta kolmen sijaan ;)

Kuva
vasemmalla/etualalla Opiskelijankatu 4 ja kerrosta korkeampana (oikeastaan kahta koska yläkerran sauna on omassa kerroksessaan aivan tästä kuvasta katsottuna takimmaisessa kulmassa) Opiskelijankatu 5.

Kuva
Ja sama sisäpihalta.. Vasemmalla Opiskelijankatu 5 ja oikealla 4.

Että semmosta turhaa tällä kertaa ;)
tekijänä Sasu K
#9457
grendy kirjoitti:Nyt mennään niin pilkun viilaamiseks ettei mitään rajaa..
Ei kun hyvä että mennään. Juuri tämän takia Taloforum on niin hyvä palsta, että täältä löytyy detaljoitua tietoa pelkän länkytyksen sijaan.

Ai siellä ylimmässä kerroksessa on taloyhtiön sauna? Kyllä teidän kelpaa.
Avatar
tekijänä grendy
#9460
Sasu Karjalainen kirjoitti:
grendy kirjoitti:Nyt mennään niin pilkun viilaamiseks ettei mitään rajaa..
Ei kun hyvä että mennään. Juuri tämän takia Taloforum on niin hyvä palsta, että täältä löytyy detaljoitua tietoa pelkän länkytyksen sijaan.

Ai siellä ylimmässä kerroksessa on taloyhtiön sauna? Kyllä teidän kelpaa.
Täällä on yhteensä kolme saunaa, kaks katutasossa ja yks sitten tuolla ylimmässä kerroksessa jossa on sitten lisänä kattoterassi ;).. Harmi vaan että _yllättäen_ yläkerran saunan vuorot on varattu täyteen ja alakerran saunoihin ois vapaita vuoroja.. mutta ketä kiinnostaa alakerran saunat kun vois olla ihailemassa maisemia? :)
tekijänä finn_lily
#9461
Kun itse on tullut vietettyä Hervannassa useampi vuosi, osaan olla samaa mieltä näistä suunnitelluista porttitorneista: ei kun vaan korkealle ja kovaa! Keskustasta päin Hervantaan saavuttaessa ei sen betonikolossaaliutta oikein edes käsitä, koska kaikki vanhempi rakennuskanta jää TOAS:in talojen taakse. Valtaväylää eteenpäin ajaessa vastaan tulee 2000-lukulaisia ei-niin-korkeita kerrostaloja ja tietysti se toisen puolen koulutuskeskittymä. Tehokasta avausta alueelle kyllä kaivataankin. Jos Hervannan keskusta piti rakentaa täyteen uutta, niin miksi ei sitten nämä puolityhjät entrance-tontitkin?

Hervantajärven alueen minä jättäisin täysin koskematta, se on paikallisille niitä viimeisiä keinoja päästä pois betoniviidakosta. Joku sanoikin hyvin siitä, että kuka oikeasti haluaa asua liian tiiviissä asuinympäristössä? Kyllä sitä maastoakin säilyttää voi, kun rakennustilaa tuntuisi tiivistysrakentamalla löytyvän vielä vaikka kuinka.

Olen muuten asunut sekä Mikontalossa että Paawolassa (Wäinölöiden matalammat, mutta viereiselle kalliolle pykätyt talot) ja molemmista oli aika komiat näköalat joka suuntaan. Kyllä suomalaiselle luulisi saavan näköaloilla jo hyvin myytyä asuntoja.
Avatar
tekijänä huopa
#12851
Tamperelaisessa oli tänään juttua näistä ja sanottiin että ainakaan paikallisella väestöllä ei ole mitään korkeita taloja vastaan, joten niitä saattaisi hyvinkin tulla. Puhuttiin jostain 4x 12 kerroksisesta. Kellään muuta tietoa?
Avatar
tekijänä grendy
#12853
huopa kirjoitti:Tamperelaisessa oli tänään juttua näistä ja sanottiin että ainakaan paikallisella väestöllä ei ole mitään korkeita taloja vastaan, joten niitä saattaisi hyvinkin tulla. Puhuttiin jostain 4x 12 kerroksisesta. Kellään muuta tietoa?
Oot missannut nyt jo paljon ;).. Keskustelu itse asiassa käytiin tuolla tampereen projektit -threadissa, josta joku vois tänne siirrellä viestit kun en tällästä threadia edes muistanut! Mutta huopa, http://www.tampere.fi/cgi-bin/kaava/kaavadoc?8132
Avatar
tekijänä huopa
#12855
kyllä minä tuota jo luinkin joskus (tosin uohdin jo tässä välissä sen olemassaolon :), mutta tuo tämän päivän "positiivinen asenne" noita tornitaloja kohtaan oli ehket jotain mitä kuvittelin uudeksi infoksi..