Videopäivitys Stuttgartin S21-asemahankkeesta. Englanninkielinen tekstitys päälle Youtuben vipstaakista.
Maljan muotoiset betonipylväät ovat nyt valmiina. Tästä on vielä matkaa liikenteen aloittamiseen, mutta tila näyttää jo komealta. Hankkeen Youtube-kanavalla mielenkiintoisia videoita muutenkin.
Kiinassa on tehty suurnopeusrataa sen verran, että vähenevä tuotto on tullut vastaan jo jokin aika sitten. Kiinassa suuria kaupunkeja piisaa, mutta suurnopeusrata ei sielläkään ole tolkullinen investointi missä tahansa. Paikallishallinnoilla on ollut kannustimet rakentaa näitä, velaksi, ja keskushallinto on ajanut joidenkin ratojen rakentamista syrjäisemmille seuduille poliittisista syistä (uiguurien asuttamille alueille ja Tiibetiin). Länsimaihin verrattuna rakentamista nopeuttaa osaltaan se, että yksityistä maanomistusta ei käytännössä ole, jolloin ratalinjaukset voi vetää mahtikäskyllä ilman oikeusprosesseja tai maan arvon korvaamista omistajille. Nähtäväksi jää, miten velkakuplan kanssa käy. Tähän asti keskushallinto on onnistunut pitämään talouden ja yhteiskuntarauhan suunnilleen pystyssä, vaikka asuntokuplan purkamisessa on tullut ja tulee väistämättä jättimäisiä alaskirjauksia. Julkisella sektorilla on infrastruktuurihankkeiden osalta vastaava meneillään.
Re: Joukkoliikenne muualla maailmassa
Lähetetty: 22.06.23 14:11
Kirjoittaja Tipi
Paitsi suurnopeusjunissa, myös moottoriteissä Kiinan infrastruktuurin muutos on ollut häkellyttävän nopeaa. Ensimmäinen 17km moottoritie Shanghaihin vasta 1988, kun esim. Suomessa tarvontie valmistui 1962. Nyt Kiinassa maailman laajin moottoritieverkosto yli 200 000km.
Espanja investoi Afrikan ja Euroopan välisen rautatieyhteyden tutkimukseen
Ajatus pysyvästä rautatieyhteydestä Espanjan ja Marokon välillä ei ole uusi, mutta tutkimusmenot ovat.
Espanjan hallitus on herättänyt keskustelun Afrikan ja Euroopan välisestä tulevasta rautatieyhteydestä lupaamalla investoida 2,3 miljoonaa euroa Gibraltar Straight -kiinteän yhteyden toteutettavuustutkimukseen.
Ajatus, josta on keskusteltu teollisuuspiireissä 1970-luvulta lähtien, on yhdistää Espanja ja Marokko vedenalaisen rautatietunnelin kautta. Projekti virallistettiin 1980-luvulla, mutta se kärsi monia takaiskuja ja lopetettiin virallisesti vuonna 2009 maailmanlaajuisen talouskriisin seurauksena.
Kuitenkin vahvat signaalit hallituksilta molemmilta puolilta Gibraltaria vuonna 2023 ovat herättäneet keskustelun uudelleen.
Puola saa 64 miljoonan euron EU-avustuksen suurnopeusratahankkeeseen
140 kilometriä pitkä HSR-osuus yhdistää uuden CPK-lentokentän rautatieverkkoon ja puolittaa matka-ajan Varsovan ja Łódźin välillä.
Varsovan ja Łódźin välisen HSR-linjan suunnittelutyö on jo pitkällä.
Rahoitettava hanke kuuluu Euroopan liikenneinfrastruktuuripolitiikkaa tukevaan Connecting Europe Facility (CEF) -rahoitusvälineeseen.
CPK:n mukaan hankkeen arvioidut kokonaiskustannukset ovat noin 350 miljoonaa zlotya (78 miljoonaa euroa), josta 85 prosenttia (64 miljoonaa euroa) on EU:n rahoittama. Suunnittelunopeuksien mukaan tällä radalla kulkevat junat voivat liikennöidä alkuvaiheessa enintään 250 km/h ja jatkossa enintään 350 km/h.
Sota pisti vauhtia hankkeeseen. EU-rahoituksen ehtona oleva valmistumisen takaraja on tällä hetkellä vuodessa 2030, ja rakennushankkeen vetäjät pitävät sitä jutun mukaan realistisena, mutta on heillä erinäisiä varauksiakin asiassa.
Re: Joukkoliikenne muualla maailmassa
Lähetetty: 30.07.23 20:17
Kirjoittaja Pyöröovi
^Pidin hassuna otsikkoa, koska muutama vuosi sitten puhuttiin nimenomaan vuodesta 2026, kuten Hesarin artikkelikin ohimennen mainitsee. Ilmeisesti EU-rahoituksen kokoon saaminen on vienyt oman aikansa. Ehdin jo hiukan innostua lähestyvästä Varsovan-matkasta, mutta kaipa Puolaan ehtii myöhemmin.
Re: Joukkoliikenne muualla maailmassa
Lähetetty: 05.05.24 15:31
Kirjoittaja TurkuCubed
B1M:n video Rail Balticasta. Komea hanke ja kunnianhimoista arkkitehtuuria.
Moskovan liikennesektori saavutti virstanpylvään vuonna 2024, mikä on merkittävä askel kehitysohjelman 2030 toteuttamisessa.
24.1.2025
Kaupunki käynnisti kaksi uutta linjan 16 osuutta ja linjan 1 jatkeen Potapovon asemalle ja juhli 5-vuotisjuhlavuotta Moskovan keskushalkaisijaverkostosta (MCD), jolla on tehty yli miljardi matkaa. Seitsemän uutta rautatieasemaa otettiin käyttöön, mukaan lukien uusi Mitkovon D3-rautatieasema.
In addition to urban rail transport segment, the city has joined the national high-speed rail project to create Russia’s first high-speed rail line. Active construction of the Moscow – Saint Petersburg line is already underway within the city.
Re: Joukkoliikenne muualla maailmassa
Lähetetty: 26.02.25 17:14
Kirjoittaja Pyöröovi
^Pöytälaatikosta taitaa löytyä jo suora yhteys Moskovasta Kiovaan... Kiinnostava kyllä ajatella, että sotaa käyvällä maalla edelleen riittää rahaa ja työvoimaa uusiin raideprojekteihin. Pyrkimyksenä on varmaan houkutella investointeja takaisin Moskovan ja Pietarin finanssikeskuksiin, jotka käsittääkseni elelevät muutoinkin aivan omissa kuplissaan.
Re: Joukkoliikenne muualla maailmassa
Lähetetty: 05.05.25 22:51
Kirjoittaja Salo
Berliinissä on aika mielenkiintoinen meininki joukkoliikenteessä – siellä metrot (U-Bahn) ja lähijunat (S-Bahn) toimii vähän niin kuin ristiin, ja koko homma on tehty niin, että vaihtaminen on superhelppoa. Hauskaa on myös se, että siellä ei ole varsinaisia portteja tai lippuportteja ollenkaan – systeemi perustuu luottamukseen ja satunnaisiin tarkastuksiin. Eli periaatteessa kuka tahansa voisi vaan hypätä kyytiin, mutta sakot on kovat jos jää kiinni. Luottamus tuntuu toimivan yllättävän hyvin – aika eri kulttuuri kuin vaikkapa Lontoossa tai New Yorkissa.
Re: Joukkoliikenne muualla maailmassa
Lähetetty: 19.05.25 22:29
Kirjoittaja Jary
Dresdenin eläintarhan DVB:n pysäkki on jotenkin niin tutun näköinen...
Re: Joukkoliikenne muualla maailmassa
Lähetetty: 12.06.25 19:15
Kirjoittaja Iggy.P
Kiinan Hyperloop Maglev -juna saavuttaa Boeingin nopeuden
5/ 2025
Näistä on ollut ennusteita, konsepteja ja aiempia testejä. Nyt nähtävillä on uusi Hyperloop-päivitys, ja se on aika vaikuttava. Elon Musk on twiitannut Hyperloop-konsepteista vuodesta 2013 lähtien, mutta nyt Kiina rakentaa sitä. T-Flight omaksuu Muskin alkuperäisen vision ja tukee sitä merkittävillä valtion investoinneilla ja infrastruktuurilla. Tämä on erilainen kuin aiemmat Hyperloop-hankkeet jotka ovat toistuvasti yliluvanneet mutta alittaneet odotukset. Kiinnostavaa nähdä kuinka käy.
Pekingin ja Shanghain välinen reitti, joka tällä hetkellä kestää kuusi tuntia jopa Kiinan jo ennestään vaikuttavalla suurnopeusjunalla, lyhenisi vain 90 minuuttiin: